paalstroom omschakeling

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
gert

paalstroom omschakeling

Bericht door gert »

Even een vraag voor de kenners, stel je hebt apparaten (koelkast, tv, airco) die op 12v kunnen lopen maar ook op 220v kunnen lopen, maar als ik op een 220v paal ben aangesloten zou ik graag willen dat de 220v apparaten (liefst automatisch) ook lekker op die 220v gaan lopen. Is daar een schakeling voor.
paulv

Re: paalstroom omschakeling

Bericht door paulv »

Een idiot-proof oplossing hiervoor zijn 2(3) wandcontactdozen aangesloten op de twee 230V bronnen, de paal, de omzetter(en de generator). Aan de stekker-kant de 230V gebruikers.

Maar er zijn inderdaad ook oplossingen mogelijk met bv. relais. Link :oops: , want die moeten zo schakelen dat de omzetter nooit onder spanning komt te staan.
Kijk anders hier eens: http://www.wvopzeeland.nl/paalomv.html , kost iets van € 39,- (ook elders)

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 01 aug 2010, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi vraagsteller en Paul,

Heb even naar je link gekeken............. :shock: :roll:

Is wel aardige info, en voor mij begrijpeliojk, maar ik blijf met het gevoel zitten dat de vraagsteller net iets anders bedopelde.

Zal als ik vanavond laat nog tijd heb even verder kijken en mijn eigen schakelingetje daarvoor opzoeken.

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Met Frank eens: als je goed leest betreft het het omschakelen van apparatuur van 12 naar 230.

Er is natuurlijk van alles te bereiken met relais, maar m.i. de eenvoudigste oplossing is een vast ingebouwde acculader (bij voorkeur een volautomatische). Zodra je de 230 van de paal pakt, wordt de 12V (=13.8 V)-voorziening door de lader overgenomen van de batterij(en). En daar gaat 't toch om?
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
paulv

Bericht door paulv »

Ja, zo zou je ook kunnen intreperteren :roll: . Het "kunnen" na "12V" is de boosdoener :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
gert

Bericht door gert »

Bedankt mannen,

Ik heb idd de paalstroomomvormer (opzeeland) aangeschaft.

Gr. Gert
Plaats reactie