Hi Wesse,
Dave heeft wel gelijk, maar je kunt het vaak zien aankomen

.
Regelmatig (een paar keer per jaar) de accu's los nemen, effe 10-15 min wachten en de spanningen opmeten. Die moeten zo goed als gelijk zijn, een (paar) honderdste volt verschil hooguit.
Als de rustspanning van het boordcircuit in geschakelde toestand vreemd terugloopt met tienden Volts, gelijk loskoppelen en meten.
Met een schakelaar, die een accu loskoppelt van de andere kun je kijken of de spanning van het boordcircuit na 10 minuten iets stijgt. Je hoeft dan niet alles los te maken. Kost je wel weer drie (zware) schakelaars.
Als je de drie accu's apart gezekerd hebt, kun je ook gewoon steeds een zekering losnemen. Als de boordspanning stijgt dan is de losgeschakelde accu niet lekker. Effe nameten en losgekoppeld laten als de spanning van die accu echt te laag blijft.
Het probleem is nu dat je niet zomaar een nieuwe accu aan het systeem kunt toevoegen. Dat MOET nu via een relais of een Cyrix. Als je er nog zin in hebt is het ook veel beter

om nu al die drie accu's met 2 Cyrix te koppelen.
Als er een cel kapot gaat dan zakt de spanning van die accu met ongeveer 2V. De andere gekoppelde accu's proberen dat te compenseren en gaan dan die kapotte accu "opladen". Dit kan natuurlijk nooit en de klemspanning van de goede accu's wordt dan ook 10V en die gaan dan ook kapot. (Zie het verhaal ven Dennis).
Maar als je goed oplet :shock: , (is het nu te laat voor een andere accuschakeling?), kan het jaren goed gaan. De startaccu's van de (12V) 508 zijn ook parallel geschakeld :mrgreen: , alleen voor het starten in serie.
Mvg. Paul