30% minder brandstof ???

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

30% minder brandstof ???

Bericht door Rene »

Wie heeft er ervaring met http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/ Het idee staat me wel aan.
In zijn informatie geeft hij aan dat bij oudere motoren het rendement nog hoger is. Nu is het mij te doen om de toename van Nm en als dit zo`n oplossing is zoals hij dat aangeeft lijkt mij dat wel wat. En die 30% minder brandstof neem ik op de koop toe. :P
Inbouwen kost 200 euro bij meerdere gaat daar 50 euro af, dus voor onze bussen geld dan 750 euro incl plaatsen en dat doen ze op locatie.
Geef eens wat reactie op dit geheel.
GR Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door dereiziger »

voor mijn mb 508 diesel zit in de duurste categorie dus 995 Euro .. omgerekend moet ik een 5000 km rijden waarna ik de besparing zou kunnen merken . dus na een 2 jaar pas plus dat ik de geloofwaardigheid van dit soort pruducten in twijfel trek , ja ik ben een scepticus op dat vlak..

nu hebben ze het in het artikel over de Stoichiometrische mengverhouding van Diesel nu heb ik daar even op gegoogled en daar komt uit dat :De stoichiometrie drukt alleen de molverhoudingen van de stoffen uit die betrokken zijn bij de reactie; men kan er niets mee leren over het reactiemechanisme.wat dus niets te maken heeft met rendementsverbetering als dat ze in het artikel aanhalen .

als het werk dan ik wacht wel totdat de goedkopere doe het zelf setjes uit china op de markt komen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door paulv »

Pure flauwekul, om water om te zetten in waterstof kost meer energie dan terug verbranden.

Er bestaat geen methode om energie uit niets te creëren, alle omzettingen hebben een negatief rendement (Eerste Hoofdwet Thermodynamica).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rene »

Niet zo negatief allemaal, :D ik gooi dit balletje op om te zien wat er allemaal mogelijk is. Energie uit niets lijkt me wel wat. Maar het is een toevoeging, neem bv aceton ook een toevoeging waar genoeg over geschreven is. Bij de een helpt het wel en de ander geeft aan niets te merken. Toevoeging van gas is ook zoiets. Zou het kunnen helpen dit systeem, ze geven aan dat bij oudere motoren het rendement hoog is ( 30% zuiniger en tot 20% meer Nm ) door een betere verbranding.

Nu heb ik gelezen dat er bij oude diesels en veel onverbrand de uitlaat weer uitgaat. Dus door een betere verbranding zou je een hoger rendement moeten krijgen. ( gas en aceton )
Vanuit dat oogpunt heb ik dit punt hier aangeboden.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door paulv »

Hoi René

Dat verhaal over waterstof toevoegen aan de brandstof is al zo oud als de nacht, nog nooit is er iets van bewezen. Geen serieuze autofabrikant die er maar over denkt.

Om de zoveel tijd duikt er weer eens iets van op, zelfs op dit forum is er jaren geleden over geschreven.
Theoretisch klopt er niks van, praktisch nog minder, zonde van je tijd.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rens »

Het zou best kunnen werken, je hebt maar een heel klein beetje brandbaar gas nodig in de inlaat lucht om een diesel efficiënter te laten draaien.

Als je waterstof wilt maken kan je dat beter doen met enorm veel energie/warmte die verloren gaat uit de uitlaat.
dat bestaat ook al een tijdje.
Afbeelding

Een Frans bedrijf verkoopt dit. http://hypnow.com/page29/page27/page27.html
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Leo »

Het is volgens mij vrij simpel om er achter te komen of iets werkt.
Google op de technische forums en je komt niet 1, maar dan ook niet 1 positief verhaal tegen.
Er zijn genoeg mensen die waterstoftoevoeging hebben uitgeprobeerd, maar je hoort er nooit meer wat van.
De enige Nederlandse tester die zo eerlijk was om te melden dat het niet werkte was Jan, een lid van ons forum. Niet de eerste de beste als het om uitproberen van "nieuwigheden" gaat, want hij was ook een van de eerste in NL die lpg toevoegde en op PPO reed.

Verder kom je overal wel mensen tegen die begonnen zijn met het bouwen van zoiets, alleen durven die blijkbaar niet toe te geven dat het niet werkt. Ze zwijgen opeens in alle talen.
Het is de mens eigen dat hij heel hard op zijn borst klopt wanneer iets wél werkt, dus mogen we aannemen dat het "zelf gemaakte waterstof"-verhaal een misser van de eerste orde is.

