Hallo forum,
Ik heb een compressorkoelkast in mijn ex ambu en de handleiding vermeldt dat de uitschakelspanning 11.4V is. Ik snap het nut hiervan niet helemaal want bij dit voltage is een accu toch al compleet ontladen?
Bert_s
uitschakelspanning compressor-koelkast
- Bert_s
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Re: uitschakelspanning koelkast
Nee, je moet dat uitschakelen zien als veiligheidsmaatregel tegen zekere, onherstelbare beschadiging van de accu.
Uiteraard is het beter om wat hoger te blijven zitten, maar kortdurend ontladen tot die 11.4 V hoeft nog geen schade op te leveren.
Uiteraard is het beter om wat hoger te blijven zitten, maar kortdurend ontladen tot die 11.4 V hoeft nog geen schade op te leveren.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Bert_s
A ha, ik dacht dat helemaal ontladen ook al tot schade zou leiden....
Wat is dan belangrijker: dat die ontladen toestand niet te lang duurt of dat het aantal keer dat dit voorkomt zo veel mogelijk beperkt moet worden?
b
Wat is dan belangrijker: dat die ontladen toestand niet te lang duurt of dat het aantal keer dat dit voorkomt zo veel mogelijk beperkt moet worden?
b
- paulv
Het is echt een noodscenario, het mag eigenlijk nooit gebeuren.
Hoe dieper een accu wordt ontladen hoe korter de levensduur. Nou zal een keertje kort (na afkoppeling zal de accuspanning weer een beetje stijgen) nog niet teveel schade geven, het blijft niet goed.
Een semi-tractieaccu die helemaal ontladen is (onder de 11.89V) is binnen een paar dagen onherstelbaar gesulfateerd (bron Vicvtron "Altijd Stroom").
Verstandig is, om een lange levensduur van een accu te krijgen, nooit onder de 12.24V (50%) te komen.
Mvg. Paul
Hoe dieper een accu wordt ontladen hoe korter de levensduur. Nou zal een keertje kort (na afkoppeling zal de accuspanning weer een beetje stijgen) nog niet teveel schade geven, het blijft niet goed.
Een semi-tractieaccu die helemaal ontladen is (onder de 11.89V) is binnen een paar dagen onherstelbaar gesulfateerd (bron Vicvtron "Altijd Stroom").
Verstandig is, om een lange levensduur van een accu te krijgen, nooit onder de 12.24V (50%) te komen.
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!