Inmiddels hebben wij een kleine 2500 km gereden in onze nieuwe aanwinst. Tot grote tevredenheid. WE zijn naar de Franse kust, en de Belgishe ardennen geweest. Het beestje loopt goed op de snelweg ( 105 km) op zijn top. De moter klinkt rustig, en het toerental lijkt goed. De kruissnelheid was trouwens 95 km per uur. Ook de de stevige heuvels, en bergen in de ardennen deed hij het beter dan verwacht. Alleen lijkt hij wat trekkracht te missen tussen zijn 3de en 4de versnelling. Bivoorbeeld als je vanaf een klaverblad de snelweg op komt, zit hij qua toeren de tussen zijn 3de en 4de versnelling. Als ik bijvoorbeeld van zijn 3 naar 4 schakeld, duurt het lang voor hij weer snelheid krijgt.
In tegenstelling tot gewoon rechtuit rijden op de snelweg of bij optrekken vanaf stilstand.
Nu dus eigenlijk mijn vraag. Hij stoot bij het starten een enorme witte rookwolk uit. Ook als de moter al warm gereden is. Uiteraard heb ik het Dummie diesel hoofdstuk bezocht. Want een dummie ben ik, op het gebied van motoren, en met name diesel motoren. Het is uiterst leerzaam, ik weet nu veel meer over de werking van een moter

Heb ik nu versleten zuigerveren, of staat mijn pomptiming te laat? Of is mijn moter versleten, in combinatie met bovengenoemde?
Het betreft een mercedes 206 d uit 75. Ik weet helaas het moter typenr niet :oops: .
Ik denk dat er behoorlijk wat kilometers mee gemaakt zijn.
Dus, wat kan ik doen?
Groeten Peter.