Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Mijn bus* maakt bij een constante snelheid van rond de 100 een vervelend resonerend geluid. Als ik een heel klein beetje ga versnellen of hellinkje op rijd wordt het luider. Bij veel gas of gas los is het weg.

Is dit misschien een bekende automaatbak/cardanas kwaal?



*mercedes 207D, om616, automaat, topsnelheid 130
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Leo »

Kijk het tussenlager van de aandrijfas maar even na.

En anders de motorrubbers.
Je kent de truc met de voet tegen de zijkant van de motor?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Die truc voor de motor rubbers kende ik nog niet.
(Dan maak je dus een gat in de motorkap zodat je er met je voet tegen aan kan drukken zodat je geen resonantie hebt. ideaal :wink:)

Het tussenlager ga ik controleren op speling.

Ook hoorde ik van iemand dat je kan kijken of de askruisjes allemaal goed zitten ten op zichte van elkaar. (dat ze niet verdraaid/verkeerd gemonteerd zijn voor en na het schuifstuk/ tussenlager)
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door jooph »

Toevallig had ik laatst ook zo'n vervelend zwaar resonerend geluid bij tweederde van het maximum toerental.

Kwam er achter dat een moer van het uitlaatspruitstuk eruit was getrild.
Na opnieuw bevestigen was de resonantie over.

Joop
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Ik zal de bouten van het in en uitlaat spruitstuk even controleren.

Ook heb ik een tekening van de as gevonden:

Afbeelding

Bij mijn bus zit nummer 20 dus een halve slag gedraaid ten opzichte van nummer 100.

(edit)
Volgens mij zit de as toch het zelfde als op het plaatje:
Afbeelding

Waar ik wel achter kwam is dat het as-tussenlager schuin gemonteerd is, het scheelt een halve centimeter er is al een barstje in het rubber ontstaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Het tussenlager rechtzetten heeft niet geholpen, de motorsteunen zien er nog goed uit, niet gebarsten. De test met de voet moet ik nog uitvoeren.

In principe zijn er een aantal standen waarin ik de 2 assen kan zetten ten opzichte van elkaar. Weet iemand wat de juiste stand is van de kruisstukken?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Leo »

Waar ze in elkaar schuiven zijn op beide assen merktekens ingeslagen.
Da's niet voor niks, maar omdat de hele as op die stand is uitgebalanceerd.

Heb je ook het tussenlager even los op de as laten draaien om te horen of het lager nog goed was?
Een scheurtje in het rubber betekent dat hij zijn beste tijd al heeft gehad. Kun je 'm beter vervangen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door paul snip »

Het kan ook zijn dat de flens van de uitgaande as van de versnellingsbak teveel speling heeft. Als je de as van de versnellingsbak haalt, dan zie je een moer in deze driehoekige flens zitten. Dit is een krimpbusconstructie bij mijn weten. Afstellen is een behoorlijk specialistisch karwei, als je het zo doet als Mercedes voorschrijft.

Op deze moer past ook geen normale sleutel. Maar er moet een dop op met 2 uitstekende nokjes. Spezial Werkzeug dus.

Ik heb het laatst nog met een collega van mij hierover gehad. Die heeft ook een 407 camper. Hij had ook een irritante resonantie. Hij heeft zonder enige voorkennis :wink: deze moer met een doorslag wat vaster geslagen. Volgens hem was de resonantie nu nagenoeg over. Misschien kun je eens kijken of je dit op een iets nettere manier kunt doen.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

De speling van de askruisjes en het tussenlager is weinig tot 0 maar ik zal deze eens loshalen om het goed te controleren. De speling op de bak heb ik nog niet gecontroleerd.

Ik was al aan het zoeken naar merktekens op de as, ik kon deze niet vinden. Zitten deze op het schuifstuk onder de rubberhoes?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Leo »

Jep, onder de hoes.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

onder de hoes is geen enkele vorm van merkteken te vinden. Ik heb een afsluitring van het middenlager gehaald en daaronder zie ik ook geen merkteken op de as staan

Op de as van het middenlager naar het differentieel staat wel een merkteken op een kruiskoppeling. Op de as van het middenlager naar de versnellingsbak is alleen een smeernippel te vinden verder niets :(


Is de smeernippel niet het merkteken?
Heeft iemand misschien een werkplaatshandboek van een mercedes 207-208-209-210-307-308-309-310-409-410 waarin het op te zoeken is?
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Foto`s

Het merkteken onder in beeld op het kruisstuk:
Afbeelding
Een ander merkteken kan ik niet vinden:
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door DVIII »

bartjens van de machanische dienst , twee kruiskoppelingen in de as met de meeste hoek, (dat dan meestal de as tussen tussenlager en achteras) 'aan elkaar spiegelbeeld'' en de kruiskoppeling aan de bak spiegelbeeld aan de eerst volgende kruiskoppeling (middelste). merktekens en dat soort zijn niet altijd beschikbaar ! . de splineas goed smeren met dik vet ! en goed opletten of het versnellingsbak eindlager nog tiptop is. dat kan een hoop kosten besparen omdat een nieuwe transmissie-as, snel boven de 1000 euro kan komen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Morgen haal ik het achterste gedeelte van de as eraf en het tussenlager, dan kan ik de askruisjes en het tussenlager controleren. Het scheurtje in het rubber om het tussenlager is heel oppervlakkig maar ik zal er toch wat beter naar kijken. Als de boel verder in orde blijkt te zijn ga ik gewoon een aantal standen proberen.... wel een flinke klus.

Ik hoop dat ik toch ergens een markeringspunt vind, vreemd dat er op het achterste gedeelte van de as wel 1 staat.
DVIII schreef:bartjens van de machanische dienst , twee kruiskoppelingen in de as met de meeste hoek, (dat dan meestal de as tussen tussenlager en achteras) 'aan elkaar spiegelbeeld'' en de kruiskoppeling aan de bak spiegelbeeld aan de eerst volgende kruiskoppeling (middelste). merktekens en dat soort zijn niet altijd beschikbaar ! . de splineas goed smeren met dik vet ! en goed opletten of het versnellingsbak eindlager nog tiptop is. dat kan een hoop kosten besparen omdat een nieuwe transmissie-as, snel boven de 1000 euro kan komen !
Als ik het een beetje begrijp zou as 20 van het volgende plaatje een kwart slag gedraaid moeten worden ten opzichte van 100.
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door DVIII »

ja, je zou zeggen dat de tekening iets anders aangeeft, maar ik weet niet beter dan mijn methode die ik al diverse keren zonder problemen heb toegepast. volgens de basiswet van de kinetische mechanica moeten kruiskoppelingen altijd in paren voorkomen, die dan elkaars onbalans opheffen , maar dan ga je ook van ideaale situaties uit zoals elke kruiskoppeling de zelfde hoek etc. bij de meeste bedrijfsauto's is de transmissie-as te lang om slechts met twee koppelingen te werken en te kort om met vier aan te komen. dus is het compromis dat er één koppeling te veel, dan wel te weinig in de lijn zit. (de korte WB (2950mm) heeft geen tussenlager en geen derde KK )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door paul snip »

Die slangeklemmen om de as kunnen ook veel onbalans geven.

Zet anders in ieder geval de schroefjes recht tegenover elkaar.

Ik heb eens een as laten balanceren en dat deden ze met slangenklemmen. Een cardan-as draait 4 keer zo snel als de wielen. Dus een kleine onbalans kan al een grote resonantie geven.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Op het plaatje uit de onderdelen catalogus zit er maar 1 slangenklem omheen bij mij zijn het er 2.
Ik zal ze eens tegenover elkaar zetten om die onbalans op te lossen.

Over de positie van de askruisjes, die moeten inderdaad een kwart slag gedraaid worden (als je naar het plaatje kijkt) om aan een "eenparige" beweging te komen.
Laatst gewijzigd door Rens op 29 apr 2011, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Yoni »

Ik kamp met het zelfde probleem tussen de 70-95 last van resonantie en vanaf 100 volledig stil, dit dan bij een MB 609
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Een kleine update.

Het lager van de versnellingsbak is goed, het middenas lager is ook goed. (De barstjes die ik zag zaten in een tectyl laag die op het rubber zat. :D)
Speling in het differentieel is 80% minder dan van de taxi`s waar ik altijd aan sleutelde.

Askruisjes zijn ook goed, geen zware punten. Wat me wel opviel het askruisje net na de bak heeft een beetje voelbare speling, niet zichtbaar maar wel voelbaar als je het kruisje aan 2 kanten beetpakt. Ik heb geen idee hoeveel speling die mogen hebben.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

Ik heb de as in de stand gezet zodat er een eenparige beweging is.

Toen ik bezig was kwam ik er achter dat het probleem misschien toch vrij ingewikkeld wordt, of eerder ingewokkeld......
Afbeelding

Ik kan me deze situatie herinneren:
Bij de roetmeting schoot de automaat bij volgas in de achteruit met als resultaat een enorme klap en de bus die ging rijden en de keurmeester en roetmeter omver had geveegd.
Volgens de garage hoorde er echt geen veer achter de versnellingspook, die hoorde zo los te zitten. (gelukkig dacht de mercedesdealer er anders over dus nu heb ik weer een pook met vergendeling)
Na de apk is de resonantie erin gekomen... :(

Als het verplaatsen van de as niet werkt dan weet ik wel wat het probleem is.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door DVIII »

ja dan mag je nog van geluk spreken dat er geen doden gevallen zijn bij het 80 pk achteruitrijd incident. maar ik denk dat je transmissie-as uit balans is , zeker gezien je getordeerde spline.
als de monteur die de test uitvoerde per ongeluk de handle in zijn achteruit plaatste en er was geen veer aanwezig , ben jij denk ik verantwoordelijk, andersom een deskundige garage gaat niet roetmeten als de auto per ongeluk in zijn versnelling kan schieten. de kosten voor vervanging van de kapotte onderdelen , denk ook aan je cardan en steekassen, komen denk ik na arbitrage 50/50 . ik zou er werk van maken !.
Laatst gewijzigd door DVIII op 29 apr 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Anton »

Hoi,

Zow, dat heeft een knal gegeven...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door DVIII »

afijn ik heb het NBW er nog eens op nageslagen , maar een klant van een garage mag er van uitgaan dat de verantwoording voor 100 % bij de 1ste monteur of eigenaar van de inrichting ligt zodra het voertuig geaccepteerd is voor de uit te voeren test zoals de APK . dus met andere woorden , aan jou als eigenaar medegedeeld of niet (het ontbrekende veertje), de garage is voor alles aansprakelijk wat om de roetmeting plaatsvind. dus een gat in het dak , een deuk of een getordeerde aandrijfas , dat valt allemaal onder de verantwoording van de garagist i.o. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door Rens »

De monteur zei dat het al eerder gebeurde toen hij op de parkeerplaats volgas ging geven.
Ik geef nooit volgas in de parkeerstand en had nog nooit eerder een roetmeting gehad omdat ik de bus net had aangeschaft.

Ik denk dat hij het tijdens de roetmeting 15min later weer was vergeten want hij stond naast de bus en gaf met zijn hand gas. en BOEM
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Resonantie versnellingsbak/ aandrijfas.

Bericht door DVIII »

erg vervelend allemaal , maar jij bent de gedupeerde. afijn normaal zijn garages hiervoor verzekerd en een nieuwe tussen-as komt zo rond de 800 euro voor een 208 automaat. accepteer geen slooponderdeel want die automaten zijn nogal verschillend en dan heb je straks nog geen goede as maar een halve auto ! (als hij niet rijdt... is het een kippenschuur)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten