probleem,.. Omvormer of Koelkast?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Dennis en Nancy

probleem,.. Omvormer of Koelkast?

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zit met het volgende probleem:

Zodra de compressor van de koelkast (gewone 230V) aan gaat geeft het het paneeltje van mijn stroomvoorziening een piek van 35 tot 45 Ah. Daarna trekt hij bij om te stabiliseren rond een royale 11Ah

Dit is niet normaal. In het verleden heeft de compressor van de koelkast altijd 3.5Ah getrokken als die liep.

Ik heb met een verlengsnoer de 230V koelkast uit onze caravan in de camper ingestoken wat hetzelfde effect had: 45Ah op 24V bij het aanslaan van de compressor. (dat is 1080 Watt)

Ik heb de zekering nagekeken die tussen de omvormer en de accu's staat en die is zwaar gehavend! :shock:

Zoals ik het zie is de koelkast niet stuk. Ik ga er van uit dat ik voor de vakantie nog snel op zoek kan naar een nieuwe omvormer.

Wat denken jullie?

Om een en ander nog wat te compliceren: ik heb er 2 afgeschreven 12v accu's in serie aan hangen.

Ik durf het niet aan om het te testen met mijn hagelnieuwe 230Ah semi tractie accu's, of kan het geen kwaad om daar eenmalig een piek van 45Ah op los te laten?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: probleem,.. Omvormer of Koelkast?

Bericht door Admin »

Hi Dennis,

In de eerste plaats zou ik je willen verzoeken de juiste eenheden te gebruiken. Anders snapt zodadelijk niemand meer iets van je vraagstelling.
De eenheid van stroomsterkte: A
Stroomsterkte gedurende een bepaalde tijd: Ah (dat is dus ook de eenheid waarin je de capaciteit van een accu uitdrukt).

Uitgaande van Anton's vuistregeltje: aanloopstroom = 10 * nominale stroom, vind ik 35 à 45 A niet zo extreem. Dat is bovendien volkomen in lijn met de 3.5 A die je vroeger hebt gemeten.
Is het een digitale of een analoge meter? Hoe lang blijft die aanloopstroom lopen?

Die truc met dat verlengsnoer snap ik niet. Als je de koelkast aansluit op 230 V, wat doet die omvormer er dan nog bij?
Misschien snap ik het beter als je me ook vertelt hoe "het paneeltje van mijn stroomvoorziening" is geschakeld...

45 A is niet zo erg voor een 230 Ah accu. Als het maar niet te lang duurt.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy

Het stroomverbruik word bij mijn paneel aangegeven in Ah. Normaal had ik geen piek.

De meter is digitaal, er zit een shunt tussen de minpool van de accu en de omvormer
De zekering zit tussen de pluspool en de plus van de omvormer.

Ik heb de koelkast die in de keuken staat door middel van een verlengsnoer ingestoken in de UPS zodat die zijn stroom krijgt uit de accu's. een zelfde piek als resultaat.

Als de 45A geen probleem is voor de accu's probeer ik dat eerst even. de oude accu's zijn gaar.

Die zekering was 70A en daarvan is het plastic vervormd en vertoond het doorzichtige plastic bubbels! :shock:

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy

Nieuwe accu's aangesloten,..

Piek blijft hetzelfde 45A van ongeveer 1sec en dan meteen terug naar 3.1 A

Het rare vind ik dus dat de bijvoorbeeld een decoupeerzaag van 500W meteen 20A meet en daar op blijft.

Er is in ieder geval iets niet goed omdat de zekering op zijn flikker heeft gehad, wat mijn inziens niets met de slechte staat van de oude accu's te maken had.

Heb ik eindelijk andere accu's erin snap ik van heel die stroom nog niets!

Dennis.

" One Life,.. Live it "
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

OK, je hebt dus de huiskoelkast op de camperomvormer laten draaien. Ik dacht dat je de camperkoelkast op de huisspanning had laten werken. Uit beide kun je wat afleiden: is er een probleem met de koelkast of met de omvormer?

Maar wat je nu schrijft (1 s 45 A en dan 3.1 A zolang de compressor loopt) lijkt me niet zo gek. Staat er nergens op de koelkast een plaatje met de aansluitwaarde?
Vermenigvuldig het vermogen (W) met 1.1 (90 % rendement van de omvormer) en deel de uitkomst door de spanning (24 V) en je hebt de stroom (A) tijdens normaal bedrijf. Je sommetje gaat niet kloppen op een mA nauwkeurig (er treden nog wat speciale wisselstroomverschijnselen op, maar die laat ik hier buiten beschouwing), het gaat meer om de orde van grootte.

Zekeringen willen nog wel eens heet worden als ze geen perfect contact maken (zeker bij grote stroomsterktes). Stukje waterproof schuurpapier doet wonderen!
Een 70 A smeltzekering mag van 45 A gedurende 1 s beslist geen last hebben!
Groeten,

Ernst / Admin

Anton

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Loop alle contecten en kabelschoenen eens na.
Het lijkt er op dat je op meerdere plaatsen te veel overgangsweerstand hebt, dat is weerstand waar draden op elkaar komen zo als bij je zekering.
Dat je paneel wat enthousiast aan geeft lijkt ook aan een slecht contact te liggen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

OK, morgen bij daglicht dus alle contacten schoon maken en nalopen.

Kijk ik dan wel verder.

Zal morgen even een foto maken van de zekering voor de ramptoeristen.

Bedankt mannen.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik lees het hele verhaal nu net pas, en er komt bij mij een idee boven borrelen....

Dennis heeft erst oude accu's met de omvormer gebruikt, nu met nieuwe zijn de problemen minder.

Met name het probleem met de zekeringen tussen de accu en omvormer lijken mij te verklaren met de oude accu's:

Als een accu een lagere spanning levert, dan zal de stroomsterkte evenredig hoger worden, dus als de piekstroom 40 A is bij een goede nieuwe accu, (12,8 Volt) dan is de stroom bij een accu met kapotte cel die nog net 10 V spanning heeft al ruim 20% hoger ( bijna 50 A ) Dit is omdat het afgenomen vermogen (W) gelijk blijft en W=A x V tot gevolg heeft dat de stroom dan toeneemt.

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als een accu een lagere spanning levert, dan zal de stroomsterkte evenredig hoger worden,

Mooi verhaal Frank, maar waar haal je met een slechte accu je energie vandaan...?
Groeten,

Ernst / Admin

Johannes

Bericht door Johannes »

Dat is ook exact de reden waarom je de startmotor verbrandt als je maar door blijft starten.
Een goede accu kenmerkt zich toch juist daardoor dat de spanning niet inelkaar klapt als je plotseling veel stroom ontrekt ?

Mijn koelkastcompressor is 78 watt op 12 volt dat is dan 6,5 ampere. Als de motor draait of op de lader is het 5,4 ampere ( 14,4volt) De aanloopstroom is toch wel 70 ampere. Juist daarom heb ik later een omvormer met softstart gekocht. Als de accu wat leeg raakte sloeg de omvormer direct uit , nu houdt hij het veel langer vol.

Pieter
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Frank had het over een accu met "een lagere spanning". Dus niet die superaccu's van jou :roll:
En bij een lagere spanning en dezelfde belasting hoort nu eenmaal een kleinere stroom. Heette die man niet Ohm of zoiets...?
Groeten,

Ernst / Admin

Johannes

Bericht door Johannes »

Even kijken of ik het nog weet,
Het was toch ongeveer zo? Vermogen = spanning x stroom ( P=U x I )

Voorbeeld, P= 60 Watt , U= 12 Volt , I= ?
Als P = U x I, dan is P/U = I, dus 60/12= 5 Ampere.

Als U daalt naar 10 Volt dan wordt I, 60/10 = 6 Ampere

Stijgt U naar 14 Volt dan wordt I 60/14 = 4,3 Ampere.

Hieruit volgt dat bij een lagere spanningen en dezelfde belasting een grotere stroom hoort :wink:

groet Pieter, o ja die super accu is gewoon te koop hoor!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Je draait de zaak om: het vermogen is geen constant gegeven, maar wordt afgeleid van spanning en stroom. Die twee hangen weer samen volgens de wet van Ohm...

De spanning is lager, ergo er loopt minder stroom. Dus minder Watt. Wàt?!
Groeten,

Ernst / Admin

Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De inwendige weerstand van de vebruiker is een constante, deze veranderd niet.
Een lampje gaat toch ook minder branden op een lagere accuspanning?

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Heel fijn die wet van Ohm, maar we hadden het hier over een omvormer die een bepaalde hoge stroom bij een vaste spanning moet leveren.
Dan gaat ie toch echt meer ampéres trekken bij een lagere ingangsspanning, want de uitgangsspanning & stroom houdt ie gelijk.

Die Wattjes moeten toch érgens vandaan komen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Johannes

Bericht door Johannes »

leuk deze discussi,
Ernst jij zei het volgende,

En bij een lagere spanning en dezelfde belasting hoort nu eenmaal een kleinere stroom. Heette die man niet Ohm of zoiets...?

belasting = 100 watt gedeeld door de spanning = stroom.
Als de belasting constant blijft en de spanning wordt lager moet de stroom hoger worden.!!

Dus,
Hieruit volgt dat bij een lagere spanningen en dezelfde belasting een grotere stroom hoort.

Volgens U = i x R wordt bij een constante weerstand en lagere spanning de stroom ook lager.
maar niet alle geleiders gedragen zich volgens de wet van Ohm. Transistors en diodes zijn daar een voorbeeld van. Deze niet Ohmse geleiders hebben ook wel een weerstand maar die is afhankelijk van de spanning.
Zoals leo al opmerkt hebben we het over een omvormer, een niet ohmse geleider. Een omvormer is zo geconstrueerd dat hij ten allentijde zal proberen het vermogen te leveren dat gevraagd wordt.
En zal dus als de spanning daalt meer stroom gaan trekken om aan de vraag te kunnen voldoen.

de weerstand van een gewone gloeilampdraad is afhankelijk van de temperatuur, hoe heter de draad des te hoger de weerstand.

Dus Ernst ik dacht niet dat ik iets had omgedraaid :D
Mischien teruggedraaid?
Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 27 mei 2010, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

'Tuurlijk moeten die Wattjes ergens vandaan komen. De omvormer zal vast wel even (kort) proberen het benodigde vermogen te blijven leveren, maar zodra de ingangsspanning in elkaar stuikt, kan dat niet meer. Juist omdat die Wattjes ergens vandaan moeten komen. Een accu is nu eenmaal een spanningsbron en geen stroombron. Gelukkig zit er daarom in de meeste bona fide omvormers een onderspanningsbeveiliging.
Dit hele verhaal geldt trouwens alleen voor elektronische omvormers. Oudere types (dynamotors en trilleromvormers) zakken met accu en al in elkaar.
Groeten,

Ernst / Admin

Johannes

Bericht door Johannes »

wat een spanning jongens.

Dennis zou je nog een foto plaatsen van de zekering?
O ja nog dit , een decoupeerzaag start zonder belasting maar je koelkastkompressor moet direct er vol tegen aan. Dit verklaart waarom je koelkast een hogere aanloopstroom gebruikt ( in verhouding) dan de decoupeerzaag.
Groeten Pieter
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Vergeet de constuctie ven de motor niet.
De een is een seriemotor en de andere meestal voorzien van een kortsluitanker met hulpwikkeling, en dat neemt fkes een hoop stroo met het opstarten.
Een trilcompressor daarentegen weer niet.

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hallo alle Ohms,
Watts up..???

Ik geloof dat ik met mijn "simpele opmerking" nogal een discussie heb losgemaakt.
Hoewel ik Ersnt altijd op elektrisch gebied goed kon volgen, ga ik deze keer voor de visie van de anderen, die ook mijn beginstelling ondersteunen.... :lol:

Frank
Dennis en Nancy

De 70A zekering is helaas weggegooid bij het uitruimen van de bergruimte.

Het plastic was vervormd en had van binnen geborreld. Er waren kleine luchtbelletjes zichtbaar in het doorzichtige plastic.

Met de nieuwe semi tractie (96801) accu's trekt de koelkast kortstondig een stroom van 40A om daarna meteen in te zakken naar 3A en dat is 0.5 Ampere MINDER dan op de oude accu's.

De 40A zekering die ik heb geplaatst houd het prima.

Probleemloze werking koelkast.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie