Kunststofkenners gevraagd!

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Kunststofkenners gevraagd!

Bericht door Admin »

:?: :?: :?:

Wie kan mij vertellen hoe ik polyethyleen van hoge dichtheid (PE-HD) kan lassen?

Ik kan namelijk voor een heel aantrekkelijke prijs een watertank kopen, maar die is veel te groot voor me. Ik stel me voor er rondom een reep uit te zagen en de twee helften weer op elkaar te lassen.

Maar hoe? Thermisch? Chemisch? Wie weet het?

Alvast bedankt!

Ernst
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Beste Ernst,

ik weet dat voor pe-lassen (en andere thermoplasten) vaak utrasoonlassen gebruikt wordt, ook wel wrijvingslassen genoemd. Maar dit is alleen voor massa productie, omdat je voor elke maat las apparte tooling moet maken.
Ultasoon lassen wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het lassen van (grote)waterleidingen.
Ik denk dat lijmen een betere oplossing is.
Ik zal het hier en daar op mijn werk na vragen, want daar zijn wel een aantal kunststofkenners.

Groeten,

Berthil.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ingo Oldenkamp schreef:

Ernst,
polyetheen is een thermoplast en deze is te lassen. Men gebruikt hiervoor een lasapparaat dat enige gelijkenis vertoont met een haarfohn, al is de uitstroomopening een stuk kleiner, denk aan 8mm diameter. Hiermee wordt het moedermateriaal verhit tot het smelt. Onder toevoeging van staf PE wordt de las gevormd.

Een andere zaak is dat het zo gemakkelijk beschreven is, maar dat de uitvoering niet eenvoudig is, omdat je het materiaal waarschijnlijk slecht te ondersteunen is: door verhitting wordt alles week en duw je het materiaal gemakkelijk weg. Dit is een groot verschil met het lassen van metalen waarbij je gebruik kunt maken van de grote oppervlaktespanning. Ik heb het vermoeden dat het vat dat je wilt gebruiken ontstaan is door middel van rotatiegieten en dat er niet zo'n grote opening in zit dat je die ondersteuning (tijdelijk) aan de binnenzijde aankunt brengen. Anderzijds wil je die opening juist wel aanbrengen om de tank van binnen te kunnen reinigen?

Ingo Oldenkamp
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Beste Ernst,

Ik heb het even nagevraagd.
De makkelijkste manier is het zogenaamde spiegellassen.
De verbinding wordt net zo sterk als het orginele materiaal volgens de deskundige.
Je neemt een vlakke metalen plaat die je verwarmt in de oven (ongeveer 150 gr).
Daarna druk je enkele seconden beide helften van de tank tegen de (beide kanten van de) warme plaat en daarna plaat er tussen uit en de tankhelften meteen tegen elkaar.
Oefen eerst even met de temperatuur en tijden met de stukken die je er tussen uit gezaagt hebt.
Voor het beste resultaat kun je de plaat beplakken met teflonfolie zodat er geen pe achter blijft op de plaat en zo krijg trek je geen draden tussen je tank en warme plaat.

succes Berthil.
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Ernst,

Gebruik voor het repareren / aanpassen van je tank het materiaal dat van de tank zelf afkomstig is.
Een leverancier van o.a. PE heeft mij verteld dat ik m'n PE tank niet zomaar kan repareren (heteluchtlassen) met een nieuw stukje PE.
Een tank uit de winkel heeft een toevoeging in de kunstof die het versmelten met een nieuw stukje PE onmogelijk maakt.
Dit uit oogpunt van veiligheid, ze willen niet dat zo'n zelf gerepareerde tank vol met brandstof gaat lekken. (PE watertanks zijn ook geschikt voor brandstof)
Ik snap eigenlijk niet waarom, op deze manier worden de tanks op nog 'onveiliger' manieren aangepast.
Ik heb de gaten uiteindelijk met een plaatje plastic, wat rvs popnagels en sikaflex kit weer prima dichtgekregen.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Ingo, Berthil en Herman,

De gegevens van jullie drieën combinerend kom ik -denk ik- tot bruikbare informatie.
Het spiegellassen in het groot zie ik niet zo zitten, ik denk aan een tank van ca. 90 * 110 cm en 1 m hoog, een zgn IBC (Intermediate Bulk Carrier). Dus de afmetingen zijn zodanig dat een kant al gestold is als de andere nog verhit moet worden. Ik zal t.z.t. zo'n IBC aanschaffen en van het overtollige deel smalle repen snijden/zagen als "lasstaafjes". Ik meen me te herinneren dat er bij mijn verfstripper een paar tot dusverre onbegrepen opzetstukken zitten die waren "om plastic te lassen"!!!
Voor de timing is het een probleem dat ik de 817 nodig heb om de IBC te vervoeren (heb m'n aanhanger verkocht), maar dat de 817 nog niet gekentekend is. Soort vicieuze cirkel dus :(

Het zal dus wel een "kampeervoertuig", maar dan zonder water, worden wat er t.z.t. naar de keuring gaat. Anders moet ik twee keer naar de keuring, eerst als vrachtwagen en dan als camper (is lager in de verkeersbelasting in België).

Alledrie bedankt voor je bijdrage!

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

1000 liter ?

Bericht door GerardM »

Ernst,

ben wel erg nieuwsgierig wat je met die duizend liter water aan boord gaat doen ? Groot aquarium :D ? Of indoor jacuzzi ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nou, die jacuzzi lijkt me wel wat... :D
Maar nee, 1050 l is de oorspronkeleijke maat van zo'n IBC. En de hele discussie in deze thread heeft betrekking op het kleiner maken. Ca. 300 l lijkt me wel voldoende, dan blijven er waarschijnlijk nog een paar platen over om het al te erge klotsen te voorkomen.

Groeten,
Ernst
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

hey . .

Tip om te lassen: gebruik een verfafkrabber. Buig er van tin oid een smaller blaasgat omheen (met slangenklem vastzetten). Snij je ibc tank aan stukken en snij ook smalle repen af van ongeveer een millimeter of 3x3 (lasstaafjes). De 2 op elkaar de lassen delen snij je in een hoek van 45 graden af. Alle 3 tegen elkaar aan met de verfafkrabber er bij en zo vloeit het heel mooi samen.

Houd wel rekening met tempratuur en dergelijke, het beste is als het zgn lasstaafje het warmst wordt.

succes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast