APK 1 of 2 jaar

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

APK 1 of 2 jaar

Bericht door Frank Pronk »

Zo ik heb weer een leuke vraag,

Wij hebben in februari een 508 gekocht met sandwich body, leeggewicht 3030 kg. rijklaar 3130 (volgens kenteken)
Volgens de vorige eigenaar stond de wagen op B-rijbewijs.

Nu heb ik mercedes gebeld om deze wagen op c-rijbewijs terug te zetten, en wat blijkt???
Deze wagen is altijd al C geweest....

De Apk die erop zit is t/m 07-2013 dit geeft dus aan dat hier een camper van meer dan 3500 kilo is gekeurd voor 2 jaar, klopt dit wel?
Volgens mercedes is het max gewicht 5000 kilo, dus zou hij elk jaar gekeurd moeten worden? toch?
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Dennis en Nancy »

Stuur me even een berichtje met je kenteken.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Detlev »

Hoezo ga je met die datum uit van 2 jaar keurin? dat is toch gewoon volgend jaar?
Dat het een maand langer is is niet zo raar, dat kan als je 'm eerder laat keuren.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door vanhooltje »

Campers boven de 3500kg moeten ieder jaar APK gekeurd worden.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Frank Pronk »

Wat jullie aangeven klopt allemaal als een bus,

Echter is onze wagen juli 2011 gekeurd, en geldig tot juli2013
Op het kenteken staat Personenwagen....
Maximaal toelaatbaar gewicht is niet geregistreerd,
Maar volgens mercedes is het een vrachtwagen,

De wagen is in 1986 ongeveer omgebouwd van bus naar camper en toen is e.e.a. omgegooid op kenteken.

Volgens alle gegevens heb ik nu een personenwagen van meer dan 3500 kg :up: en dus keuren om de 2 jaar hihi :ooo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Dennis en Nancy »

RDW gegevens van deze camper is ÜBER wazig!

Er is geen Toegelaten Maximum Massa geregistreerd. Enkel ledig en rijklaar gewicht. verder is het een personenwagen kenteken met kampeerauto inrichting. Er is erg veel 'niet geregistreerd' bij deze camper. Ik zou alles gewoon zo laten. :up:

Ik denk gewoon elke 2 jaar APK en opkeuren naar 5t (als je dat zou willen) hoeft niet omdat het maximum niet op de kentekenpapieren staat. (ervan uitgaande dat Frank een C heeft)

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Frank Pronk »

Tja,

ik heb gewoon een C-rijbewijs, dat is geen enkel probleem.
De homologatie afdeling van Mercedes heeft te kennen gegeven dat deze wagen een max toelaatbaar gewicht heeft van 5000kg.
Dus ik geloof niet dat ik me er verder druk over ga maken. :up:

hihi maar het is wel leuk....
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Leo »

Wat niet weet, wat niet deert.

Je moet ambtenaren nooit wakker maken, want dan nemen ze absoluut de verkeerde beslissing. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Gino »

Is het ledig gewicht niet leidend in deze?
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Evan »

nee, alleen de maximaal toegestane massa. bij een ledig gewicht van ongeveer 3 ton mag je prima op B rijbewijs rijden. Indien die er niet is, kun je 'm in theorie zelfs tot 50 ton laden. Als je maar het papiertje hebt om met zo'n zwaar voertuig te mogen rijden.
Je moet natuurlijk altijd rekening houden met de technisch maximum toelaatbare massa, dwz het maximaal laadvermogen... :)
Gebruikersavatar
Frank Pronk
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:29
Locatie: Nieuwegein

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Frank Pronk »

zou dit misschien een oude truuk (van de heren camperbouwers) zijn om toch met een B-rijbewijs een zwaar voertuig (>3500kg)te mogen besturen?????

ik kan me niet indenken dat je dit tegenwoordig zo voor elkaar krijgt
Een dag niet gegriept is een vergriepte dag.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door De Rooie Reus »

Volgens mij is bij personenwagens het ledig gewicht bepalend en bij bedrijfswagens de toegestane maximale massa.
Mijn personenwagen heeft een eigen gewicht (leeg) < 3.500 kg terwijl ze tot maximaal 4.800 kg beladen mag wordeN. Ook bij haar is de frequentie 2 jaar.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door winand »

kan me een praatje herinneren tijdens het technisch uurtje tijdens een dbbl weekend;
"Kentekens zonder vermelding van het maximale toegestane gewicht zijn zeldzaam, ben er zuinig op"

Je mag (in dit geval) hiermee rijden met een B-rijbewijs omdat het leeggewicht onder de 3500 kg is.
Met een B-rijbewijs mag je 'm tot 3500 kg laden.

Heb je een C-rijbewijs dan wordt het helemaal mooi, want dan kan je 'm 'onbeperkt' volstouwen.

Ideaal toch?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: APK 1 of 2 jaar

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Frank ea

Ik lees net deze discussie en heb zelf dezelfde situatie:

Kenteken met personenauto (geel) kenteken, geen tech max en geen toelaatbaar max gewicht.

Het advies dat ik al meermalen heb gehad van RDW ambtenaren (de goeie) en KLPD deskundige:

Nooit je kenteken verliezen, wijzigen of anderszins opsturen, want dan kijg je meteen alle details erop inclusief de maximale massa's en aantal personen etc.

Het voordeel van een dergelijk kenteken zijn:

1. Als je C rijbewijs hebt kom je wel door de controles heen, ook al ben je >3500kg, want ze kunnen bij de controle niet het max gewicht achterhalen, en als je aantoont dat MB 5000 kg opgeeft, ook niet in de problemen komen met je verzekering.

2. Je mag je als een personenauto gedragen dus waar restricties zijn voor vrachtagens gelden die niet voor jou, dit aldus een Duitse polizist, die zei : das ist einfach ja, is das ein PKW kenzeichen dan ist es ein PKJ.....

3. Als je er in rijdt met B rijbewijs en men kan niet zien dat het max toelaatbaar gewicht groter is dan 3500 kg , dan moeten ze al die mobiele weegschaal hebben om je een prent te geven voor overgewicht, wat je dan weer kan bestrijden met de 5000kg van MB....

Hoewel er al vaker over is gediscussieerd lijkt mij dit het perfecte kenteken....................................................................

Ik rijd er nu al 17 jaar probleemloos mee rond..................................................totdat ik dit jaar een kleine grensovergang van Italie naar Zwitserland nam.... :roll: :twisted:

Douanier: kijkt moeilijk naar mijn bus ( 508D, buscamper 7m hoge uitvoering)met motordrager achterop.
vraagt om kenteken: ziet geen max massa erop en stelt dat ik te zwaar ben, en vraagt hoe zwaar ik denk dat ik weeg

Ik: Ben niet te zwaar, kijk maar 508 betekent 5 ton, en geef hem mijn groot rijbewis erbij. misschien weeg ik 3600 kg,????

Douanier: Ik kan u niet toelaten, u bent te zwaar, we gaan wegen: resultaat: met vrouw en proviand samen: 4600 Kg.

Ik: Dat is toch mooi, max is 4995 kg, dus wat is er loos,

Douanier: Staat niet op kenteken, uw kenteken deugt niet u komt er niet in...

Nogmaals meedelen dat ik wel 50 ton mag rijden en dat dit een PKW is waarvoor op NL kenteken geen max laadvermogen voor vermeld wordt mogen niet baten, ambtenaren kunnen blijkbaar niet tegen hun verlies en we zijn fijn in Italie gaan kamperen...


Het verhaal krijgt nog een staartje (niet voor mij maar door mij) en had jullie het complete verhaal willen melden, maar nu ik dit las kon ik het niet laten te reageren

Wat wel leuk is, dat ik nu weet wat ik al jaren wilde weten: wat weegt ie nou als we op vakantie zijn,

frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten