Hallo camperaars
Ik heb op de Magirus Deutz Mercur een wisselstroomdynamo gemonteerd. Deze wil ik aansluiten en dat is niet zo'n probleem. Ik wil de oude dynamo (gelijkstroom) compleet aangesloten laten en alleen de V-snaar demonteren.
Kan dit problemen opleveren als beide dynamo's compleet aangesloten zijn en de wisselstroomdynamo in werking is. Van de gelijkstroomdynamo kan ik eventueel ook de stekker demonteren (waterdichte afsluiting tussen bekabeling en dynamo) De Mercur is een 4x4 truck dus ook zal er wel eens een waterdoorwading zijn.
Groeten Willem van der Ziel :)
Hallo Willem,
Dat zal voor de wisselstroom dynamo geen probleem zijn. In feite is de gelijkstroom dynamo van het elektrische systeem afgeschakeld als die niet laad. In de regelaar voor die gelijkstroom dynamo zitten 2 relais die allebeide uit staan en met name 1 daarvan om te voorkomen dat er stroom terug loopt door de dynamo.
Het zou wellicht wel verstandig zijn om de gelijkstroom dynamo spanningsloos te maken.
Ik denk dat het zelfs geen probleem is als je ze alle twee aangesloten laat. De wisselstroom dynamo levert immers gewoon gelijkstroom aan de accu middels een ingebouwde gelijkrichter. Die weet echt niet dat er nog een antieke gelijkstroom dynamo mee draait want zo slim is ie niet. Ik heb ook wel eens de busdynamo en de extra dynamo gelijktijdig de HH accu's op laten laden (als het ff vlug moest) en geen problemen geconstateerd. Overigens, waarom sloop je dat oude ding er niet gewoon vanaf? Die nieuwe kan echt wel tegen een beetje water!
Hoi Johannes en Maxer
Bedankt voor de antwoorden. Met de Mercur ga ik richting Zuid-Spanje. Ik laat de auto daar staan als we er in een week of vijf ( hopelijk veel off-road) aangekomen zijn. Daarna gaat het ( maanden later ) waarschijnlijk richting Marokko. Ik moest voor de aandrijving van de wisselstroomdynamo een extra poelie monteren. Deze zit gemonteerd op de poelie van de compressor. Gaat de compressor om de één of andere reden kapot ( lagers ) dan kan ik de wisselstroomdynamo niet meer aandrijven. Ik kan dan de v-snaar van de gelijkstroomdynamo monteren en heb dan toch weer een werkend laadsysteem. Ik kan zonder werkende compressor rijden omdat de Mercur een hydraulisch remsysteem heeft met een bekrachtiging door luchtdruk. Ik sta dus niet stil als het luchtsysteem de geest geeft. Ik probeer het zo te bouwen dat er zo min mogelijk redenen zijn waarom ik niet zelfstandig verder zou kunnen rijden.
Nogmaals bedankt, Gr Willem
Hallo allemaal
Ik zit vandaag even met het electrisch schema om de gelijkstroomdynamo af te koppelen en de wisselstroom aan te sluiten maar zie op de wisselstroomdynamo zelf geen aansluiting voor het laadlampje. Als ik het zo zie dan zie ik alleen maar een aansluiting BAT. Hmm.... misschien iemand een idee want ik hoor elders dat dit wel nodig zou zijn.
Toch nog even slimmer zien te worden dus.
Gr Willem
Hoi , ik ben er uit. Ik heb een Delco type 200 en die heeft alleen een aansluiting voor de BAT. IK maak een 16 mm2 draad tussen de BAT-aansluiting en de startmotor. Boven op de dynamo zit een stekkertje waarmee je "volt"kunt regelen. Deze verzorgt kennelijk ook een doorverbinding waardoor de dynamo zelfopstartend is. Even de rode 51b draad tussen de externe regelaar van de gelijkstroom dynamo onderbreken en de zaak is bijna geregeld. Daar het laadlampje niet meer werkt kan er een voltmeter voor een 24 volt installatie gemonteerd worden als controlemiddel. De V-snaar van de gelijkstroom even demonteren en het geheel kan als reserve aanwezig blijven. Binnenkort is er weer sleuteltijd om het te realiseren. Groeten Willem :mrgreen:
daar bovenop zitten niet toevallig twee lipjes die op het achterschild met 1 en 2 genummerd zijn? Indien dan is 1 het controle lampje en 2 is de sensor voor de regeling, oftewel + accu.
Hoi allemaal
Er staat gezien vanaf de bestuurderszitplaats inderdaad een 2 links van het doorverbindblokje en een 1 rechts van het blokje. Uiterst rechts staat nog een R. In plaats van het doorverbindblokje kan ik dus twee extra draden aanbrengen waardoor het laadlampje weer zijn taak op zich kan nemen. Er zitten onder het doorverbindblokje vier aansluitingen in een vierkant. De linker zijkant en de achterste zijn doorverbonden dmv van het blokje. Groeten Willem