Verbouwing 508 ex-ambulance
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
- Locatie: Marknesse
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
EN ZO IS DE BUS UITEINDELIJK GEWORDEN....
Hallo,
Da's al weer even geleden. Tijd voor een update. Onze bus is nu zover dat we ermee weg kunnen, we zijn er al mee op stap geweest. Er zit veel vrije tijd in de bouw, maar ik vind het nog steeds erg leuk werk en ben blij met het resultaat. Tijdens onze eerste vier nachtjes weg zijn we geen rare dingen tegengekomen, alles doet het gewoon tot nu toe. Aan de hand van foto's hier de bouw en het resultaat.
http://img152.imageshack.us/img152/2264/img5137b.jpg[/img]
De bovenkasten in aanbouw.
De dakdoorvoer voor de kachel. De bedrading van links naar rechts en van voor naar achter zit achter de plafondplaten.
Het kacheltje geplaatst. Flink wat passen en meten om met de vloerdoorvoer niet midden op een balk uit te komen. Achter de kachel komt een kast die weer precies vlak met de bovenkasten moet vallen.
Het zonnepaneel is 240 Wp. Dit is tot nu toe genoeg voor wat ledlampjes, kachelventilator en koelkast (alles 220 v ). Ik denk wel dat er in de toekomst nog een laadomvormer bijkomt zodat de dynamo ook meelaadt onderweg. Het paneel is 100 x 160 cm en zit vast met 8 rubberen trillingsdempers, 2 op elke hoek.
De bediening van de waterpomp, kachelventilator en boiler wilden we niet in het zicht hebben, deze hebben een plaatsje in de kast gekregen. Het luikje op de bodem van de kast kan eruit om de kachelventilator schoon te maken. De regelaar voor de zonnnestroom en de 12-220 omvormer van 380 W zitten in de bagageruimte. Hier zitten ook de zekeringen, aardlekschakelaar en evt walstroomaansluuiting.
Het resultaat van bovenaf...
Kom binnen!
De opklapbare tafel met gedraaide stoelen
Keuken, koelkast en bed
De kast met de kachel en een uitloop van de ringverwarming. De andere twee uitlopen zitten bij de instap links en rechts.
Door de achterdeur genomen.
De bovenkasten sluiten met mini-pushlocks en zijn afgewerkt met plexyglas-plaatjes. Alle naden heb ik gedaan met epoxihars.
Het kastje naast de keuken. Hierin past precies het chemisch toilet.
Een foto van de bagageruimte.
De ruimte onder de bagageruimte, met boiler, waterpomp en huishoudaccu. Dit is een 225Ah loodzuur-accu geworden
De ruimte, nu afgesloten met een luik.
Dit was het voor nu. Plan is om volgende winter een buiten-douche te maken die tussen de achterdeuren kan hangen. Verder ga ik nog een fietsenrek maken dat met de fietsen erop opzij gedraaid kan worden. Dan hoeven de fietsen er niet af als we iets uit de bagageruimte nodig hebben. Luifel en een hoes om het reservewiel laten we maken.
Hartelijke groet en tot ziens!
Danny
Hallo,
Da's al weer even geleden. Tijd voor een update. Onze bus is nu zover dat we ermee weg kunnen, we zijn er al mee op stap geweest. Er zit veel vrije tijd in de bouw, maar ik vind het nog steeds erg leuk werk en ben blij met het resultaat. Tijdens onze eerste vier nachtjes weg zijn we geen rare dingen tegengekomen, alles doet het gewoon tot nu toe. Aan de hand van foto's hier de bouw en het resultaat.
http://img152.imageshack.us/img152/2264/img5137b.jpg[/img]
De bovenkasten in aanbouw.
De dakdoorvoer voor de kachel. De bedrading van links naar rechts en van voor naar achter zit achter de plafondplaten.
Het kacheltje geplaatst. Flink wat passen en meten om met de vloerdoorvoer niet midden op een balk uit te komen. Achter de kachel komt een kast die weer precies vlak met de bovenkasten moet vallen.
Het zonnepaneel is 240 Wp. Dit is tot nu toe genoeg voor wat ledlampjes, kachelventilator en koelkast (alles 220 v ). Ik denk wel dat er in de toekomst nog een laadomvormer bijkomt zodat de dynamo ook meelaadt onderweg. Het paneel is 100 x 160 cm en zit vast met 8 rubberen trillingsdempers, 2 op elke hoek.
De bediening van de waterpomp, kachelventilator en boiler wilden we niet in het zicht hebben, deze hebben een plaatsje in de kast gekregen. Het luikje op de bodem van de kast kan eruit om de kachelventilator schoon te maken. De regelaar voor de zonnnestroom en de 12-220 omvormer van 380 W zitten in de bagageruimte. Hier zitten ook de zekeringen, aardlekschakelaar en evt walstroomaansluuiting.
Het resultaat van bovenaf...
Kom binnen!
De opklapbare tafel met gedraaide stoelen
Keuken, koelkast en bed
De kast met de kachel en een uitloop van de ringverwarming. De andere twee uitlopen zitten bij de instap links en rechts.
Door de achterdeur genomen.
De bovenkasten sluiten met mini-pushlocks en zijn afgewerkt met plexyglas-plaatjes. Alle naden heb ik gedaan met epoxihars.
Het kastje naast de keuken. Hierin past precies het chemisch toilet.
Een foto van de bagageruimte.
De ruimte onder de bagageruimte, met boiler, waterpomp en huishoudaccu. Dit is een 225Ah loodzuur-accu geworden
De ruimte, nu afgesloten met een luik.
Dit was het voor nu. Plan is om volgende winter een buiten-douche te maken die tussen de achterdeuren kan hangen. Verder ga ik nog een fietsenrek maken dat met de fietsen erop opzij gedraaid kan worden. Dan hoeven de fietsen er niet af als we iets uit de bagageruimte nodig hebben. Luifel en een hoes om het reservewiel laten we maken.
Hartelijke groet en tot ziens!
Danny
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Chapeau!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Mooi resultaat! Maar je watertanks hangen onder de bus. Ben je niet bang dat de boel bevriest in de winter of gaan jullie 's winters niet weg?
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Hoi Danny,
Ziet er mooi uit!
Knap dat je het afgelopen maanden hebt kunnen fixen.
Heb je hem al eens vol geladen gewogen?
grtz
Joop
Ziet er mooi uit!
Knap dat je het afgelopen maanden hebt kunnen fixen.
Heb je hem al eens vol geladen gewogen?
grtz
Joop
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Complimenten, hij ziet er super uit, ook aan de buitenkant.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Geweldig Danny, overtreft alle verwachtingen van toen ik de bus op het erf zag staan......
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
Mercedes 406 uit 1969
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Zeer netjes en doordachte inrichten en inbouw.
Enige wat ik helaas niet zo een fijn gevoel vind is een lood zuur accu met een boiler met gas en ontsteking in de zelfde kleine ruimte.
En als je stroom voor je huishoud vanaf je start accu komt zou ik je adviseren om een veel dikkere kabel te nemen op het oog lijkt dit 6mm2 daar ga je op 4 meter en 12 volt heel veel verlies op leiden.
Maar voor de rest complimenten voor het werk!
Enige wat ik helaas niet zo een fijn gevoel vind is een lood zuur accu met een boiler met gas en ontsteking in de zelfde kleine ruimte.
En als je stroom voor je huishoud vanaf je start accu komt zou ik je adviseren om een veel dikkere kabel te nemen op het oog lijkt dit 6mm2 daar ga je op 4 meter en 12 volt heel veel verlies op leiden.
Maar voor de rest complimenten voor het werk!
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Geweldige mooie, vrolijke bus is het geworden, complimenten!
Ik kom met mijn bus nu ook bijna bij het aanbrengen van de wand- en plafondplaten. Als ik de fotootjes bekijk lijkt het alsof je best moeite hebt gehad om de plafondplaten netjes op elkaar te laten aansluiten, of is dat een vertekening van de foto?
Heb je daarvoor nog tips wellicht? (ga plafond ook met 5mm buigtriplex doen)
Slim ook, die kacheluitloop in de cabine
Je meldt dat je alle naden van de betimmering hebt weggewerkt met epoxyhars. Epoxy is geweldig spul, maar hars zonder glasweefsel is erg dun, hoe heb je daarmee naden strak kunnen krijgen? Of heb je Epoxyplamuur gebruikt?
De huishoudaccu is een 225Ah loodzuur accu geworden, maar de afgebeelde accu is een 170Ah Calcium (start-)accu?
Er zijn ook een paar foto's niet doorgekomen door foutjes in de phpBB code, dat zijn de volgende:
Ik kom met mijn bus nu ook bijna bij het aanbrengen van de wand- en plafondplaten. Als ik de fotootjes bekijk lijkt het alsof je best moeite hebt gehad om de plafondplaten netjes op elkaar te laten aansluiten, of is dat een vertekening van de foto?
Heb je daarvoor nog tips wellicht? (ga plafond ook met 5mm buigtriplex doen)
Slim ook, die kacheluitloop in de cabine
Je meldt dat je alle naden van de betimmering hebt weggewerkt met epoxyhars. Epoxy is geweldig spul, maar hars zonder glasweefsel is erg dun, hoe heb je daarmee naden strak kunnen krijgen? Of heb je Epoxyplamuur gebruikt?
De huishoudaccu is een 225Ah loodzuur accu geworden, maar de afgebeelde accu is een 170Ah Calcium (start-)accu?
Er zijn ook een paar foto's niet doorgekomen door foutjes in de phpBB code, dat zijn de volgende:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
- Locatie: Marknesse
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Dank voor al die positieve reaktie's!
Iedere keer als ik langs ons busje loop wordt ik een beetje blij, en dan zijn we nog niet eens op vakantie, kun je nagaan! Ik heb echt heel veel gehad aan dit forum, wat is er toch een berg informatie op te vinden.
Over de tanks: die zijn inderdaad niet vorstvrij, in de winter gebruiken we de bus hooguit voor een nachtje, niet om echt te kamperen. We hebben de hh-accu in dezelfde ruimte als de boiler. Wel zit er een centrale gasafvoer op de accu en is de ruimte goed geventileerd. Ik weet eigenlijk niet hoe link dat is, en of knalgas lichter of zwaarder is dan lucht. Weet iemand dat?? Eerlijk gezegd ook niet echt aan dit risico gedacht bij de bouw...
De startaccu is nu nog niet aan de hh-accu gekoppeld. Er liggen ook nog geen draden. Als we dat wel gaan doen zal ik flink dikke kabels nemen, Tegen die tijd zal ik het forum weer eens doorspitten...
Over de accu: ik wilde een centurion x-tender, maar die kon de plaatselijke accuhandel niet leveren. Deze was ook 225 Ah zeiden ze, maar (uit m'n hoofd) 160 A/5uur of zoiets? Ben hier niet in thuis, de accu was wel stukken goedkoper dan de centurion. Hij zit er nu in, we kijken wel waar het schip strand....
Die naden is inderdaad een lastige, vooral voorin en achterin waar het plafond aan 3 kanten naar beneden gaat. Het middenstuk wil nog wel omdat je daar maar een kant op hoeft te buigen. Als ik het weer moest doen zou ik de platen op veel meer plaatsen een inkeping geven,zodat je de rondingen van de bus gemakkelijker kunt volgen. Deze zaagsnedes dan weer afwerken met epoxihars, dan schuren, nog meer schuren, glasweefsel ertegen, hars, en schuren maar weer... Het gebruikte materiaal heet polypox epoxihars, een harder en glasbubbels. De matjes die ik op de naden gelegd heb is ook glas. Ik vind het lekker werken, het is goed te schuren en goed overschilderbaar. Of het sterk genoeg is zal moeten blijken..
Winand dank je voor de foto's Er was iets misgegaan maar ik wist niet wat. Binnenkort ga ik de bus wegen, ben ook erg benieuwd. We hebben zo licht mogelijk gebouwd, we zien wel.
Groet Danny
Iedere keer als ik langs ons busje loop wordt ik een beetje blij, en dan zijn we nog niet eens op vakantie, kun je nagaan! Ik heb echt heel veel gehad aan dit forum, wat is er toch een berg informatie op te vinden.
Over de tanks: die zijn inderdaad niet vorstvrij, in de winter gebruiken we de bus hooguit voor een nachtje, niet om echt te kamperen. We hebben de hh-accu in dezelfde ruimte als de boiler. Wel zit er een centrale gasafvoer op de accu en is de ruimte goed geventileerd. Ik weet eigenlijk niet hoe link dat is, en of knalgas lichter of zwaarder is dan lucht. Weet iemand dat?? Eerlijk gezegd ook niet echt aan dit risico gedacht bij de bouw...
De startaccu is nu nog niet aan de hh-accu gekoppeld. Er liggen ook nog geen draden. Als we dat wel gaan doen zal ik flink dikke kabels nemen, Tegen die tijd zal ik het forum weer eens doorspitten...
Over de accu: ik wilde een centurion x-tender, maar die kon de plaatselijke accuhandel niet leveren. Deze was ook 225 Ah zeiden ze, maar (uit m'n hoofd) 160 A/5uur of zoiets? Ben hier niet in thuis, de accu was wel stukken goedkoper dan de centurion. Hij zit er nu in, we kijken wel waar het schip strand....
Die naden is inderdaad een lastige, vooral voorin en achterin waar het plafond aan 3 kanten naar beneden gaat. Het middenstuk wil nog wel omdat je daar maar een kant op hoeft te buigen. Als ik het weer moest doen zou ik de platen op veel meer plaatsen een inkeping geven,zodat je de rondingen van de bus gemakkelijker kunt volgen. Deze zaagsnedes dan weer afwerken met epoxihars, dan schuren, nog meer schuren, glasweefsel ertegen, hars, en schuren maar weer... Het gebruikte materiaal heet polypox epoxihars, een harder en glasbubbels. De matjes die ik op de naden gelegd heb is ook glas. Ik vind het lekker werken, het is goed te schuren en goed overschilderbaar. Of het sterk genoeg is zal moeten blijken..
Winand dank je voor de foto's Er was iets misgegaan maar ik wist niet wat. Binnenkort ga ik de bus wegen, ben ook erg benieuwd. We hebben zo licht mogelijk gebouwd, we zien wel.
Groet Danny
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Voor de RDW keuring neem ik aan? Is het niet handiger om te wegen met een minimale inrichting om zo aan zitplaatsen en de vermelding kampeerauto op het kenteken te komen, en dan pas verder te gaan bouwen? Dan hou je ook een groter laadvermogen op het kenteken?Danny schreef:Binnenkort ga ik de bus wegen, ben ook erg benieuwd. We hebben zo licht mogelijk gebouwd, we zien wel.
Ik ben zelf ook aan het denken om een 508 uit '86 helemaal van nul af aan als camper op te gaan bouwen en het is erg fijn jullie project zo mooi te zien vorderen!
Nog een vraagje, zie het niet zo 1-2-3 terug, heb je onder de bus vloer-isolatie geplaatst?
- melvin
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
schitterende bus!! Inrichting is robuust, ruimtelijk en al het nodige zit erin. Topper! Laat die vakantie maar gauw beginnen dan
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Harstikke mooi Danny, ziet er geweldig uit, je hebt goed je best gedaan :P
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Mooie inbouw Danny, ziet er puik uit.
Nog even over dat wegen bij de RDW, ik zie dat het voertuig nog niet als kampeerauto staat en als leeggewicht als 2730 kg
geregistreerd staat. Kijkend naar de inbouw zal dat nu wel wat meer zijn, ik schat zelf (als ik vergelijk met mijn eigen bus), rond de 3100 kg. Tip: probeer vóór de weging de spullen die je voor de regels niet nodig hebt en makkelijk te verwijderen zijn eruit te halen. Scheelt je in gewicht en uiteindelijk in wegenbelasting en verzekering. Denk dan spullen als HH accu, chemisch toilet, bestek, borden, pannen, watertanks leeg etc.
Succes en groet,
Gerard
Nog even over dat wegen bij de RDW, ik zie dat het voertuig nog niet als kampeerauto staat en als leeggewicht als 2730 kg
geregistreerd staat. Kijkend naar de inbouw zal dat nu wel wat meer zijn, ik schat zelf (als ik vergelijk met mijn eigen bus), rond de 3100 kg. Tip: probeer vóór de weging de spullen die je voor de regels niet nodig hebt en makkelijk te verwijderen zijn eruit te halen. Scheelt je in gewicht en uiteindelijk in wegenbelasting en verzekering. Denk dan spullen als HH accu, chemisch toilet, bestek, borden, pannen, watertanks leeg etc.
Succes en groet,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Hij is van '86 dus wegenbelasting zowieso nul. Maakt dat voor een oldtimer-verzekering wel uit denk je?GerardM schreef: Scheelt je in gewicht en uiteindelijk in wegenbelasting en verzekering.
Maar inderdaad, zoveel mogelijk eruit voor de keuring. En waarom eigenlijk uberhaupt nog keuren als er al een kenteken op zit bij een belastingvrije bus? Voor de zitplaatsen neem ik aan? Maar wat ik dan zou doen is gewoon een paar banken erin (mag zelfs in lengterichting zonder gordels denk ik bij een oude bedrijfsauto) voordat alle andere spullen erin zitten en dan naar de RDW, en daarna pas het interieur erin bouwen, dan heb je maximale hoeveelheid laadvermogen en zitplaatsen erop staan.
Ik zag laatst trouwens bij iemand als omschrijving van de inrichting "MPV" staan. Die had een volledig kale 508 laten keuren, kwam op 3 zitplaatsen uit met een breed bijrijders bankje voorin. Iemand een idee wat die notatie betekent?
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Verbouwing 508 ex-ambulance
Ja klopt, is inderdaad van 1986 dus belastingvrij - had ik even over het hoofd gezien...
Of het gewicht uitmaakt voor de verzekering, hangt af van welke soort verzekering en maatschappij. Maar in het algemeen geldt, hoe zwaarder, hoe duurder 8) .
Groet,
Gerard
Of het gewicht uitmaakt voor de verzekering, hangt af van welke soort verzekering en maatschappij. Maar in het algemeen geldt, hoe zwaarder, hoe duurder 8) .
Groet,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten