Versnellingsbak uitdaging?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Peter MERCAMPO

Versnellingsbak uitdaging?

Bericht door Peter MERCAMPO »

Beste lezers,

Twee jaar geleden begon mijn versnellingspook bij een bepaald toerental wat te trillen, voor mij niet echt hinderlijk want er trilt wel meer in de bus :?

Na het verstrijken van de tijd begon de bus wel steeds lastiger in zijn achteruit te krijgen zijn. Veel weerstand, soms soepel en af en toe met geen mogelijkheid in zijn achteruit te krijgen.
Gelukkig lukt het nog steeds, zij het dat er soms veel fysieke kracht voor nodig is.

Bij navraag blijkt dit vaker (kwaal :?: ) voor te komen bij dit type bus (608/om314) en dat het meestal ligt aan een verbogen of gebroken veer.

Inmiddels heb ik het gewraakte onderdeel in huis
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Hier nog een afbeelding maar dan liggend
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Het schijnt een redelijk eenvoudig klusje te zijn, ben erg benieuwd of iemand dit al eens heeft uitgevoerd en waar je op moet letten en of er nog tips zijn. Ik heb echter ook gehoord dat als het tegenzit dat dan de versnellingsbak eronder uit moet!

Ik heb geen hekel aan vieze handen maar rijd gewoon het liefst in de bus en voel er ook (nog) niet zo veel voor om motor en bak uit te bouwen.

Reparatie gaat wel noodzakelijk worden, af en toe is het gevoel van schakelen een beetje zoek, kan dan niet echt voelen of ik naar zijn 2, 4, 5, of 3 aan het schakelen ben.

Reactie's en tips zijn welkom.
Groet uit een druilerig, grauw en grijs Gooi en hopelijk kan ik over een paar weken richting het zuiden vertrekken met een soepel schakelende bus.
Peter.
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie