stroom vraagje
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: stroom vraagje
alle moeilijke dingen zijn er om het simpel te maken...... toch
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: stroom vraagje
Hoi Paul,
Ik heb geen idee wat Dennis er allemaal achter heeft hangen maar hij heeft wel veel stroom bij zich naar mijn idee.
Voor een nood oplossing kun je wel een randaarde stekker /stopcontact gebruiken, het gaat dan wel mis als iemend die stekker door onwetendheid in het echte 230 volt net stopt.
Dus eigenlijk liever niet, gewoon aansluiten zoals het hoort.
Dan heb je ook geen brandgevaar of slechte contacten en dergelijk onheil.
Groet Anton
Ik heb geen idee wat Dennis er allemaal achter heeft hangen maar hij heeft wel veel stroom bij zich naar mijn idee.
Voor een nood oplossing kun je wel een randaarde stekker /stopcontact gebruiken, het gaat dan wel mis als iemend die stekker door onwetendheid in het echte 230 volt net stopt.
Dus eigenlijk liever niet, gewoon aansluiten zoals het hoort.
Dan heb je ook geen brandgevaar of slechte contacten en dergelijk onheil.
Groet Anton
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Ben even thuis omdat de MAN in de garage staat.
Paul: bedankt het advies maar nee dank je,.... Ik heb weinig zin om steeds te moeten nadenken over accubanken voltages en opladen. Mijn omvormer is een flinke die heeft liever geen accubank van minder dan 200Ah. Zou je zelf bij een 'nieuwe' camper gaan liggen klooien met 2 banken?
Leo en Anton: Bedankt voor de info. Die 6v 240ah is de opgave van de accuboer, daar kan ik niets aan doen. Die 460Ah klinkt me beter in de oren maar zal wel duurder zijn. Ik waardeer jullie advies. Voor wat betreft de overleden serie parallel schakeling hadden jullie ook gelijk,... :D
Ik snap dat de accu's onderhoud nodig hebben maar die liggen op een plaats waar ik er niet heel gemakkelijk bij kom.
Denk dat alles gaat valt of staat bij de prijs en capaciteit van de 6v accu's.
Dennis
Paul: bedankt het advies maar nee dank je,.... Ik heb weinig zin om steeds te moeten nadenken over accubanken voltages en opladen. Mijn omvormer is een flinke die heeft liever geen accubank van minder dan 200Ah. Zou je zelf bij een 'nieuwe' camper gaan liggen klooien met 2 banken?
Leo en Anton: Bedankt voor de info. Die 6v 240ah is de opgave van de accuboer, daar kan ik niets aan doen. Die 460Ah klinkt me beter in de oren maar zal wel duurder zijn. Ik waardeer jullie advies. Voor wat betreft de overleden serie parallel schakeling hadden jullie ook gelijk,... :D
Ik snap dat de accu's onderhoud nodig hebben maar die liggen op een plaats waar ik er niet heel gemakkelijk bij kom.
Denk dat alles gaat valt of staat bij de prijs en capaciteit van de 6v accu's.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: stroom vraagje
Hoi Anton,
Helemaal idiot-proof krijg je het nooit :mrgreen:
Maar het idee om 2-3 aparte accubanken te maken van 24V van twee in serie geschakelde goedkopere 12V bv.100Ah semi tractie accu's vond ik zelf wel aardig :D .
Als je een flinke accucapaciteit mee wilt nemen, om wat voor een reden dan ook, en je hebt geen zin om zware (in capaciteit) relatief dure 2V, 6V of 12V accu's te gebruiken lijkt me dit een werkbare oplossing.
Je maakt een paar 24V banken (bv. van goede accu's die je al hebt
) en je schakelt die apart op de lader of als stroomvoorziener. Met een voltmeter aan de bank gekoppeld kun je gelijk zien welke bank opgeladen moet worden (welke kapot is
) en welke je kunt gebruiken voor je stroomvoorziening. Het is nu niet meer nodig allemaal gelijke accu's te gebruiken, per bank natuurlijk wel.
Nu zou je 4 relatief goedkope 100Ah 12V accu´s kunnen gebruiken in plaats van 2x 200Ah 12V accu's. Als er nu wat mis gaat hoef je maar 1 (of 2) 100Ah accu's te vervangen :D . Kapot gaan ze toch (2-3j, 5j, 10j?)
Eigenlijk moeten de banken geschakeld worden met zware 64A (230V diffentiaal?) schakelaars maar bijna idiot-proof was de versie met stekkers. Nog leuker is om dat schakelen electronisch te doen, maar dat gaat me boven de pet :mrgreen: .
De serie+paralel schakeling die Dennis gebruikte (en ik eigenlijk ook met 2x 12V accu's paralel) vind ik geen echt goede oplossing. Je kunt dit alleen doen met gelijke accu's en dan nog
. Als er een cel kapot gaat moet je gelijk alles vervangen. ook alle goede cellen. Het mooiste is natuuurlijk gebruik te maken van losse 2V cellen, maar dat ligt niet in ieders budget.
Mvg. Paul
Helemaal idiot-proof krijg je het nooit :mrgreen:
Maar het idee om 2-3 aparte accubanken te maken van 24V van twee in serie geschakelde goedkopere 12V bv.100Ah semi tractie accu's vond ik zelf wel aardig :D .
Als je een flinke accucapaciteit mee wilt nemen, om wat voor een reden dan ook, en je hebt geen zin om zware (in capaciteit) relatief dure 2V, 6V of 12V accu's te gebruiken lijkt me dit een werkbare oplossing.
Je maakt een paar 24V banken (bv. van goede accu's die je al hebt


Nu zou je 4 relatief goedkope 100Ah 12V accu´s kunnen gebruiken in plaats van 2x 200Ah 12V accu's. Als er nu wat mis gaat hoef je maar 1 (of 2) 100Ah accu's te vervangen :D . Kapot gaan ze toch (2-3j, 5j, 10j?)
Eigenlijk moeten de banken geschakeld worden met zware 64A (230V diffentiaal?) schakelaars maar bijna idiot-proof was de versie met stekkers. Nog leuker is om dat schakelen electronisch te doen, maar dat gaat me boven de pet :mrgreen: .
De serie+paralel schakeling die Dennis gebruikte (en ik eigenlijk ook met 2x 12V accu's paralel) vind ik geen echt goede oplossing. Je kunt dit alleen doen met gelijke accu's en dan nog

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Even voor mijn duidelijkheid.
Waarmee ben ik beter af?
4 accu's van 6V met 232Ah (US batteries deep cycle 600-700x) voor 155 ex btw. (737 euro)
2 accu's van 12v met 240Ah Semi Tractie voor 200 euro. Zal ook wel ex zijn. (ergens tussen de 400 en de 500)
We verbruiken gemiddeld 15Ah per dag op de 230v koelkast, max 5Ah op de verlichting en 8Ah met filmpje kijken. Dus circa 30-35Ah per dag. Met een klein beetje zon laad het paneel dit ook bij.
Grt Dennis
Waarmee ben ik beter af?
4 accu's van 6V met 232Ah (US batteries deep cycle 600-700x) voor 155 ex btw. (737 euro)
2 accu's van 12v met 240Ah Semi Tractie voor 200 euro. Zal ook wel ex zijn. (ergens tussen de 400 en de 500)
We verbruiken gemiddeld 15Ah per dag op de 230v koelkast, max 5Ah op de verlichting en 8Ah met filmpje kijken. Dus circa 30-35Ah per dag. Met een klein beetje zon laad het paneel dit ook bij.
Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Probleem is getackeld. Voor 150 dollars kun je er een pro fill watering system op zetten.Dennis en Nancy schreef:
Ik snap dat de accu's onderhoud nodig hebben maar die liggen op een plaats waar ik er niet heel gemakkelijk bij kom.
Dennis
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: stroom vraagje
Hi Dennis,
Met die <30 Ah per etmaal verbruik moet je ook nog weten hoe lang je maximaal stilstaat. En hoe lang je rijdt op dagen dat je rijdt...
Ik vraag me namelijk ernstig af of je jezelf niet gek laat maken met een zo groot mogelijke accucapaciteit. Nuttig als je, zoals Anton en Leo ooit, volledig afhankelijk bent van je voorraad elektrische energie. Als je om de dag twee uur of meer rijdt, kun je met 60 Ah al een dag stilstaan. Kijk b.v. eens naar 92 Ah voor € 115, volgens mij inclusief BTW.
Aangezien de levensduur van een accubatterij sowieso eindig is, kun je best op de kleintjes letten. Met een goed functionerende onderspanningsbeveiliging voorkom je mogelijk wel het voortijdig overlijden van je accu's. In de betere compressorkoelkasten, solar regelaars en omvormers zit zo'n beveiliging al ingebouwd. Voor verlichting en waterpomp kun je een extra doosje toevoegen. Er zijn speciale relais voor (camper/pleziervaart), maar met de kleinste geschikte solar regelaar met een relais erachter, ben je er ook.
Met die <30 Ah per etmaal verbruik moet je ook nog weten hoe lang je maximaal stilstaat. En hoe lang je rijdt op dagen dat je rijdt...
Ik vraag me namelijk ernstig af of je jezelf niet gek laat maken met een zo groot mogelijke accucapaciteit. Nuttig als je, zoals Anton en Leo ooit, volledig afhankelijk bent van je voorraad elektrische energie. Als je om de dag twee uur of meer rijdt, kun je met 60 Ah al een dag stilstaan. Kijk b.v. eens naar 92 Ah voor € 115, volgens mij inclusief BTW.
Aangezien de levensduur van een accubatterij sowieso eindig is, kun je best op de kleintjes letten. Met een goed functionerende onderspanningsbeveiliging voorkom je mogelijk wel het voortijdig overlijden van je accu's. In de betere compressorkoelkasten, solar regelaars en omvormers zit zo'n beveiliging al ingebouwd. Voor verlichting en waterpomp kun je een extra doosje toevoegen. Er zijn speciale relais voor (camper/pleziervaart), maar met de kleinste geschikte solar regelaar met een relais erachter, ben je er ook.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: stroom vraagje
Dennis,
Ik neem aan dat er bij jou wel een accuboer zit die ook aan de scheepvaart leverd, ga daar eens heen.
Die hebben vaak nieuwe en goede accu's voor een nette prijs, zeker als je ook wat korting kunt bedingen, zelf heb ik daar goede ervaringen mee.
Wat de centrale vulinstalatie betreft die kreeg ik er voor niets bij, dan lijkt mij wat jij noemde wel erg duur.
Echte traxtie heeft wel een hogere eindspannig wat het laden betreft maar dan zijn ze ook 100 % vol, en das ook wat waard.
Succes!
Groet Anton
Ik neem aan dat er bij jou wel een accuboer zit die ook aan de scheepvaart leverd, ga daar eens heen.
Die hebben vaak nieuwe en goede accu's voor een nette prijs, zeker als je ook wat korting kunt bedingen, zelf heb ik daar goede ervaringen mee.
Wat de centrale vulinstalatie betreft die kreeg ik er voor niets bij, dan lijkt mij wat jij noemde wel erg duur.
Echte traxtie heeft wel een hogere eindspannig wat het laden betreft maar dan zijn ze ook 100 % vol, en das ook wat waard.
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
@ Ernst: Ik begrijp wat je bedoeld maar we hebben we de drang naar een redelijk onafhankelijk systeem, als we ergens 4 dagen staan (b.v. disneyland op de parking) dan moet dat kunnen zonder rijden. We hebben de camper gebouwd om er langere tijd vrij mee te kunnen reizen. Het hele systeem is aangeschaft en berekend op een ruime (+200Ah, 24v) accubank. Het zonnepaneel is ook 24v. Om nu terug te gaan naar 100Ah zie ik niet zitten.
De omvormer heeft een afschakeling als de minimale ingestelde accuspanning is bereikt. (staat goed) verder zit enkel de waterpomp en de standkachel (deze via klein omvormertje 12>24v) rechtstreeks op de accu. de pomp loopt enkel bij afname en de kachel is standaard uit. Al het andere loopt via grote omvormer.
Voor wat betreft de marktplaats accu's:
@ Anton:De lokale accuboer heeft enkel de semitracties die ik nu ook heb. Een andere zaak waar ik 800 euro wil achterlaten (hier ben ik een rare in) heb ik hier in de regio nog niet gevonden. De laadspanning kan ik via het bedieningspaneel van de omvormer regelen naar wat ik zelf wil. Staat nu op standaard instelling.
Grt dennis
De omvormer heeft een afschakeling als de minimale ingestelde accuspanning is bereikt. (staat goed) verder zit enkel de waterpomp en de standkachel (deze via klein omvormertje 12>24v) rechtstreeks op de accu. de pomp loopt enkel bij afname en de kachel is standaard uit. Al het andere loopt via grote omvormer.
Voor wat betreft de marktplaats accu's:
Ja ja,...Deze accu's zijn tijdelijk gebruikt als noodstroomvoorziening, dus weinig ontlaadcyclussen gehad.

@ Anton:De lokale accuboer heeft enkel de semitracties die ik nu ook heb. Een andere zaak waar ik 800 euro wil achterlaten (hier ben ik een rare in) heb ik hier in de regio nog niet gevonden. De laadspanning kan ik via het bedieningspaneel van de omvormer regelen naar wat ik zelf wil. Staat nu op standaard instelling.
Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: stroom vraagje
Hi Dennis,
Ik denk ook dat je wel erg veel capaciteit wilt.
Zelf zou ik in jouw plaats hooguit met 150-200Ah 24V genoegen nemen, heb je 2x zoveel als ik ( 2x 100Ah 12V, onderhouds vrij, ~€ 200 totaal, 7j oud). Ik red het zelfs nu nog om daarmee oneindig vrij te staan, mits het weer een beetje meewerkt (zonnepaneel 200W, 14j oud) en heb qua verbruikers ongeveer hetzelfde. Jij rijdt waarschijnlijk ook nog regelmatig en je hebt ook nog eens een aggregaat in reserve
.
Investeer liever (tijd) om de schakeling van je accu's goed in orde te maken :D . De spullen hiervoor heb je waarschijnlijk al (zonnepaneel regelaar, volt/ampère/capaciteit meters) :mrgreen: .
Die omvormer van je op welke spanning slaat die af?, het hoort bij ongeveer ~24.4V (50%) te zijn. Iets lager ~24.1V (30%) kan nog net, maar gaat al dan te koste van de levensduur (3x korter :mrgreen: ).
Als hij veel lager afslaat bv. 22.0V is het een soort noodrem en niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Geen wonder dat je accu's het dan na korte tijd begeven
.
Mvg. Paul
Ik denk ook dat je wel erg veel capaciteit wilt.
Zelf zou ik in jouw plaats hooguit met 150-200Ah 24V genoegen nemen, heb je 2x zoveel als ik ( 2x 100Ah 12V, onderhouds vrij, ~€ 200 totaal, 7j oud). Ik red het zelfs nu nog om daarmee oneindig vrij te staan, mits het weer een beetje meewerkt (zonnepaneel 200W, 14j oud) en heb qua verbruikers ongeveer hetzelfde. Jij rijdt waarschijnlijk ook nog regelmatig en je hebt ook nog eens een aggregaat in reserve

Investeer liever (tijd) om de schakeling van je accu's goed in orde te maken :D . De spullen hiervoor heb je waarschijnlijk al (zonnepaneel regelaar, volt/ampère/capaciteit meters) :mrgreen: .
Die omvormer van je op welke spanning slaat die af?, het hoort bij ongeveer ~24.4V (50%) te zijn. Iets lager ~24.1V (30%) kan nog net, maar gaat al dan te koste van de levensduur (3x korter :mrgreen: ).
Als hij veel lager afslaat bv. 22.0V is het een soort noodrem en niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Geen wonder dat je accu's het dan na korte tijd begeven

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 23 feb 2010, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Bij circa 24.0V gaat de 230v van het net in camper. Zou ik moeten nakijken heb de camper nu niet bij de hand. Vanaf nov/dec zijn ze zichzelf gaan ontladen. Vanaf begin februari heb ik de accubank opgegeven. Alles af en nog ontladen.
Ik wil gewoon >200Ah erin hebben, duurzaam en zonder dat ik hoef te schakelen denken etc. Stel dat Nancy er alleen mee weg dan moet dit probleemloos kunnen zonder moeizame instructies.
Dat de serie parallel schakeling van de accu's niet werkt had ik op 2 vingers kunnen uittellen. Met 2 van de accu's heb ik 3 aanden als startaccu rondgereden, daarna 2 nieuwe erbij en toen geschakeld.
2 zijn er rip 2 zijn lala. mag je een keer raden welke de geest hebben gegeven.
Een keer investeren en dan klaar zijn voor minimaal enkele jaren. Als ik 2 accu's van 12v en 200Ah ben ik ergens tegen de 400 euro kwijt. Mij kennende komen er dan 2 goede onderhoudsvrije accu's. en ben ik tegen de 450/500 euro kwijt. Als ik voor 250 euro meer een betere bank kan kopen dan doe ik dat.
De MAN is weer klaar dus ik ben er van het weekend weer.
Grt Dennis.
Ik wil gewoon >200Ah erin hebben, duurzaam en zonder dat ik hoef te schakelen denken etc. Stel dat Nancy er alleen mee weg dan moet dit probleemloos kunnen zonder moeizame instructies.
Dat de serie parallel schakeling van de accu's niet werkt had ik op 2 vingers kunnen uittellen. Met 2 van de accu's heb ik 3 aanden als startaccu rondgereden, daarna 2 nieuwe erbij en toen geschakeld.
2 zijn er rip 2 zijn lala. mag je een keer raden welke de geest hebben gegeven.
Een keer investeren en dan klaar zijn voor minimaal enkele jaren. Als ik 2 accu's van 12v en 200Ah ben ik ergens tegen de 400 euro kwijt. Mij kennende komen er dan 2 goede onderhoudsvrije accu's. en ben ik tegen de 450/500 euro kwijt. Als ik voor 250 euro meer een betere bank kan kopen dan doe ik dat.
De MAN is weer klaar dus ik ben er van het weekend weer.
Grt Dennis.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: stroom vraagje
Dennis,
Ik snap het niet erg wbt die 6Volt accu's.
Heb net de rekening ff opgezocht:
Geleverd door Van Andel accu's, Rotterdam:
4 stuks 6Volt, 430Ah semitractie, totaal 880 euro ex.
Hou er wel rekening mee dat zo'n 6V 430Ah accu nét zo groot is als een 12V 230Ah accu.
Wanneer je daar de ruimte niet voor hebt, kun je dat dus wel vergeten.
Mvg, Leo.
Ik snap het niet erg wbt die 6Volt accu's.
Heb net de rekening ff opgezocht:
Geleverd door Van Andel accu's, Rotterdam:
4 stuks 6Volt, 430Ah semitractie, totaal 880 euro ex.
Hou er wel rekening mee dat zo'n 6V 430Ah accu nét zo groot is als een 12V 230Ah accu.
Wanneer je daar de ruimte niet voor hebt, kun je dat dus wel vergeten.
Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: stroom vraagje
Hi Dennis,
Ik vind het allemaal prima, maar denk erom de levensduur van je accu staat of valt met het tijdig afkoppelen van je gebruikers. Zelf ga ik echt niet lager dan 12.2V, liever nog iets eerder. Dan maar geen TV
(vandaar ook mijn voltmetertjes, continue aflezing, voor extra zekerheid
).
Mvg. Paul
Ik vind het allemaal prima, maar denk erom de levensduur van je accu staat of valt met het tijdig afkoppelen van je gebruikers. Zelf ga ik echt niet lager dan 12.2V, liever nog iets eerder. Dan maar geen TV


Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Dat snap ik paul, maar zonder gebruikers ging het voltage nog steeds naar beneden. Tijdens het gebruik zelf nooit diep ontladen. mede door het paneel.
Leo, ik snap die rekening van jou niet,... :) Ik vind nergens geen 430Ah voor dat geld.
Moeten even wachten tot het accupotje vodoende euro's bevat en dan komen er zo goed als zeker 6v traxie's in.
230Ah die dan in serie komen.
De lader kan de 29,4V laden die de accu's lekker vinden.
Dennis
Leo, ik snap die rekening van jou niet,... :) Ik vind nergens geen 430Ah voor dat geld.
Moeten even wachten tot het accupotje vodoende euro's bevat en dan komen er zo goed als zeker 6v traxie's in.
230Ah die dan in serie komen.
De lader kan de 29,4V laden die de accu's lekker vinden.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: stroom vraagje
Hoi Dennis,
Kan die lader nog hoger met zijn spanning?
Praatje over traxtie of semitraxtie?
Groet Anton
Kan die lader nog hoger met zijn spanning?
Praatje over traxtie of semitraxtie?
Groet Anton
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Ja Anton, ik kan de Charged voltage setting op maximaal 50V zetten.
De accu's die ik bedoe zijn van US Battery (us2200) en zijn Deep Cycle. Volgens mij is dat traxie of niet. De Ah rate van 232Ah is in 20 uur.
Grt dennis
De accu's die ik bedoe zijn van US Battery (us2200) en zijn Deep Cycle. Volgens mij is dat traxie of niet. De Ah rate van 232Ah is in 20 uur.
Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: stroom vraagje
Hoi Dennis,
Als er geen 5c of 5h achter staat is het geen traxtie mischien semitreaxie, goed informeren!
Groet Anton
Als er geen 5c of 5h achter staat is het geen traxtie mischien semitreaxie, goed informeren!
Groet Anton
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: stroom vraagje
Hi Dennis,
Nog even over hoe je alles geschakeld hebt, het zit me niet lekker dat je nog steeds spanningsverlies had nadat je alles had losgekoppeld.
Foutzoekplanning, Stap 1
Wat ik begrepen heb van je schakelingen
.
Aan de Plus van de accu's:
- de 230V omvormer met hieraan wat lampjes en de koelkast
- de laadregelaar van het zonnepaneel met aan de verbruikerskant; het waterpompje, de omvormer 24V -> 12V met hier weer aan; de standkachel en de afzuigvan.
- de capaciteitsmeter
Als het zo geschakeld is, met aan alles een aan/uit schakelaar (ook aan de omvormer :mrgreen:) is er niks mis mee.
Als de camper nu buiten staat en alles is uitgeschakeld en de beide "la-la" accu's zijn vol (eerst aan de oplader) mogen ze echt niet meer ontladen. Het zonnepaneel kan dan best de ontlading van de "la la" accu's aan, ook bij bewolkt weer.
Mocht je het anders geschakeld hebben zou ik toch voor deze schakeling kiezen, alles is dan gedekt tegen excessieve leegloop van de accu's.
Mochten de accu's toch nog ontladen dan zou ik eerst die fout proberen te vinden.
Stap 2
Controleer de afschakelspanningen van de omvormer en de laadregelaar. Mochten die afwijken van 24.4V kijk of je die kunt bijregelen, zoniet moet je e.e.a. in de gaten houden en met de hand uitzetten
. (vandaar die schakelaars
)
Denk nou niet, het zal wel goed zitten, mijn Victron omvormer schakelt zich pas uit bij 11V, echt bedoeld als noodrem :mrgreen: . Als ik hierop zou vertrouwen waren mijn accu's al lang naar de fillesteinen :| .
Nu pas kan je je nieuwe accu's aankoppelen :D .
Mvg. Paul
Nog even over hoe je alles geschakeld hebt, het zit me niet lekker dat je nog steeds spanningsverlies had nadat je alles had losgekoppeld.
Foutzoekplanning, Stap 1
Wat ik begrepen heb van je schakelingen

Aan de Plus van de accu's:
- de 230V omvormer met hieraan wat lampjes en de koelkast
- de laadregelaar van het zonnepaneel met aan de verbruikerskant; het waterpompje, de omvormer 24V -> 12V met hier weer aan; de standkachel en de afzuigvan.
- de capaciteitsmeter
Als het zo geschakeld is, met aan alles een aan/uit schakelaar (ook aan de omvormer :mrgreen:) is er niks mis mee.
Als de camper nu buiten staat en alles is uitgeschakeld en de beide "la-la" accu's zijn vol (eerst aan de oplader) mogen ze echt niet meer ontladen. Het zonnepaneel kan dan best de ontlading van de "la la" accu's aan, ook bij bewolkt weer.
Mocht je het anders geschakeld hebben zou ik toch voor deze schakeling kiezen, alles is dan gedekt tegen excessieve leegloop van de accu's.
Mochten de accu's toch nog ontladen dan zou ik eerst die fout proberen te vinden.
Stap 2
Controleer de afschakelspanningen van de omvormer en de laadregelaar. Mochten die afwijken van 24.4V kijk of je die kunt bijregelen, zoniet moet je e.e.a. in de gaten houden en met de hand uitzetten


Denk nou niet, het zal wel goed zitten, mijn Victron omvormer schakelt zich pas uit bij 11V, echt bedoeld als noodrem :mrgreen: . Als ik hierop zou vertrouwen waren mijn accu's al lang naar de fillesteinen :| .
Nu pas kan je je nieuwe accu's aankoppelen :D .
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: stroom vraagje
Paul, dat Dennis nog steeds spanningsverlies had is niet zo moeilijk:
Het spul staat serie-paralel en er zijn 2 accu's overleden.
Dan trekken de slechte accu's vanzelf de goede leeg.
Neemt niet weg dat hij er wel eens een meetapparaatje op kan zetten natuurlijk.
@Dennis: Dat jij ze niet kan vinden voor die prijs ligt toch echt aan jezelf..:P
Weten wat je wilt hebben en dan gewoon ff onderhandelen doet wonderen.
Maar aan zo'n 430Ah set heb jij toch niks, want je kunt ze niet kwijt.
Verder zie ik aan vol-tractiebatterijen in een camper meer nadelen dan voordelen (tenzij je ze gratis op de kop kan tikken).
Als je vol-tracties niet iedere week flink laat koken zijn ze binnen de kortste keren een deel van hun capaciteit kwijt.
Ook krijg je ze onder het rijden niet voller dan 80% vanwege te lage laadspanning.
Die US-accu's vind ik ook smerig aan de prijs.
Rustig an verder zoeken naar 2 (onderhoudsvrije?) semitractie zou ik zeggen.
Ik heb geen idee waarom je nu nog 6V accu's wilt hebben.
Dat is alleen nuttig boven de 230Ah omdat standaard 12V accu's normaal gesproken niet hoger gaan en je dan serie-paralel moet gaan klooien.
Nu je niet hoger dan 230Ah wilt, kun je het gewoon met 2 stuks 12V in serie af.
Vraag wel altijd de afmetingen wanneer je een vaste accubak hebt, want er zijn verschillende maten in de handel.
Mvg, Leo.:D
Het spul staat serie-paralel en er zijn 2 accu's overleden.
Dan trekken de slechte accu's vanzelf de goede leeg.
Neemt niet weg dat hij er wel eens een meetapparaatje op kan zetten natuurlijk.
@Dennis: Dat jij ze niet kan vinden voor die prijs ligt toch echt aan jezelf..:P
Weten wat je wilt hebben en dan gewoon ff onderhandelen doet wonderen.
Maar aan zo'n 430Ah set heb jij toch niks, want je kunt ze niet kwijt.
Verder zie ik aan vol-tractiebatterijen in een camper meer nadelen dan voordelen (tenzij je ze gratis op de kop kan tikken).
Als je vol-tracties niet iedere week flink laat koken zijn ze binnen de kortste keren een deel van hun capaciteit kwijt.
Ook krijg je ze onder het rijden niet voller dan 80% vanwege te lage laadspanning.
Die US-accu's vind ik ook smerig aan de prijs.
Rustig an verder zoeken naar 2 (onderhoudsvrije?) semitractie zou ik zeggen.
Ik heb geen idee waarom je nu nog 6V accu's wilt hebben.
Dat is alleen nuttig boven de 230Ah omdat standaard 12V accu's normaal gesproken niet hoger gaan en je dan serie-paralel moet gaan klooien.
Nu je niet hoger dan 230Ah wilt, kun je het gewoon met 2 stuks 12V in serie af.
Vraag wel altijd de afmetingen wanneer je een vaste accubak hebt, want er zijn verschillende maten in de handel.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Ik wil wel meer dan de 230Ah maar wil gewoon niet meer uitgeven dan een grove 700 tot 800 euro.
Qua gewicht en plaats ben ik niet zo gebonden. Die ruimte word opnieuw ingericht.
Ik kijk wel wat ik doe. Laat wel weten wat het uiteindelijk geworden is.
Voor nu wil ik even 2 accu's terugplaatsen i.v.m. de waterpomp etc.
Kan ik beter de twee beste nemen of de twee die qua spanning het dichts bij elkaar liggen?
Dennis
Qua gewicht en plaats ben ik niet zo gebonden. Die ruimte word opnieuw ingericht.
Ik kijk wel wat ik doe. Laat wel weten wat het uiteindelijk geworden is.
Voor nu wil ik even 2 accu's terugplaatsen i.v.m. de waterpomp etc.
Kan ik beter de twee beste nemen of de twee die qua spanning het dichts bij elkaar liggen?
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Discussie kan stoppen. Ik ga 2 keer twaalf volt in serie zetten met 270Ah. Onderhoudsvrij, Deep cycle, 5 jaar garantie!
Gaan we wel naar Engeland op vakantie in plaats van Denemarken,... :mrgreen:
Grt Dennis
Gaan we wel naar Engeland op vakantie in plaats van Denemarken,... :mrgreen:
Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: stroom vraagje
Deze
?
http://www.alternativeenergystore.co.uk ... attery.htm
Zo ja, niet iedereen is een tevreden klant van Elecsol
:
http://www.caravantalk.org.uk/topic/988 ... guarantee/
Als je naar Duitsland op vakantie gaat is dit misschien ook leuk
http://www.akkuangebote.de/catalog/prod ... cts_id=321
Mvg. Paul

http://www.alternativeenergystore.co.uk ... attery.htm
Zo ja, niet iedereen is een tevreden klant van Elecsol

http://www.caravantalk.org.uk/topic/988 ... guarantee/
Als je naar Duitsland op vakantie gaat is dit misschien ook leuk

http://www.akkuangebote.de/catalog/prod ... cts_id=321
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: stroom vraagje
Dennis,
Heb je wel gezien hoe het pond gestegen is de laatste tijd???????? :( :(
FRank
Maar ga toch in mei er weer even kijken

Heb je wel gezien hoe het pond gestegen is de laatste tijd???????? :( :(

FRank
Maar ga toch in mei er weer even kijken


-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: stroom vraagje
Nu je het zegt ja,.... das balen.
De 2 honden het kanaal over met de ferry 72 euro.
Even een heel domme vraag he,.... Het zal wel niet kunnen maar ik vraag het toch ff.
Kan ik 2 accu's in serie zetten die 2 meter van elkaar vandaan staan? dus met grofweg 2,5 meter kabel ertussen.
Gewichts verdeling,... :mrgreen:
De 2 honden het kanaal over met de ferry 72 euro.
Even een heel domme vraag he,.... Het zal wel niet kunnen maar ik vraag het toch ff.
Kan ik 2 accu's in serie zetten die 2 meter van elkaar vandaan staan? dus met grofweg 2,5 meter kabel ertussen.
Gewichts verdeling,... :mrgreen:
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: stroom vraagje
Kan ik 2 accu's in serie zetten die 2 meter van elkaar vandaan staan? dus met grofweg 2,5 meter kabel ertussen.
Geen enkel probleem. De verbindende kabel moet wel zo dik zijn, dat je geen ongewenste spanningsval krijgt, maar dat hangt weer af van de stromen die er lopen.
Geen enkel probleem. De verbindende kabel moet wel zo dik zijn, dat je geen ongewenste spanningsval krijgt, maar dat hangt weer af van de stromen die er lopen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast