Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47
Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Ik heb op de camperbeurs in Dusseldorf een aantal campers gezien waar een klein autootje achterin past.
Bij al deze modellen gaat de klep omhoog en wordt de auto via rijplaten (smal of erg breed) naar binnen gereden.
Een goed en blijkbaar bewezen systeem.
Hieronder een paar fotootjes.
Bij een luxe paardentrailer gebruiken ze de klep tevens als loopplank voor de paarden.
Zie hieronder
Waarom zouden camperbouwers ook niet deze constructie gebruiken?
Het spaart de losse rijplaten uit en er hoeven minder handelingen verricht te worden.
Is het 'traditie' ? ("camperbouwer A doet het, dus laten wij het ook maar doen")
Of ligt er een technisch aspect aan de gemaakte keuze ten grondslag?
Ik ben zelf ook een beetje aan het schetsen en prakizeren... vandaar
Bij al deze modellen gaat de klep omhoog en wordt de auto via rijplaten (smal of erg breed) naar binnen gereden.
Een goed en blijkbaar bewezen systeem.
Hieronder een paar fotootjes.
Bij een luxe paardentrailer gebruiken ze de klep tevens als loopplank voor de paarden.
Zie hieronder
Waarom zouden camperbouwers ook niet deze constructie gebruiken?
Het spaart de losse rijplaten uit en er hoeven minder handelingen verricht te worden.
Is het 'traditie' ? ("camperbouwer A doet het, dus laten wij het ook maar doen")
Of ligt er een technisch aspect aan de gemaakte keuze ten grondslag?
Ik ben zelf ook een beetje aan het schetsen en prakizeren... vandaar
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Ik zou niet weten waarom je je auto niet à la paard naar binnen zou kunnen rijden. Stuk makkelijker dan je paard via een oprijplaat naar binnen krijgen!
Overigens zie ik op het bovenste plaatje een heel andere constructie: de auto schuift met plaat en al naar buiten en dan naar beneden, net zoals dat bij sommige bergingstrucks gebeurt. Het voordeel is dat je minder ruimte nodig hebt om ìn de camper uit je auto'tje te klauteren. Hoe ze dat bij die Concorde gaan doen is mij niet helemaal duidelijk. Misschien zit er een zijdeur ter plaatse van de bestuurdersdeur van de Smart. Of je stapt eerst uit en liert het Smartje naar binnen...
Overigens zie ik op het bovenste plaatje een heel andere constructie: de auto schuift met plaat en al naar buiten en dan naar beneden, net zoals dat bij sommige bergingstrucks gebeurt. Het voordeel is dat je minder ruimte nodig hebt om ìn de camper uit je auto'tje te klauteren. Hoe ze dat bij die Concorde gaan doen is mij niet helemaal duidelijk. Misschien zit er een zijdeur ter plaatse van de bestuurdersdeur van de Smart. Of je stapt eerst uit en liert het Smartje naar binnen...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Die plaat waar de Mini op staat, wordt inderdaad in zijn geheel naar binnen getrokken.
Als het goed is, heb ik van het mechaniek wat binnenin zit nog ergens een foto die ik in Dusseldorf gemaakt heb.
Binnenin zit een rail waar hij in loopt.
De rail zit diagonaal en de plaat schuift dus ook al meteen schuin naar beneden totdat de plaat de grond raakt. (als ik het me goed herinner)
In Dusseldorf zag ik dat ook auto's die op rijplaten naar binnen gaan, meestal ook geliert werden.
Dus dat is een systeem dat vaker voorkomt.
Voor de klep met een onderschanier, zul je wel stevige scharnieren nodig hebben.
Bij een paardentrailer zien die er vaak wat grof uit.
Maar wellicht dat je door een metaalbedrijf scharnieren op maat kunt laten maken.
Als het goed is, heb ik van het mechaniek wat binnenin zit nog ergens een foto die ik in Dusseldorf gemaakt heb.
Binnenin zit een rail waar hij in loopt.
De rail zit diagonaal en de plaat schuift dus ook al meteen schuin naar beneden totdat de plaat de grond raakt. (als ik het me goed herinner)
In Dusseldorf zag ik dat ook auto's die op rijplaten naar binnen gaan, meestal ook geliert werden.
Dus dat is een systeem dat vaker voorkomt.
Voor de klep met een onderschanier, zul je wel stevige scharnieren nodig hebben.
Bij een paardentrailer zien die er vaak wat grof uit.
Maar wellicht dat je door een metaalbedrijf scharnieren op maat kunt laten maken.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Leuke discussie, zal ook mijn beredenering eens geven:
1. Auto heeft in tegenstelling tot paard een besturder nodig om naar binnen te gaan
2. Bestuurder kan er niet (makkelijk) meer uit als binnen
3. Dus naar binnen lieren
4. Dan heeft dus zware klep waar over gereden kan worden geen zin.
5. dus lichte klep moet aan bovenklant scharnieren
Conclusie: gewichtsbesparing is de reden waarom klep boven scharniert..... :bye:
Frank
1. Auto heeft in tegenstelling tot paard een besturder nodig om naar binnen te gaan
2. Bestuurder kan er niet (makkelijk) meer uit als binnen
3. Dus naar binnen lieren
4. Dan heeft dus zware klep waar over gereden kan worden geen zin.
5. dus lichte klep moet aan bovenklant scharnieren
Conclusie: gewichtsbesparing is de reden waarom klep boven scharniert..... :bye:
Frank
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Frank,
Waarom heeft een zware klep geen zin als de wagen naar binnen gelierd wordt?
het gewicht van de auto minus de bestuurder is nog steeds aanzienlijk, toch?
Je kunt toch ook de auto over een klep die beneden scharniert, naar binnen lieren?
Of je nu zelf rijdt, of de lier het van je overneemt, lijkt me geen verschil te maken. In deze discussie tenminste.
Of mis ik iets?
Waarom heeft een zware klep geen zin als de wagen naar binnen gelierd wordt?
het gewicht van de auto minus de bestuurder is nog steeds aanzienlijk, toch?
Je kunt toch ook de auto over een klep die beneden scharniert, naar binnen lieren?
Of je nu zelf rijdt, of de lier het van je overneemt, lijkt me geen verschil te maken. In deze discussie tenminste.
Of mis ik iets?
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
De paardentrailer heeft een hoge sterke laadvloer.
De "camper" heeft achter eigenlijk niets, daar is de oprijplaat ook de laadvloer.(gewicht en ruimte!)
Peter
De "camper" heeft achter eigenlijk niets, daar is de oprijplaat ook de laadvloer.(gewicht en ruimte!)
Peter
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
De meeste auto-bodems lopen vast op de knik tussen klep en vloer.
Daar heeft een paard geen last van.
Daar heeft een paard geen last van.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Een klep zoals bij de paardentrailer werkt voor een auto alleen als de weg vlak is en de boel redelijk waterpas. Staat het iets schuin dan krijgt het ene scharnier alles voor zijn kiezen en sta jij daarna te prutsen dat je de klep niet meer dicht krijgt.
Een klep naar beneden kan wel, maar dan nog steeds in combinatie met losse oprijplaten voor de auto.
Een klep naar beneden kan wel, maar dan nog steeds in combinatie met losse oprijplaten voor de auto.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Of... je rijdt de auto op de klep, krikt dan de achterrand van de klep op en rijdt vervolgens verder naar binnen.
Ik ken wel een bedrijf in Warmond dat mooi uitziend en toch stevig kan maken. Ze maken gepolijste RVS ankerliertjes voor de pleziervaart en brugpijlers voor Rijkswaterstaat. En alles ertussenin.
Ik ken wel een bedrijf in Warmond dat mooi uitziend en toch stevig kan maken. Ze maken gepolijste RVS ankerliertjes voor de pleziervaart en brugpijlers voor Rijkswaterstaat. En alles ertussenin.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Maar dit euvel zou dan ook gelden voor losse rijplaten. Dus dat staat los van deze vraag.Leo schreef:De meeste auto-bodems lopen vast op de knik tussen klep en vloer.
Daar heeft een paard geen last van.
En het is op te lossen door de klep redelijk lang te maken, zodat de hoek t.o.v. de camper groter wordt.
M.a.w. dat er een vloeiende lijn komt tussen de oprijklep en de vloer binnen.
Bij de meeste campers staat de auto binnen een beetje schuin omhoog (behalve de Smart, want die past achter de achteras)
Dit zou inderdaad wel eens DE reden kunnen zijn waarom camperbouwers maar ook raceteams voor de losse rijplaten kiezen. De platen bewegen ook onafhankelijk van elkaar.Janneman schreef:Een klep zoals bij de paardentrailer werkt voor een auto alleen als de weg vlak is en de boel redelijk waterpas. Staat het iets schuin dan krijgt het ene scharnier alles voor zijn kiezen en sta jij daarna te prutsen dat je de klep niet meer dicht krijgt.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Ruud Adam schreef:Maar dit euvel zou dan ook gelden voor losse rijplaten. Dus dat staat los van deze vraag.
Staat niet los van de vraag, anders zou ik niet antwoorden. :?
Rijplaten kun je 5 meter lang maken. Dat gaat met een klep niet lukken, en al helemaal niet bij een touringcar die een nogal hoge achterkant heeft zoals de Volvo.
En het is op te lossen door de klep redelijk lang te maken, zodat de hoek t.o.v. de camper groter wordt.
Niet dus, kijk maar naar de foto van die paardenbak.
Maar maak je een gedeelte van de klep opvouwbaar, dan kan het wel. Zo zitten veel vrachtwagen-(ondervouw)laadkleppen ook in elkaar.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Ik vond nog deze foto die ik in Dusseldorf gemaakt heb.
De 'geulen' zitten vast, het plafond is laag en de kabel van de lier is zichtbaar.
De 'geulen' zitten vast, het plafond is laag en de kabel van de lier is zichtbaar.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 02 jul 2011, 00:56
- Locatie: (B) Ledegem, Sint-Eloois-Winkel
- Contacteer:
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Ik denk dat Leo de enige juiste reden aangeeft, met name de knik in de
oprit en de geringe bodemvrijheid van onze wagens.
Langere oprijplaten verhelpen dit.
Mijn garage wordt er één als op de laatste foto.
en de klep gaat naar boven scharnieren.
Ik denk dat dit het eenvoudigst te maken is.
Boven dien heb je nog een een leuk afdak om o.a. aan de
motor van het wagentje te sleutelen igv slecht weer.
vr gr
Johan
oprit en de geringe bodemvrijheid van onze wagens.
Langere oprijplaten verhelpen dit.
Mijn garage wordt er één als op de laatste foto.
en de klep gaat naar boven scharnieren.
Ik denk dat dit het eenvoudigst te maken is.
Boven dien heb je nog een een leuk afdak om o.a. aan de
motor van het wagentje te sleutelen igv slecht weer.
vr gr
Johan
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Dat Leo gelijk heeft verbaast me niks, maar dat staat los van hetgeen ik na de laatste foto en de eerdere plaatjes nu denk:
Dat knikprobleem los je op door de rijplaten over de rand te laten rollen naar binnen.
Je zet het autootje op de platen van ca 3 a 4 meter, vervolgens lier je de beide platen aan de dwarsverbinding die achteraan zit naar binnen.
Op het moment dat het zwaartepunt van autootje de rand van de camper passeert komt ie mooi horizontaal en schuift ie de garage in,
Hiermee is het knik en bodemvrijheidsprobleem opgelost.
Want als al opgemerkt: die klep kan nooit 3 a 4 meter lang zijn, dan kan ie opgeklapt niet meer onder een viadukt door, en als je ze naar binnen trekt is dat geen punt.
Fran
Dat knikprobleem los je op door de rijplaten over de rand te laten rollen naar binnen.
Je zet het autootje op de platen van ca 3 a 4 meter, vervolgens lier je de beide platen aan de dwarsverbinding die achteraan zit naar binnen.
Op het moment dat het zwaartepunt van autootje de rand van de camper passeert komt ie mooi horizontaal en schuift ie de garage in,
Hiermee is het knik en bodemvrijheidsprobleem opgelost.
Want als al opgemerkt: die klep kan nooit 3 a 4 meter lang zijn, dan kan ie opgeklapt niet meer onder een viadukt door, en als je ze naar binnen trekt is dat geen punt.
Fran
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 02 jul 2011, 00:56
- Locatie: (B) Ledegem, Sint-Eloois-Winkel
- Contacteer:
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
als je via de hydraulische niveauregeling de bus vooraan
voldoende omhoog duwt kan je er zo inrijden :ooo
voldoende omhoog duwt kan je er zo inrijden :ooo
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47
Re: Klep voor auto achterin.. scharnieren boven of onder?
Bij de paardentrailer zit de rand waar het scharnier aan vast zit, redelijk hoog.
Ze willen dat de paarden op een grote vlakke vloer staan en daardoor laten ze de klep scharnieren ter hoogte van de laadvloer.
En dat is al snel ergens tussen de 1.00 en 1.40 meter.
Bij mijn bus zou ik dat rond de 60 of 70 centimeter kunnen houden.
Dan is er met een achterklep van 2.00 meter helemaal geen knik of minimaal.
Want in de wagen zelf lopen de rijplaten in het verlengde hiervan door.
Hier een foto van Jeroentje, waarin je kunt zien hoe de rijplaten in zijn bus zitten.
En let ook op de afstand van de grond tot de onderrand van zijn bus.
Zeer gering!
En dan de foto van zijn rijplaten.
Deze rijplaten zijn redelijk lang. Ik schat iets van 2.50 - 2.75 meter.
Hij heeft die lengte nodig om dat de bodemvrijheid van zijn raceauto minimaal is.
Dus elke knikje is al link voor hem.
Hij kan ook geen gewone verkeersdrempel nemen.
Kijk ook eens naar dit filmpje.
Alle respect voor die jongens!
http://www.jeroentje.nl/media/foto/7571.jpg
Ik denk dat de reden dat camperbouwers en raceteams gebruik maken van een klep die omhoog gaat, inderdaad gelegen is in de redenering zoals eerder door Janneman gegeven is:
Als de klep niet goed aansluit bij een horizontale bodem, dan vervormt hij redelijk makkelijk.
Je wil toch ook dat de klep er nog een beetje mooi uitziet en niet te massief.
Bij een paardentrailer gebruiken ze echt hele zware stalen profielen en de meeste paarden zijn iets lichter dan een auto.
Een beetje rijpaard weegt 600 kilo. Als het echt groot is misschien 700. En een Smart weegt dat ook, met een lege tank.
En een Mini al minstens 1.000 kilo.
Ze willen dat de paarden op een grote vlakke vloer staan en daardoor laten ze de klep scharnieren ter hoogte van de laadvloer.
En dat is al snel ergens tussen de 1.00 en 1.40 meter.
Bij mijn bus zou ik dat rond de 60 of 70 centimeter kunnen houden.
Dan is er met een achterklep van 2.00 meter helemaal geen knik of minimaal.
Want in de wagen zelf lopen de rijplaten in het verlengde hiervan door.
Hier een foto van Jeroentje, waarin je kunt zien hoe de rijplaten in zijn bus zitten.
En let ook op de afstand van de grond tot de onderrand van zijn bus.
Zeer gering!
En dan de foto van zijn rijplaten.
Deze rijplaten zijn redelijk lang. Ik schat iets van 2.50 - 2.75 meter.
Hij heeft die lengte nodig om dat de bodemvrijheid van zijn raceauto minimaal is.
Dus elke knikje is al link voor hem.
Hij kan ook geen gewone verkeersdrempel nemen.
Kijk ook eens naar dit filmpje.
Alle respect voor die jongens!
http://www.jeroentje.nl/media/foto/7571.jpg
Ik denk dat de reden dat camperbouwers en raceteams gebruik maken van een klep die omhoog gaat, inderdaad gelegen is in de redenering zoals eerder door Janneman gegeven is:
Als de klep niet goed aansluit bij een horizontale bodem, dan vervormt hij redelijk makkelijk.
Je wil toch ook dat de klep er nog een beetje mooi uitziet en niet te massief.
Bij een paardentrailer gebruiken ze echt hele zware stalen profielen en de meeste paarden zijn iets lichter dan een auto.
Een beetje rijpaard weegt 600 kilo. Als het echt groot is misschien 700. En een Smart weegt dat ook, met een lege tank.
En een Mini al minstens 1.000 kilo.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten