Serie/paralel schakeling 4 accu's

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
paulv

Serie/paralel schakeling 4 accu's

Bericht door paulv »

Laatst in Halle kreeg ik een vraag van een bekend lid uit Limbabwe :D . Hij had al wat ervaring met serie/parallel schakeling van zijn accu's en wilde weten hoe je 4 accu's nou eigenlijk wel zou kunnen schakelen :mrgreen: .

Ik heb hem toen geadviseerd :roll: om twee 24V accubanken te maken, gescheiden door een Cyrix.
Aan de ene bank de omvormer en aan de andere bank de 24V gebruikers, met aan de omvormer-kant de shunt en aan de 24V-kant een voltmeter.
Zo gauw de omvormer-kant (de grootste verbruiker) onder de 24.3V komt moet er overgeschakeld worden op een andere stroombron (bv. de generator).

Aan de (laad)kant van die Cyrix zou ik een stekker plaatsen die in één van drie stopcontacten geplaatst zou kunnen worden. Eén stopcontact voor de dynamo/+zonnepaneel, één voor de generator en één voor een acculader aan de paal.

Volgens mij kan er dan weinig fout gaan :roll: .

Een bijkomend voordeel :D van deze schakeling is dat voor de 24V-kant de huidige de twee minder goede accu's gehandhaafd kunnen worden, voor de omvormer kant zouden dan twee grotere(capaciteit) accu's aangeschaft kunnen worden.

Wat denken jullie van deze schakeling? En nou niet komen van "het kan allemaal veel eenvoudiger met één bank", dat weet ik ook wel :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Berthil

Re: Serie/paralel schakeling 4 accu's

Bericht door Berthil »

Beste Paul,

Wat ik heb begrepen van accu's is dat je accus alleen parallel mag zetten als het de zelfde accu's zijn en ook nog de zelfde geschiedenis hebben.
Dus als de accu's allemaal nieuw zijn en hetzelfde zijn dan kan je er een bank van maken en in andere gevallen is jou advies helemaal de juiste: er moet een cyrix o.i.d. tussen.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Hier is ie weer de accu dummie uit limboland.

Ik vind die cyrix constructie te moeilijk,.. ik snap het niet.

Kan ik niet gewoon 2 accubanken maken van 24v waarvan een bank aan het paneel hangt terwijl ik de andere bank gebruik voor mijn verbruikers?

Als die dan 50% ontladen is overschakelen op de geladen bank?
Het paneel schakel ik dan weer om naar de ontladen bank waardoor die weer geladen word.

Op het moment (15.15 uur limburg in de zon) laad het paneel bij belasting van de accu's 3.5Ah bij. Op 2 tot 3 dagen moet ik dan toch het verbruik bijgeladen hebben.

Op deze manier kan ik een accu rustig half leeg trekken terwijl de andere rustig geladen word door het paneel. Ik ben van mening dat ik zo veel betere cyclussen krijg. Het schakelen kan vrij simpel met een 150-200A accuschakelaar.

Wat mis ik? Waarom zou dit niet gaan? :?:

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarom een cyclus ?
Elke cyclus is er een te veel...
Stel je hebt een accu van 500 cyclussen die is dan op na zijn 500 cyclusssen.

Een startaccu start je ook niet helemeel leeg, die word meteen weer opgeladen, hoelang kunnen die dan wel niet meegaan?
Wees aardig voor je accu's ontlaad ze niet te veel en laad ze rustig weer op als je in de gelegenheid bent, hun dank zal bestaan uit een extra lange levensduur.

Een cyrix komt heel simpel tussen de plus van je startaccu en de plus van je hh accu's, thats all.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
paulv

Bericht door paulv »

Hoi Dennis,

Die schakeling met een Cyrix kun jij ook maken :mrgreen: .

Er zitten drie contactjes aan die Cyrix; één sluit je op een draadje met een stekker er aan (de lader kant)
Een van de twee andere contactjes aan de + van de ene accu, de - van deze accu aan de + van de tweede accu en de - van deze accu aan het chassis. De derde en vierde accu idemdito aan het andere contactje :wink: . Afhankelijk van je omvormer kun je in plaats van het draadje aan het chassis het draadje aan de - van de omvormer verbinden.

Na wat literatuur onderzoek :roll: blijkt dat de levensduur (= aantal cycli) bij 25% ontladen 2x zo lang is (= 2x zoveel cycli) dan bij 50% ontladen :wink: . Die besparing werkt dus niet :cry: .
Met deze oplossing bereik je niks meer :cry: .

Mvg. Paul

@ Anton, bij Dennis gaat het alleen om de 4 huishoudaccu's te koppelen.
Laatst gewijzigd door paulv op 18 apr 2010, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

tja dennis, hoe moeilijk kan het zijn? :wink:

gewoon net als anton zegt, de cirix aan sluiten tussen de + polen van je banken.
Het is het meest eenvoudigge ding wat er is, en fouten maakt hij niet.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Anton schreef:Hoi,

Waarom een cyclus ?
Elke cyclus is er een te veel...
Stel je hebt een accu van 500 cyclussen die is dan op na zijn 500 cyclusssen.
Anton,.... de scheepvaart toeleverancier in maasbracht gaf meteen hetzelfde antwoord als jij!

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie