Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door HenkWarmenhoven »

Beste sleutelaars,
In Brakel ben ik overtuigd geraakt van het voordeel van zonnepanelen.
Ik ben van plan 2 x 30 Wp's te kopen (2 in serie i.v.m. 24 volt) met de bijbehorende Victron Blue solar laadstroomregelaar. Zie afbeelding:
Afbeelding
Hier zitten echter 3 aan sluitingen op, namelijk de panelen, accu's en een aparte aansluiting voor de verbruikers.
Mijn vraag is: Waarom kunnen de verbruikers niet gewoon op de accu aangesloten blijven?
Heeft dit te maken met de onderspannings beveiliging? Ik zie namelijk geen andere reden waarom je de verbruikers niet gewoon op de accu zou kunnen zetten.

Groetjes, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door Goldwingh »

Hallo Henk

Je geeft zelf het antwoord al. Het is juist een beveiligde uit gang tegen onder spanning. Wij gebruiken die ook niet.

Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Henk en Adrie,
Bedankt voor jullie snelle reactie. Het is dus inderdaad wat ik zelf al dacht, maar het is altijd prettig om een bevestiging te krijgen.
Nogmaals bedankt,
Groeten, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door Knorkneutel »

Ik heb de gebruikers wel gewoon op de solar regelaar aangesloten. Behalve de audioversterker. Dit gaat prima hoor is ook beter voor je accu's als ze niet te veel ontladen.
Ik heb twee 105 mah huishoudaccu's en een zware geluidsinstallatie kan het hele weekend op een feest/festival heel veel muziek draaien zonder dat de accu's leeg gaan , dankzij de zonnepanelen zonder een agregraat.... Erg fijn :D
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door Goldwingh »

Opgegroeid in de elektronica, doe ik dingen zoals ik ze zie. Waarom ik de uitgang tegen onder spanning niet gebruik? Mijn grootste verbruiker is een compressor koelkast die gevoed wordt door een Victron Multiplus ( 24V naar 220V). Deze schakelt zich ook uit bij te lage accu spanning . Dus waarom dubbel op?
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door paulv »

2x 30Wp is wel heel erg weinig, dat levert je 1-2A op.
Kijk eens bij metdezon.nl of je voor je geld niet wat meer kunt kopen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door Yoni »

reken maar op een ampere of 5 per dag als je een mppt regelaar hebt in iedergeval
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door paulv »

Yoni, Ik neem an dat je 5Ah bedoelt, nou dat schat ik ook. Dat per dag wat je dynamo levert in een paar minuten. En wat doe je daar nou mee???

Wat kost die MPPT regelaar van je in vergelijking met die Victron regelaar van € 35. En dat voor maximaal 30% meeropbrengst van 60W,dus 20Wp theoretische meeropbrengst gedurende een korte tijd (alleen bij een lege accu en alleen bij bewolkt weer?). De prijs/kwaliteit ontgaat me.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door Yoni »

Nee een dag zoals hierboven staat gaat het om 2 x 30Wp in serie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door paulv »

Yoni, wat bedoel je?

Mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Paul en Yoni,
Die 60 Wp is voor mij meer dan voldoende. We doen al ruim 20 jaar zonder!
Onze verbruikers zijn 2 x 0,6 watt LED verlichting (Halogeen equivalent 2 x 8 Watt) heel af en toe een uurtje radio en de waterpomp.
In 2008 hebben we nabij Bilbao 11 dagen gestaan i.v.m. pech. Toen we uiteindelijk weg konden meette ik op de accu's nog altijd 24,4 volt. Dat was toen met de Land Rover met opzet-unit. Onze Mercedes nu heeft de zelfde configuratie.
Het langste dat we normaal staan is 4 dagen, b.v. bij Berlijn. Meestal is het maximum 2 nachten, die we ook op de dynamo met gemak redden. Zoals je nu kunt lezen zijn we geen mensen die alles zoals thuis willen hebben. Dus geen magnetron, airco, koelkast, TV, afwasmachine (magnetron, airco en afwasmachine hebben we thuis ook niet) en al dat soort ongein. verder vind ik het alles bij elkaar nog steeds veel geld. Voor de set die ik zou willen ben ik altijd nog 250 euries kwijt!! Voor dat zelfde geld kun je in geval van nood toch heel wat uurtjes je motor laten draaien. Maar bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door paulv »

Hoi Henk,

Ik durf het haast niet te zeggen maar in jou geval ben ik het met Leo eens :mrgreen: , laat gewoon je motor een kwartiertje draaien en je hebt meer vermogen in je accu geladen dan met die paneeltjes, dat kost je behalve wat diesel niks.
Wat je nu van plan bent kost veel meer dan het ooit opbrengt.

Als je toch PV panelen wilt neem er dan een van 95Wp bij metdezonen.nl een Victron regelaar , dan ben je maar € 225 kwijt :wink: . Later kun je dan probleemloos nog zo'n 95Wp paneel (€ 189) er aan koppelen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Paul,
Bedankt voor je antwoord. Ik twijfel inderdaad steeds meer. Maar je ziet EEN ding over het hoofd. Alles is bij mij 24 volt, en heb dus 76 cellen nodig. Dit betekent dus minimaal 2 panelen van 189 euries.
Ik denk dat ik in voorkomende situaties toch maar ga dieselen......
Groetjes, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Victron Blue solar verbruikers apart aansluiten?

Bericht door paulv »

Sorry Henk, dat zag ik inderdaad over het hoofd :oops: .

Mijn advies wordt nu, nog effe sparen, volgend jaar nog goedkoper, en neem dan 2 Pv panelen van 95Wp :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten