Bandenspanning voor een MB L406
- Alex Landman
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:55
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Bandenspanning voor een MB L406
Hallo,
Wie weet waar ik een (begrijpelijke) bandenspanningstabel voor onze MB L406 D35 kan vinden, of valt deze onder "Düsseldorfers"?
Wie weet waar ik een (begrijpelijke) bandenspanningstabel voor onze MB L406 D35 kan vinden, of valt deze onder "Düsseldorfers"?
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Hoi,
Als je meer wilt weten ik heb nog een handboek van MB op cd.
Groet Anton
Als je meer wilt weten ik heb nog een handboek van MB op cd.
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Je hebt een Dusseldorfer Alex.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Bandenspanning voor een MB L406
inkoppertje , op de zijkant van de band staat singleload pressure en dual load pressure , in ponden per vierkante inch.
ik schat zo 70 en 60 psi . Per 16 pond moet er één bar in tel maar uit !
ik schat zo 70 en 60 psi . Per 16 pond moet er één bar in tel maar uit !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Alex Landman
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:55
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Anton schreef:Hoi,
Als je meer wilt weten ik heb nog een handboek van MB op cd.
Groet Anton
Die heb ik al, alleen was de bandenspanningstabel weggevallen. Dankzij een grote banden handel (naam zeker niet toegestaan?) weet ik ondertussen de juiste druk. Van de 6 banden was er GEEN EEN op de juiste druk (75 PSI of 5.2 BAR). Stond ook op de banden maar was er toch even voorzichtig mee.
- Alex Landman
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:55
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Bandenspanning voor een MB L406
De kreet "Dusseldorfer" heb ik eerder opgevangen maar kan er nu niets bij bedenken. Help me dus even.Leo schreef:Je hebt een Dusseldorfer Alex.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Bandenspanning voor een MB L406

Bovenstaand model, dat in 1967 werd geïntroduceerd en tot 1987 is gemaakt, kwam voornamelijk uit de fabriek in Düsseldorf. Vandaar de naam Düsseldorfer, in het Duits ook wel verkort tot Düdo.
Van dit model rijden er ook bussen rond met typeaanduiding O(mnibus)

en Pritsches.

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Nou weet ik allang dat ik in een futuristisch toekomst monster rij, maar dat lijkt me een tikkie overdreven Ernst..... :mrgreen:Admin schreef: Bovenstaand model, dat in 19667 werd geïntroduceerd en tot 1987 is gemaakt, kwam voornamelijk uit de fabriek in Düsseldorf. Vandaar de naam Düsseldorfer, in het Duits ook wel verkort tot Düdo.
Mercedes 406 uit 1969
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Oops! :?
Typo. Gecorrigeerd.
Typo. Gecorrigeerd.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Bandenspanning voor een MB L406
:) Nog even over die bandenspanning , het hoeft niet per definitie 75 psi te zijn , een half bar lager mag ook. Voor de apk moeten alle banden tenminste de zelfde druk hebben.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Alex Landman
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:55
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Thanx voor de informatie!
Een van de redenen dat we deze MB kochten: hij was goedkoop vanwege APK afkeur. Omdat we toch alleen op de luchthaven er mee rijden en niet op de openbare weg is APK voor ons niet belangrijk.
Een van de redenen dat we deze MB kochten: hij was goedkoop vanwege APK afkeur. Omdat we toch alleen op de luchthaven er mee rijden en niet op de openbare weg is APK voor ons niet belangrijk.
- tcmbverbeek
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 14:53
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Hoi,
Ik heb er ook lang naar gezocht en kwam via diverse bronnen uit op de volgende druk voor de standaard 60 x 16R banden:
voor: 5,5 bar
achter: 4,25 bar (alle vier de wielen)
Deze druk is niet bij de pomp te krijgen want die gaan tot slechts 4 bar. Je moet dus oppompen met een compressor.
De maximumdruk staat ook op de zijkant van de band. Die van mij mogen tot 5,5 bar hebben.
Je kunt het ook zien aan de wangen. Onder de 4 bar druk lijken ze veel te plat wat ook klopt. Mijn bus (lange uitvoering) weegt 2700 kilo maar met alle spullen en extra tanks kom ik op ongeveer 4000 kilo. Hierop is de 5,5 en 4,25 (dubbel achter) berekend.
vr gr Ted
Ik heb er ook lang naar gezocht en kwam via diverse bronnen uit op de volgende druk voor de standaard 60 x 16R banden:
voor: 5,5 bar
achter: 4,25 bar (alle vier de wielen)
Deze druk is niet bij de pomp te krijgen want die gaan tot slechts 4 bar. Je moet dus oppompen met een compressor.
De maximumdruk staat ook op de zijkant van de band. Die van mij mogen tot 5,5 bar hebben.
Je kunt het ook zien aan de wangen. Onder de 4 bar druk lijken ze veel te plat wat ook klopt. Mijn bus (lange uitvoering) weegt 2700 kilo maar met alle spullen en extra tanks kom ik op ongeveer 4000 kilo. Hierop is de 5,5 en 4,25 (dubbel achter) berekend.
vr gr Ted
Mercedes 407D - 1986 - OM616 - 72pk - Middellange uitvoering - Webasto 2352 - Dubbellucht enthousiast.
- Alex Landman
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:55
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Thanx voor de info! :D
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: Bandenspanning voor een MB L406
En voor wie geen compressor heeft: vrachtwagen banden handel, Euromaster of zo....meestal gewoon service, toen ik nog geen compressor had nooit iets betaald.
Mercedes 406 uit 1969
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Maar moet je hem dan ieder jaar overnieuw schorsen ?Alex Landman schreef:Thanx voor de informatie!
Een van de redenen dat we deze MB kochten: hij was goedkoop vanwege APK afkeur. Omdat we toch alleen op de luchthaven er mee rijden en niet op de openbare weg is APK voor ons niet belangrijk.
Wat een ellende, helemaal voor niets.
Beter zo´n bus uit Duitsland importeren, en hier helemaal niet
aanmelden. Dan weten ze niet eens dat je ´m hebt.
Groeten,
Eddie
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Bandenspanning voor een MB L406
En jij denkt dat die Duitse eigenaar die bus niet uitgeschreven wil hebben ofzo?
Kan ie lekker ieder jaar gaan uitleggen waarom dat ding niet voor de TUV komt.
Vergeet dat nou maar Eddie, de bestanden van NL & D zijn gewoon gekoppeld.
Welkom in de 21e eeuw.
Zwaar offtopic trouwens...
Kan ie lekker ieder jaar gaan uitleggen waarom dat ding niet voor de TUV komt.
Vergeet dat nou maar Eddie, de bestanden van NL & D zijn gewoon gekoppeld.
Welkom in de 21e eeuw.
Zwaar offtopic trouwens...

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16
Re: Bandenspanning voor een MB L406
In Duitsland is dat iets simpeler.
Abgemeldet ist abgemeldet. Daar komen ze niet ieder jaar zeuren om
´m overnieuw af te melden. Hoeft ook niet, want bij afmelden moeten
de kentekenplaten worden ingeleverd.
Dus eenmaal afgemeld, blijft die dat, en kan de eigenaar ´m ook
verkopen. De nieuwe eigenaar rijdt ermee naar NL, mbv Überführungs-
kennzeichen, en gebruikt ´m op privéterrein, dus brengt ´m niet voor
een kentekenkeuring naar de RDW, dus blijft die gevrijwaard van al het
gezeur in NL.
Eddie
Abgemeldet ist abgemeldet. Daar komen ze niet ieder jaar zeuren om
´m overnieuw af te melden. Hoeft ook niet, want bij afmelden moeten
de kentekenplaten worden ingeleverd.
Dus eenmaal afgemeld, blijft die dat, en kan de eigenaar ´m ook
verkopen. De nieuwe eigenaar rijdt ermee naar NL, mbv Überführungs-
kennzeichen, en gebruikt ´m op privéterrein, dus brengt ´m niet voor
een kentekenkeuring naar de RDW, dus blijft die gevrijwaard van al het
gezeur in NL.
Eddie
- Alex Landman
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:55
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Bandenspanning voor een MB L406
De redenen van het geschorst houden is een eventuele verkoop in de toekomst. Met kenteken krijg je er meer voor en verkoopt sneller.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Zou je ´m dan niet kort voor de verkoop in NL kunnen aanmelden ?
Is zomaar een idee hoor. ipv houderschapsbelasting, betaal je steeds
weer schorsingskosten :-(
Groeten,
Eddie
Is zomaar een idee hoor. ipv houderschapsbelasting, betaal je steeds
weer schorsingskosten :-(
Groeten,
Eddie
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Ik snap je aversie tegen de Nederlandse rompslomp Eddie, maar het betreft hier een voertuig met Nederlands kenteken.
Daar is niets aan te veranderen, dus lijkt mij verdere discussie over dit onderwerp overbodig.
Mvg, Leo.
moderator.
Daar is niets aan te veranderen, dus lijkt mij verdere discussie over dit onderwerp overbodig.
Mvg, Leo.
moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: Bandenspanning voor een MB L406
mag ik even inbreken?? hahahaAlex Landman schreef:De kreet "Dusseldorfer" heb ik eerder opgevangen maar kan er nu niets bij bedenken. Help me dus even.Leo schreef:Je hebt een Dusseldorfer Alex.
volgens mij is de bus in het midden die je aanduid met o een 309 het 309 staat voor bus aanduiding
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Bandenspanning voor een MB L406
Natuurlijk mag je even inbreken.
Dus volgens jou is <deze 309> een autobus?
De O staat voor Omnibus (=autobus) bij Mercedes, nooit de cijfers.
Mvg, Leo.:D
Dus volgens jou is <deze 309> een autobus?
De O staat voor Omnibus (=autobus) bij Mercedes, nooit de cijfers.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: Bandenspanning voor een MB L406
oo zo bedoel je .. ik keek ff naar het plaatje en heb zelf dus een o309 .. de middelste van het plaatje,en inderdaad een bus geweest
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Bandenspanning voor een MB L406
ja en apropos, de 309 cijfers staan eigenlijk voor het fabrieks "interne nummer" wat bij de niet autobussen dan weer de eerste cijfers van je chassisnummer zijn. grofweg zijn dusseldorfers 309 serie auto's ( vergelijkbaar met bv de W123 benaming voor personenauto's)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten