laadspanning
- pluk1973
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
- Locatie: Vlissingen
laadspanning
Hallo,
Afgelopen vakantie begon onze huishoudaccu plotseling te stinken (rotte eieren). Omdat we toch op een camping stonden heb ik de accu losgekoppeld en het 12V systeem werkte vervolgens direct via de laderunit.
Het viel mij op dat de lampjes wat minder fel branden dan voorheen en toen heb ik de spanning hierover gemeten en dit kwam uit op 10,8 V.
Nu we thuis zijn heb ik de hele laderunit eruit gehaald. Als ik nu de laadspanning meet kom ik ook op 10,8 V. De lader cq schakelpaneel is een ZIG electronics CF9B.
Kan deze lage laadspanning een defecte accu veroorzaken?
Groeten,
Arno
Afgelopen vakantie begon onze huishoudaccu plotseling te stinken (rotte eieren). Omdat we toch op een camping stonden heb ik de accu losgekoppeld en het 12V systeem werkte vervolgens direct via de laderunit.
Het viel mij op dat de lampjes wat minder fel branden dan voorheen en toen heb ik de spanning hierover gemeten en dit kwam uit op 10,8 V.
Nu we thuis zijn heb ik de hele laderunit eruit gehaald. Als ik nu de laadspanning meet kom ik ook op 10,8 V. De lader cq schakelpaneel is een ZIG electronics CF9B.
Kan deze lage laadspanning een defecte accu veroorzaken?
Groeten,
Arno
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: laadspanning
Meestal gaat eenn accu kapot van een te hpoge spanning.
Verder zou het kunnen zijn dat de acculader alleen als ie op een accu is aangesloten de juiste (12-14V) spanning afgeeft, dat kan je even testen met een goede accu.
Succes
Frank
Verder zou het kunnen zijn dat de acculader alleen als ie op een accu is aangesloten de juiste (12-14V) spanning afgeeft, dat kan je even testen met een goede accu.
Succes
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: laadspanning
Sommige (met name de goedkopere en/of slechtere) laders kunnen inderdaad stroom trekken als ze aangesloten zijn (en als ze een lagere spanning bereiken dan de accuspanning). Dat zou kunnen leiden tot een kortere levensduur van de accu. Of jouw type lader daarbij hoort, weet ik niet. Ik denk eigenlijk dat dat geen probleem mag zijn, want het is een lader die ontworpen is om continue aangesloten te blijven. Maar een te lage spanning kan in niet rijmen met de lucht van rotte eieren.
Dat jij zwavelzuur (eigenlijk zwavelwaterstof) ruikt, komt IMHO niet door een te lage spanning, maar veeleer door een te hoge spanning. Als de laadspanning boven de 14.4 V komt en de accu is vol, gaat de accu "koken" (elektrolyse) en de gasbellen nemen altijd wat sporen zuur mee. En dat ruik je...
Dat spoort ook met het feit dat je lampjes minder fel branden direct op de lader. Ik zou de regelaar van je dynamo verdenken.
Zet eens een universeelmeter (20 V DC) over de accu en kijk wat er gebeurt als de motor versneld stationair draait.
Je schrijft niet hoe je startaccu en je huishoudaccu verbonden zijn. Mogelijk moet je die meting twee keer uitvoeren.
Dat jij zwavelzuur (eigenlijk zwavelwaterstof) ruikt, komt IMHO niet door een te lage spanning, maar veeleer door een te hoge spanning. Als de laadspanning boven de 14.4 V komt en de accu is vol, gaat de accu "koken" (elektrolyse) en de gasbellen nemen altijd wat sporen zuur mee. En dat ruik je...
Dat spoort ook met het feit dat je lampjes minder fel branden direct op de lader. Ik zou de regelaar van je dynamo verdenken.
Zet eens een universeelmeter (20 V DC) over de accu en kijk wat er gebeurt als de motor versneld stationair draait.
Je schrijft niet hoe je startaccu en je huishoudaccu verbonden zijn. Mogelijk moet je die meting twee keer uitvoeren.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- pluk1973
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
- Locatie: Vlissingen
Re: laadspanning
Hallo Ernst en Frank,
Bedankt voor de antwoorden.
In onze camper zijn de startaccu's gescheiden van de huishoudaccu. Er zit een scheidingsrelais tussen. Op het moment dat ik het contact van de auto aanzet gaat het huishouddeel over op de autoaccu. Als we stilstaan treedt de huishoudaccu in werking. Althans, zo werkt het volgens mij.
Aangezien de huishoudaccu op de camping, zonder draaiende motor, begon te stinken, denk ik niet dat er iets mis is met de spanningsregelaar van de dynamo.
Zou het kunnen dat een versleten accu toch gaat "koken" bij een beperkte laadspanning?
Ik zal de huishoudaccu nogmaals aansluiten en de spanning hierover meten bij een ingeschakelde lader.
Ik wist niet dat de laadspanning van de lader minder zou kunnen zijn als er geen accu op aangesloten is.
Groeten,
Arno
Bedankt voor de antwoorden.
In onze camper zijn de startaccu's gescheiden van de huishoudaccu. Er zit een scheidingsrelais tussen. Op het moment dat ik het contact van de auto aanzet gaat het huishouddeel over op de autoaccu. Als we stilstaan treedt de huishoudaccu in werking. Althans, zo werkt het volgens mij.
Aangezien de huishoudaccu op de camping, zonder draaiende motor, begon te stinken, denk ik niet dat er iets mis is met de spanningsregelaar van de dynamo.
Zou het kunnen dat een versleten accu toch gaat "koken" bij een beperkte laadspanning?
Ik zal de huishoudaccu nogmaals aansluiten en de spanning hierover meten bij een ingeschakelde lader.
Ik wist niet dat de laadspanning van de lader minder zou kunnen zijn als er geen accu op aangesloten is.
Groeten,
Arno
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: laadspanning
In principe kan het wel, als er één (of meer) cel(len) kortgesloten is (zijn), komt de laadspanning over een kleiner aantal cellen te staan, dus krijgt elke cel een hogere spanning.
Zoals Frank al schreef: er zijn laders die pas de volle spanning afgeven als er een belasting (te laden accu) is aangesloten. Die laders zijn meestal te herkennen aan een derde ("sense")-draad naar de plus van de accu. (Maar natuurlijk weer niet altijd) :x
Een "standaard relais" schakelt niet met contact aan of uit, maar met motor draait of staat stil, dus met laadspanning aanwezig of niet.
Succes met het lokaliseren van de fout. Als je meer gegevens hebt, maar daar geen conclusie aan kunt verbinden.... je weet dit forum te vinden!
Zoals Frank al schreef: er zijn laders die pas de volle spanning afgeven als er een belasting (te laden accu) is aangesloten. Die laders zijn meestal te herkennen aan een derde ("sense")-draad naar de plus van de accu. (Maar natuurlijk weer niet altijd) :x
Een "standaard relais" schakelt niet met contact aan of uit, maar met motor draait of staat stil, dus met laadspanning aanwezig of niet.
Succes met het lokaliseren van de fout. Als je meer gegevens hebt, maar daar geen conclusie aan kunt verbinden.... je weet dit forum te vinden!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Re: laadspanning
dat plotseling stinken zou dat niet veroorzaakt kunnen zijn door een inwendige sluiting in de accu? Heb je ook de accu gecontroleerd of die nog wel goed is.
Ik kan mij voorstellen dat als er een cel stuk is en de accu daarom een te lage spanning afgeeft de lader vollast door blijft laden om de ingestelde spanning te bereiken. Zodoende krijgen de overige cellen dan teveel te verduren.
De meeste electronisch geregelde acculaders zijn niet ontworpen om als voeding te dienen en zullen dus ook niet als zodanig goed werken.
Groeten Pieter.
Ik kan mij voorstellen dat als er een cel stuk is en de accu daarom een te lage spanning afgeeft de lader vollast door blijft laden om de ingestelde spanning te bereiken. Zodoende krijgen de overige cellen dan teveel te verduren.
De meeste electronisch geregelde acculaders zijn niet ontworpen om als voeding te dienen en zullen dus ook niet als zodanig goed werken.
Groeten Pieter.
- pluk1973
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
- Locatie: Vlissingen
Re: laadspanning
Een "sense-draad" zit er in ieder geval niet op.
Volgens de documentatie is de lader wel geschikt om ook als voeding te werken. Met een accu erop aangesloten worden de pieken echter beter opgevangen (inschakelen waterpomp etc.).
Op dit moment zit er geen huishoudaccu in. Als ik de verlichting in het woondeel aan doe gaat er dus niets branden, stop ik de sleutel in het contact, dan gaat de verlichting aan. Dus zonder draaiende motor. Ik ga het systeem maar eens goed op papier zetten en kijken welke componenten hierin verwerkt zijn.
Denk dat ik volgende week ook mijn accu maar even laat controleren, of is er een manier om dit zelf te doen?
Volgens de documentatie is de lader wel geschikt om ook als voeding te werken. Met een accu erop aangesloten worden de pieken echter beter opgevangen (inschakelen waterpomp etc.).
Op dit moment zit er geen huishoudaccu in. Als ik de verlichting in het woondeel aan doe gaat er dus niets branden, stop ik de sleutel in het contact, dan gaat de verlichting aan. Dus zonder draaiende motor. Ik ga het systeem maar eens goed op papier zetten en kijken welke componenten hierin verwerkt zijn.
Denk dat ik volgende week ook mijn accu maar even laat controleren, of is er een manier om dit zelf te doen?
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: laadspanning
Denk dat ik volgende week ook mijn accu maar even laat controleren, of is er een manier om dit zelf te doen?
Natuurlijk kun je dat ook zelf doen. Die accuboer is niet slimmer dan jij bent, alleen heeft hij een testapparaat. Dat is in z'n simpelste vorm een tang met twee scherpe punten met een voltmeter over een dikke weerstand (behorend bij jouw accucapaciteit) erin. Je prikt die punten op de accupolen en kijkt wat er met de spanning gebeurt als functie van de tijd...
Natuurlijk is vandaag de dag het geheel ook beschikbaar in elektronische vorm...

Maar als je zo'n testapparaat niet hebt, kun je best even naar een bona fide accuboer gaan. Bona fide, want anders zou de wens een nieuwe accu te kunnen verkopen het meetresultaat wel eens kunnen beïnvloeden.
Natuurlijk kun je dat ook zelf doen. Die accuboer is niet slimmer dan jij bent, alleen heeft hij een testapparaat. Dat is in z'n simpelste vorm een tang met twee scherpe punten met een voltmeter over een dikke weerstand (behorend bij jouw accucapaciteit) erin. Je prikt die punten op de accupolen en kijkt wat er met de spanning gebeurt als functie van de tijd...
Natuurlijk is vandaag de dag het geheel ook beschikbaar in elektronische vorm...

Maar als je zo'n testapparaat niet hebt, kun je best even naar een bona fide accuboer gaan. Bona fide, want anders zou de wens een nieuwe accu te kunnen verkopen het meetresultaat wel eens kunnen beïnvloeden.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: laadspanning
Hallo pluk1973,
Hier uit blijkt dat je scheidingsrelais op je contact is aangesloten, ipv op de D+ draad van je dynamo.
In dit geval sta je nu spanning van je start accu te trekken, als je relais aan de D+ hangt kan dit niet voorkomen.
Hij schakelt dan pas in als je motor loopt en de dynamo spanning afgeeft.
Kijk maar op dit schema, zo hoort het te zijn, wel of geen koelkast, het gaat om het eerste stuk vanaf je dynamo.

By vanhooltje at 2010-07-29
Je lader is op dit moment zeker uit de auto of afgesloten? Of je auto hangt niet aan de paal?
grt peter
Op dit moment zit er geen huishoudaccu in. Als ik de verlichting in het woondeel aan doe gaat er dus niets branden, stop ik de sleutel in het contact, dan gaat de verlichting aan. Dus zonder draaiende motor.
Hier uit blijkt dat je scheidingsrelais op je contact is aangesloten, ipv op de D+ draad van je dynamo.
In dit geval sta je nu spanning van je start accu te trekken, als je relais aan de D+ hangt kan dit niet voorkomen.
Hij schakelt dan pas in als je motor loopt en de dynamo spanning afgeeft.
Kijk maar op dit schema, zo hoort het te zijn, wel of geen koelkast, het gaat om het eerste stuk vanaf je dynamo.

By vanhooltje at 2010-07-29
Je lader is op dit moment zeker uit de auto of afgesloten? Of je auto hangt niet aan de paal?
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- pluk1973
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
- Locatie: Vlissingen
Re: laadspanning
Peter,
Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat het relais op het contact zit, ipv op de dynamo, mits ik het contact maar niet aan laat staan.
De lader is er op dit moment inderdaad uit. Ik heb nu ook geprobeerd met een andere lader de accu op te laden, maar dit gaat ook niet. Ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat mijn accu inderdaad is overleden.
Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat het relais op het contact zit, ipv op de dynamo, mits ik het contact maar niet aan laat staan.
De lader is er op dit moment inderdaad uit. Ik heb nu ook geprobeerd met een andere lader de accu op te laden, maar dit gaat ook niet. Ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat mijn accu inderdaad is overleden.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: laadspanning
Hoi,
Stel dat de startaccu bijna leeg is, als er dan gestart word gaat er een grote stroom lopen vanaf de hh-accu.
Dat is dan wel een ongewenste situatie daar de bekabeling daar niet op berekend is.
Ook kun je niet onbeperkt relais aan D+ leggen, 200 milliampère is het maxium.
Moet er meer geschakeld worden laat dan een relais dan meerdere relais aansturen.
Groet Anton
Stel dat de startaccu bijna leeg is, als er dan gestart word gaat er een grote stroom lopen vanaf de hh-accu.
Dat is dan wel een ongewenste situatie daar de bekabeling daar niet op berekend is.
Ook kun je niet onbeperkt relais aan D+ leggen, 200 milliampère is het maxium.
Moet er meer geschakeld worden laat dan een relais dan meerdere relais aansturen.
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: laadspanning
Hoi Peter,
Mooie tekening, maar als je de draadjes volgt, staan de beide relaisspoelen gewoon parallel. Waarom neem je dan niet één relais met twee maakcontacten?
Mooie tekening, maar als je de draadjes volgt, staan de beide relaisspoelen gewoon parallel. Waarom neem je dan niet één relais met twee maakcontacten?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: laadspanning
hoi Ernst,
Tja dat is een goeie :mrgreen: Had deze tekening ergens vandaan geplukt als voorbeeld voor de D+ :D
Maar je hebt gelijk, een dubbelle zou beter zijn ja. :D
En Anton!
Dat over die 200 milliamperre??? bij mijn bedrijfs bus staat er al 7 jaar een gewoon relais op de D+ te draaien, en ik weet zeker dat ie meer als de 200 mili amperre weg trekt.
Misschien heb je wel gelijk, maar veel wagens/campers hebben dit zo!
grt peter
Tja dat is een goeie :mrgreen: Had deze tekening ergens vandaan geplukt als voorbeeld voor de D+ :D
Maar je hebt gelijk, een dubbelle zou beter zijn ja. :D
En Anton!
Dat over die 200 milliamperre??? bij mijn bedrijfs bus staat er al 7 jaar een gewoon relais op de D+ te draaien, en ik weet zeker dat ie meer als de 200 mili amperre weg trekt.
Misschien heb je wel gelijk, maar veel wagens/campers hebben dit zo!
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten