12V zonder omvormer

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
jandewit6@gmail.com
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:16

12V zonder omvormer

Bericht door jandewit6@gmail.com »

Ik heb 2x 24 volt aan boord, voor het starten en voor het woongedeelte. Beide seriegeschakelde 12V accu's. Het woongedeelte staat op 12V via omvormer(s). Nu vraag ik me af wat het nut is van de omvormers. Als ik namelijk de serie-schakel draad (ik weet de juiste term niet, maar de draad dus die de + en - van beide accu's verbindt en dus voor de serieschakeling zorgt) als + aan mijn multimeter hang en de - op de massa aansluit, heb ik ook 12V. Waarom zou ik dan nog een omvormer er tussen zetten die de 24 naar 12V omschakelt? Ik belast toch beide accu's evenveel?
Of kan ik er op een andere manier voor zorgen dat de omvormer afschakelt als er geen stroom getrokken wordt?
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: 12V zonder omvormer

Bericht door Grumble »

Omdat je serie geschakelde accu's hebt, worden ze allebei evenveel belast als je van de 24volt met een omvormer 12 volt maakt.
Tap je nu halverwege spanning af en gaat die belasten, belast je alleen de accu die tussen de 0 en 12 volt geschakeld is en niet die tussen 12 en 24 volt geschakeld is.
Ga je na het belasten weer laden, krijgt de 'bovenste' accu teveel en/of de 'onderste' te weinig.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12V zonder omvormer

Bericht door Admin »

Waarom je dit beslist NIET moet doen is omdat je de beide accu's ongelijk belast (zowel met ontladen als met laden) waardoor de levensduur van één van beide drastisch wordt verkort.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
jandewit6@gmail.com
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:16

Re: 12V zonder omvormer

Bericht door jandewit6@gmail.com »

Ja ik realiseerde me op de fiets opeens mijn denkfout. Ik dacht ik belast beide accu's, maar het is er dus maar 1.
Hoe zit het nu met die omvormers? Trekken die stroom ook als er verders geen gebruikers achter zitten? Of valt dat wel mee?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12V zonder omvormer

Bericht door Admin »

Er zijn twee soorten:
- de seriële omvormer. Heeft niet zo'n geweldig rendement, maar trekt onbelast helemaal niets.
- de schakelende omvormer. Heeft een hoger rendement, maar trekt ook onbelast een bepaalde "ruststroom", tussen enkele en enkele tientallen mA's.

Maak voor de lol eens een lijstje van 12 V-verbruikers in het woondeel. Misschien kun je de meeste vervangen door/ombouwen tot 24 V-verbruikers. Dan houd je misschien alleen een autoradio over op 12 V.
NB Er bestaan 24 V radio's, maar die zijn duurder. Vrijwel alle andere elektra aan boord kun je ook in 24 V vinden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 12V zonder omvormer

Bericht door Frank.fjph »

Je kun wel zonder omvormer werken met een 24 V dynamo en een 12 V huishoud systeem.
Ik vres voor andere lezers dat ik in herhaling val, maar mijn oplossing is vrij simpel:

Ik heb 2 accu's van 90 AH voor het huishoud deel, met een schakelaar ( wel een beetje zware, 25a30 Amp) schakel ik de accu's in serie als ik rijdt en parrallel als ik stil sta. Verder heb ik het 12V element van de koelkast vervangen door een 24 V exemplaar.

Voordelen:

1. Goedkoop, schakelaar van een paar ientjes
2. Geen verlies in de DC/DC converter
3 geringe storingskans.
4 Je blijft alert, want je moet zelf er aan denken hem om te schakelen........ :shock:

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12V zonder omvormer

Bericht door DVIII »

Frank , deze man wil zijn startaccu's creatief gebruiken, dan heb je aan jouw , geschikt voor woonaccu's schakeling niets. ik raad trouwens iedereen aan een solide massa schakelaar in te bouwen , ook al heb je dan minimum verbruikers , als je in de stalling staat of zo verbruik je niets , en dan start de bus ook na 6 maanden weer gewoon ( als de accu's goed zijn tenminste) .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten