Verbrande draden
- dereiziger
Verbrande draden
Vraagje . gister de zonnecellen doorgetrokken naar de start accu's en netjes volgens schema aangesloten ..
maar bij het starten zat ik ineens op een mega rookwolk de draadjes werden te heet en smolten, tot aan de zekering van 8 A die ertussen zit en wel heel is gebleven ..moet ik dikkere draad gebruiken dan de 2,5 die ik gebruik of is er een andere oorzaak ..
maar bij het starten zat ik ineens op een mega rookwolk de draadjes werden te heet en smolten, tot aan de zekering van 8 A die ertussen zit en wel heel is gebleven ..moet ik dikkere draad gebruiken dan de 2,5 die ik gebruik of is er een andere oorzaak ..
- Detlev
Re: Verbrande draden
Oeps, dat lijkt mij een verkeerde aansluiting.....je geeft aan dat het bij het starten gebeurd, komt er niet ineens 24V op die draden te staan tijdens het starten?
Je zou eigenlijk even een schema moeten tekenen (en hier posten) en kijken wat Ernst er van vindt......
Je zou eigenlijk even een schema moeten tekenen (en hier posten) en kijken wat Ernst er van vindt......
Mercedes 406 uit 1969
- paulv
Hoi Ton,
Het lijkt mij ook niet verstandig je zonnecellen direct op je startaccu aan te sluiten. Maar met een schakelaar er tussen kan het geen kwaad. Wel omzetten als je start :D . Ik neem aan dat je dat doet om je startaccu op spanning te houden
.
Het is wel ongebruikelijk, normaal sluit je je zonnecellen aan op je huishoudaccu, met een Cyrix of relais tussen je "start"circuit en je huishoud circuit. Met een schakelaar zet je de start accu's dan in de winter? parallel aan je huishoudaccu's om het hele zaakje op spanning te houden. Natuurlijk alleen voor deze oplossing kiezen als er voldoende daglicht op je panelen schijnt en er geen verbruikers zijn ingeschakeld :mrgreen: .
De zekering had natuurlijk moeten doorbranden, rokende draden zijn echt wel meer dan 8A. Het moet wel een hele trage zekering geweest zijn
. Dat is echt niet goed.
Mvg. Paul
Het lijkt mij ook niet verstandig je zonnecellen direct op je startaccu aan te sluiten. Maar met een schakelaar er tussen kan het geen kwaad. Wel omzetten als je start :D . Ik neem aan dat je dat doet om je startaccu op spanning te houden

Het is wel ongebruikelijk, normaal sluit je je zonnecellen aan op je huishoudaccu, met een Cyrix of relais tussen je "start"circuit en je huishoud circuit. Met een schakelaar zet je de start accu's dan in de winter? parallel aan je huishoudaccu's om het hele zaakje op spanning te houden. Natuurlijk alleen voor deze oplossing kiezen als er voldoende daglicht op je panelen schijnt en er geen verbruikers zijn ingeschakeld :mrgreen: .
De zekering had natuurlijk moeten doorbranden, rokende draden zijn echt wel meer dan 8A. Het moet wel een hele trage zekering geweest zijn

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- Detlev
Er staan hier op het forum genoeg schema's om een hh accu aan te sluiten. Ik heb dat inderdaad ook gedaan met een cyrix.
Werkt uitstekend!
Die start accu's worden toch wel genoeg geladen tijdens het rijden.....Bij stilstand en volle HH accu (door zonnepaneel) wordt dan alsnog de start accu geladen omdat de cyrix dan automatisch omdraait.
Werkt uitstekend!
Die start accu's worden toch wel genoeg geladen tijdens het rijden.....Bij stilstand en volle HH accu (door zonnepaneel) wordt dan alsnog de start accu geladen omdat de cyrix dan automatisch omdraait.
Mercedes 406 uit 1969
- paulv
Das waar, die schakelaar is overbodig bij gebruik van een Cyrix :oops: . Ik gebruik een relais en heb dus die schakelaar wel nodig
.
Mvg. Paul

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
Hoe groot is dat paneel? Ik heb 6mm2 gebruikt bij mijn 155Wp paneel.
Geen fikkende draden gehad.
Dennis
Geen fikkende draden gehad.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- dereiziger
Denk dat ik het probleem al weet .. ik heb de panelen op de plus aangesloten volgens bijgeleverd schema, helaas ben ik vergeten dat er 2 accu's staan die bij starten 24 volt moeten leveren, dus ik vrolijk beijde accu's aangesloten en bij het starten gaat de stroom dan rondjes draaien in de draden .. dus de schakelaar van Ernst moet ertussen .. denk ik .. ;)
- Detlev
Hallo Reiziger,
Als je de plus aansluit op klem 51 of 30 van de serieparrallelschakelaar en de min aan klem 31 of aan de massa van het chassis, dan kun je beide accu's opladen met je zonnepaneel.

Groet Pieter
Als je de plus aansluit op klem 51 of 30 van de serieparrallelschakelaar en de min aan klem 31 of aan de massa van het chassis, dan kun je beide accu's opladen met je zonnepaneel.

Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 01 jul 2010, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- dereiziger
Die huishoud accu staat er ook op detlev . das een ander circuit ..
pieter .. ik ga hier eens naar kijken dank je ;)
pieter .. ik ga hier eens naar kijken dank je ;)
-
Pieter, wat een mooi schema ! :shock:
Kan iedereen zien hoe die bende zich laat aansluiten ! Alleen zit bij de MB de B+ op de plus van de startmotor !
Kan iedereen zien hoe die bende zich laat aansluiten ! Alleen zit bij de MB de B+ op de plus van de startmotor !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Berthil
Inderdaad, wat een prachtige duidelijke illustratie.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Ik ben redelijk visueel ingesteld en heb dit soort schema's nodig om het goed in mijn hoofd te krijgen. En om aan "klanten" zaken te verduidelijken is het ideaal. Sinds ik Google SketchUp heb ontdekt wordt het pas echt leuk.
Je kunt het aan alle kanten bekijken en inzoomen en zelfs de onderdelen laten bewegen.
Een paar foto's voor een indruk.

Groeten Pieter
PS, DVIII het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoeld zou je dat even willen toelichten? Het schema is van een 12 volts installatie met een 24 volts startsysteem. Het elektrische systeem van de auto is dan aangesloten op klem 30 van de relai of eventueel op de pluspool van de linker accu (niet erg wenselijk) .
Je kunt het aan alle kanten bekijken en inzoomen en zelfs de onderdelen laten bewegen.
Een paar foto's voor een indruk.

Groeten Pieter
PS, DVIII het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoeld zou je dat even willen toelichten? Het schema is van een 12 volts installatie met een 24 volts startsysteem. Het elektrische systeem van de auto is dan aangesloten op klem 30 van de relai of eventueel op de pluspool van de linker accu (niet erg wenselijk) .
-
ik zal het wat duidelijker proberen te maken, de B+ van de generator gaat dus niet naar de klem 30a of 51 (ben er niet uit welke wat is in jouw standpunt) maar die is bij de plus van de startmotor bijgeklemt.
afijn hoe mooi het er ook uitziet , dat schept dan wel verwarring in de werkelijkheid en dat nou net niet je bedoeling !.
dus als je dat bijwerkt is je schema zoals in het echt !
afijn hoe mooi het er ook uitziet , dat schept dan wel verwarring in de werkelijkheid en dat nou net niet je bedoeling !.
dus als je dat bijwerkt is je schema zoals in het echt !

Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
klem 51 , dat is de dynamo aansluiting.
Onderstaande afbeelding is een stukje uit het schema van een 508 , daar zit de B+ op klem 51 van de serieparrallel schakelaar.

Op dit schema is de draad van 30A wel naar de starmotor plus aangesloten . Dit is de draad die de 12 volt laadstroom naar de tweede accu voert, en in mijn schema op die tweede accu is aangesloten.
( toevoeging 4-6-2010) Klem 51 is in ruststand verbonden met klem 30A. Tijdens het starten, als er dus 24 volt op de plus van de tweede accu komt, wordt die verbinding verbroken om te voorkomen dat er 24 volt op de uitgang van de 12 volt dynamo komt te staan
Groet Pieter
Onderstaande afbeelding is een stukje uit het schema van een 508 , daar zit de B+ op klem 51 van de serieparrallel schakelaar.

Op dit schema is de draad van 30A wel naar de starmotor plus aangesloten . Dit is de draad die de 12 volt laadstroom naar de tweede accu voert, en in mijn schema op die tweede accu is aangesloten.
( toevoeging 4-6-2010) Klem 51 is in ruststand verbonden met klem 30A. Tijdens het starten, als er dus 24 volt op de plus van de tweede accu komt, wordt die verbinding verbroken om te voorkomen dat er 24 volt op de uitgang van de 12 volt dynamo komt te staan
Groet Pieter