Trouwens Rene, als je ff verder kijkt dan de eerste pagina dan zie je dat het bedrijf nou niet bepaald specialisten zijn op motorengebied; ze verkopen namelijk "It's Amaaaazing" -poetsmiddelen. Lijkt me ook een lekker betrouwbare referentie. :?
Nog verder lezend zie ik dat die 30% besparing slechts voor benzinemotoren geldt. Dieselmotoren komen niet verder dan 10-18%.

Vergelijkingen met aceton en lpg toevoegen zijn krom.
Dat zijn namelijk stoffen waar de energie al in zit, je hoeft derhalve geen diesel te verstoken om die energie te maken. Dit in tegenstelling tot de waterstofbron waar Rene het over heeft.


Waterstof maken dmv uitlaatgas:
Als dat zou kunnen, want die hitte is anders tóch maar verloren.
Maar kun je op internet een koper/gebruiker vinden die er enthousiast over is, of zijn het alleen maar l*lpraatjes van een fabrikant/verkoper?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door paulv »

René, ik heb nog nooit iets gelezen in een serieus artikel dat je katalytisch waterstof kunt maken uit waterdamp.
Wederom je reinste flauwekul. :mrgreen:

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rene »

Ik geloof dus dat het flauwe kul is, maar ik ben niet zo technisch op het gebied van Thermodynamica En al die andere moeilijke worden. Ik ben meer van recht toe recht aan. ( niets mis mee trouwens ) :P
Maar toen ik het las had ik zoiets van hee wat leuk. :idea: Maar blijkt weer zo`n aaaamezing verhaal te zijn. :oops:
En Leo hij gaf mij in de mail aan dat oudere motoren en dan vooral de diesels veel rendement kon krijgen, vandaar dat het niet op de site stond.
Dan toch maar weer met de aceton aan de slag als we de bergen ingaan.
Gr. Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Johannes

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Johannes »

Brandstof besparen is eigenlijk niet de juiste term want tot besparen komt het eigenlijk nooit. Het enige wat goed werkt is een turbo , die haalt tenminste nog wat energie terug uit de uitlaatgassen.
Ik heb er aardig wat energie in gestoken om onze bus wat zuiniger te krijgen . Dat ik op pure LPG rijdt doet nu even niet ter zaken.
Het begon ( na aankoop) met 1:3 - 1:4 na een aantal achterstallig onderhouds zaken opgelost te hebben werd het 1:5. Toen een paar verbeteringen doorgevoerd en jawel 1:7. En accelereren als een racebus en een topsnelheid die flink hoger lag dan voorheen We reden ineens vrachtauto's eruit op de Siegerlandroute. Maar en nu komt wat ik bedoel. Als ik bleef rijden in de stijl zoals we begonnen dan had ik een mooi verbruik, wat betekende dat ik bijna overreden werdt door het vrachtverkeer. Maar dat doe je natuurlijk niet , je geeft gas, die vrachtauto voorblijven wordt opeens een doel. Tja het brandstof verbruik ging natuurlijk ook lekker meedoen, gevolg 1:4. Maar ik ging wel sneller.
Ik heb wat zaken weer begrenzd en een compromie gemaakt tussen gewenst verbruik en snelheid. Nu kunnen we wat sneller en verbruiken iets minder maar merken daar aan het eind van het seizoen als de rekeningen binnenkomen niet veel van.

Groet Pieter.

PS zou je het overleven in onze economie als je daadwerkelijk iets uitvond wat tot 30% brandstof besparing uitvond !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door paulv »

René, niks persoonlijks mee bedoeld, ik begrijp ook wel dat je niet alles kunt weten.

Er zijn geen domme vragen (hooguit te botte antwoorden).
Ik heb liever dat je je vragen hier stelt dan je een paar honderd euri weggooit naar een oplichter die gebruik maakt van je onwetendheid en moeilijke woorden gebruikt ter rechtvaardiging van zijn product.

Hou maar in je achterhoofd dat motoren fabrikanten alles zullen doen om hun motor zo zuinig mogelijk te maken.
Goedkope eenvoudige oplossingen werken dus nooit of doen een aanslag op de levensduur.

Langzamer rijden en meer anticiperen is volgens mij de enige werkzame methode om zuiniger te rijden :mrgreen: .
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rens »

Leo schreef: Waterstof maken dmv uitlaatgas:
Als dat zou kunnen, want die hitte is anders tóch maar verloren.
Maar kun je op internet een koper/gebruiker vinden die er enthousiast over is, of zijn het alleen maar l*lpraatjes van een fabrikant/verkoper?


Mvg, Leo.:D
Voordat ik achter die fabrikant kwam kwam ik op franse sites echt 100 ombouw projecten tegen met fotos (vooral traktoren van boeren in tunesie of daar in de buurt die zelf zo een apparaat zijn gaan lassen). Het is zelfs een keer op tv geweest in frankrijk, (reportage stond ook op zo een site) maar het ging toen vooral om de uitstoot vermindering die bijzonder zou zijn. Een franse gast had zoiets op een oude renault gebouwt.

Blijkbaar werkt dit systeem dus op statische elektriciteit (2 luchtstromen tegen elkaar in) op magnetisme, er zit een metalen staaf in de luchtstroom die vanzelf magnetisch wordt en de uitlaathitte wordt gebruikt.

Ik had ook het idee dat het niet zou werken maar ik vond het zo vreemd dat al die boeren zelf zo een appraat in elkaar gaan lassen als het niet werkt.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Leo »

Ok, maar wat ik dan nog vreemder vind, is waarom er nu dan geen (honderd)duizenden zijn die zoiets in elkaar flanzen.
Want als het werkt, dan werkt het niet alleen voor een paar boeren natuurlijk.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik me er niet in verdiept heb om de simpele reden dat ik geen woord Frans spreek :roll: .
Maar ik zie daar 1 bekende benaming tussen staan: Pantone.
En dan gaan bij mij de hersencellen rinkelen, want dat heb ik nooit verder zien komen dan onbelaste motoren die daar zogenaamd op draaiden. Achteraf bleek dat de motoren gewoon op de aanwezige fossiele brandstof liepen en dat het Pantone-gebeuren geen Wattje verschil maakten.

Dus ben voorlopig nog even sceptisch.
Gelukkig hebben we een Fransman op de lijn die al die brabbeltaal kan lezen, dus ik zou zeggen: Paul, kom er maar in..:P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rens »

Ik ben ook niet geweldig goed in frans, ik vraag me af waarvan de metalen "magnetische "staaf is gemaakt daar stroomt continue waterdamp langs. Zou je die van rvs maken dan roest die niet maar dat heeft niet de zelfde magnetische eigenschappen.

Dit stukje vond ik wel uitvoerig beschreven, de getalletjes begrijp ik wel van 1 op 11 naar 1 op 16 ongeveer betreft verbruik.

http://www.quanthomme.info/qhsuite/Gill ... 5herve.htm

En hier een uitvoerige bouwbeschrijving van een wat meer ingewikkeld systeem:
http://www.quanthomme.info/qhsuite/Gill ... 3MB100.htm
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Leo »

Rene schreef:En Leo hij gaf mij in de mail aan dat oudere motoren en dan vooral de diesels veel rendement kon krijgen, vandaar dat het niet op de site stond.
Dan toch maar weer met de aceton aan de slag als we de bergen ingaan.
Daar zit 'm nou net de kneep van de grote verkooptruc Rene.
Want waarom zou hij dat niet op de site zetten en wél in een mail?
Gewoon oplichterij van een verkoper met dollartekens in zijn ogen.

Waterstof is 1 van de beroerdste energiedragers die er is.
Doodsimpel omdat het maken van dat spul zó idioot veel energie kost, dat je het nooit rendabel kunt krijgen.
In een ander topic heb ik dat al eens voorgerekend.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Leo »

Rens, mijn hersenlampjes werkten correct. :P
Het gaat hier om de "Geet fuel processor".

Een link in leesbare taal: http://www.vrijeenergiemachine.nl/content/view/84/1/
klik je verder dan kun je de bouwtekeningen downloaden.
Het materiaal van die staaf wordt omschreven als "Low grade steel". Helaas geeft men alleen telefonisch de juiste grootte op. :roll:
Als ik dat low greed steel zou moeten vertalen in de context van deze uitvinding, dan zou ik het "weekijzer" noemen. En weekijzer ken ik weer uit de wereld van het magnetisch kompas, waar je het dmv ballen en staven gebruikt om het magnetische veld van een schip te reduceren.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rens »

Bij de geet fuel processor gaat de hoofd brandstof ook door de buisjes heen, dat lijkt me bij een diesel niet de bedoeling.

Bij het systeem dat ik liet zien wordt het gebruikt als een toevoeging, de rest van het systeem lijkt er inderdaad wel op. Behalve dat het geet ding uitlaatgassen aanzuigt en dat apparaat van het franse bedrijf buitenlucht.
(bij een diesel lijkt me het aanzuigen van uitlaatgassen niet zo handig i.v.m. vervuiling)

Als ik m`n middendemper van m`n bus ga verplaatsen maak (die hangt te laag) maak ik wel meteen ruimte voor een buisje waar de "reactor" door de uitlaat kan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Anton »

Hoi,

Rens schreef:

(bij een diesel lijkt me het aanzuigen van uitlaatgassen niet zo handig i.v.m. vervuiling)

Tegen woordig word ivm bestrijding luchtvervuiling, de uitlaatgassen wel in de motor terug gevoerd althans een gedeelte via de EGR klep
Dat een boordcomputer dat allemaal regelt hoef ik niet te vertellen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Anton »

Hoi,

Kleine aanvulling:

Uitlaat gas her circulatie.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.

Het is dus niet helemaal zaligmakend...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Leo »

Rens schreef:Als ik m`n middendemper van m`n bus ga verplaatsen maak (die hangt te laag) maak ik wel meteen ruimte voor een buisje waar de "reactor" door de uitlaat kan :mrgreen:
Doe je best Rens.:)
Hou je ons op de hoogte?

Enneuuuh, laat je hier ook even weten wanneer het NIET werkt? :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rens »

Anton schreef:Hoi,

Rens schreef:
(bij een diesel lijkt me het aanzuigen van uitlaatgassen niet zo handig i.v.m. vervuiling)

Tegen woordig word ivm bestrijding luchtvervuiling, de uitlaatgassen wel in de motor terug gevoerd althans een gedeelte via de EGR klep
Dat een boordcomputer dat allemaal regelt hoef ik niet te vertellen.

Groet Anton
Ik bedoelde de interne vervuiling van de motor :D

Leo schreef: Enneuuuh, laat je hier ook even weten wanneer het NIET werkt? :wink:
Voorlopig is het nog niet af (eerst het busje klaarmaken voor taxatie) maar ik laat het zeker weten als ik wel/geen resultaat heb. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Rene »

Ja daar ben ik weer, ik heb de man gevraagd of dat hij garanties kon geven b.v. op een rollerbank oid. Nu kreeg ik dit antwoord.

Beste Rene,

Mischien zijn de tech jongens uit de club minder tech dan zij zich doen voorkomen. NASA heeft in de jaren 70 al aangetoond dat het werkt. Daarnaast heeft The School of the Desert (HTS autotechniek uit de VS) veel testresultaten op internet gepubliceerd mb.t. het rijden op HHO en zijn er duizenden reacties te vinden van mensen met een HHO drycell in hun auto. Een ieder die daarna nog van mening is dat het niet werkt of kan werken kan ik slechts één advies geven: NIET KOPEN en gewoon blijven tanken!

Bijlage: rapport NASA & School of the Desert

Nu zijn die bijlage in pdf en ik weet niet hoe dat ik dat hier krijg. :oops:

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door dereiziger »

het kan nog stukken goedkoper wil je het echt zelf uitproberen ben al sets tegengekomen voor 165 dollar inclusief verzendkosten ;)

En heb nog even verder gezocht .. je kunt de hele zelfbouw instructies via Piratebay binnenhalen .. dan hen je zo'n systeem voor een paar 10tjes om het eerst een te proberen ..

heb ze zelf al binnengehaald ... mocht ik me ooit vervelen ;)
Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 30% minder brandstof ???

Bericht door Dennis en Nancy »

Die EGR is mijn afdeling. Heb EGR plaatjes verkocht die de EGR klep bij een VW TDI afsluiten.

Bij mijn oude TDI had ik heel die EGR en de smoorklep verwijderd.

Het recirculeren van de uitlaatgassen word op den duur een grote ellende. Door roet en olie (carterventilatie op de luchtinlaat) sluit die EGR klep niet meer 100% waardoor er ook onder vollast recirculatie plaatsvind. '

Als je de keuze hebt de EGR proberen te vermijden. Is geen APK afkeurpunt. Het afkoppelen van de carterventilatie ook niet. (die van mij ventileerde coor een halve meter slang prima in de vrije buitenluicht)

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten