opgepast op de tolweg in Portugal

oa navigatie, route & ferry's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Hanomaad »

Een paar weken geleden besloten te overnachten aan een tolweg in Portugal in de buurt van Castelo Branco. Even een stukje erop gereden, rustplaats gezocht en er weer af de volgende dag, nog geen 20km gereden. Kosten: afgerond zo'n €60! Wat blijkt, je mag niet langer dan 12 uur op de tolweg verblijven. Als je dat wel doet moet je dus de volle mep betalen.

Op een ander stuk tolweg werd ik door een politie agent weggeschreeuwd toen ik m'n voorruit stond te wassen met een waterslang, bij een pomp op een plek die er zeker voor bedoeld is, met water en lucht. Op 2 andere plaatsen werden we ook met de bussen door de politie lastig gevallen, die dachten dat we gingen kamperen, terwijl we gewoon in een stadje even wilden rondkijken en foto's maken. Op dezelfde dag ook weggestuurd bij een meertje waar we even een duik hadden genomen, net als vele Portugezen, maar omdat we campers hadden, mochten we daar niet komen. ("nao campisimo!")

Ik vond Spanje een stuk relaxter qua politie, maar Frankrijk blijft toch wel het fijnste land met de camper voor mij tot nu toe. Je bent op veel plaatsen toch een beetje vogelvrij met zo'n oude bus, zo lijkt het. Als we in van die saaie witte dozen met satellietschotels op het dak hadden rondgereden was het misschien een andere ervaring geweest. Ik wil ook nog wel eens in Scandinavië kijken. Ik heb gehoord dat je daar zo'n beetje overal kunt gaan staan.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Admin »

Wat vervelend!

Wij hadden precies de omgekeerde ervaring: Portugezen veel relaxter dan Spanjaarden. Maar ja, wij waren er 's winters en ik heb me laten vertellen dat de politie toen de instructie had zo vriendelijk mogelijk tegen elke toerist te zijn, omdat het land de inkomsten uit het toerisme zo hard nodig heeft. Dat geldt kennelijk 's zomers niet...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Hanomaad »

Ik moet er wel bij vertellen dat ik van een groot festival kwam waar veel van "mijn soort" was (grote oude bussen onder het stof). Op de heenreis ook al een controle gehad met de hond naar binnen (op mijn bed, gadver). Misschien dat het ze teveel aan het worden was, al die noordelijke feestgangers die nou ook nog eens het stof van het binnenland langs de snelweg aan het deponeren waren.

Ik blijf er bij, als ik in zo'n nieuwe camper van 50 ruggen zou rijden en met een lacoste shirtje had gelopen dan waren ze denk ik een stuk vriendelijke geweest.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Maxer »

Hoe het op de tolweg zit weet ik niet want daar komen wij niet, we rijden in de Algarve de 125 af. Ook komen wij daar niet in de zomer maar in de winter en ook dan kunnen ze knap vervelend zijn. Dit betreft het vrij staan wat wij prefereren. Veel vroegere "vrijplaatsen" zijn gesloten of je loopt er een dikke bekeuring op (Tavira). Deze winter gaan wij weer heen maar als het nog erger wordt rijden we Spanje in en laten we Portugal voor wat het is, hoe jammer we dat ook vinden. Het waarom is ons niet duidelijk, we doen niemand kwaad, staan niet in de weg, doen onze boodschappen en inkopen en gaan uit eten. Kortom, je zou zeggen dat ze blij zijn met de camper toeristen maar daar lijkt het niet op, helaas. We verrekken het om op campings te gaan staan dus dan blijven we liever weg.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door paulv »

Ik kan mij bij de ervaringen van Hanomaad wel iets voorstellen.

In de zomer is er vaak een watertekort dus het wassen van je voorruit met een slang kan als verspilling gezien worden. Die lucht en waterplaatsen zijn geen autowasstraten.

Druggebruikers rijden inderdaad vaker in oude busjes dan in dure campers, dus als je toch op zoek bent naar drugs pak je die als eerst eruit.

Het probleem is meer dat er misbruik gemaakt wordt door de gastvrijheid van de Portugezen, inderdaad meer door camperaars dan door hotelgasten. Zeker nu het zo slecht gaat en de prijzen relatief laag zijn komen er veel financieel onrendabele "gasten". Dat ze daar niet zo blij mee zijn kan ik me voorstellen.

In Spanje zijn ze ook veel strenger geworden, ik denk dat hierdoor meer neohippies naar Portugal vertrokken zijn en daar nu voor (wat) overlast zorgen. Denk hierbij ook aan visuele overlast.

Maar als je je normaal en fatsoenlijk gedraagt heb je nergens last van, wij in ieder geval niet :D .
Voor de vrije jongens zijn de regels simpel: wel parkeren (op een parkeerplaats of zoiets waar het mag :roll: ), nooit hinderlijk parkeren (aan een boulevard, in een natuurgebied, in een uitzicht, aan zee/meer, voor een restaurant, enz.), nooit kamperen, nooit meer dan 2 dagen, nooit met meer dan 2 campers (liefst alleen).

Dus geen luifel uitdraaien, niet op blokken, geen tafels en stoelen in de buurt van je camper, geen barbecues, geen generator, geen muziek, enz.

Als je aan deze regels houd kan je niet weggestuurd worden. Overnachten in je camper is (bijna) overal toegestaan.
Nu worden die regels regelmatig overtreden, maar dan moet je niet zeuren als je wordt weggestuurd. In Nederland mag helemaal niets, wees blij dat er elders iets meer mag.

Groeten, Paul (staat altijd vrij, in de winter 8) 4-6 mnd. in Spanje en vroeger ook in Portugal (mij nu te arm), nooit onterecht weggestuurd)
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Detlev »

Zelfde ervaring hier, behalve het strand dan, daar hebben we weken vertoeft, praktisch erop dus.
Hele feesten waren daar soms, met vuren en weet ik hoeveel bussen. Ook daar kwam de politie, maar vroeg alleen om op te passen met vuur.
Nu ga ik bij voorkeur naar heel afgelegen gebieden waar je amper kan komen, dus daar kan nog heel wat.
Verder is de ervaring: sta alleen. Van Portugezen hoorde ik dat voor een op de brugleuning steunende met z'n collega de gebeurtenissen van de dag doorleuterende hard werkende (lees half slapende) agent een naast het verbodsbord voor campers geparkeerd staande camper (de onze dus) geen werk oplevert en dus ongevaarlijk is! Een tweede daarbij wordt twijfelachtig en een derde wordt gegarandeerd hard werken (lees: moet er naar toe lopen, ze aanspreken, en wegsturen x3) dus gebaren ze liever met hun arm bij de tweede dat ie moet wegwezen......
Hou je je daaraan komt alles goed. In ieder geval kost het nooit €85 zoals in Nederland.......
Dat water deden wij altijd in onze watertanks en niet op onze voorruit!
Ennuh, tolweg?? Wa's dat?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Hanomaad »

Kijk, als je een tijdje in de stoffige gebieden in Portugal hebt rondgereden heb je toch even wat water voor je voorruit nodig anders zie je gewoon niets meer tegen de tijd dat het schemert, en ook om alle insect lijkjes eraf te krijgen. Ik gebruikte net zo veel water als ik nodig had, dat doe ik altijd, want ik ben een camperaar. Dat de verkeersveiligheid gaat boven water conserveren daar ga ik niet in mee. Als dat echt zo is dan moeten ze die kranen afsluiten en/of er iets van een gebod/verbodsbord neer zetten. Dat water is geen drinkwater en is bedoeld voor de auto.

De agent begon onmiddelijk tegen mij te schreeuwen. Ik heb geen hoge pet op van de politie in Nederland over het algemeen, maar dit vond ik wel heel achterlijk gedrag. En wat moet je dan? Je mond open doen? Nee, gewoon wegrijden, maar achteraf vond ik het een laffe reaktie van mezelf.

Ik was overigens niet de enige, er stonden zat personenwagens hetzelfde te doen, en veel erger, die waren hun hele auto aan het schoonspuiten. Daar werd niets van gezegd. Ik gedroeg me, voor zover ik me dat kan bedenken, normaal en fatsoenlijk.

Wat betreft het vrij staan, we zijn zijn bijna elke keer wel weggestuurd, en dan stonden we zonder spullen buiten of wat dan ook, even te staan ergens. In Vila Real kregen we zelfs bezoek van de politie die achter ons aan was gereden naar een camping waar we wilden overnachten, en eerst nog even wilden kijken. Ze keken op hun neus toen we toch naar binnen reden, hadden ze weer wat minder busjes om op te jagen. Dus zo vrij zoals het hierboven omschreven wordt is het niet (meer). In ieder geval niet in mijn recente ervaring.

En ik mag dan goedkoop en neo-hippie of wat dan ook voor tuig lijken met m'n Hanomag, het tegengestelde is waar. Ik heb daar toch echt ook gewoon Euro's uitgegeven voor een hoop dingen, waaronder een klein stukje tolweg van €60 waar ik m'n auto nog niet eens mocht wassen en een heleboel diesel om door de bergen te tuffen, die overigens niet goedkoop was daar! Ik ben naar stadjes geweest en heb in restaurants gegeten en bij barretjes gezeten.

Maar dan nog, als de politie openlijk in een land gaat profileren op basis van uiterlijk dan ga ik voorlopig niet meer naar dat land toe. Economisch slim zijn is anders.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door paulv »

Het is jammer, maar mijn ervaringen zijn echt anders in Portugal.
Vriendelijke mensen, vriendelijke politie, niks mis mee. Het is wel zo dat er in de Algarve steeds meer verboden voor Campers plekken komen, daar moet je wel rekening mee houden. Maar zelf zie ik de Algarve als een no-go area, en dus heb ik daar geen problemen mee.

Zelf ook wel eens Nederlanders weggestuurd in Belem. Die begonnen naast ons op een gewone parkeerplaats tegenover het politie bureau de luifel uit te draaien de stoeltjes buiten te plaatsen. Onder het mom: er staat toch geen auto. In niet zo heel vriendelijke woorden wat van gezegd en weg waren ze. Dat kun je echt niet maken. Want als één het te bont maakt wordt iedereen weggestuurd.

Over vriendelijkheid gesproken: in Lissabon moesten mijn achter-remmen gesteld worden. Bij Mercedes weggestuurd, te oud, aan de overkant bij een plaatselijke vrachtwagen garage gelijk geholpen, alle remmen gesteld. Vonden ze leuk zo'n oude Mercedes te helpen, van betalen was geen sprake.

In de Algarve kun je nog prima staan op de bekende zgn, gedoog plaatsen aan de kust, en in de rest van het land heb je volgens mij nog nergens problemen. Ik hoor ze tenminste niet.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Detlev »

Grappig die verschillende ervaringen in hetzelfde land......
Nou zijn die bussen van Paul en van ons niet echt onopvallende verschijningen 8) dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik vraag me dus sterk af wat jullie dan anders doen of dat de situatie echt drastisch is veranderd. Dat moet dan wel over een heel groot gebied zo zijn. Volgens mij was dat water trouwens gewoon bruikbaar voor de watertank, ik kon (bijna) nergens anders water krijgen.
In veel landen tanken wij altijd bij het diesel station meteen ook water.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Admin »

Mijn idee! (...en ons busje is toch ook niet echt onopvallend.)

http://www.youtube.com/watch?v=ov0uHE0iXmw
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door melvin »

wij gaan volgend jaar denk ik richting portugal, nog nooit geweest, altijd leuk verschillende ervaringen te lezen.
ik heb weer verschrikkelijke ervaringen met Frankrijk, dus als ik die kant op ga, zal ik doorrijden tot ik de spaanse grens, met een steen op me pedaal.

Hanomaad, naar welk festival ben jij geweest?

in Kroatie had je deze zomer ook een flink festival waar veel oude mercs op af kwamen, elke fransoos vroeg wel aan mij, vanwege me nederlandse kenteken platen, of we wiet hadden. haha, ik kan dr wel om laggen. en of we naar het festival gingen, nee helaasch, het is hier in NL het hele jaar feest, nu zijn we op vakantie :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Hanomaad »

Het grappige is dat ik Frankrijk nou juist weer het idee had in een beschaafd land te rijden. Ik was op een tolweg per ongeluk de verkeerde kant uit gereden na een pomp, via een rotonde en daarna de andere kant van de snelweg op. Verderop stopte ik even bij een P om te kijken op de Tomtom hoe ik weer de andere kant op zou kunnen komen, omdat ik bij een eerdere afslag de volle mep zou moeten betalen voor een "onmogelijke route". Een motor agent stopte voor me. Ik dacht nu gaan we het krijgen. Bleek dat ie me gezien had en toen weer de andere kant op. Hij vroeg eerst of ik Frans of Engels sprak en toen of ik verdwaald was. Hij wees me de weg naar de volgende bemande exit waar ik voor normaal tarief eraf kon en keren.

Het festival was genaamd Boom, bij Idanha-a-nova. Ik heb nog gehoord van iemand dat dit een beetje 'achterlijk' gebied is, misschien dat mijn ervaringen daar iets mee te maken hebben. Het barstte ook van de politie en controles. Ik heb nog een drugshond in mijn auto gehad en we moesten een paar keer lang wachten. Dat festival in Kroatie zal wel Lost Theory geweest zijn. Ook populair bij de busjes hippies :)
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Knorkneutel »

Dat komt omdat ze geen groepsvorming willen van oude mercedesbussen. In je eentje is er niks aan de hand.... 2 jaar geleden stonden we bij de supermarkt in het dorp en al gauw was het hele parkeer terrein vol met oude (mercedes) hippie bussen. En jullie waren met 2 busjes vandaar
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Hanomaad »

Ah vandaar dat je niet met ons mee wilde rijden ;-)

Als ze geen groepsvorming van mercedes bussen willen in het dorp waar het festival vlakbij is dan moeten ze dat festival misschien ergens anders houden.

En die groep bussen zit trouwens vol met mensen die allemaal inkopen komen doen. Blijkbaar willen ze graag arm blijven daar.

Maar ik zal er in het vervolg rekening mee proberen te houden dat we met 2 bussen altijd afstand moeten houden. Gelukkig heb ik de walkie talkies mee. "Ok, jij parkeert aan de west kant, ik aan de oost kant van de supermarkt. Go!"
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door melvin »

ja Boom ken ik wel, en precies, dat festival in Kroatie was lost theory. mijn linkerachterruit zit ook vol met nederlandse platenlabels, dus ze wisten me wel te vinden.
en rondom deze festivals kan je inderdaad verwachten dat busjes zich overal gaan parkeren voor inkopen, tanken etc. beetje raar, wij reden vorig jaar in Cz zo'n fuik in ook rondom een festival genaamd space piknik. ligt ook in een rustig gebied. toch kom ik er steeds onderuit, terwijl ze andere echt ondersteboven trokken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door Yoni »

Komt omdat je er niet zo krokant uit ziet Melvin!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: opgepast op de tolweg in Portugal

Bericht door melvin »

:mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten