409 Slippende koppeling?
-
409 Slippende koppeling?
Vandaag een ritje gemaakt naar de Ikea.
Omdat ik de eerste versnelling van de 409 irritant kort vind trek ik graag op in de twee.
Nu hoorde ik in Heerlen bij het optrekken aan een stoplicht een slippend geluid. Ik dacht eerst aan een slippende v-snaar maar op de treugweg bij het optrekken vanaf een lichte helling in de tweede versnelling hoorde ik het weer en nu voelde ik het ook in de versnellingspook. qua optrekken merk ik niks vreemds.
Onze bus is onlangs door de brandweer voorzien ven een nieuwe drukgroep koppeling en volgens mij vliegwiel. Rekening van 1360 euro zat bij de bus.
Ik trek nu dus weer gewoon in de eerste versnelling op en hoor en merk niks meer maar heeft iemand een idee waarom een koppeling kan slippen? Is in de twee optrekken te heftig voor de benzine M115?
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat de versnellingsbak iest vochtig is van schone heldere olie.
of is het toch iets anders?
groeten Dennis
Omdat ik de eerste versnelling van de 409 irritant kort vind trek ik graag op in de twee.
Nu hoorde ik in Heerlen bij het optrekken aan een stoplicht een slippend geluid. Ik dacht eerst aan een slippende v-snaar maar op de treugweg bij het optrekken vanaf een lichte helling in de tweede versnelling hoorde ik het weer en nu voelde ik het ook in de versnellingspook. qua optrekken merk ik niks vreemds.
Onze bus is onlangs door de brandweer voorzien ven een nieuwe drukgroep koppeling en volgens mij vliegwiel. Rekening van 1360 euro zat bij de bus.
Ik trek nu dus weer gewoon in de eerste versnelling op en hoor en merk niks meer maar heeft iemand een idee waarom een koppeling kan slippen? Is in de twee optrekken te heftig voor de benzine M115?
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat de versnellingsbak iest vochtig is van schone heldere olie.
of is het toch iets anders?
groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paul snip
- Contacteer:
Re: 409 Slippende koppeling?
Dat geluid maakt mijn 407 al zo lang als ik hem heb. Volgens mij kan het geen kwaad. Ik weet welk geluid je bedoelt. Het lijkt inderdaad iets op een slippende v-snaar. Ik denk dat het gewoon de koppelingsplaat is die over het vliegwiel glijdt.
-
Ok Thanks.
Is jouw 1 ook zo kort?
Ik vind de koppeling van de 409 in zijn geheel een stuk fragieler aanvoelen dan de 'kogel en bomvrije' bak die aan de OM314 hing in de oude 608.
Grt Dennis
Is jouw 1 ook zo kort?
Ik vind de koppeling van de 409 in zijn geheel een stuk fragieler aanvoelen dan de 'kogel en bomvrije' bak die aan de OM314 hing in de oude 608.
Grt Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
Dat klopt Dennis, de motor van de UPS weegt meer dan het dubbele dan de benzine van jou en de bak van de 608 weegt misschien wel net zeel als jouw kale motor:"
Conclusie: zo lomp zwaar en degelijk als je gewend was heb je het echt niet meer,...
dus met iets meer gevoel en zachtheid met de Brandweer omgaan........
Frank
Conclusie: zo lomp zwaar en degelijk als je gewend was heb je het echt niet meer,...

Frank
-
Ja ik weet het,.. :oops: daar was ik al mee bezig frank.
Desalniettemin ben ik dik tevreden met het vermogen van de 409. Ze komt goed mee en voelt qua rijden kwiek, jong en fris aan. Alleen fragiel qua koppeling. Daar zal het bij de brandweer ook wel mis gegaan zijn met de koppeling. 9 man inclusief bepakking en laadruimte vol materiaal.
Dennis
Desalniettemin ben ik dik tevreden met het vermogen van de 409. Ze komt goed mee en voelt qua rijden kwiek, jong en fris aan. Alleen fragiel qua koppeling. Daar zal het bij de brandweer ook wel mis gegaan zijn met de koppeling. 9 man inclusief bepakking en laadruimte vol materiaal.
Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- paul snip
- Contacteer:
De koppeling van de 407 is prima op zijn taak berekend. Zelfs een aanhanger van 6! ton was geen probleem. Net zo min als bergpassen van 20+ %. Alleen dat geluid zit er inderdaad in als je de koppelingflink slippen laat.
Ik heb een 4-bak en kan niet zeggen dat ik de 1 extreem kort vind. Ik gebruik de 1 altijd wel om weg te rijden. Alhoewel het ook wel in 2 kan denk ik.
De max snelheid in de eerste versnelling is ca 20-25 km per uur.
Ik heb een 4-bak en kan niet zeggen dat ik de 1 extreem kort vind. Ik gebruik de 1 altijd wel om weg te rijden. Alhoewel het ook wel in 2 kan denk ik.
De max snelheid in de eerste versnelling is ca 20-25 km per uur.
-
Dan zal er toch wel verschil in de bak zitten denk ik. de eerste versnelling is eigenlijk hetzelfde als die achter de om314 in de 608. Erg kort. zorgen dat ie rolt en dan doorschakelen.
Maar,........ het kan ook zo zijn dat ik moet wennen aan hogere toerentallen. Ik rij ruim anderhalve ton per jaar op de vrachtwagen en ook de 406 en 608 waren diesels. De renault express, Patrol Gr, sierra's, TDI golf eigenlijk ook enkel de audi 100 van mij was benzine en die reed ik ook als een diesel. Met de Skoda Fabia die we nu hebben kan ik ook niet rijden :oops: . dat is ook de reden waarom ik een toerenteller wil in de LF409. Dan ik in ieder geval kan zien wanneer ik schakel.
Ik ben in ieder geval blij dat het op zich onschuldige geluidje geen fiscal cliff gaat veroorzaken in huize Linssen.
grt dennis
Maar,........ het kan ook zo zijn dat ik moet wennen aan hogere toerentallen. Ik rij ruim anderhalve ton per jaar op de vrachtwagen en ook de 406 en 608 waren diesels. De renault express, Patrol Gr, sierra's, TDI golf eigenlijk ook enkel de audi 100 van mij was benzine en die reed ik ook als een diesel. Met de Skoda Fabia die we nu hebben kan ik ook niet rijden :oops: . dat is ook de reden waarom ik een toerenteller wil in de LF409. Dan ik in ieder geval kan zien wanneer ik schakel.
Ik ben in ieder geval blij dat het op zich onschuldige geluidje geen fiscal cliff gaat veroorzaken in huize Linssen.
grt dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Uil
Onze 408 heeft ongeveer dezelfde kwaal: Piepend geluid als de koppeling ingetrapt of deels ingetrapt is. Volgens een niet nader te noemen technische commissie van een niet nader te noemen oude-bussen-club zou het een druklager bij de koppeling zijn. Op zich zou je er lang mee door kunnen rijden, maar in het voorjaar ga ik er toch eens naar kijken.
Onze bus heeft ook een korte 1e versnelling. bij de eerste versnelling ca. 10 meter rijden, dan naar de twee, bij 30 km/h door naar de drie, en bij 50 km/h door naar de 4e en laatste versnelling, zo doe ik dat.
Onze bus heeft ook een korte 1e versnelling. bij de eerste versnelling ca. 10 meter rijden, dan naar de twee, bij 30 km/h door naar de drie, en bij 50 km/h door naar de 4e en laatste versnelling, zo doe ik dat.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
- Maxer
- Contacteer:
Heb je een bak waarin je de 1 links naar je toe inschakeld is er sprake van een zg kruipversnelling, handig met wegrijden op steile hellingen. Met zo'n bak kun je in 2 wegrijden op een vlakke weg. Met een bak die een normaal schakelpatroon heeft, dus 1 links voor is het meer dan gewenst in 1 weg te rijden. Ik rijdt regelmatig met touringcars met een vrij korte 1 maar er staat bijna de doodstraf op om in 2 weg te rijden, want dat gaat altijd ten koste van de koppeling. Ook mijn eigen bus heeft een 6 bak met een korte 1, het zij zo, ik zal nimmer in 2 wegrijden.
-
weet niet hoe het zit met jou bus.
toen ik mijn iveco kocht kon ik de eindreductie kiezen, de snelste genomen, steeds in 1 vertrekken,bergop geladen met trailer eraan was dit (soms) te groot.
nu diepvries, steeds in 2de vertrekken, vriend heeft net dezelfde, vertrek in 1ste, 2de is niet "gezond", echter ligt de snelheid in 6de hoger.
ik weet het niet, maar kan de diff bij jou model soms andere verhoudingen hebben?, bij veel modellen is er ook een verschil in benzine en diesel.
toen ik mijn iveco kocht kon ik de eindreductie kiezen, de snelste genomen, steeds in 1 vertrekken,bergop geladen met trailer eraan was dit (soms) te groot.
nu diepvries, steeds in 2de vertrekken, vriend heeft net dezelfde, vertrek in 1ste, 2de is niet "gezond", echter ligt de snelheid in 6de hoger.
ik weet het niet, maar kan de diff bij jou model soms andere verhoudingen hebben?, bij veel modellen is er ook een verschil in benzine en diesel.
-
Wij hebben dezelfde bak,...Uil schreef:Onze 408 heeft ongeveer dezelfde kwaal: Piepend geluid als de koppeling ingetrapt of deels ingetrapt is. Volgens een niet nader te noemen technische commissie van een niet nader te noemen oude-bussen-club zou het een druklager bij de koppeling zijn. Op zich zou je er lang mee door kunnen rijden, maar in het voorjaar ga ik er toch eens naar kijken.
De huidige technische commissie van de niet nader te noemen club heeft bij mij alle geloofwaardigheid verloren. De complete koppeling van onze bus is nagelnieuw en heeft minder dan 2000km gereden dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
grt dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Uil
Ik moet zeggen, dat het aan het druklager zou liggen was ook een conclusie puur op het gehoor. Gebaseerd op dat het geluid weg is als de koppeling volledig aangrijpt, lijkt het een realistische gok. Daarnaast zit bij onze bus geen enkele historie, en dan is een defect in de drukgroep volkomen geloofwaardig. Voor wat ik weet kan het gerust de originele drukgroep uit 1971 zijn.
Was dit probleem er overigens al sinds de aanschaf van je bus, of is het 'ineens' begonnen? Als het er altijd al was, kan het natuurlijk alsnog het druklager zijn. een foutje bij de montage is snel gemaakt.
Dat het geluid direct vanuit de koppeling komt lijkt mij niet waarschijnlijk. Een slippende koppeling maakt het zelfde geluid als een opkomende koppeling (ik hoor het niet boven het motorgeraas). Daarbij produceert een slippende koppeling een ruime hoeveelheid warmte, en bijbehorende verbrande-koppeling-geur. Als je de geur niet kent, ga dan eens een tijdje stilstaan op een helling zonder de remmen te gebruiken.
Was dit probleem er overigens al sinds de aanschaf van je bus, of is het 'ineens' begonnen? Als het er altijd al was, kan het natuurlijk alsnog het druklager zijn. een foutje bij de montage is snel gemaakt.
Dat het geluid direct vanuit de koppeling komt lijkt mij niet waarschijnlijk. Een slippende koppeling maakt het zelfde geluid als een opkomende koppeling (ik hoor het niet boven het motorgeraas). Daarbij produceert een slippende koppeling een ruime hoeveelheid warmte, en bijbehorende verbrande-koppeling-geur. Als je de geur niet kent, ga dan eens een tijdje stilstaan op een helling zonder de remmen te gebruiken.
- Anton
Hoi,
ga dan eens een tijdje stilstaan op een helling zonder de remmen te gebruiken.
Om werk verlegen?
Groet Anton
ga dan eens een tijdje stilstaan op een helling zonder de remmen te gebruiken.
Om werk verlegen?
Groet Anton
- Uil
Goede toevoegingAnton schreef:Om werk verlegen?

Wat ik natuurlijk bedoel is dat een slippende koppeling symptomen heeft waar geen twijfel over kan bestaan. Een slippende koppeling ruik je snel genoeg.
- Maxer
- Contacteer:
Een slippende koppeling constateer je door in de hoogste versnelling iets van 60 of 70 te gaan rijden en dan volgas geven. Gaat de motor gieren zonder dat de snelheid toeneemt slipt je koppeling. Neemt gewoon je snelheid toe zonder gierende motor is er dus niets aan de hand. Overigens zou ik niet weten wat je verkeerd kan doen bij het monteren van een koppeling. Iets eenvoudigers als een drukgroep, plaat en lager is amper voor te stellen en kun je normaal gesproken niet verkeerd monteren.
-
toch al geweten dat er iemand ze achtersevoren erin had geplaatst 

-
Er zit wel (vaak) een verschil in achteras-overbrenging tussen een 'gewone' 409 en een 'brandweer' 409.
Als de bus door Mercedes rechtstreeks aan de brandweer werd geleverd zat er vaak een achteras-overbrenging in die korter was.
Dat kan ook het 'probleem' zijn van de korte 1ste versnelling bij de 'brandweer' van Dennis
Als de bus door Mercedes rechtstreeks aan de brandweer werd geleverd zat er vaak een achteras-overbrenging in die korter was.
Dat kan ook het 'probleem' zijn van de korte 1ste versnelling bij de 'brandweer' van Dennis
- rienold
Ik geloof er ook niets van dat de koppeling van Dennis zijn auto "stuk" is. Wat hij schrijft over de koppeling komt overeen met het geluid dat bij mijn oude Ford Transit optreedt. Als ik vanuit stilstand weg rij hoor ik een schurend geluid doordat de koppeling even slipt. Daarna is het over. Niet iets om je ongerust over te maken.
In principe moet een koppeling, als je met beleid rijdt, enkele honderd duizenden kilometers mee kunnen. De koppeling slipt alleen maar met wegrijden vanuit stilstand (natuurlijk ook bij heel langzaam manouvreren, bijv. achteruit met een aanhangwagen). Maar bij het opschakelel en terugschakelen hoeft de koppeling niet te slippen.
In principe moet een koppeling, als je met beleid rijdt, enkele honderd duizenden kilometers mee kunnen. De koppeling slipt alleen maar met wegrijden vanuit stilstand (natuurlijk ook bij heel langzaam manouvreren, bijv. achteruit met een aanhangwagen). Maar bij het opschakelel en terugschakelen hoeft de koppeling niet te slippen.
- melvin
ik rijd regelmatig in een busje met M115 motor, deze 1 is zeker niet kort en trekt prima op zonder rare bijgeluiden. busje wordt al jaren medogenloos mishandelt en mankeert nooit wat.
ik denk ook dat koppelingen niet lang meegaan met dat voorzichtige rijden, gewoon op laten komen, dot gas en gaan. vind hij dat niet fijn had hij maar geen koppeling moeten worden.
ik denk ook dat koppelingen niet lang meegaan met dat voorzichtige rijden, gewoon op laten komen, dot gas en gaan. vind hij dat niet fijn had hij maar geen koppeling moeten worden.

Hallo Dennis,

De 1ste heeft een overbrenging van 5.5 : 1 dat is iets langer dan die van de 508 nl. 6.7 : 1 . Dit geld voor de standaard 4 bak.
De M115 van 90 pk heeft zijn max. koppel bij 2800 toeren ( 167 Nm) maar het is bij 100 rpm 140 Nm en dat zakt pas bij 4500 rpm.
Het is dus eigenlijk een gemakkelijke motor en heeft met het optrekken in de twee geen enkel probleem.
De koppeling heeft daar wat meer problemen mee, vooral als je voorzichtig met te lang slippende koppeling weg wilt rijden. Daar houd hij niet erg van , de meeste koppelingen trouwens niet.
En hou je het ook wend of keert, de levensduur van de platen en eventueel het vliegwiel verkort je er wel mee.
Ik trek meestal gewoon in de 1ste op en schakel zo snel mogelijk naar de 2de door. Daarna laat ik hem lekker doortrekken en schakel ergens bij de 3000/3500 naar de 3de en daarna de 4de.
Het is echt een toerenmotor met zijn max van 6000 rpm. Maar ja hij was in eerste instantie ook niet bedoeld om een bus van 3 ton te trekken . In een pers. wagen is het een heel andere motor wat gedrag betreft dan.
Je collega clublid

De 1ste heeft een overbrenging van 5.5 : 1 dat is iets langer dan die van de 508 nl. 6.7 : 1 . Dit geld voor de standaard 4 bak.
De M115 van 90 pk heeft zijn max. koppel bij 2800 toeren ( 167 Nm) maar het is bij 100 rpm 140 Nm en dat zakt pas bij 4500 rpm.
Het is dus eigenlijk een gemakkelijke motor en heeft met het optrekken in de twee geen enkel probleem.
De koppeling heeft daar wat meer problemen mee, vooral als je voorzichtig met te lang slippende koppeling weg wilt rijden. Daar houd hij niet erg van , de meeste koppelingen trouwens niet.
En hou je het ook wend of keert, de levensduur van de platen en eventueel het vliegwiel verkort je er wel mee.
Ik trek meestal gewoon in de 1ste op en schakel zo snel mogelijk naar de 2de door. Daarna laat ik hem lekker doortrekken en schakel ergens bij de 3000/3500 naar de 3de en daarna de 4de.
Het is echt een toerenmotor met zijn max van 6000 rpm. Maar ja hij was in eerste instantie ook niet bedoeld om een bus van 3 ton te trekken . In een pers. wagen is het een heel andere motor wat gedrag betreft dan.
Je collega clublid
- jervig
Meest vergeten bij het vervangen van de koppeling en meest waarschijnlijke oorzaak: TOPLAGER!!!!!
Groetjes,
Jeroen
Groetjes,
Jeroen
-
Ik heb de rekening,..
arbeitslohn: €330
kupplung: €102
kupplung: €186
ausrucklager: €42
schwungrad: €393
lager: €23
dichtung: €4
schrauben: €32
klein-u. reinigungsmateriaal: €5
Samen met de BTW van €212 maakt dat een totaal van €1329.77
Nu zeggen de totale kosten uiteraard niks over de kwaliteit van de gedane reparatie maar volgens mij zijn ze wel redelijk zorgvuldig geweest. In ieder geval 2 verschillende lagers en een hoop nieuwe schrauben.
Als de slippende koppeling ruikt naar stinkende remblokken of een las achtige geur dan zit ik goed want ik ruik helemaal niks. Zal volgende keer als ik rij eens even dat testje van pieter zijn antwoord doen.
Groeten Dennis
arbeitslohn: €330
kupplung: €102
kupplung: €186
ausrucklager: €42
schwungrad: €393
lager: €23
dichtung: €4
schrauben: €32
klein-u. reinigungsmateriaal: €5
Samen met de BTW van €212 maakt dat een totaal van €1329.77
Nu zeggen de totale kosten uiteraard niks over de kwaliteit van de gedane reparatie maar volgens mij zijn ze wel redelijk zorgvuldig geweest. In ieder geval 2 verschillende lagers en een hoop nieuwe schrauben.
Als de slippende koppeling ruikt naar stinkende remblokken of een las achtige geur dan zit ik goed want ik ruik helemaal niks. Zal volgende keer als ik rij eens even dat testje van pieter zijn antwoord doen.
Groeten Dennis
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- jervig
Dat weten jullie allemaal vast beter dan ik,
Toplager is naaldlager? Toplager is brons?? bij deze auto?
Een druklager is ten alle tijden gesloten en zal hoorbaar zijn zodra je het kopp.pedaal aanraakt indien hier interne slijtage aan zit, ik hou het dus op toplager, vervangen of niet, deze zijn veel gevoeliger. Wellicht alles vernieuwd maar prise-as niet opgezuiverd? Ge- of versleten daar waar deze in het toplager steekt?
Groetjes,
Eigenwijsje
Toplager is naaldlager? Toplager is brons?? bij deze auto?
Een druklager is ten alle tijden gesloten en zal hoorbaar zijn zodra je het kopp.pedaal aanraakt indien hier interne slijtage aan zit, ik hou het dus op toplager, vervangen of niet, deze zijn veel gevoeliger. Wellicht alles vernieuwd maar prise-as niet opgezuiverd? Ge- of versleten daar waar deze in het toplager steekt?
Groetjes,
Eigenwijsje
- rienold
Vertaling :)
arbeitslohn: €330 ------------ arbeidsloon
kupplung: €102 ------------ koppelingsplaat
kupplung: €186 ------------ drukgroep
ausrucklager: €42 ------------ druklager
schwungrad: €393 ------------ vliegwiel
lager: €23 ------------ toplager? Wat moet het anders zijn?
dichtung: €4 ------------ oliekeerring
schrauben: €32 ------------ schroeven
klein-u. reinigungsmateriaal: €5 ------------- kleinmateriaal en schoonmaakmiddelen
Waarschijnlijk zat door een lekke oliekeerring alles onder de olie en is alles vervangen. Ook de schroeven en veerringetjes. Is soms ook voorgeschreven door de fabrikant.
Wil je zeker weten dat de koppeling slipt:
Starten, half gas, in de 5e versnelling, koppeling laten komen en voet eraf. Slaat de motor af of niet? Dan weet je of de koppeling slipt. Graag niet te lang laten slippen.
Wat Maxer schrijft kan natuurlijk ook, alleen moet je daarvoor de weg op. Dan zou ik het volgende doen: bij 60 à 70 km koppeling in, hoogste versnellling, volgas en koppeling laten komen en voet eraf.
Spannend

arbeitslohn: €330 ------------ arbeidsloon
kupplung: €102 ------------ koppelingsplaat
kupplung: €186 ------------ drukgroep
ausrucklager: €42 ------------ druklager
schwungrad: €393 ------------ vliegwiel
lager: €23 ------------ toplager? Wat moet het anders zijn?
dichtung: €4 ------------ oliekeerring
schrauben: €32 ------------ schroeven
klein-u. reinigungsmateriaal: €5 ------------- kleinmateriaal en schoonmaakmiddelen
Waarschijnlijk zat door een lekke oliekeerring alles onder de olie en is alles vervangen. Ook de schroeven en veerringetjes. Is soms ook voorgeschreven door de fabrikant.
Wil je zeker weten dat de koppeling slipt:
Starten, half gas, in de 5e versnelling, koppeling laten komen en voet eraf. Slaat de motor af of niet? Dan weet je of de koppeling slipt. Graag niet te lang laten slippen.
Wat Maxer schrijft kan natuurlijk ook, alleen moet je daarvoor de weg op. Dan zou ik het volgende doen: bij 60 à 70 km koppeling in, hoogste versnellling, volgas en koppeling laten komen en voet eraf.
Spannend

-
een slippende koppeling hoor je niet ,je hoort alleen de motor doordraaien terwijl je met en steeds lagere snelheid de tunnel uitkomt of de brug op rijdt.
je ruikt een slippende koppeling wel. en in elke versnelling onder de hoogste slipt de koppeling het minst. tenminste als je je voet er af houdt. ergo alle lawaai die je hoort zit 'm denk ik in de riemen, die de snelle wisselingen niet lekker verwerken , inertia van de door de riem aangedreven onderdelen etc etc
je ruikt een slippende koppeling wel. en in elke versnelling onder de hoogste slipt de koppeling het minst. tenminste als je je voet er af houdt. ergo alle lawaai die je hoort zit 'm denk ik in de riemen, die de snelle wisselingen niet lekker verwerken , inertia van de door de riem aangedreven onderdelen etc etc
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !