Roken op 2300mtr hoogte
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 10:55
Roken op 2300mtr hoogte
Hallo, ik ben nieuw op het forum en ik zoek, indien mogelijk, een antwoord op het volgende:
Tijden mijn ski vakantie naar valthorens moet ik naar een hoogte van 2300 mtr.
Hoe hoger ik kom hoe beroerder de motor gaat draaien.
Vanaf ± 1100 mtr gaat hij iets zwart roken.
Als ik op 1600 mtr ben word de rook steeds grijzer.
Als ik boven op de plaats van bestemming ben (2300 mtr) en geef dan gas loopt de motor onregelmatig.
stationair loopt hij wel goed.
Als ik thuis de motor bij -12gr. start slaat hij na 2x voorgloeien, zonder gas te geven, direct aan.
Op 2300 mtr hoogte bij -12gr. gloei ik 3x voor en moet ik het gaspedaal vol intrappen dan komt de motor langzaam op gang.
Onder tussen gooit hij er dikke witte rookwolken uit.
Als ik naar beneden ga precies het zelfde verhaal als naar boven alleen rookt hij da nog meer (grijze rook).
Ben ik eenmaal onder de 1000mtr. dan is er niets meer aan de hand.
Het betrefd hier een 2.5 fiat diesel zonder turbo bj 1995.
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en of dit normaal is? en is dit eventueel te verhelpen?.
Groeten,
Moeton
Tijden mijn ski vakantie naar valthorens moet ik naar een hoogte van 2300 mtr.
Hoe hoger ik kom hoe beroerder de motor gaat draaien.
Vanaf ± 1100 mtr gaat hij iets zwart roken.
Als ik op 1600 mtr ben word de rook steeds grijzer.
Als ik boven op de plaats van bestemming ben (2300 mtr) en geef dan gas loopt de motor onregelmatig.
stationair loopt hij wel goed.
Als ik thuis de motor bij -12gr. start slaat hij na 2x voorgloeien, zonder gas te geven, direct aan.
Op 2300 mtr hoogte bij -12gr. gloei ik 3x voor en moet ik het gaspedaal vol intrappen dan komt de motor langzaam op gang.
Onder tussen gooit hij er dikke witte rookwolken uit.
Als ik naar beneden ga precies het zelfde verhaal als naar boven alleen rookt hij da nog meer (grijze rook).
Ben ik eenmaal onder de 1000mtr. dan is er niets meer aan de hand.
Het betrefd hier een 2.5 fiat diesel zonder turbo bj 1995.
Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en of dit normaal is? en is dit eventueel te verhelpen?.
Groeten,
Moeton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Is dit normaal: Ja.
Hoe komt dit: Bij iedere 8 meter stijging zakt de luchtdruk ongeveer een millibar.
Dus op 2300 meter hoogte krijgt je motor nog maar ca 72% van de hoeveelheid lucht die hij op zeenivo krijgt.
En dat is gewoon te weinig om goed te kunnen draaien/starten.
Niet alleen mensen worden op die hoogte kortademig, maar je dieseltje ook.
Is er iets aan te doen: Nee.
Mvg, Leo.:D
Hoe komt dit: Bij iedere 8 meter stijging zakt de luchtdruk ongeveer een millibar.
Dus op 2300 meter hoogte krijgt je motor nog maar ca 72% van de hoeveelheid lucht die hij op zeenivo krijgt.
En dat is gewoon te weinig om goed te kunnen draaien/starten.
Niet alleen mensen worden op die hoogte kortademig, maar je dieseltje ook.
Is er iets aan te doen: Nee.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Een turbo er op bouwen!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 10:55
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Oké Leo, bedankt voor je duidelijke antwoorden.
Hier kan ik tenminste wat mee.
groeten,
Moeton.
Hier kan ik tenminste wat mee.

groeten,
Moeton.
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
- Locatie: Antwerpen
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Leo ,Leo schreef: Is er iets aan te doen: Nee.
Mvg, Leo.:D
Zoals jij met LPG hebt liggen testen had ik toch verwacht dat je zuurstof inspuiten zou voorgesteld hebben?
Zuurstof is een gevaarlijk en hoog explosief goedje , maar ja , dat is LPG ok...
Puur theoretisch -> een optie?
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Ik had ook al aan die mogelijkheid zitten denken.....
Leo vast ook al eerder.....?????
FRank


Leo vast ook al eerder.....?????
FRank
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Ik heb het hier op het forum er ook al eens over gehad, na verder onderzoek bleek het wel een duur geintje te zijn en wat een gewicht extra .. heb zelf besloten het voor lief te nemen.
grt Ton
grt Ton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Nicobr,
daar hebben we het hier al eens over gehad.
Maar ik wil de simplistische berekening nog wel even overdoen:
2,5 liter motor.
Draait gemiddeld bergop -laten we zeggen- 2500 toeren.
Da's dus 1250 X 2,5 liter = 3125 liter lucht per minuut.
Daarvan is ca 21% zuurstof, maakt 656 liter zuurstof per minuut op zeeniveau.
Het luchtoverschot van deze Fiat is ca 8%.
Dat betekent dat deze motor op 2300 meter hoogte zo'n 20% zuurstof te kort heeft.
Oftewel moet je dan 131 liter zuurstof PER MINUUT gaan toevoegen om de motor goed te laten lopen.
In de grootste zuurstoffles zit 80 liter X 200bar = 16000 liter, oftewel voorraad voor 122 minuten, = 2uur bij 2500t/m.
Zoals Ton schrijft; het is een tikkie duur en zwaar.
Kun je 'm beter die paar uur per jaar laten roken.
Mvg, Leo.:D
daar hebben we het hier al eens over gehad.

Maar ik wil de simplistische berekening nog wel even overdoen:
2,5 liter motor.
Draait gemiddeld bergop -laten we zeggen- 2500 toeren.
Da's dus 1250 X 2,5 liter = 3125 liter lucht per minuut.
Daarvan is ca 21% zuurstof, maakt 656 liter zuurstof per minuut op zeeniveau.
Het luchtoverschot van deze Fiat is ca 8%.
Dat betekent dat deze motor op 2300 meter hoogte zo'n 20% zuurstof te kort heeft.
Oftewel moet je dan 131 liter zuurstof PER MINUUT gaan toevoegen om de motor goed te laten lopen.
In de grootste zuurstoffles zit 80 liter X 200bar = 16000 liter, oftewel voorraad voor 122 minuten, = 2uur bij 2500t/m.
Zoals Ton schrijft; het is een tikkie duur en zwaar.

Kun je 'm beter die paar uur per jaar laten roken.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Nope Rene, want daarmee krijg je nog steeds niet meer zuurstof.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Misschien Nitrometaan bij in de tank stoppen, want die draagt wat extra zuurstof bij zich.
(Alleen geheel op eigen risco uitvoeren, onderetekende is niet aansprakelijk voor de eventuele schade)
Groeten Berthil.
(Alleen geheel op eigen risco uitvoeren, onderetekende is niet aansprakelijk voor de eventuele schade)
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Bij Nitromethaan toevoegen zou ik eerst dit even lezen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrometha ... rbrandstof
En dan denken moet mijn bussie meedoen aan dragraces of dienst doen als autobom :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrometha ... rbrandstof
En dan denken moet mijn bussie meedoen aan dragraces of dienst doen als autobom :P
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 00:14
- Locatie: Leek
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Hoi,
Met een goede turbo geen last.
Grtz.,
Ger
Met een goede turbo geen last.

Grtz.,
Ger
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Roken op 2300mtr hoogte
Zonder turbo ook geen last.
Gewoon niet in je spiegels kijken.
Gewoon niet in je spiegels kijken.

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Roken op 2300mtr hoogte
op 2400 meter hoogte rookte onze 406 als een idioot. Zwarte rook bleef hangen achter de bus toen we boven probeerde te komen. Zoals al gezegd is, niet achteruit kojken. Of foto een foto maken voor het nageslacht en de ramptoeristen hier op het forum. Startproblemen heb ik toen niet gehad. Liep wel regelmatig. Dit was wel in de zomer. Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten