Lucht lekkage
- chris & reina
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:12
- Locatie: Hoorn (NH)
Lucht lekkage
Wie kan mij hier bij helpen .
Ik heb een touringcar volvo B10M waarvan als je achter de bus staat de rechterkant de balgen leeg lopen.
Ik heb al vervangen de balg de balgvoet de hoogteregelaar en het terugslagventiel.
wie heeft er een idee waar ik nog moet zoeken het duurt ongeveer 12 uur dan is de druk in de ketels naar 4.5 bar gezakt en de rechterbalgen achter zijn dan leeg.
Ik heb rechts achter alles wat na het ventiel zit al nagekeken op lekkage.
Ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen hier mee tips zijn welkom .
Ik heb een touringcar volvo B10M waarvan als je achter de bus staat de rechterkant de balgen leeg lopen.
Ik heb al vervangen de balg de balgvoet de hoogteregelaar en het terugslagventiel.
wie heeft er een idee waar ik nog moet zoeken het duurt ongeveer 12 uur dan is de druk in de ketels naar 4.5 bar gezakt en de rechterbalgen achter zijn dan leeg.
Ik heb rechts achter alles wat na het ventiel zit al nagekeken op lekkage.
Ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen hier mee tips zijn welkom .
Ombouwen van een touringcar naar camper kijk op http://www.mihoentjuh.nl
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: Lucht lekkage
Afdichting bovenzijde balg? Daar kan slijtage opzitten waardoor het konische vlak niet zuiver meer is.
Verder zou ik het ook niet weten.
Groetjes,
Jeroen
Verder zou ik het ook niet weten.
Groetjes,
Jeroen
- chris & reina
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:12
- Locatie: Hoorn (NH)
Re: Lucht lekkage
Ik heb daar geen konische vlak zitten, er zit een ronde rand waar de balg omheen gaat en daar in het midden zit een zwart rubberen tuut .
Waar de lucht in de balg wordt gepompt ,
Maar ik zal eens kijken wat zo,n schotel kost ?
Waar de lucht in de balg wordt gepompt ,
Maar ik zal eens kijken wat zo,n schotel kost ?
Ombouwen van een touringcar naar camper kijk op http://www.mihoentjuh.nl
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Lucht lekkage
Was jij niet degene die zijn balgschotels had opgelast Chris?
Een klein rotgaatje is voldoende natuurlijk.
Kun jij die bus nog -buiten het automatische level om- laten zakken of stijgen?
Zo ja, dan kunnen de magneetventielen nog iets lekken. Er zit namelijk voor iedere kant een apart ventiel.
Hoe het bij een Mercedes touringcar gaat wanneer alle (6) luchtvaten leeg zijn:
Eerst pompt de compressor het eerste buffervat vol tot een bar of 6.
Daarachter zit een vierkringsventiel. Dat vierkringsventiel voorziet eerst de acherremvaten van lucht tot +/- 7 Bar.
Daarna worden de voorremvaten en het veervat apart van lucht voorzien.
Echter, de remvaten mogen/kunnen nooit leeglopen in het veervat wanneer de compressor niet draait.
Dus volgens mij heb je zowiezo ergens een lek in je remsysteem (niks bijzonders op die leeftijd) wat je remvaten laat leeglopen.
Daarnaast heb je een lek in je veersysteem. Er staat geen 8 Bar op die balgen. Mijn O303 komt al omhoog met amper 3 Bar. Vandaar dat jouw bus pas na een uur of 12 scheef hangt; hij heeft een aardig voorraadje voordat hij eindelijk gaat zakken.
Omdat alleen de rechterachterkant leeg loopt en je het hoogte-ventiel hebt vervangen, moet je het volgens mij toch echt richting balgen & schotels zoeken.
Gezien de tijdsduur is het een heel klein gaatje. Zodoende dat ik meteen dacht aan die opgelaste veerschotels, want daar kun je met je zeepsopkwastje niet bij komen.
Ga voor schotels en balgen niet naar de dealer, want die mannen schrijven de rekening met een hark.
Probeer het eerst eens bij http://www.eeltink.nl/ . Die heeft zo'n beetje alles in huis wat er op de Nederlandse wegen rondveert.
Er zit onder die begin jaren 80 bussen vaak gewoon standaard spul. Meestal Continental 644N balgen met de bijbehorende schotels. Dat kost hoegenaamd niets omdat het nu nog steeds onder trailers wordt gebruikt.
Mvg, Leo.:D
Een klein rotgaatje is voldoende natuurlijk.
Kun jij die bus nog -buiten het automatische level om- laten zakken of stijgen?
Zo ja, dan kunnen de magneetventielen nog iets lekken. Er zit namelijk voor iedere kant een apart ventiel.
Hoe het bij een Mercedes touringcar gaat wanneer alle (6) luchtvaten leeg zijn:
Eerst pompt de compressor het eerste buffervat vol tot een bar of 6.
Daarachter zit een vierkringsventiel. Dat vierkringsventiel voorziet eerst de acherremvaten van lucht tot +/- 7 Bar.
Daarna worden de voorremvaten en het veervat apart van lucht voorzien.
Echter, de remvaten mogen/kunnen nooit leeglopen in het veervat wanneer de compressor niet draait.
Dus volgens mij heb je zowiezo ergens een lek in je remsysteem (niks bijzonders op die leeftijd) wat je remvaten laat leeglopen.
Daarnaast heb je een lek in je veersysteem. Er staat geen 8 Bar op die balgen. Mijn O303 komt al omhoog met amper 3 Bar. Vandaar dat jouw bus pas na een uur of 12 scheef hangt; hij heeft een aardig voorraadje voordat hij eindelijk gaat zakken.
Omdat alleen de rechterachterkant leeg loopt en je het hoogte-ventiel hebt vervangen, moet je het volgens mij toch echt richting balgen & schotels zoeken.
Gezien de tijdsduur is het een heel klein gaatje. Zodoende dat ik meteen dacht aan die opgelaste veerschotels, want daar kun je met je zeepsopkwastje niet bij komen.
Ga voor schotels en balgen niet naar de dealer, want die mannen schrijven de rekening met een hark.
Probeer het eerst eens bij http://www.eeltink.nl/ . Die heeft zo'n beetje alles in huis wat er op de Nederlandse wegen rondveert.
Er zit onder die begin jaren 80 bussen vaak gewoon standaard spul. Meestal Continental 644N balgen met de bijbehorende schotels. Dat kost hoegenaamd niets omdat het nu nog steeds onder trailers wordt gebruikt.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Lucht lekkage
Eehhmm Leo ,
Ff voor alle duidelijkheid :mrgreen: Ik ben niet degene die voor Chris aan het lassen is geweest.
Welke Wim dan wel , vraag ik mij af .
Maar wil je een gaatje dicht lassen dan moet dat eigenlijk met tig gebeuren .
Mig of electrode , daar mee kan het wel maar dat is een stuk lastiger .
Ff voor alle duidelijkheid :mrgreen: Ik ben niet degene die voor Chris aan het lassen is geweest.
Welke Wim dan wel , vraag ik mij af .
Maar wil je een gaatje dicht lassen dan moet dat eigenlijk met tig gebeuren .
Mig of electrode , daar mee kan het wel maar dat is een stuk lastiger .
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
- chris & reina
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:12
- Locatie: Hoorn (NH)
Re: Lucht lekkage
Hoi Leo,
Het is een volvo B10M en hij komt omhoog bij 5 bar .
Ik heb de schotel vervangen voor een nieuwe en een nieuwe balg.
Ik heb alles in met een plantenspuit met sop na gekeken maar kan niks vinden daarom snap ik het niet,
Hoe kan ik het het best na kijken waar er nog een lek zit?
Ik hoor het graag van je
Het is een volvo B10M en hij komt omhoog bij 5 bar .
Ik heb de schotel vervangen voor een nieuwe en een nieuwe balg.
Ik heb alles in met een plantenspuit met sop na gekeken maar kan niks vinden daarom snap ik het niet,
Hoe kan ik het het best na kijken waar er nog een lek zit?
Ik hoor het graag van je
Ombouwen van een touringcar naar camper kijk op http://www.mihoentjuh.nl
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Lucht lekkage
Yo Wim, het is al laat.. :oops:
Chris dus.
Zal het ff editten.
Chris dus.
Zal het ff editten.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Lucht lekkage
Dat het een BM was wist ik wel Chris.
Ik heb daar echter geen tekeningen van liggen.
Maar omdat die bussen allemaal aan dezelfde eisen moeten voldoen, zal er niet zo veel verschil in de schema's zitten.
Jij hebt toch 2 balgen aan iedere achterzijde?
Dan zou ik de balg-leidingen achter het hoogteventiel loshalen, er een manometer met afsluitertje opschroeven, en dan stuk voor stuk kijken welke van de 2 lek is.
Anders zou ik het ook niet weten, want vooral aan de bovenkant kun je er voor controle eigenlijk niet goed genoeg bij zonder de halve bus te moeten slopen.
Ik heb daar echter geen tekeningen van liggen.
Maar omdat die bussen allemaal aan dezelfde eisen moeten voldoen, zal er niet zo veel verschil in de schema's zitten.
Jij hebt toch 2 balgen aan iedere achterzijde?
Dan zou ik de balg-leidingen achter het hoogteventiel loshalen, er een manometer met afsluitertje opschroeven, en dan stuk voor stuk kijken welke van de 2 lek is.
Anders zou ik het ook niet weten, want vooral aan de bovenkant kun je er voor controle eigenlijk niet goed genoeg bij zonder de halve bus te moeten slopen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- chris & reina
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:12
- Locatie: Hoorn (NH)
Re: Lucht lekkage
Hoi Leo,
Bedank voor de tip ik ga het zeker doen ik kan bij de garage waar hij staat wil een manometer gebruiken .
Je hoort het nog van mij als ik het gedaan heb .
Bedank voor de tip ik ga het zeker doen ik kan bij de garage waar hij staat wil een manometer gebruiken .
Je hoort het nog van mij als ik het gedaan heb .
Ombouwen van een touringcar naar camper kijk op http://www.mihoentjuh.nl
- chris & reina
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:12
- Locatie: Hoorn (NH)
Re: Lucht lekkage
Het is gelukt de luchtlekkage is opgelost .
Er zat ook nog een lek in de balg voor het achterwiel,
Hij staat nu al twee dagen op 8 bar :D :D
Leo bedankt voor het mee denken
Er zat ook nog een lek in de balg voor het achterwiel,
Hij staat nu al twee dagen op 8 bar :D :D
Leo bedankt voor het mee denken
Ombouwen van een touringcar naar camper kijk op http://www.mihoentjuh.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten