stroom vraagje

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Dennis en Nancy

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Geen bamipangang accu in mijn UPS.

Ik geef liever meer uit aan wat anders. Nog niet gehoord uit rotterdam. Volgende week maar eens even bellen.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

Er waren 2 opties:

Dezefde constructie (serie parrallel schakelen) met 4 nieuwe oderhoudsvrije 12v accu's van hun,.... :evil:

4 x 6v accu's plaatsen in serie. ik wil geen details geven maar het prijskaartje hiervoor was ook een beetje,.... :shock: + :lol:

Ik denk dat ik bij de paatselijke accuboer 2 onderhoudsvrije 230+Ah 12v accu's haal en die in serie zet. Dan zijn we ergens tussen de 400 en de 500 euro's verder

Kijken we wel hoe lang dat het volhoud.

Dennis

" One Life,.. Live it "
dereiziger

Bericht door dereiziger »

:shock: :shock: :shock: :shock: ik heb net een onderhoudsvrije accu gekocht voor 95 euro .. en das geen chinees klotemerk ..
Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef:4 x 6v accu's plaatsen in serie. ik wil geen details geven maar het prijskaartje hiervoor was ook een beetje,.... :shock: + :lol:
ca 800 ex btw.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik had het bij Dennis zijn cruisecontrole neergezet,maar dan nogmaals hier:
Heb voor broer laatst opgehaald:
2 accus van 180 Ah van Correct Marine, toch geen kleintje op het watersportgebied, voor 278,= is toch niet verkeerd, (de accu's ook niet hoop ik... :roll: ) heb je voor ongeveer hetzelfde geld 4 accus ipv 2.....

http://www.correct.nl/artikel.php?KLASS ... TNR=386636

Frank
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Dennis,

Voor je een dure aanschaf gaat doen zou ik toch nog even de capaciteit van je oude accu's meten.
Meten is weten. Zelfs voor een eletro-nul :mrgreen: zoals je denk te zijn is dat te doen.(zie topic)

Wel eerst goed vol laden voordat je gaat meten.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII

Bericht door DVIII »

Paul, en anderen , ik denk dat het boek accu's voor dummies voor jou/ jullie ook nog geheimen bevat. ook denk ik dat er beter gelezen moet worden. in het begin van dit topic is al beschreven dat de accu's niet meer functioneren.
dan komt er een hoop gepraat over en met , en door en onder etc etc . feit is dat accu's die langzaam een ledje of meer kleine verbruikers moeten voeden GRONDIG naar de filisteinen worden geholpen. in de praktijk is dat dus een fikse kostenpost omdat je nooit voor een paar stuivers kunt garanderen dat je niet ONDER de laagste spanning mag komen die een accu nu eenmaal onomkeerbaar beschadigt.
een ander feit is dat het omzetten van 12 of 24 volt in 230 volt wisselspanning geen belasting is waar loodaccu's voor zijn ontworpen of geschikt zijn. dus je moet niet denken dat je de oplossing hebt met een omvormer die al je problemen gaat laten verbleken.
Wat een accu wel kan is als een elastiek geweldige stromen opwekken die je motor kunnen starten. piekstromen van 1000 a 1200 ampére zijn een peuleschil voor de betrouwbare loodaccu.
als je dan toch zo nodig wilt gaan stroomvreten zorg dan dat je tegelijkertijd energie opwekt of hang je aan netaansluiting.
er is toch ook geen normale auto die het toestaat een paar uur de koplampen aan te hebben zonder dat de motor draait !.
het meten van stroom , spanning en vermogen is geen klusje voor de gemiddelde consument. ik heb een zeer goede accutester en zelfs die moet ik soms wel en soms totaal niet geloven. dus het meten is niet automatisch weten !.
mijn advies is als je accu's gaat gebruiken voor andere doelen dan startaccu's koop dan goedkope accu's en ga er vanuit dat ze maar één of twee seizoenen meegaan.
ik denk dat de waarheid minder pijn doet dan dat oeverloze geadviseer door mensen, zonder te vertellen dat het eigenlijk niet bevredigend kan werken.
als je zoals in sommige gevallen accu's zelden of nooit gebruikt en er wel per ongeluk iets op laat werken is de kans dat de accu's lang meegaan nihil !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Da's krasse taal, Dave! Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, voor zover het startaccu's betreft. Ik heb in een andere draad al een vermeld dat er ook accu's bestaan die tientallen jaren aan de druppellader hangen en nog steeds goed (d.w.z. kleine stroom gedurende lange tijd) presteren.

Deze hele thread nog eens doorlezend, kom ik tot een aantal open deuren:
- alle waar is naar z'n geld
- Nederlanders geloven niet in producten uit het Verre Oosten (of daar nu een reden toe is of niet...)
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Detlev

Bericht door Detlev »

:shock: :? Mijn huishoud accu's gaan al aanzienlijk langer mee hoor!
's Winters aan de druppellader en 's zomers met een zonnepanneel bij geladen.
Tijdens het rijden via de Syrix bij laden en geen problemen.....
Da's praktijk (en nog nooit iets gemeten) :roll:
Mercedes 406 uit 1969
paulv

Bericht door paulv »

Kijk Dave, het probleem is meer dat Dennis een hoop gelooft en aanneemt :mrgreen: .
Als hij nou eens effe meet dan weet hij een hoop meer. Jij gelooft ook dat zijn accu's naar de Filestijnen zijn, maar heb je ze ook gemeten?

Er wordt inderdaad veel te veel gepraat en veel te weinig gemeten.

Als het goed is worden de accu's van Dennis automatisch van zijn gebruikers afgekoppend bij een te lage accuspanning en promt weer de volgende dag (een beetje) opgeladen dus zo grondig naar de Filestijnen kunnen ze niet zijn. (Natuurlijk als alles volgens de gebruiksaanwijzing van zijn zonnepaneel regelaar is aangesloten). Als ze al een bijzonder lage spanning (9-10V) hebben kunnen ze met een CTEK weer een beetje terug in het land der levenden worden gebracht :D . Ze zullen dan wel een mindere capaciteit hebben maar ik meen me te herinneren dat Dennis capaciteit genoeg had.

Behalve zwart-wit oplossingen (duur) heb je ook nog licht en donker grijze oplossingen (veel goedkoper :D )

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Paul,

Je verhaal bevat één onjuistheid: wat de zonneregelaar doet, is de belasting afschakelen bij een te lage accuspanning. De regelaar zelf blijft stroom trekken, ook al is het maar een paar mA. En daar kun je niet eindeloos mee doorgaan :(
Groeten,

Ernst / Admin

paulv

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Maar die zonnepanelen laden toch ook steeds bij, bij mij zelfs s'nachts onder een straatlantaarn :D . Dat zou toch voldoende moeten zijn schat ik :roll: ?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

De jouwe vast wel! Maar weet jij hoe dik de laag vuil op elk ander paneel is? Of de kwaliteit?
Groeten,

Ernst / Admin

paulv

Bericht door paulv »

Dat wordt weer meten :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy

Leo schreef:
Dennis en Nancy schreef:4 x 6v accu's plaatsen in serie. ik wil geen details geven maar het prijskaartje hiervoor was ook een beetje,.... :shock: + :lol:
ca 800 ex btw.
Inderdaad circa 800ex.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

Accu nr.1: Hangt nu aan de lader.
Accu nr.2: Spanning 8.3V
Accu nr.3: Spanning 9.8V
Accu nr.4: Spanning 11.7V

Toen ik ze er uit haalde had de accubank een voltage van 20V en was er volgens het paneel 144Ah verbuikt terwijl vrijwel alles uit stond.

Acu nr.1 zal warschijnlijk 10,2V hebben gehad omdat ik anders niet aan de 20V kom.

Het paneel is al even niet meer schoongemaakt en laad in de winter maar weinig bij. In de zomer ruim 6A per uur.

4 accu's kopen om eenzelfde constructie te maken doe ik niet meer. Dan 2 maar 12v accu's van 230Ah in serie.

Wellicht is het toch handg om de cyrix (die hebben we al) even aan te sluiten maar ik zie een beetje op tegen de bekabeling.

Ik vertrek vanavond weer naar frankrijk dus nancy krijgt de opdracht de accu's op te laden. Die eerste hangt er toch al een tjdje aan nu.

Grt Dennis

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Zonde van je stroom Dennis.
Die 11,7 is misschien nog te redden, maar de 8,3 en 9,8 zijn echt overleden.

Verder ligt het aan je verbruik welke accu's je nodig hebt.
Die 6V accu's leveren 460Ah, genoeg om een compleet huishouden een etmaal te laten draaien.
Maar voor een campertje van 6 meter is dat misschien iets overdone?
Waarschijnlijk hebben jullie aan 230Ah/24V meer dan genoeg.
En anders start je toch gewoon de motor? :mrgreen:

Mvg, Leo.:D
Dennis en Nancy

Honda Aggegraat van 4.5Kw,.... :mrgreen:
Altijd leuk als er iemand te dichtbij komt staan.

Dat de accu's overleden waren had ik al door. :(

Vier keer 6v accu's zou een totaal worden van 240Ah. Op zich genoeg maar dan heb ik geen onderhoudsvrije accu's en de prijs zit tegen de 800 incl.

Dan denk ik dat ik met 2x 12v 230Ah onderhoudsvrij de helft goedkoper uit ben, of zijn die 6v accu's zoveel beter dat ze een meerprijs van 400 euro rechtvaardigden?

Dennis

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Wat voor berekening laat jij los op die 6V accu's dan? :shock:
Die dingen zijn 460Ah per stuk, dus kun je nooit lager uitkomen dan 460Ah.

Ooops, herstel, ze zijn 430Ah zie ik net. :oops:
Dus je kunt nooit lager uitkomen dan 430Ah.
paulv

Bericht door paulv »

Hi Dennis,

Mochten die oude accu's van jou toch nog wat prik leveren dan hoef je ze niet gelijk weg te gooien (Marktplaats :wink: ).

Als er twee of meer nog wat prik leveren dan kan je ook twee banken van 24V maken met wat schakelaars er tussen. Of je houd de twee beste en koopt maar een nieuwe bank van 24V.
De ene keer laad je de ene bank op en gebruik je de andere bank en dan weer andersom. Als je dan nog problemen hebt hoef je maar een bank te vernieuwen. Doordat de banken los zijn geschakeld heb je ook geen problemen meer met lekstromen :D en je hebt altijd een bank met nog wat stroom in reserve :wink: .

Het kost je wel meer aandacht en regelmatig omschakelen :mrgreen: . Maar een beetje beweging (ook van je hersencellen) kan geen kwaad.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 22 feb 2010, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Aan allen,

hierbij gewoon mijn ervaringen met huishoudaccu's.
Wat je met die wijsheid doet moeten jullie zelf weten.

Op onze schepen zijn Resi en ik ca 20 jaar geheel afhankelijk geweest van accu's.
Dus niet zo nu en dan een vakantie met slechts een lampie, een koelkastje en een romantisch bedoeld waxinelichtje, maar gewoon een compleet huishouden nét als bij een ieder thuis, en dat 365 dagen per jaar.
Daarom durf ik wel te stellen dat ik een veteraan-ervaringsdeskundige ben.
De hoeveelheid accu's die ik naar de donder geholpen & versleten heb doet bij een accuhandelaar de dollartekens in zijn ogen verschijnen..
Want ook ik heb in de eerste 12 jaar fout op fout gestapeld door uit te gaan van (een beperkte hoeveelheid) GELD ipv kwaliteit en voldoende capaciteit.
Alles wat jullie kunnen verzinnen aan schakelingen, goedkope dump-accu's, accu's in de aanbieding, 2e-hands, serie-paralel, etc etc; ik heb het allemaal geprobeerd met m'n stomme kop.
Om er op het eind achter te komen dat een flinke eenmalige investering in kwaliteit en capaciteit op de langere termijn de helft kostte van al dat "goedkope" geklojo. En het scheelde enorm veel werk & kopzorgen.

Dus mijn simpele advies:
Neem voldoende capaciteit.
Dwz: Bereken zorgvuldig wat je nu gebruikt, vermenigvuldig dat met de uren die je op de accu's wilt draaien en vermenigvuldig dat hele zooitje X 2 X 2 X 1,25.

X 2 X 2 X 1,25?? Is dat geen tikfout?
Nope, da's geen tikfout maar duurbetaalde ervaring:

1) Ten eerste mag je zo'n accu maar tot 50% ontladen.
Da's de eerste X2.

2) Ten tweede heeft ieder mens de neiging om zijn verbruik te zuinig te berekenen :roll: , doch het allerbelangrijkste:
Ondanks alle goede voornemens en bezweringen dat het jou niet zal gebeuren komen er alleen maar verbruikers bij.
Er gaan NOOIT verbruikers af.
Degene die anders beweert bedonderd zichzelf. 8)

Voorts bestaat er nog zoiets als slijtage van de accu, dwz dat in de loop van de tijd de capaciteit achteruit sluipt.
Wil je nou niet na 2 jaar je accu's te diep gaan ontladen vanwege dat capaciteitsverlies en ze daarmee versneld naar de gallemiezen brengen, dan moet je daar wél rekening mee houden.
Zie hierde verklaring van de volgende X2.

3) Als laatste datgene wat bijna nooit wordt genoemd:
Het rendement van een accu-cyclus is geen 100%.

a) Een NIEUWE (lood)accu heeft zowieso een zelfontlading van 1% van zijn max-capaciteit per dag.
Hallo bent u daar nog?...........1% PER DAG!!!
Dat geldt dus ook voor een accu die je wél gebruikt. Immers trek je het ding niet in 1 minuut leeg (je doet er misschien wel een paar dagen over) én je ontlaad 'm niet verder dan 50%.
Naarmate de accu ouder wordt zal het percentage zelfontlading alleen maar toenemen.

b) Ieder transport kost energie. Dwz de weerstand in je kabels, schakelingen en eventuele veelvraten zoals diodeblokken (daar zitten niet voor niets koelribben op..).

c) Het omvormen naar 220V wisselstroom is niet gratis helaas.
Je hebt een duur en goed apparaat nodig wil je een wérkelijk rendement van boven de 80% halen.
Fabrikanten zijn ras-optimisten wanneer het op rendement aankomt.
Helaas heb ik nog geen 1 fabrikant op waarheid kunnen betrappen. :evil:

d) Het gebeurt onderweg zelden dat je de accu 100% vol laad.
Een laadcyclus met een heel goede lader duurt minstens een half etmaal, en een dynamo doet dat al niet veel beter.
Om te voorkomen dat je te snel onder de 50% van punt 1) komt, moet je hier rekening mee houden.

Zo zijn er nog een heel zooitje kleine dingetjes die hun procentjes wegsnoepen en waarmee je rekening moet houden, maar ik vind het wel weer gescheten met dat typwerk.. 8)
Bovengenoemde oorzaken zorgen dat het gemiddelde rendement van een accu-cyclus vaak niet boven de 75% komt.
Vandaar die (milde) X 1,25.

Rest mij nog het laatste doch tevens allerbeste advies: Onderhoud, onderhoud ,onderhoud!!
Als je een loodaccu niet iedere maand bijlaad ben je geen goede accu waard.
Koop dan de goedkoopste shit die je kunt vinden en dump die troep aan het eind van je vakantie.
Dus je bus aan het eind van de zomer in de stalling pletteren , er een half jaar niet naar omkijken en dan hier komen klagen dat er iets "vreemds" met je accu's aan de hand is: Dat is na het lezen van dit stuk voortaan je eigen stomme rotschuld guppie!! :twisted:

Met deze stichtelijke woorden laat ik u in overpeinzing achter. :roll: :lol:

Doe er je voordeel mee, of wees eigenwijs en betaal zélf je leergeld. :wink:

Mvg, Leo.:D
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Gezien mijn traxieaccu's ervaringen sluit ik mij helemaal bij Leo aan!
Toen ik de mijne kocht 1000 ah was ie 4 jaaroud, omreden dat er een cel iets minder was, lees eigenlijk aan het stuk gaan was.
Die heb ik vervangen door een zelfde met de juiste capiciteit.

Hiervoor had ik 4 van 230 ah, serie-parrallel geschakeld maar die gaven het na een maand of 4 al op, gelukkig garantie en die heb ik dan weer verkocht.

Ik heb 9 jaar met dat scheepje gedaan en toen verkocht naar Engeland.
Nieuwsgierig als ik ben heb ik de rest capaciteit gemeten, dat was nog circa 50% !
Dus eigenlijk aan vervanging toe, bedenk wel dat ie toen 14 jaar oud was.
Ik heb 'm altijd goed verzorgd niet helamaal leeggetrokken en op tijd gedist. water bijvullen.
Dus never nooit kraanwater!!
Dat bijvullen doe je als ie helemaal geladen is dan gaat het nooit overheen.
Het setje accu's wat ik er nu in heb zitten, in de camper, is ook al weer 6 jaar oud maar doet het nog steeds goed.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Hi Dennis,

Inplaats van schakelaars kun je ook 230V stekkers aan je accubanken maken met natuurlijk een voltmeter (of twee goedkope van 12V en dan optellen :wink: ) aangesloten op die accubank.
Bij 12.2V moet ie weer opgeladen worden dus (s'avonds?) wisselen met de volle accubank :roll: . Overdag of als je rijdt weer aansluiten om op te laden :wink: .
Op de accuaansluiting van je zonnepaneel sluit je dan een dubbelstopcontact aan. Dan kun je idiot-proof van accubank wisselen.

Om het nog meer idiot-proof te maken neem je geaarde 230V stekkers en sluit je de min van de accu's op de aarde aansluiting en beide pennetjes op de plus (ook bij het stopcontact). Als er dan een idioot aankomt met zijn 230V snoertje gebeurt er niks. (ideetje van Leo? :roll: )

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Allemaak grappig en heel leuk, maar gewoon aansluiten zoals het hoort.
Eventuele fouten localiseren en herstellen.
En natuurlijk de accu's het onderhoud geven wat ze eventueel nodig hebben.

Dat met die stekkers lijkt heel leuk; is het ook als er een 50 ampere doorgaat bij 24 volt das dan wel 1200 watt.
1200 Watt bij 230 volt kunnen ze wel hebben bij 24 volt of erger bij 12 volt (=100 ampere): dat gaat niet goed komen.
Rookwolken en erger zullen uw deel zijn :wink:

Groet Anton (die een scheidingsrelais gebruikt)
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Anton,

Het was maar een ideetje om het (elektra)leven voor Dennis wat dragelijker te maken. Volgens mij heeft hij er geen grootverbruikers op aangesloten :roll: .

Verder ging ik er van uit (waarschijnlijk ten onrechte :mrgreen: ) dat iedereen wel weet of kan lezen, dat je door die 230V stekkers en dozen maar 16A mag jagen (een kleine 400W bij 24V).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie