Ik ben een vriendin van me aan het helpen om haar 508 uit 1978 reisklaar te krijgen op electronisch gebied. Veel meer dan een goedwillende amateur ben ik echter niet, maar gelukkig is bijna alles wat ik wilde bereiken inmiddels gelukt. :D
Wat ik nu wil doen is een voltmetertje inbouwen. Het is de bedoeling dat bijvoorbeeld de autoradio zo af en toe blijft spelen (op de boordaccu's) zonder dat de motor loopt.
Het leek me daarbij van belang om in de gaten te houden dat de accu's niet te ver ontladen, dit in verband met weer-moeten-kunnen-starten en de levensduur van de accu.
De beide 12V accu's kunnen met schakelaars naast de accukist los van elkaar geactiveerd worden.
Mijn plan was als volgt:
Voltmeter ergens aansluiten op de 12V prik.
Wat ik hoop te bereiken:
- spanning van de accu's los van elkaar kunnen controleren (door alleen 1 van de 2 accu's in te schakelen)
- spanning van beide accu's samen meten (normale gebruiksmodus. Zal dit dan een soort van gemiddelde spanning opleveren?)
- in de gaten houden of de radio niet te lang aan het spelen is zonder draaiende motor zodat er niet meer gestart kan worden (12.2V als ondergens? of is dat te laag)
- in de gaten houden of de dynamo zijn werk goed doet (zou dan rond de 14V moeten zijn met draaiende motor?)
Vragen:
- Redeneer ik op de juiste manier?
- Is het mogelijk om tijdens het radio-luisteren (zonder draaiende motor) aan de hand van de gemeten klemspanning te kunnen zeggen of de accu's nog startwaardig zijn, of komt daar meer bij kijken?
Alvast ontzettend bedankt!