rammelende versnellingsbak TN 310

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
rinuss

rammelende versnellingsbak TN 310

Bericht door rinuss »

Hallo,
Ik heb een probleem met de versnellingsbak van mijn TN 310. Die rammelt nogal behoorlijk als de bak in z’n vrij staat, trap ik de koppeling in dan is het rammelende geluid weg en ook als ik druk zet op de versnelingspook bij de derde en de vijfde versnelling.
Omdat ik nog een gereviseerde bak had liggen heb ik die gemonteerd, en die doet precies hetzelfde.
De volgende onderdelen zijn intussen vernieuwd: drukgroep met druklager en koppelingsplaat, toplager, motorsteunen.
Nu roepen diverse mensen dat het een kwaal is van die bakken en bij de mercedes dealer zij men dat het de rotatie van de motor is.
Wie heeft een idee wat dat irritante rammelende geluid kan zijn en wat zou daar aan te doen zijn
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rinuss op 31 jul 2012, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
deutz

Re: rammelende versnellingsbak TN 310

Bericht door deutz »

Probeer maar eens met wat dikkere olie, het betreft hier een zf vers. bak, en dat is inderdaad een kwaal van wat oudere bakken.
Je kunt ook het stat. toerental wat verhogen, is het rammelen ook weg!
gr.Jan.
melvin

Bericht door melvin »

ik heb ook zoiets sinds ik me bus heb, nu dik twee jaar.
het is geen rammelend geluid ofzo, me pook beweegd niet, maar in ze vrij met warme motor komt er een bijgeluidje uit de bak. ik denk dat het me druklager is die licht meeloopt. met koude motor hoor ik niks, en in de zomer is het beter hoorbaar dan in de winter.
versnellingsbak olie ververst en drukpotje nieuw vet ingestopt hielp niet. ik stoor me er niet meer aan, bij de dealer zeiden ze dat een druklager wel vaker aanloopt het dat het weinig uitmaakt, ze kunnen er oud mee worden. het weegt in ieder geval niet op tegen de oparatie om het weg te halen....
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Een druklager wat meedraait gaat op korte termijn gegarandeerd stuk. Die kan daar echt niet tegen! Wat je hoort zijn de tandwielen, de assen enz van de bak zelf. Daar kan ie inderdaad oud mee worden.
melvin

Bericht door melvin »

ik hoor het ook regelmatig als ik terugschakel naar ze drie, en em lang laat uitrollen in de versnelling, dus bijvoorbeeld vanaf een afrit. dan hoor ik het vaak trugkomen, bij lager toerental is het weer plots weg. andere versnellingen hoor ik het niet.
hij schakelt verder super, dus ik heb er wel vertrouwen in, verder staat hij bijna nooit in ze vrij stationair te draaien.
rinuss

Bericht door rinuss »

Ik gebruik olie LS 80W90 van Kroon, veel dikker zal er wel niet zijn.
Het toerental verhogen heeft geen oplossing gegeven.
Nu heb ik een bak uit elkaar liggen en volgens de gegevens van Mercedes moet de ruimte tussen de synchromeshring en de priceas 2 mm zijn. zou het een oplossing zijn om deze ruimte iets kleiner te maken b.v. 1 mm. de ruimte tussen de priceas en de primaire as wordt dan iets kleiner?
Nu ben ik geen versnellingsbak monteur maar als ik naar de tandwielen in de bak kijk kan ik alleen maar constateren dat er heel goed uitziet, geen rare slijtplekken of beschadigingen van tandwielen. de secundaire as heeft voor zover ik het kan beoordelen geen enkele ruimte.
Het enigste is dat je de price as iets radiaal kan bewegen. De axiale beweging van de price as is minder dan 1 mm.
Wie heeft er nog idéén om van die pokke herrie af te komen.
deutz

Bericht door deutz »

In het verleden waren er toevoegingen voor lawaaierige versn.bakken: een tube met een stroopachtige
sustantie op teflon basis, en het werkte prima! wel bij een verversing doen!
Ik geloof dat het fin-gear heette, bij een goede automat.zaak te koop.
gr.Jan.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Bedoel je zoiets Jan?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
deutz

Bericht door deutz »

Nee dat spul niet Leo, maar de resultaten van dat spul zijn ook goed!
Het is een Teflon basis spul, zal ook wel in meerdere toevoegingen gebruikt worden.
In mijn Deutz zit ook een ZF-bak en die rammelt ook als hij goed warm is, dus stationair
in z,n vrij, ik rij meer dan dat-ie in z,n vrij staat, la maar rammelen!!
gr.Jan.
winand

Bericht door winand »

Mijn 5-bak van mijn 508 doet dat ook als ie warm is.
Alleen in zijn vrij zonder intrappen van koppeling.
Schijnt toch vrij normaal te zijn en geen kwaad te kunnen
heb ik me laten vertellen, weet niet of de 310 bak hetzelfde
in elkaar zit maar het lijkt van wel?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
melvin

Bericht door melvin »

Ik hoor het ook flink met afdalen in z'n derde versnelling. Zodra ik gas geef is het weer weg...
Plaats reactie