Tja Leo..... ik heb je hier uitgenodigd naar een MB 309d te komen kijken met nu ruim 130.000 km retrofit turbo, de klok staat nu op bijna 320.000 km (dus sinds 188.000 een turbo, rekeningen aanwezig!). Het kan echt, als je maar weet waar je mee bezig bent. Je zou komen kijken zei je, juist omdat we maar een paar kilometer van elkaar wonen. Nooit meer wat van je vernomen....... jammer.
Ik heb er heel goede ervaringen mee. Een turbo op de OM602 of/en de OM617
We deden dit jarenlang om aan de emissienormen (Italie en Spanje) te voldoen en ook om onze machines aan de minimale eisen voor toepassing in Zwitserland te laten voldoen. Deze moeten een bepaald klimvermogen hebben. Dus een retrofit turbo or op. Gingen wel iets korter mee dan zonder de retro turbo )gemiddeld 15.000 tegen 17.000 uur maar reken om; dat is nog altijd 750.000 km!
Dus zomaar wat doen is er niet bij. Je moet weten wat je doet, alleen een Mickey Mouse sleutelaar zal er problemen mee krijgen. Wie de schoen past.............
:oops:, ahum Ivar, ik heb alle benodigde onderdelen montage klaar op de werkbank liggen, maar de laatste tijd weet ik van voren niet meer dat ik van achteren leef. Dit is een klus die ik echt moet reserveren voor een periode dat ik er langere tijd achtereen mee aan de slag kan. Overigens ben ik, mede door het aanschouwen en horen van jouw omgebouwde motor, overtuigd van het relatief veilig ombouwen naar een " turbo" motor. Zolang je maar niet de hoofdprijs (maximale uit je motor persen) wilt.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"