Hoeveel amp dynamo
-
Hoeveel amp dynamo
Hoi
zou iemand mij kunnen zeggen hoeveel amp de standaard dynamo van een mercedes 609 is
het betreft een ex BW duitse ambulance.
heb zelf eens gekeken en vind hele rare gegevens:merk Bosch 28v 10/30 A ?
10/30 A kan toch niet betekenen 10/30 AH amphere?
groeten en alvast bedankt
zou iemand mij kunnen zeggen hoeveel amp de standaard dynamo van een mercedes 609 is
het betreft een ex BW duitse ambulance.
heb zelf eens gekeken en vind hele rare gegevens:merk Bosch 28v 10/30 A ?
10/30 A kan toch niet betekenen 10/30 AH amphere?
groeten en alvast bedankt
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Hoeveel amp dynamo
28 V is normaal voor een 24 V installatie.
30 A zou heel goed kunnen. In de 508/608 zit standaard 28 A. Sonderauführungen zijn er in 55 A en 100 A.
De notatie 10/30 kan ik niet thuisbrengen. Wie wel?
30 A zou heel goed kunnen. In de 508/608 zit standaard 28 A. Sonderauführungen zijn er in 55 A en 100 A.
De notatie 10/30 kan ik niet thuisbrengen. Wie wel?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
-
Hey bedankt
neem dan maar aan dat de dynamo die er nu inzit een 30 AH is.
wat zou eigenlijk het advies zijn ivm het woongedeelte,doorgaan met 24volt of toch maar omschakelen naar 12 volt.
12 volt heeft meer keus/goedkoper in pompen,TV/player,schotel enz,maar dan moet ik omvormen(zie ik dit goed?)
ik zou nl willen laden via de motor.(zwaardere dynamo?)
heb geen extra poelie voor een extra 12 v dynamo
in geval van 12v huisbaterij is dit dan de juiste volgorde:startbaterij 24v>relais>omvormer 24v nr 12v>12 v huisbaterij lader>van 12 v huisbaterij naar zekering kastje>naar gebruikers
zit met die stroom echt in mijn maag
graag enige raad
bedankt
wildboy
neem dan maar aan dat de dynamo die er nu inzit een 30 AH is.
wat zou eigenlijk het advies zijn ivm het woongedeelte,doorgaan met 24volt of toch maar omschakelen naar 12 volt.
12 volt heeft meer keus/goedkoper in pompen,TV/player,schotel enz,maar dan moet ik omvormen(zie ik dit goed?)
ik zou nl willen laden via de motor.(zwaardere dynamo?)
heb geen extra poelie voor een extra 12 v dynamo
in geval van 12v huisbaterij is dit dan de juiste volgorde:startbaterij 24v>relais>omvormer 24v nr 12v>12 v huisbaterij lader>van 12 v huisbaterij naar zekering kastje>naar gebruikers
zit met die stroom echt in mijn maag
graag enige raad
bedankt
wildboy
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Er is over dit onderwerp al een boel geschreven op dit forum. Gebruik de zoekfunctie eens!
Persoonlijk zou ik gaan voor alles op 24 V. Voor wat er op netspanning werkt/kan werken heb je een voldoende stevige omvormer nodig.
Alleen voor de autoradio heb je een klein omvormertje nodig naar 12 V, maar dat zit meestal af fabriek al ingebouwd. Let op: dit omvormertje is in het algemeen niet voldoende om er nog andere zaken op aan te sluiten, dan gaat het spoedig in rook op...
Persoonlijk zou ik gaan voor alles op 24 V. Voor wat er op netspanning werkt/kan werken heb je een voldoende stevige omvormer nodig.
Alleen voor de autoradio heb je een klein omvormertje nodig naar 12 V, maar dat zit meestal af fabriek al ingebouwd. Let op: dit omvormertje is in het algemeen niet voldoende om er nog andere zaken op aan te sluiten, dan gaat het spoedig in rook op...
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin
Hallo Wildboy,
10/30 betekent dat de betreffende dynamo Bij stationair toerental 10 ampere laad. dat toerental ligt rond de 1100 omwentelingen/min. Van de dynamo wel te verstaan.
30 is het maximum aantal amperes wat de dynamo levert.
Die 10 ampere was vroeger voldoende om bij files of anderzins langzaam verkeer de accu vol te houden. Er zijn tegenwoordig auto's die 80 ampere nodig hebben om gewoon te kunnen rijden. Misschien overvloedig om te vermelden, maar met zo'n dynamo heeft het geen zin om de accu's met stationair draaiende motor te proberen te laden.
Voor je 24 volt vraag nog het volgende,
Er zijn een aantal opties
1 Alles op 24 volt , dan heb je eventueel het door jou al genoemde nadeel dat je misschien niet datgene op 24 volt kunt krijgen wat je zou willen. Gaat het om een enkel apparaat kun je een omvormertje kopen wat voldoende is voor dat ene ding.
Ik zou wel een zwaardere dynamo aanbevelen met 30 ampere doe je niet zo veel
2 Alles op 12 volt is geen optie omdat het systeem van de auto 24 volt is.
3 Huishoud accu op 12 volt en met de motor laden,
Hiervoor heb je dan een tweede dynamo van 12 volt nodig . Deze optie heeft als groot voordeel dat je twee onafhankelijk gescheiden systemen hebt en omdat je een tweede dynamo moet aanschaffen kun je dan ook gelijk een zware nemen waardoor je de accu's vlot kunt laden. En je keuze voor accesoires is groter.
4 Huishoudaccu op 12 volt en laden met een laadomvormer.
Er zijn "acculaders" te koop die gevoed worden door de startaccu's. Zo'n ding wordt een laadomvormer genoemd, niet goedkoop , Maar als je de kosten afzet tegen het aanschaffen van een tweede dynamo en de montage en installatie daarvan, kon het wel eens een aantrekkelijke optie zijn. Het nadeel kan zijn dat de capaciteit beperkter is dan die van een dynamo. Alhoewel dat ook wel bepaalt zal worden door het budget wat je beschikbaar hebt.
Ik vemoed dat een laadomvormer wat minder onderhoudsgevoelig is dan een dynamo.
je keuze hangt ook af van de accucapaciteit die je wilt kunnen gebruiken of de hoeveelheid Ah die je gebruikt tussen de laadcyclussen in.
Pieter
10/30 betekent dat de betreffende dynamo Bij stationair toerental 10 ampere laad. dat toerental ligt rond de 1100 omwentelingen/min. Van de dynamo wel te verstaan.
30 is het maximum aantal amperes wat de dynamo levert.
Die 10 ampere was vroeger voldoende om bij files of anderzins langzaam verkeer de accu vol te houden. Er zijn tegenwoordig auto's die 80 ampere nodig hebben om gewoon te kunnen rijden. Misschien overvloedig om te vermelden, maar met zo'n dynamo heeft het geen zin om de accu's met stationair draaiende motor te proberen te laden.
Voor je 24 volt vraag nog het volgende,
Er zijn een aantal opties
1 Alles op 24 volt , dan heb je eventueel het door jou al genoemde nadeel dat je misschien niet datgene op 24 volt kunt krijgen wat je zou willen. Gaat het om een enkel apparaat kun je een omvormertje kopen wat voldoende is voor dat ene ding.
Ik zou wel een zwaardere dynamo aanbevelen met 30 ampere doe je niet zo veel
2 Alles op 12 volt is geen optie omdat het systeem van de auto 24 volt is.
3 Huishoud accu op 12 volt en met de motor laden,
Hiervoor heb je dan een tweede dynamo van 12 volt nodig . Deze optie heeft als groot voordeel dat je twee onafhankelijk gescheiden systemen hebt en omdat je een tweede dynamo moet aanschaffen kun je dan ook gelijk een zware nemen waardoor je de accu's vlot kunt laden. En je keuze voor accesoires is groter.
4 Huishoudaccu op 12 volt en laden met een laadomvormer.
Er zijn "acculaders" te koop die gevoed worden door de startaccu's. Zo'n ding wordt een laadomvormer genoemd, niet goedkoop , Maar als je de kosten afzet tegen het aanschaffen van een tweede dynamo en de montage en installatie daarvan, kon het wel eens een aantrekkelijke optie zijn. Het nadeel kan zijn dat de capaciteit beperkter is dan die van een dynamo. Alhoewel dat ook wel bepaalt zal worden door het budget wat je beschikbaar hebt.
Ik vemoed dat een laadomvormer wat minder onderhoudsgevoelig is dan een dynamo.
je keuze hangt ook af van de accucapaciteit die je wilt kunnen gebruiken of de hoeveelheid Ah die je gebruikt tussen de laadcyclussen in.
Pieter
- paulv
Hallo Johannes,
Ik ben benieuwd naar de gebruikers die 80A (=1920W) gebruiken tijdens file rijden??
30A bij 24V is 720W, dat is in mijn ogen aardig watt
, vergelijkbaar met een dynamo van 60A bij 12V.
Als je een uur overdag rijdt zou je theoretisch 720Wh in je (lege)accu kunnen pompen, dat is 720u (= bijna 1 maand continu) lezen bij een 1W led lampje of meer dan 10u tv kijken
. (Dit alles in een ideale toestand zonder verliezen, reken op (veel :mrgreen: ) minder dan de helft)
Mvg. Paul
Ik ben benieuwd naar de gebruikers die 80A (=1920W) gebruiken tijdens file rijden??
30A bij 24V is 720W, dat is in mijn ogen aardig watt

Als je een uur overdag rijdt zou je theoretisch 720Wh in je (lege)accu kunnen pompen, dat is 720u (= bijna 1 maand continu) lezen bij een 1W led lampje of meer dan 10u tv kijken

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
Hoi
het word al een stuk duidelijker,hoewel de keuze word zo niet gemakkelijker!
verder gaan met 24v klinkt het meest voor de hand liggende,maar ook daar zie ik een (persoonlijk)probleem,nl de koelkast.
ik ben een hoofdzakelijk(vrijstaander)en alleen de absorberkoelkastjes gaan op 12v/230/gas(die wil ik)
24v is alleen in compressor 12v/24v/230 niet op gas(duur) dus en gas is nu juist belangrijk.
stilstaan en op baterijstroom is geen optie!
pomp/tv is nog wel verkrijgbaar in 24v(hoewel niet veel keus)Maar wat met de schotel?
pomp heb ik ook een iets sterkere nodig want ik wil er een geiser op aan sluiten
2e 12v dynamo klinkt ook goed maar daar ligt het probleem dat ik geen 2e poelie heb
is er niet een mogenlijkheid voor een 2e poelie(sloop)
anyway bedankt voor het meedenken,ik puzzel nog maar even verder,ben nog druk met kastjes enz bouwen en heb dus nog even tijd.
bedankt!
het word al een stuk duidelijker,hoewel de keuze word zo niet gemakkelijker!
verder gaan met 24v klinkt het meest voor de hand liggende,maar ook daar zie ik een (persoonlijk)probleem,nl de koelkast.
ik ben een hoofdzakelijk(vrijstaander)en alleen de absorberkoelkastjes gaan op 12v/230/gas(die wil ik)
24v is alleen in compressor 12v/24v/230 niet op gas(duur) dus en gas is nu juist belangrijk.
stilstaan en op baterijstroom is geen optie!
pomp/tv is nog wel verkrijgbaar in 24v(hoewel niet veel keus)Maar wat met de schotel?
pomp heb ik ook een iets sterkere nodig want ik wil er een geiser op aan sluiten
2e 12v dynamo klinkt ook goed maar daar ligt het probleem dat ik geen 2e poelie heb
is er niet een mogenlijkheid voor een 2e poelie(sloop)
anyway bedankt voor het meedenken,ik puzzel nog maar even verder,ben nog druk met kastjes enz bouwen en heb dus nog even tijd.
bedankt!
- paulv
Zelf zou ik voor een 230V A++ koelkast gaan, maar een 24V->12V omzetter heb je voor een paar tientjes
.Kun je rustig je koelkast en 12V led lampjes op aansluiten.
Als je voor een iets zwaardere gaat, €40, http://link.marktplaats.nl/329786701, ook nog je TV enz..
Mvg. Paul

Als je voor een iets zwaardere gaat, €40, http://link.marktplaats.nl/329786701, ook nog je TV enz..
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- Anton
Hoi,
Er staat:
- Geschikt v.h. aansluiten van 12V app. op een 24V accu.
- Ingangsspanning: DC 20 tot 30 Volt.
- Uitgangsspanning: DC 12V~13.8V
- Nominaal uitgangsvermogen: 10A.
- Maximaal uitgangsvermogen 15A.
- Stand by stroomverbruik: minder dan 0,02A.
- Koeling: lucht.
Das dan 10 x 12 = 120 watt, de koelkast pakt er al 100 vanaf de schotel en tv pakt ook gauw een 60 a 70 watt.
Kortom het houd niet over.
Moet de geiser gevoed worden met een druk pomp dan gaat het echt mis, die lust ook nog wel een 100 watt
Zelf heb ik mijn camper een compressorkastje wat op de hh accu's draait via een kleine omvormer.
Het omvormertje word aan en uit gezet door de thermostaat van de koelkast, simpeler kon ik het niet maken.
Op mij schip had ik een dompelpompje om de stortbak van de wc weer vol te pompen.
Pompje nam 1,5 ampere bij 12 volt of 18 watt.
Een lampje in serie gezet van 12 volt 19 watt en klaar was Anton!
Ik bedoel er zijn meerdere oplossingen mogelijk, op 24 volt is heel veel te krijgen op 230 is alles te krijgen ook nog eens vaak in een betere kwaliteit.
De 24 volt op mijn schip diende alleen voor de voeding van de omvormer en het stoomlicht.
Groet Anton
Er staat:
- Geschikt v.h. aansluiten van 12V app. op een 24V accu.
- Ingangsspanning: DC 20 tot 30 Volt.
- Uitgangsspanning: DC 12V~13.8V
- Nominaal uitgangsvermogen: 10A.
- Maximaal uitgangsvermogen 15A.
- Stand by stroomverbruik: minder dan 0,02A.
- Koeling: lucht.
Das dan 10 x 12 = 120 watt, de koelkast pakt er al 100 vanaf de schotel en tv pakt ook gauw een 60 a 70 watt.
Kortom het houd niet over.
Moet de geiser gevoed worden met een druk pomp dan gaat het echt mis, die lust ook nog wel een 100 watt
Zelf heb ik mijn camper een compressorkastje wat op de hh accu's draait via een kleine omvormer.
Het omvormertje word aan en uit gezet door de thermostaat van de koelkast, simpeler kon ik het niet maken.
Op mij schip had ik een dompelpompje om de stortbak van de wc weer vol te pompen.
Pompje nam 1,5 ampere bij 12 volt of 18 watt.
Een lampje in serie gezet van 12 volt 19 watt en klaar was Anton!
Ik bedoel er zijn meerdere oplossingen mogelijk, op 24 volt is heel veel te krijgen op 230 is alles te krijgen ook nog eens vaak in een betere kwaliteit.
De 24 volt op mijn schip diende alleen voor de voeding van de omvormer en het stoomlicht.
Groet Anton
-
Voor de koelkast kun je (als het Electrolux/Dometic is) gewoon een 24V element kopen.
Dat is mij perfect bevallen nadat ik 2 omvormers (van voldoende capaciteit) had opgeblazen (gelukkig onder garantie). Dat element kostte toen iets van 60,= gulden.
Ik ben er al 15 jaar tevreden mee.
Als je de koelkast aansluit op het contact, loopt je accu ook niet leeg bij een stop.
De koelkast trekt dan slechts 4 amp. en kun je ook iets dunnere kabels nemen dan bij 12 volt.
Frank
Dat is mij perfect bevallen nadat ik 2 omvormers (van voldoende capaciteit) had opgeblazen (gelukkig onder garantie). Dat element kostte toen iets van 60,= gulden.
Ik ben er al 15 jaar tevreden mee.
Als je de koelkast aansluit op het contact, loopt je accu ook niet leeg bij een stop.
De koelkast trekt dan slechts 4 amp. en kun je ook iets dunnere kabels nemen dan bij 12 volt.
Frank
- Anton
Hoi Frank,
Op zoek gaan naar iets dunnere kabels, dat loont zich toch niet.
Een wel enigzins vreemde bezuiniging die daar bij je opborreld
Groet Anton
Op zoek gaan naar iets dunnere kabels, dat loont zich toch niet.
Een wel enigzins vreemde bezuiniging die daar bij je opborreld

Groet Anton
-
brr, een van mijn buurjongens heeft een auto die 80 amp nodig heeft in de file , maar ja dan hoor je hem boven de file uit hé. 

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- paulv
@ Anton, een koelkast op GAS (dat was de vraag) gebruikt zo weinig stroom dat ik het geeneens kon vinden.
Inderdaad moet je hem altijd op gas laten lopen en nooit op de accu. Doe ik al jaren, bij het tanken (of aanhouding
) doe ik hem dan even uit en daarna weer aan. Ik laat mijn koelkast NOOIT op 12V lopen. Ik heb alle stroom nodig om mijn accu's op te laden.
De rest kun je gemakkelijk op 24V volt kopen, trouwens mijn TV met ontvanger gebruiken minder dan 50W.
Als je aan deze spelregels houdt kun je met 120W omvormertje makkelijk uit de voeten.
Mvg. Paul
Inderdaad moet je hem altijd op gas laten lopen en nooit op de accu. Doe ik al jaren, bij het tanken (of aanhouding

De rest kun je gemakkelijk op 24V volt kopen, trouwens mijn TV met ontvanger gebruiken minder dan 50W.
Als je aan deze spelregels houdt kun je met 120W omvormertje makkelijk uit de voeten.
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- Anton
Hoi,
paulv schreef:@ Anton, een koelkast op GAS (dat was de vraag) gebruikt zo weinig stroom dat ik het geeneens kon vinden.
De wat oudere kastjes hebben alleen een verwarmingselement al dan niet op 12 resp. 24 volt en nemen circa 100 watt
Nieuwere beschikking over elektroniese vlambewaking, automatiese omschakeling van gas op elektro (12 of 230 volt) cq ontsteking, dat vraagt hoe dan ook stroom, dat zal wel in de buurt van de milliampere's liggen, maar het moet er zijn en gaat 24 uur per dag door.
Inderdaad moet je hem altijd op gas laten lopen en nooit op de accu. Doe ik al jaren, bij het tanken (of aanhouding) doe ik hem dan even uit en daarna weer aan. Ik laat mijn koelkast NOOIT op 12V lopen. Ik heb alle stroom nodig om mijn accu's op te laden.
In bepaalde landen oa Duitsland is het verboden om met de gasvlam aan te rijden de flessekraan moet dicht zijn, kom je de witpetten (BAG) tegen gaat het centen kosten. Om die reden draai ik mijn gaskraan dicht en ga op 12 volt.
Mijn satinstll. met s'avonds een lamp aan 60 watt totaal.
Dan even water tappen voor de koffie onder het tv kijken en weg is het 120 watt omvormertje.
Een 1000 watt cont. 12/24 -- 230 volt koop je tegenwoordig al ruim onder de € 100.00, kijk maar eens op marktplaats.
Zelf heb ik daat meer vertrouwen in!
Mvg. Paul
- paulv
Helemaal met je eens Anton, ik zou ook voor 230V gaan maar Wildboy wil op 12V
.
Mvg. Paul
Ps. Die pomp enz. neem je natuurlijk op 24V

Mvg. Paul
Ps. Die pomp enz. neem je natuurlijk op 24V

Bezoek altijd welkom!
- Anton
Hoi Paul,
Ik denk dat wildboy er nog niet uit is, het is voor de beginner allemaal niet erg simpel.
Vragen als houd de omvormer het wel een paar jaar uit?
Welke en hoeveel accu's?
Wat als dat ding toch door zijn elcootjes gaat?
Ik woon nu gewoon weer aan de wal maar mijn eigen stroomvoorziening was betrouwbaarder dan hier.
In al die jaren heeft het licht aan boord nog niet eens geflikkerd...
Veel over het onderwerp lezen denken en vooral vragen en nog eens vragen: van elk antwoord op een vraag leert een ander weer.
Groet Anton (Die 9 jaar op 24 / 230 volt heeft geleefd)
Ik denk dat wildboy er nog niet uit is, het is voor de beginner allemaal niet erg simpel.
Vragen als houd de omvormer het wel een paar jaar uit?
Welke en hoeveel accu's?
Wat als dat ding toch door zijn elcootjes gaat?
Ik woon nu gewoon weer aan de wal maar mijn eigen stroomvoorziening was betrouwbaarder dan hier.
In al die jaren heeft het licht aan boord nog niet eens geflikkerd...
Veel over het onderwerp lezen denken en vooral vragen en nog eens vragen: van elk antwoord op een vraag leert een ander weer.
Groet Anton (Die 9 jaar op 24 / 230 volt heeft geleefd)
-
Anton.... wat een politiek inzicht :D

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !