alternatieve reizigers

Heeft u een leuke site gezien die andere bezoekers ook zeker moeten zien? Of een boeiend artikel gelezen in een blad? Post hier in dit topic!
Plaats reactie
Saskia

alternatieve reizigers

Bericht door Saskia »

Als je ook geïnteresseerd bent in narrenschepen en woonwagens met een paard ervoor, is deze site misschien iets voor jou:
http://www.narnar.org/

Groetjes van Saskia
Roger 1100
Contacteer:

reizend wonen

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Saskia,

Dat is wel een interessante site. Deze mensen proberen (opnieuw) te verwezenlijken wat de Europese overheden aan het begin van de vorige eeuw aan banden hebben gelegd. Systematisch hebben ze toen al het reizende volk in kampjes gepropt en de wetgeving dusdanig veranderd dat het voortdurende vrije reizen, of eigenlijk het reizend wonen, zo goed als onmogelijk werd gemaakt (om zo meer controle over deze groep mensen te hebben). Het verbod op 'wild' kamperen is hier een voortvloeisel van. Zonde eigenlijk, want er zijn genoeg mensen bij wie het 'onderweg zijn' in het bloed zit. Bij mij heeft dit tot nu toe geresulteerd dat ik om de drie jaar weer moet verhuizen. De spullen pakken en weer naar een nieuwe plek toe. Nu ik eindelijk een camper heb is dit voortdurende verhuizen misschien niet meer nodig, want het kost toch altijd weer veel tijd.

Bij deze site vindt ik het wel zeer oke dat ze daadwerkelijk voor plekken zorgen waar je neer kunt strijken buiten de familiecampings (niet dat hier iets mis mee is, maar het is toch anders: verschil tussen vakantie en levenswijze).

Als je meer van dit soort site's/informatie vindt/hebt, dan ben ik hier wel erg in geinteresseerd.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Saskia

netwerk

Bericht door Saskia »

hoi Roger.
Ik weet heel weinig van dit 'Netwerk Alternatieve Reizigers". Ik heb zelf een proefnummer van hun blaadje aangevraagd. Ik denk dat lid worden van het Netwerk (je krijgt ook een ledenpasje) de enige manier is om gebruik te maken van hun alternatieve plekken. De manier van denken, zoals die uit de site spreekt, trekt mij erg aan. Ik denk wel dat ik me als lid ga opgeven.
Groetjes Saskia
robert

Bericht door robert »

stichting NAR is een erg leuke club mensen, zijn er nu drie jaar lid van en hebben leuke alternatieve adressen binnen en buiten Nederland verzameld waar je met je bus kan camperen.

Groet Robert
Roger 1100
Contacteer:

meer Nar

Hoi Robert,

Kun je misschien iets meer laten weten over NAR? Het klinkt wel erg interessant. Hoe zijn de mensen, wat doen ze, wat doen ze niet, hoe zijn de plekken waar je via NAR terecht kunt komen, etc.?

Roger
Carpe Noctem.
David 1046

vrij camperen

Bericht door David 1046 »

zelf doe ik niet zo moeilijk over "wild"camperen. het kan namelijk nog heel gemakkelijk en bijna overal. zo heb ik de afgelopen week op de veluwe geslapen zonder problemen. (niets mooiers dan s'ochtens opstaan en op een wit besneeuwde hei te ontwaken, dan besef je weer waarom je zo'n busje hebt) het is meer waar en hoe je gaat staan met je busje. kijk, zet je een voortent op en stal je je klapstoeltjes uit, dan vraag je erom. parkeer je daarintegen je busje gewoon aan de rand van een meertje, dan is er niks aan de hand.
misschien komt het ook omdat ik een legerambulance heb. dat de link naar een camper niet zo snel gelegt is.

wie heeft er nog meer positieve ervaring met wildcamperen, of juist negatieve

David
Roger 1100
Contacteer:

overnachten of kamperen

Het zal inderdaad wel een verschil zijn of je overnacht in je camper of dat je al je kampeer toeters en bellen uitstalt. Vrachtwagenchauffeurs overnachten ook in hun wagen tijdens lange ritten.

Roger
Carpe Noctem.
David 1046

maar dan sta je op zo'n grote plak asfalt. volgens mij is dat ook niet echt het campergevoel van een vrijbuiter. wat een hele mooie plek is, is bij wijk aan zee. je kan daar als je een beetje links aanhoud met je busje tot zowat op het strand komen. dit is dan vlak bij de ijgeul. er overnachten daar een heleboel surfers en vissers. zo af en toe rolt de politie wel langs, maar zolang er geen troep ligt en geen vuurtjes gemaakt worden vinden ze het allemaal wel prima.
dan wordt je gewekt door de zeemeuwen en de zee.

David
Roger 1100
Contacteer:

tips

Jah, dat is wel het gevoel! Ik denk dat het wel de kunst is om juist dat soort plekken te ontdekken. Voor mij is dit het eerste jaar dat ik mijn bed op elke gewenste plek kan neerzetten. Dit soort tips zijn dus van harte welkom, of het nu in Nederland is of waar dan ook.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
David 1046

de foto die bij m'n profiel staat heb ik genomen op de leuvenumse heiden.
vlak bij ermelo. daar heb ik met een paar goede maten kerst gevierd. (zit je aan de reerug, sprinkt er zo'n ding voorbij. je gaat je bijna schuldig voelen). overdag fietsen door de bossen en 's avonds kaarten.
ik heb hier vijf dagen gestaan zonder problemen. af en toe wel twee handjes tegen de voorruit van nieuwschierige, maar als je terugzwaait schrikken ze wel weg.
het mooiste vind ik zelf nog dat ik eigenlijk nergens bent, nergens naartoe hoef, en ook nergens naar terug moet.

totdat de plicht roept :evil:

David
Roger 1100
Contacteer:

versnaperingen

Die plicht ook altijd.........Dat is het eerstvolgende wat afgeschaft moet worden naast tijd.... Vadertje tijd, wat heb ik een hekel aan die gast.

Met nieuwjaar de nacht (of eigenlijk de ochtend) doorgebracht op een parkeerplaats in Duitsland (half uurtje rijden van thuis uit). We zouden eigenlijk met een Bob meerijden, maar dat was een beetje mis gelopen. Dan staat daar altijd nog die fraaie camper. Toch nog lekker kunnen doorzakken. Het is zo heerlijk, de vrijheid wat je met zo'n wagen hebt.

De 'vrije natuur' moeten we nog in gaan met dit kleine huisje op wielen. Ik verheug me er echt op om daadwerkelijk aan de rand van een meer of aan zee wakker te worden. Even kijken hoe we 'de plicht' kunnen misleiden.

Het heeft trouwens wel stijl om juist in de camper te genieten van 'decadente' versnaperingen. Als vegetarier hoef je gelukkig niet bang te zijn dat je versnapering voorbij komt huppelen :wink:

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
robert

Re: meer Nar

Bericht door robert »

hoi Roger
stuur eens een mail naar info@narnar.org en vraag eens een proefnummer van het Narrenschip aan. Verder zijn het erg leuke en gastvrije mensen. Met onze vorige bus hebben we een aantal adressen in belgie, frankrijk en spanje bezocht, waar je dan tijdelijk met je bus kan verblijven. Ik ga hier verder niet al die adressen enzo opnoemen. Stuur je nog wel even een persoonlijke mail

Kun je misschien iets meer laten weten over NAR? Het klinkt wel erg interessant. Hoe zijn de mensen, wat doen ze, wat doen ze niet, hoe zijn de plekken waar je via NAR terecht kunt komen, etc.?
David 1046

he ben

doet dat zwaailicht het nog, en heb je ook nog de sirene. of is de aansluiting verwijderd.
kun je eventuele type/codering van het zwaailicht doormailen.
als je iemand kent die een zwaailicht heeft liggen, meld dit dan
alvast bedankt

David
Roger 1100
Contacteer:

plicht

Voorbij marcherende spinazie heb ik nog niet ervaren. Wel een fanfare die om 03.00 uur 's nachts midden door de Veluwe trok. Maar dat was na drie nachten slaap overgeslagen te hebben tijdens een oefening tijdens mijn dienstplicht. Hhmm, zie je, alweer die plicht :lol: .

Roger
Carpe Noctem.
Roger 1100
Contacteer:

kapitalistische bohemian

Laatst kreeg ik trouwens een fraaie opmerking te horen van iemand die ik al lang niet meer gezien had. Hij vondt dit type Mercedesbus erg 'bohemian', maar dan met een kapitalistisch tintje :wink: . Hij heeft wel gelijk. Ik bezit als kunstenaar wel even de grootste Mercedes van de straat :lol: :wink: . Eigenlijk zou ik de grote ster van de motorkap aan mijn sleutelbos moeten hangen :lol: .

Roger
Carpe Noctem.
Saskia

Nar-gathering

Bericht door Saskia »

Wij waren met onze bus op een bijeenkomst van narren. Deze was in een van defensie gekraakt stuk bos bij Tilburg. We hebben veel (ong. 20) aardige en interessante mensen leren kennen. Drie nachtjes gestaan, tot laat bij het kampvuurtje gekletst, gelachen en muziek gemaakt. Wij vonden het een prettig sfeertje, want niks hoeft, alles kan. Men is behoorlijk ecologish en/of spiritueel bezig en staat open voor nieuwelingen zoals wij. Iedereen draagt op z'n eigen manier wat bij.
Leeftijd lag zo'n beetje tussen 30 en 60, plus baby en kinderen. Ik heb erg genoten. Weet wel zeker dat we vaker op nar-plekken zullen gaan staan. Hee Raymond, dan zien we je weer wellicht.
Groetjes Saskia
robert

re: KW 37

Bericht door robert »

hoi saskia idd erg mooi en bijzonder terrein 't bosje te Gilze, wel jammer dat ze geloof ik dit jaar daar wegmoeten, wie weet zien we elkaar nog eens, komen jullie ook naar Ruigoord Landjuweel deze zomer, erg leuk festival, staaan altijd veel mercedes bussen en dat is altijd erg leuk
groet robert&joke
Saskia

ruigoord

Bericht door Saskia »

