DAV(merk)-knoppen in mn 508d ex-ambu. 6 pins! wat is wat :|

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

DAV(merk)-knoppen in mn 508d ex-ambu. 6 pins! wat is wat :|

Bericht door fuzzyduck »

Hallo,

Ik zit met een goeie brainteaser waar ik niet helemaal uit kom.

Op de deurstijl van de achterdeuren zit een knopje waar ik dat blauwe lampje mee kan schakelen (kon... verwijderd). Nu wil ik die knop gaan gebruiken maar nu als gebruik voor het aanzetten van de ambu-plafonniere icm met de 2 lampjes langs de zijkant. Zo kan ik vanuit bed het licht uitdoen.

Bovengenoemde 3 lampjes hebben ook nog andere functionaliteit die ik wil behouden.
1. Ze gaan allen aan bij het openen van de achterdeuren.
2. Ze gaan allen aan op 2 standen met de dim/fel-knop op het schakelpaneel boven de zijdeur.

Weet iemand wat de 6 pinnetjes zijn op de achterkant van deze DAV-knop? En hoe (on earth) ga ik dit zodanig schakelen dat ik dus bovenstaande schakeling krijg.

Ik snap dat dit niet met een eenvoudig antwoord te beantwoorden is maar ik wilde het toch even in de groep gooien :mrgreen: .

Ik zal eens proberen of ik een schakeling kan uittekenen van de huidige situatie. Deze hoop ik dan te kunnen posten.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DAV(merk)-knoppen in mn 508d ex-ambu. 6 pins! wat is wat

Bericht door Frank.fjph »

Een elektrisch schema schetsje zou ook helpen, alsmede een foto'tje van de misterieuze schakelaar is verhelderend.

FraNK
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: DAV(merk)-knoppen in mn 508d ex-ambu. 6 pins! wat is wat

Bericht door fuzzyduck »

Zoals al aangekondigd ga ik mn best doen voor de schakelingtekening ik ga een MS visio proberen hiervoor.

De knop komt gewoon overeen met de knoppen van het schakelpaneel boven de deur hoor. Merk van de knop is DAV en hebben 6 pinnen. Volgens mij hebben alle ex Duitse 508d ambu's die. De nederlands misschien ook wel. Ik vermoed 2x3 pinnen eigenlijk maar dat weet ik niet.

EDIT: http://2.bp.blogspot.com/-U2KCnGo79Dc/U ... GP0503.JPG
daar zie je hem hangen inclusief de 6 pins knoppen. De aanvoer+ heb ik inmiddels omgelegd naar de HH accus.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: DAV(merk)-knoppen in mn 508d ex-ambu. 6 pins! wat is wat

Bericht door Yoni »

Wat is de reden precies?
Wil je meerdere lampen schakelen dan alleen het "blauwe' lampje, Of vind je het blauwe lampje niet fel genoeg?
In het laatste geval wat wij ook hadden is dat heel makkelijk op te lossen.
Het blauw is een semi doorzichtige verf die je met een korrel 240 papier er in 3 minuten uit hebt gepoetst,
nu hebben we fijn licht om een boek of film in bed mee te lezen!

Hoop dat je je hier iets mee kan!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: DAV(merk)-knoppen in mn 508d ex-ambu. 6 pins! wat is wat

Bericht door fuzzyduck »

allen bedankt voor antwoorden. Het blauwe lampje is al geruime tijd geleden gedemonteerd. We pakken onze verbouwing iets grondiger aan wellicht dus hij is pleite.

Het idee van wat ik wil is inmiddels aangepast:

Op het paneel zit een hel/dim knop die de plafondlamp schakelt. Hel stand is plafondlamp aan op hel zonder wandlampjes. Dim stand is plafondlamp op dim strand met wandlampjes.

We slopen de 2 +draden van de wandlampjes van dimstand(daar zitten er dus 3 samengeknepen op 1 schoentje) zodat de knop alleen nog maar de plafondlamp op hel en dim kan zetten.

De 2 wandlampjes verhuizen naar achteren dat zodra je de achterdeuren opent deze onder het bed aangaan. Zo kan je in het donker toch nog je spullen vinden onder het bed. Deze gaan aan als de deuren opengaan met die knop in de sponning van de deur.

Omdat je 's nachts of 's avonds de deuren wel open wil kunnen zetten zonder dat die 2 lampjes aangaan gaat de knop, die ik eerst wilde gebruiken als bedlampje, gebruikt worden om ze uit te kunnen zetten.

Nu ga ik nog bedenken of ik de plafondlamp ook nog aan wil hebben als ik de achterdeuren open zoals dat nu is :roll:

EDIT 1 minuut later: De plafondlamp moet uitblijven als ik de achterdeuren open. Dat zou betekenen dat als ik snachts iets moet pakken achter dat dan het gehele interieur verlicht wordt. Dat lijkt me niet zo handig of nuttig.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: DAV(merk)-knoppen in mn 508d ex-ambu. 6 pins! wat is wat

Bericht door fuzzyduck »

Afronden van het topic:

De 6 pins knop is feitelijk een 2x3 opstelling. De 2 middelsten is voeding. en 2 er boven en onder is voor de stand van de knop. Verwarrend is is dat bij indrukken je het precies andersom verwacht.
Bovenste stand knop is onderste rij pinnetjes aan
Onderste stand knop is bovenste rij pinnetjes aan.

Je kan dus meerdere dingen schakelen zonder dat je draden samen in een schoentje hoeft te proppen.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten