Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te drukken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te drukken

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na eerst eens ff flink aan de sleutel geweest te zijn met het één en ander, vandaag die weigerachtige koelkast eens ff aangepakt. Op stroom (220+12) doet het hij prima.

Op gas deed hij het niet. Via het rooster aan de buitenkant kon ik zien dat het borgplaatje van het onstekertje + thermovoeler (thermokoppel) los zat. Dus hele zwikkie eruit gehaald, bleek nog meer los te zitten (die 'huls' waarmee het brandertje vast zit, en waar ook het contactpuntje voor de onsteker in zit) zat ook helemaal los.
Mooi in 't zonnetje alles schoon gemaakt, weer her en der nieuw schroefdraad erin getapt (dat was uiteindelijk de oorzaak van het loszitten van van alles) en de boel weer in elkaar.

Het probleem is echter dat ie al gas geeft als je gewoon aan de regelknop draait, dus zonder de thermokoppel-knop in te te drukken. Zou het de thermokoppel zijn? Voor zover ik ooit opgelet heb, werkt het toch juist omgekeerd als dat ding stuk is, dat je de knop ervan ingedrukt moet houden en het vlammetje juist uit gaat als je hem los laat?

Dus als ik de knop op het gasregelblok opendraai, gaat er meteen gas lopen. Met één enkele druk op de ontsteek-knop heb ik een mooie blauwe vlam. Operatie ontsteek en schoonmaak lijkt dus geslaagd, maar zoals het nu werkt lijkt me niet erg veilig als de vlam bijvoorbeeld uitwaait!

Iemand een idee...?

Groeten, Jeroen

PS De kachel en gaspitten doen het overigens wel normaal, misschien ten overvloede?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te druk

Bericht door Admin »

Hi Jeroen,

Dat heb je helemaal goed gezien... Fijn dat-ie op gas werkt, tot-ie uitgaat :roll:
Als er gas uitstroomt zonder dat je de knop ingedrukt houdt (en zonder dat de punt van je thermokoppel heet is), lijkt het erop dat de gasregeleenheid overleden is.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te druk

Bericht door Anton »

Hoi,

Regeleenheid uit elkaar nemen en lichtelijk smeren met gasvet, dan moet het weer goed gaan.
Het veertje kan ook nog gebroken zijn maar waarschijlijk kurkdroog.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te druk

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vandaag weer ff verder wezen prutsen (na eerst de grootlicht-schakelaar gemaakt te hebben, remlichten die het niet meer deden en zo nog wat dingen!).

Ik heb nu het hele ding uit elkaar voor zover ik kan zien. Het voorste blok (waar het asje uit komt, waar de draaiknop op zit) heb ik gescheiden van het alu blok waar de bypass en aanvoer in zit.

In dit alu blok zit een messing asje met een puntje aan 1 kant en een plat stukkie aan de andere kant. Het puntige gedeelte wordt verschoven door de draaibeweging van de knop waardoor aan de achterkant een klepje/veertje ingeduwd wordt dat zo te zien in de aanvoer opening zit.

Dit asje zit achter een dekseltje, dat met vier schroeven vast zit, waar de afdichting (een soort rubber hoedje) compleet van uitgedroogd is. Erachter zit nog een soort schuimen ring, die viel helemaal uit elkaar toen ik hem er probeerde uit te halen.
Het O-ringetje op de bypass (klein boutje met een gaatje en een kleine O-ring aan de onderkant) lijkt ook wel wat hard. Het veertje wat door het boutje aan de achterkant aangedrukt wordt is nog wel heel.
Overigens waren ook de rubber afdichtingen van de gas-aanvoer compleet opgelost, wat me nog wel gevaarlijk lijkt ivm lekkage!
Verder zag alles er eigenlijk brandschoon uit. Op het gedeelte waar de draaiknop het pennetje bedient zat nog wel wat vet, maar verder was alles droog/schoon.

Helaas camera vergeten dus ik kan er even geen foto van maken. Weet iemand of deze afdichtingen etc los te koop zijn en of dat een beetje loont? Of kan ik beter een nieuwe kopen?
Op het ding staat trouwens nog een nummer/naam: Ranco V35 113 3 en 22.77.14D.
Type koelkast (misschien dat iemand dat wat zegt?) is Electrolux RM400B volgens het plaatje.

Groeten en bedankt in elk geval tot zover! :)

Jeroen

PS prettig weekend :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te druk

Bericht door Anton »

Hoi Jeroen,

Misschien kun je hier wat mee:

http://www.electrolux-ui.com:8080/maste ... enFrameSet

Of:

Adresgegevens Nederland


Gautzsch Gimeg
Telefoon: 0900-3737373
(€ 0,25 p/m)
Strijkviertel 27 Fax: 030-6376626
3454 PH De Meern
E-mail algemeen: contact@gimeg.nl
Postbus 65 E-mail verkoop: sales@gimeg.nl

3454 ZH De Meern
Site: http://www.gimeg.nl

Ook DE Wit Schijndel schijnt onderdelen te verkopen:

http://www.de-wit.nl/

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te druk

Bericht door Leo »

Of zoek <HIER> eens voor een handleiding Jeroen.

Het beste resultaat krijg je door de B achter rm400 weg te laten.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Koelkast start ook op gas zonder thermokoppel in te druk

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dankzij jullie hints over de handleidingen etc kwam ik er achter dat ik die nog ergens in een stoffig kastje in de camper had liggen :mrgreen:

Inmiddels wel iets verder, en de oorzaak van het probleem gevonden. Het probleem is niet het gasregelblok (al is die ook niet helemaal goed, maar dat vertel ik zo even) maar het magneetschakelaartjeding dat achter de drukknop zit die je induwd om de koelekast te laten ontsteken. Het schijnt, volgens de caravanboer waar ik het ding vandaan heb, dat als die stuk is, hij dus of helemaal geen gas meer doorlaat bij indrukken, of juist alleen maar. 't Ding was maar een paar euro en bij niet goed = terugbrengen en geld terug heb ik het gebrobeerd, en verrek, 't werkt weer.

Bij het uit elkaar halen in invetten van het gasregelblokje nog ff lekker m'n duim helemaal blauw gemaakt omdat iets nogal vast zat, ik het vasthield en met die sleutel toch net ff meer kracht zette als ik dacht waardoor de punt van het alu blokje ff lekker in m'n duimnagel duwde, die op de koelkast leunde. Auw.
't Vlammetje brandt weer als vanouds, echter, met de draaiknop gaat ie niet harder of zachter branden. 't Viel me al op, dat de slag van het asje dat dwars door het gasblok gaat, wel erg klein was. Zal wel aardig versleten zijn door al het draaien denk ik, het veertje heb ik al vervangen en die drukt hem wel genoeg aan -'t asje komt gewoon niet ver genoeg. Nou heb ik dat ding altijd vrij laag staan op gas, maar ik zal hem vandaag eens laten fikken en kijken of ie koud wordt.

Het doorsissen zonder thermokoppel is in elk geval opgelost en 't brandertje brandt na het schoonmaken + weer netjes goed vastzetten van alles ook weer met een prachtig blauw vlammetje :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast