Ongelijke remmen Skoolie. Wie heeft er een idee?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Admin
Site Admin
Contacteer:

Ongelijke remmen Skoolie. Wie heeft er een idee?

Bericht door Admin »

Vanmorgen bij de remmenboer in Kuringen langsgeweest omdat ik nog een keer met m'n nieuwe kenteken langs de Technische Controle moet en ik zeker wilde weten dat er geen remmenprobleem was te verwachten (vorige keer olie op de voeringen door kapotte keerring)..

Verschillen links-rechts allebei tussen de 15 en 20 %. Verstelling een tandje verzet: allebei onder de 15 %. Keer of tien achter elkaar: steeds zelfde uitkomst ±2 %.

Dus vol goede moed langs Diest (ligt ongeveer op de route): vier maal achteras: δ>30 %. M.a.w.: "Tot de volgende keer Afbeelding"

Iemand een idee wat er mis kan zijn dat de instelling in 20 km afstand zo drastisch verloopt?
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
wiwiwes
Contacteer:

Re: Remmen. Wie heeft er een idee?

Bericht door wiwiwes »

Tja kan verschillende oorzaken hebben, vet op de voering of verglazing van de voeringen wat vaak voort komt uit de remtrommels die Te vaak Te warm zijn geweest. Is moelijk te zeggen maar zou eens beginnen met de trommels te trekken en dan verder kijken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
scorpion

Bericht door scorpion »

is volgen mij gewoon verschil van testbank.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ben het met Scorpion eens.
Stel die remmen onder dezelfde temperatuurscondities met 30% verschil af, en ga weer langs Diest.
Of zet zelf 1 kant een klikje terug.

Keuringsinstanties moet je geven wat ze willen hebben: Willen ze puin, dan kríjgen ze puin. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Maxer
Contacteer:

Re: Ongelijke remmen Skooly. Wie heeft er een idee?

Bericht door Maxer »

Zitten daar geen zelfstellers op? In principe zou er helemaal geen verschil moeten zijn en zeker als je vaak achter elkaar remt zou er niet meer dan 5% verschil in moeten zitten. 15% is wel goed voor de wet maar eigenlijk een behoorlijk verschil. Heb je geprobeert te blijven remmen op de bank? Dan moet ie bijtrekken als het goed is. Doet ie dat niet is er meer aan de hand. Ik neem aan dat je lucht remmen hebt? Dan kan een as waar de S op zit wat zwaarder draaien dan de andere of, als er rollen in zitten, een van de rollen een platte kant. Heb ik ook gehad, dan blijf je met remverschil zitten. Trek de trommel van de rem die achterblijft er eens af, dan kun je zien wat ik bedoel. Je licht de schoen met een bandenlichter o.i.d. zodat de rol vrijkomt. Draai hem rond en je kunt zien op er een platte kant aan zit. Is dat het geval, laat nieuwe draaien en je bent weer klaar.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Ongelijke remmen Skoolie. Wie heeft er een idee?

Bericht door Admin »

Vanmorgen vroeg opgestaan en naar Kuringen. Op de rollenbank zaten alle verschillen ruim onder de norm... Een half uur later in Diest zat de vooras achtereenvolgens op 28, 35, 40(!), 26, 28 :cry: Door sneller door te trappen zat-ie opeens op 13 en werd-ie goedgekeurd. Ik ben blij dat de keurmeester zoveel geduld had! Achter en handrem waren nu wel in één keer goed.

Uiteindelijke verklaring: voor de meeste zware voertuigen meten ze alleen bij een remkracht tussen de 7000 en 13000 N. Alleen voor bussen moet de lijn vanaf 0 N tussen de twee grenzen in liggen. En net in die eerste seconde schoot het verschil even omhoog. Zo snel dat het leek alsof de twee naalden precies synchroon opliepen. Pas met inzoomen op het scherm konden we het bultje zien dat door de 25%-lijn liep.

Nee, Nico, mijn automaten zijn inmiddels alle vier vervangen door vaste hevels. Er waren twee slechte bij (eerst een achter, later een voor) waar de hevel een tandje terugsprong. En dan is het middel natuurlijk erger dan de kwaal!

Over een jaar maar eerst weer even laten testen en nastellen. € 13 per as, maar tot nu toe niet betaald vanwege de garantie.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
vanhooltje

Bericht door vanhooltje »

Tja Ernst dit probleem heb ik ook steeds met vanHooltje.
Op de rolle bank te grote verschillen, ga ik een eindje rijden en flink remmen zit het verschil plotseling aan de anderre kant :shock:
Na veel gestel wel goet, dus voor de apk goed gekeurd (was in augustus) na de koffie zegt de keurmeester, ik wil het toch weten. Dus weer op de bank wat denk je :?: weer grote verschillen, dus schiet mij maar lek hoe dat kan :?:
De keurmeester zij hier begrijp ik ook niets van, maar hij is afgemeld dus weg wezen jij :lol:

Tijdens mijn vakantie merkte ik dat hij naar een kant trok na veel remmen berg afwaards, linker kant iets losser gezet en nu doet alles het weer ok.

Maar een ding weet ik zeker er komt een motor rem op vanHool, ik moet te veel remmen met naar beneden rijden, en aan ovale trommels heb ik niets.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
bancras

Bericht door bancras »

Normaal rijdend rem ik nauwelijks. De remvoering van de trommelremmen achter gaat daardoor glazuren. Op advies van een keurmeester van de ANWB, uit de tijd toen die nog keuringsstations hadden, rij ik nu de laatste kilometers voor de APK met half aangetrokken handrem. Warme remmen geven een gelijker resultaat.
Wielremcilinders drukken de beide remschoenen aan met een gelijke kracht. S-nok remmen geven de beide remschoenen een gelijke verplaatsing. Maar in beide gevallen heeft de oplopende remschoen zelfbekrachtiging en het stukje remvoering het dichtst bij de cilinder of S-nok heeft daarin het grootste aandeel. Door de bovenste centimeter remvoering schuin af te vijlen verminder je de mate van zelfbekrachtiging, en daardoor de grootste oorzaak van een verschil in remmoment.
Bij mijn VW-kever was het vroeger zo erg dat na enkele dagen stilstand de remmen volledig blokkeerden als ik het rempedaal indrukte, dit kwam mede door roestvorming in de trommels. Door de remvoering wat in te korten en tevens bij het wegrijden de rem even ingedrukt te houden was dit probleem opgelost.
Misschien heb je hier iets aan. Groeten, Bob.
Detlev

Bericht door Detlev »

bancras schreef: Bij mijn VW-kever was het vroeger zo erg dat na enkele dagen stilstand de remmen volledig blokkeerden als ik het rempedaal indrukte, dit kwam mede door roestvorming in de trommels. Door de remvoering wat in te korten en tevens bij het wegrijden de rem even ingedrukt te houden was dit probleem opgelost.
:mrgreen: :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

bancras schreef:Door de bovenste centimeter remvoering schuin af te vijlen verminder je de mate van zelfbekrachtiging, en daardoor de grootste oorzaak van een verschil in remmoment
Dat is toch eigenlijk altijd al zo bij al dan niet nieuwe remvoering? Ik heb nog nooit voeringen gemonteerd waarbij het bovenste randje niet al redelijk afgeschuind was, en ook de voorste (in de rijrichting gezien) voering aan de bovenkant korter is als aan de onderkant, en bij de achterste precies andersom?

Gewoon nieuwschierig, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Yoni

Bericht door Yoni »

bancras schreef:bij het wegrijden de rem even ingedrukt te houden was dit probleem opgelost.
Dat noemen ze niet probleem oplossen dat heet symptoom bestrijding ;)
Plaats reactie