Hoi robert en joke,
Dat lijkt me een goed idee, ruigoord-landjuweel-festival. Lekker dichtbij ook.
Over het bosje bij Gilze. Een fantastiche plek inderdaad. Er was nog veel onduidelijkheid over wat er mee gaat gebeuren. Maar dat weerhoudt de mensen niet om er grote kunstzinnige dingen op te bouwen. Ik heb daar echt bewondering voor .
Misschien tot ziens op een mooie plek,
Saskia
Saskia

ome Cor

Bericht door Saskia »

De oudste van de Narren, ome Cor, werd 85 jaar. Dit vierden wij op het Grensgeval in Baarle afgelopen weekend. Het was prachtig. Veel van de zigeunerwagens die Ome Cor in zijn leven gebouwd heeft, stonden samen op een idyllisch veldje, sommigen met paard. Heel bijzonder was het om bij dit feest te zijn, met zoveel bijzondere mensen. (Vertellers, poppenspelers, paardenvolk, acrobaten, tentenbouwers, lockkunstenaars, vaders, moeders, timmerlieden, loodgieters etc.) Ome Cor is erg kras. Vorig jaar heeft hij nog een zelfgebouwde wagen naar Zuid-Spanje gebracht.

Afbeelding
Afbeelding

groetjes van Saskia
melhof

Bericht door melhof »

Ha, de Narren! :D

Die naam heb ik nog niet eerder horen vallen bij de Dubbellucht.
En helemaal leuk dat Saskia en Herman hier ook nog eens bij bekend zijn.
Leuk hoor! :D

Wij kennen de Narren al ongeveer een jaar, alleen zij ons nog niet.
Een vriendin van ons is er helemaal fan van en heeft het er regelmatig met ons over. Alleen zijn we eens naar een verkeerde website met zeen zelfde naam gestuurd, die het achteraf helemaal niet bleek te zijn. :oops:
Dus vandaar dat we ons pas net hebben aangemeld. :cry:

Die huifkarren zijn ook wel heel tof hoor.
Ik heb al eens gedacht, als we geen bus meer zouden hebben zou ik een huifkar met paard kopen. Ik ken een vrouw, Framboise heet ze, die al vele jaren zo heel europa door trekt.

En natuurlijk gaan we volgende maand naar het Landjuweel festival op Ruigenoord. Dus ik hoop dat we Saskia&Herman en Robert&Joke daar ook zullen zien. :P

Dan moet wel ff de aandrijf lijn weer onder onze bus zitten. die ligt er nu namelijk van af de krukas tot achteras af! Maar dat komt helemaal goed.

Wat ook een goede tip is is het boekje Eurotopia.
Dit is een boek (450p) dat heleemaal vol staat met adressen (~300) van comunes en woongroepen in heel Europa. Met redelijk uitgebrijde informatie erbij. :!:
http://www.eurotopia.de/englverzeichnis.html

Groeten,
Melchior
winand

Bericht door winand »

Hee :D
Dat is leuk, dit topic komt dan toch nog onder mijn neus!
Een geweldig initiatief, het NAR.
Ik heb direkt een proefnummer aangevraagd waarmee ik mijn
vriendin hoop te verrassen met haar verjaardag.
Wellicht dat we wel lid worden ook, een stapje dichter bij de
vrijheid die we beiden zoeken 8)
Goeie tip Saskia!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

NAR was ons al een tijdje bekend via medelid Yoka.
Het beginsel van die club is best wel goed: Een netwerk van plekken waar je ongestoord kunt verblijven als reiziger.

Helaas houden wij niet zo van dat spirituele gedoe dat altijd bij het "alternatieve" schijnt te horen.
We hebben nou eenmaal niks met kosmos, footprints, vegetarisch eten en milieumaffia.
Ook is Tooshond eigenlijk niet welkom op de bijeenkomsten, en dát zijn zo van die kleine dingen waarbij ik me afvraag hoe dicht die mensen nou eigenlijk bij de natuur denken te staan..
Balen dus... :cry:

Zodra NAR gaat staan voor "Nuchtere Alternatieve Reizigers" worden wij meteen lid.
Per slot van rekening zijn wij al zo'n 15 jaar NEBB: Nederlandse Eigenzinnige BootBewoners.
En zeer binnenkort BusBewoners, dus hoeven we de afkorting niet te veranderen.. :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie