Zonnepaneel regelaar 20 Ah en oplader 25 Ah kan dat??
Zonnepaneel regelaar 20 Ah en oplader 25 Ah kan dat??
Even een vraag voor de stroom techneuten.
Ik heb een oplader van Mastervolt die max 25 AH laad. Voor het zonnepaneel had ik twee keer 30 amp. regelaars, die naar behoefte de huishoudaccu (12V) of de startaccu's (24V) konden laden. Maar omdat het nieuwe zonnepaneel 37 volt levert, max 220 watt p/h was zo.n regelaar niet efficient genoeg voor de 12V accu's. Dus een ivt mmpt regelaar van 20 amp aangeschaft, want het zonnepaneel zal ergens zo'n 7 Ah leveren.
Vraag als ik de Mastervolt lader aan zet, via de walstroom, uhm de paal, zal de ivt regelaar dan naar z'n grootje gaan??
Ik heb een oplader van Mastervolt die max 25 AH laad. Voor het zonnepaneel had ik twee keer 30 amp. regelaars, die naar behoefte de huishoudaccu (12V) of de startaccu's (24V) konden laden. Maar omdat het nieuwe zonnepaneel 37 volt levert, max 220 watt p/h was zo.n regelaar niet efficient genoeg voor de 12V accu's. Dus een ivt mmpt regelaar van 20 amp aangeschaft, want het zonnepaneel zal ergens zo'n 7 Ah leveren.
Vraag als ik de Mastervolt lader aan zet, via de walstroom, uhm de paal, zal de ivt regelaar dan naar z'n grootje gaan??
-
Re: Zonnepaneel regelaar 20 Ah en oplader 25 Ah kan dat??
Hallo Piet,
Zelf laad ik mijn HH accu via de zelfde regelaar, een accu lader en een dc-dc omvormer van af de dynamo.
Of je regelaar 12.6 volt van de accu "ziet" of 14 volt van je lader, daar gaat ie niet van kapot.
Veel zon/daglicht de komende tijd!
Peter
Zelf laad ik mijn HH accu via de zelfde regelaar, een accu lader en een dc-dc omvormer van af de dynamo.
Of je regelaar 12.6 volt van de accu "ziet" of 14 volt van je lader, daar gaat ie niet van kapot.
Veel zon/daglicht de komende tijd!
Peter
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Dat zou niet moeten kunnen.
Diodes hebben de eigenschap dat ze de elektroontjes maar in eén richting doorlaten
Dat zou niet moeten kunnen.
Diodes hebben de eigenschap dat ze de elektroontjes maar in eén richting doorlaten

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hoi mannen bedankt,
Ben weer helemaal gerustgesteld. Nog even een klein fotootje van de huidige situatie. De IVT MPPT regelaar, geeft 13,9-14.3 volt af. En het zonnepaneel >31V. Alles werkt en geen vonken of rook dus een goed gevoel.
Komt nog een deurtje voor de accukast, anders vliegen ze door de garage heen. :D
Ben weer helemaal gerustgesteld. Nog even een klein fotootje van de huidige situatie. De IVT MPPT regelaar, geeft 13,9-14.3 volt af. En het zonnepaneel >31V. Alles werkt en geen vonken of rook dus een goed gevoel.
Komt nog een deurtje voor de accukast, anders vliegen ze door de garage heen. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Ziet er netjes uit.
Mijn 24v MPPT regelaar geeft op het moment met een mooi zonnetje 5A door naar de accu's en dat met een 150WP paneel.
Grt dennis
Mijn 24v MPPT regelaar geeft op het moment met een mooi zonnetje 5A door naar de accu's en dat met een 150WP paneel.
Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
Hoi Dennis,
wat voor meter gebruik je om het aantal Ah te meten?
Want ik kan wel het voltage meten, maar niet het amperage.
- paulv
Amperes meet je het gemakkelijkste met een universeel-meter (op de stand 10A) over de zekering naar je accu's. Je trekt de zekering eruit en je leest direct de A's af :D . Mocht die stroom te groot zijn, je hebt ook goedkope universeel-meters met een 20A stand :mrgreen: .
Het is de moeite waard om een goedkope 15A meter, (of iets zwaarder bv. 30A zoals die van Baco: http://www.baco-army-goods.nl/paneelmet ... troom.html ) tussen je regelaar en accu te plaatsen. Je weet dan altijd hoeveel je laadt
Mvg. Paul
Het is de moeite waard om een goedkope 15A meter, (of iets zwaarder bv. 30A zoals die van Baco: http://www.baco-army-goods.nl/paneelmet ... troom.html ) tussen je regelaar en accu te plaatsen. Je weet dan altijd hoeveel je laadt

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
Mijn MPPT regelaar heeft een digitale volt en amp meter.wesse321 schreef:Hoi Dennis,
linkje naar de verkoper, BZ Products
Ik heb die 500.
Die geeft het Amperage aan wat van het paneel komt, het Amperage wat naar de accu's gaat of het voltage van/naar de accu's.
Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
Bij Conr.d heb ik gewoon van het zelfde merk deze display erbij besteld:

Geeft alle info.
Peter

Geeft alle info.
Peter
Hoi Peter,
Die heb ik nu ook. Alleen geeft de meter soms aan 0 amp. zal wel te maken hebben met het gegeven dat de acuubank vol zit. Want eerst gaf die 7 amp. aan. En wat me ook opviel was dat het metertje soms in rust staat, dus al druk je op een knopje de info vast blijft staan. Als je dan het stekkertje loshaalt en weer inplugd kun je wel door het menu heen gaan.
Nouja ben benieuwd hoe dat straks zal gaan bij het gebruik.
Die heb ik nu ook. Alleen geeft de meter soms aan 0 amp. zal wel te maken hebben met het gegeven dat de acuubank vol zit. Want eerst gaf die 7 amp. aan. En wat me ook opviel was dat het metertje soms in rust staat, dus al druk je op een knopje de info vast blijft staan. Als je dan het stekkertje loshaalt en weer inplugd kun je wel door het menu heen gaan.
Nouja ben benieuwd hoe dat straks zal gaan bij het gebruik.