Overproductie

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Admin
Site Admin
Contacteer:

Overproductie

Bericht door Admin »

Even een wild idee:

Naast het huis staat onze bus met op zijn dak 350 Wp PV paneel en desgewenst ook nog een windmolentje met zo'n 90 Wp (bij 5 kt ≈ 10 m/s). Alles komt terecht in twee accubatterijen van elk 12 V/460 Ah (start- en huishoud-, gekoppeld via een Cyrix). Verbruik, behalve de zelfontlading: het geheugen van de radio, zeg maar nul. Sinds ik een battery monitor heb geïnstalleerd, zie ik dat de accu's dag en nacht tussen de 100 en 104 % SOC (state of charge) verkeren. Ik heb de druppellader/accubewaker (onderdeel van een Multiplus 12/1200/60) dus maar uitgeschakeld.

Leuk voor de vakantie, maar eigenlijk jammer als je er niets mee doet...

Zou het mogelijk zijn de overproductie aan elektronen thuis te gebruiken (anders dan met 12 V schemerlampen) dan wel terug te leveren in het net?
Kan ik daarbij m'n 1200 W wisselrichter (onderdeel van een Multiplus 12/1200/60) inzetten. Die is toch al aan boord en aangesloten.
Idealiter heb ik een kastje nodig dat in het aansluitsnoer van de 230 V naar de bus wordt opgenomen. Maar dat is vermoedelijk erg simplistisch gedacht.

Wie heeft hiermee ervaring? Schema's? Producten?
[De meeste terugleverwisselrichters werken zonder accu en dus met een hogere gelijkspanning.]
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
paulv

Re: Overproductie

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Volgens mij kun je een gewone "grid-tie" omvormer aan sluiten tussen je panelen en je meterkast.
Bijvoorbeeld de Steca 300W (375W) van € 267,75 bij metdezon.nl, misschien elders goedkoper.
Ik weet alleen niet of dat legaal is in België, in Nederland wel, in Frankrijk niet.

Het leuke is, dat je zo'n omvormer ook direct op je Multiplus kunt aansluiten, je hebt dan je 12V regelaar niet meer nodig.
Het voordeel dat ik hierin zie is oa. dat je zonder een extra omzettrap direct gebruik kunt maken van 230V (zie mijn bijdrage elders op het forum).
Via een relais kun je bij volle accu's bv. een boiler kunt verwarmen met een element (het staat nu ook in de nieuwe zonneenergie-folder van Victron :wink: ).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Ernst,

het meest simpele & goedkope: Zo nu en dan de hoofdschakelaar van het huis uitzetten.
Snoer met 2 stekkers tussen bus & huis, en je huishouden op busprik laten draaien.

Je kunt eventueel ook een gedeelte van je huis constant op busprik zetten door een groep van het net af te schakelen.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Goldwingh

Bericht door Goldwingh »

Bij mij staat de Camper ook naast onze Chalet en ik gebruik de koelkast van de Camper ook voor het dagelijks gebruik. Daarnaast laat ik de diepvriezer er ook aan gekoppeld die bij mij in het naast gelegen schuurtje staat. Bij vertrek is de koelkast toch gevuld en hoef ik alleen de stekker van de diepvriezer over te steken.
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Paul's idee vereist een aansluiten van een doosje rechtstreeks op de panelen. Dus als ik ga rijden, moet ik eerst allerlei leidingen omzetten (kan natuurlijk met een of meer schakelaars), maar is toch niet precies wat ik zoek.

Leo komt, zoals gebruikelijk, met een waterdichte en supereenvoudige oplossing. Alleen: we koken elektrisch. De kookplaat heb ik verdeeld over drie fasen en elke pit overstijgt het vermogen van de Victron. Ik wil niet riskeren dat een van ons in zijn of haar onnadenkendheid een pannetje opzet en daarmee de beveiliging van de Victron laat aanspreken.

De oplossing van Henk en Adrie werkt natuurlijk ook altijd, maar het lijkt me in onze situatie wat onpraktisch als ik voor ieder glas Cola Zero het huis uit moet. Hoewel het vandaag mooi weer was, gisteren zou ik drijfnat zijn geweest voor ik bij de koelkast was geweest.

De ultieme oplossing is dus nog niet gevonden. Maar Frank is weer terug uit de zon...
Groeten,

Ernst / Admin

paulv

Bericht door paulv »

Hoi Ernst,

Mijn idee is om een Steca 300W omzetter in je camper te plaatsen in plaats van je huidige regelaar. Die kun je dan eventueel verkopen, je hebt hem niet meer nodig.

Dan is het nog maar een verlengsnoer naar je huis te trekken en in een stopcontact te steken.
(net als het idee van Leo). De Steca levert gewoon aan het net en je meter draait terug :D .
Je kan gewoon blijven koken en je hoeft thuis niks te veranderen.

Als je weg wilt, snoertje inrollen en wegwezen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Paul,

Mijn huidige regelaar laadt de accu's met 12 V, nou ja, 13.8-14.2 V. Ik kan natuurlijk een lader tussen de 230 en de accu's zetten, kan daar ook een deel van de Multiplus voor gebruiken. Maar... als het buiten donker is en ik niet thuis ben, wil ik mogelijk toch 230 tot m'n beschikking hebben. Dat betekent toch weer omschakelen. Of niet?
Groeten,

Ernst / Admin

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Ernst,

je wilt me toch niet gaan vertellen dat er bij jou maar 3 zekeringen in je meterkast zitten?
In een normaal land :P kun je bv alleen de 240V van je schuur (diepvrieskist?) uitschakelen.
Breng je daar de prik van je bus naartoe, steekt de stekker in het stopcontact en klaro is Ernesto.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Leo,

Nee, dat zijn er 14 (even wezen tellen). Maar de drie van de kookplaat zitten achter een drievoudige zekering, die in één keer aan- en uitschakelt. Dus welke groep ik ook neem, er staat altijd een kookplaat op.
Of ik moet achter een uitgeschakelde zekering gaan zitten. Maar dan moet ik eerst eens in kaart brengen welke groep wàt doet, is nogal onoverzichtelijk en ik ben er nooit aan toegekomen dat uit te vogelen. Alleen van wat ik zelf erbij heb aangelegd, weet ik waar de kabels heen lopen....

Ga het steeds helderder voor ogen zien: in de groepenkast (vlak achter de voordeur) zit een contactdoos, die moet ik dan op een andere groep aansluiten, samen met b.v. de computers, de TV of de koelkast... Alleen jammer dat ik op die manier niet kan terugleveren.

Maar misschien toch wel nuttig het verloop van alle groepen eens op een papiertje te schrijven.
Groeten,

Ernst / Admin

paulv

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Je hoeft helemaal nikt extra's te doen.

Je haalt de regelaar uit het circuit, de Steca sluit je op de 230V uitgang van je Victron, en op die Steca sluit je je PV panelen aan. Klaar :up: .

Je accu's worden gewoon opgeladen door de Victron Multiplus, je hebt gewoon altijd 230V, het rendement van je PV panelen is hoger en je kunt de 230V uitgang gewoon aansluiten op je huisnet.
Misschien?? kan het zelfs gewoon op de ingang van de Multiplus of moet er de uitgang een schakelaar om de camper los te schakelen van de Steca maar ik vermoed het niet.
Ik denk dat, als er geen stroomverbruikers in de camper zijn, de geproduceerde stroom direct in het net gepompt wordt.

http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... urbine.pdf

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Niets extra's te doen valt een beetje tegen, vrees ik.

Ik heb de documentatie van de Steca 300 gelezen en loop tegen het volgende aan:
- minimum ingangsspanning 45 V. Dat betekent herconfiguratie (staan nu op 12 V). Dat is te doen. Maar...
- ze hebben netspanning nodig, anders knippert het storingsLEDje. Dat betekent dat voor off-grid gebruik (daar hebben we een camper voor, nietwaar) er toch een andere regelaar aan de panelen moet worden gehangen. En dus, voor 12 V accu's, ook de panelen anders geconfigureerd moeten worden.

Ik zal eens voor mezelf een schets maken wat ik zou kunnen doen met een stel stekkers die je in verschillende contactdozen steekt, maar "niets extra's" is niet echt het geval
Groeten,

Ernst / Admin

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Admin schreef:Of ik moet achter een uitgeschakelde zekering gaan zitten.
Ah, het kwartje valt eindelijk.. :mrgreen:
paulv

Bericht door paulv »

- Volgens Victron werkt het prima off-grid (zie het schema en correspondentie elders op het forum). De Multiplus doet het alsof hij het grid zelf is, niks knipperende LED's. Er moet natuurlijk wel spanning op je accu's staan.
- Als je je PV panelen in serie zet moeten ze toch meer dan 45V leveren? Anders moet je inderdaad de oplossing van Leo kiezen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Nu ik weet dat je 2 panelen 175 W hebt, kun je dus na herstel van de ombouw op 12 volt, de steca toepassen, maar als de 50 Volt die de panelen levberen maar net boven de 45 v aanspreekspanning zitten is het rendement wel erg slecht van de steca.
Dus dan is met name als je vrij staat het zonde van de verloren Ah die je niet in je accu krijgt.

Overigens zijn er veel betere laders die ook goedkoper geworden zijn en ca 30 % meer pretenderen te leveren, en die hebben dan ook hogere dc spanning nodig.

Frank
Plaats reactie