Elektrische koelvin
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Waterpomp
De schakelaar is een universele twee standen schakelaar, eentje van metaal, ik hou niet zo van die plastic
schakelaartjes, daarmee stuur ik een relais aan die de ventilators inschakelen.
Wel controle middels een knipperend rood ledje.
gr.Jan.
schakelaartjes, daarmee stuur ik een relais aan die de ventilators inschakelen.
Wel controle middels een knipperend rood ledje.
gr.Jan.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Waterpomp
Excuses, antwoord duurt even.
2. 15 inch (en vrij veel CFM)
3. ik denk 4 tot 5 centimeter
4. Ik heb een slow zekering van 30amp ertussen. Gezien de draaddikte lijkt dat voldoende.
Meer info: http://www.davebarton.com/ElectricCoolingFans.html en dan naar Volvo 850 scrollen.
1. onderdeelnummer kon ik zo niet vinden. Op de sloop zijn er voldoende te vinden. Standaard Volvo 850 fan, zijn allemaal duaal. Met shroud betaal je bijvoorbeeld 25E (incl relais hopelijk)Hallo Pwaes,
Dat ziet er goed uit ! Heb je hem al ingebouwd ?.
Een paar vragen
1. Staat er ook een onderdeel nummer op die ventilator of weet je welk onderdeelnummer de ventilator heeft?
2. Wat is de diameter van de ventilator ( huis niet de propellor)
3. Wat is de diepte of dikte van de ventilator.
4. Heb je ook een idee hoeveel Ampere hij gebruikt.
2. 15 inch (en vrij veel CFM)
3. ik denk 4 tot 5 centimeter
4. Ik heb een slow zekering van 30amp ertussen. Gezien de draaddikte lijkt dat voldoende.
Meer info: http://www.davebarton.com/ElectricCoolingFans.html en dan naar Volvo 850 scrollen.
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: Waterpomp
Ik vind het idee van een niet constant gedreven fan ook erg interesant vooral qua vermogen verbruiken en geluid.
Maar op een 609 is alles 24V en de fans hier voorbij komend zijn 12V en 30A dat is gelijk of meer dan menig dynamo levert van deze gebakkies.
Of alles moet 24v gevonden worden of ik moet een nog zwaardere omvormer van 24-12V kopen
Is een viscofan niet een makkelijkere en betere keuze dit was namelijk de optie waar ik aan zat te denken en deze kan ik ook gewoon van een OM364LA over zetten.
Wat zien jullie als voordelen van een elektrisch systeem?
Gr. Yoni
Maar op een 609 is alles 24V en de fans hier voorbij komend zijn 12V en 30A dat is gelijk of meer dan menig dynamo levert van deze gebakkies.
Of alles moet 24v gevonden worden of ik moet een nog zwaardere omvormer van 24-12V kopen
Is een viscofan niet een makkelijkere en betere keuze dit was namelijk de optie waar ik aan zat te denken en deze kan ik ook gewoon van een OM364LA over zetten.
Wat zien jullie als voordelen van een elektrisch systeem?
Gr. Yoni
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: Waterpomp
Yoni,
Een viscofan zal altijd meedraaien, naarmate de as warmer wordt (het enige contact met de motor) zal de 'slip' minder worden, waardoor de fan uiteindelijk hetzelfde toerental als de as waar hij aan zit zal gaan draaien.
Het aansturen van een ventilator kost veel energie en maakt een boel geluid. Een viscofan die altijd meedraait heeft dus als nadeel dat er altijd herrie vanaf komt, en dat hij energie gebruikt.
Een electrische fan kan je (automatisch) aan/uit bedienen op basis van je koelwater temperatuur. Zoals boven beschreven kan dat eventueel ook meertraps. Dat kan enerzijds met 2 kleine ventilatoren, mij staat bij dat bijvoorbeeld een (moderne) Mercedes C-klasse een regeling heeft die de 1 fan op 3 verschillende snelheden kan laten draaien.
In normale rijomstandigheden (dus geen file, fors klimmen/dalen of hittegolf) zal een electrische fan nauwelijks aanslaan. Wellicht met stadsverkeer of een lange wacht bij een stoplicht. De viscofan zal dan al die tijd meedraaien.
Arno
Een viscofan zal altijd meedraaien, naarmate de as warmer wordt (het enige contact met de motor) zal de 'slip' minder worden, waardoor de fan uiteindelijk hetzelfde toerental als de as waar hij aan zit zal gaan draaien.
Het aansturen van een ventilator kost veel energie en maakt een boel geluid. Een viscofan die altijd meedraait heeft dus als nadeel dat er altijd herrie vanaf komt, en dat hij energie gebruikt.
Een electrische fan kan je (automatisch) aan/uit bedienen op basis van je koelwater temperatuur. Zoals boven beschreven kan dat eventueel ook meertraps. Dat kan enerzijds met 2 kleine ventilatoren, mij staat bij dat bijvoorbeeld een (moderne) Mercedes C-klasse een regeling heeft die de 1 fan op 3 verschillende snelheden kan laten draaien.
In normale rijomstandigheden (dus geen file, fors klimmen/dalen of hittegolf) zal een electrische fan nauwelijks aanslaan. Wellicht met stadsverkeer of een lange wacht bij een stoplicht. De viscofan zal dan al die tijd meedraaien.
Arno
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: Waterpomp
De visco fan word niet gestuurd door de warmte van de as van de maar door een bi-metalen kamer die warmte van de radiateur opvangt.Een viscofan zal altijd meedraaien, naarmate de as warmer wordt (het enige contact met de motor) zal de 'slip' minder worden, waardoor de fan uiteindelijk hetzelfde toerental als de as waar hij aan zit zal gaan draaien.
dus in weze zou deze ook variabel moeten draaien toch?
Re: Waterpomp
Eigenlijk heb ik de visco ventilator niet als een alternatief gezien voor de vaste. ik had eigenlijk maar één wens, weg met die voor mij gevaarlijke ventilator.
Als ik de ontsteking wil afstellen moet de lamp tussen radiateur en motor gehouden worden en daar draait die propellor die als je de hand erin krijgt niet zal stoppen.
Natuurlijk speelden de andere voordelen ook flink mee. Één voordeel is ook dat ik ten alle tijde de ventilatoren kan sturen en ze ook kan laten nadraaien als ik de boel na een lange rit ( 8 -10 uur) goed warm heb gestookt. De motorkap is dan soms 60 graden. Verder werkt het bij mij automatisch, geregeld door een thermoschakelaar in het koelwater
Voorts is het rendement van een elektroventilator volgens mij hoger dan die van de altijd slippende viscoventilator, die inderdaad een variabel toerental heeft.
Dit alles wil niet zeggen dat een visco niet voor iemand een hele goede oplossing zou kunnen zijn. Voor mij in ieder geval niet.
Er zijn vast wel 24 volts ventilatoren uit een vrachtauto die je zou kunnen gebruiken.
Groet Pieter
@ pWaes bedankt voor de reactie.
@ deutz betekent dat dan dat jij geen temperatuurschakelaar hebt?
Als ik de ontsteking wil afstellen moet de lamp tussen radiateur en motor gehouden worden en daar draait die propellor die als je de hand erin krijgt niet zal stoppen.
Natuurlijk speelden de andere voordelen ook flink mee. Één voordeel is ook dat ik ten alle tijde de ventilatoren kan sturen en ze ook kan laten nadraaien als ik de boel na een lange rit ( 8 -10 uur) goed warm heb gestookt. De motorkap is dan soms 60 graden. Verder werkt het bij mij automatisch, geregeld door een thermoschakelaar in het koelwater
Voorts is het rendement van een elektroventilator volgens mij hoger dan die van de altijd slippende viscoventilator, die inderdaad een variabel toerental heeft.
Dit alles wil niet zeggen dat een visco niet voor iemand een hele goede oplossing zou kunnen zijn. Voor mij in ieder geval niet.
Er zijn vast wel 24 volts ventilatoren uit een vrachtauto die je zou kunnen gebruiken.
Groet Pieter
@ pWaes bedankt voor de reactie.
@ deutz betekent dat dan dat jij geen temperatuurschakelaar hebt?
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Waterpomp
Ik heb wel een temp.schakelaar, de zender in de radiator die bij een bepaalde temp. de ventilatoren
aanstuurd, maar ik kan ze ook handmatig vanaf het dashboard aansturen!
gr.Jan.
aanstuurd, maar ik kan ze ook handmatig vanaf het dashboard aansturen!
gr.Jan.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Electronische koelvin
De fan van een renault espace bleek veel te diep te zijn zodat ik via de peugeot 806 eentje van de volvo s80 op de kop heb getikt. De fan meet 17 inch en consumeert 265 watt als het apparaat op volle toeren draait en heeft dan een cfm van 2400.
De fan kan op twee snelheden draaien en daar is een volvo relais voor nodig. Dat soort relais is volop te krijgen. De combinatie met een dubbel schakelende thermoswitch ligt dus voor de hand.
Zoals op de eerste foto te zien heb ik de originele shroud vrijwel volledig weggezaagd. Alleen het gedeelte waar de fan in draait heb ik behouden.
Tegen de muur van de stal stond nog een stuk plaatstaal dat ik van de verbouwing van de bus had overgehouden. De korte zijden waren omgezet en dat paste exact om de radiateur: de nieuwe shroud (tweede foto) is volledig vlak. Ik ben nu aangeland op het punt van foto 3: shroud en fan moeten 1 geheel gaan vormen.
Ik zit er aan te denken om rechts van de fan nog een opening te maken en die af te dekken met een rubber flap. Tijdens het rijden kan ook daar de wind dan doorheen waaien.
Binnenkort haal ik een wintertrui van zolder en dan ga ik verder.
De fan kan op twee snelheden draaien en daar is een volvo relais voor nodig. Dat soort relais is volop te krijgen. De combinatie met een dubbel schakelende thermoswitch ligt dus voor de hand.
Zoals op de eerste foto te zien heb ik de originele shroud vrijwel volledig weggezaagd. Alleen het gedeelte waar de fan in draait heb ik behouden.
Tegen de muur van de stal stond nog een stuk plaatstaal dat ik van de verbouwing van de bus had overgehouden. De korte zijden waren omgezet en dat paste exact om de radiateur: de nieuwe shroud (tweede foto) is volledig vlak. Ik ben nu aangeland op het punt van foto 3: shroud en fan moeten 1 geheel gaan vormen.
Ik zit er aan te denken om rechts van de fan nog een opening te maken en die af te dekken met een rubber flap. Tijdens het rijden kan ook daar de wind dan doorheen waaien.
Binnenkort haal ik een wintertrui van zolder en dan ga ik verder.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Electronische koelvin
netjes!!
ik was vandaag ook nog ff klussen in de schuur.. warm is anders :ooo 8)
ik was vandaag ook nog ff klussen in de schuur.. warm is anders :ooo 8)
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Electronische koelvin
Kacheltje in de schuur helpt wel!! ik heb op Marktplaats 2 jaar geleden een gasheater/blower gekocht
voor een scheet! fles pompgas eraan en goedkoop lekker warm!!
gr.Jan.
voor een scheet! fles pompgas eraan en goedkoop lekker warm!!
gr.Jan.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
Wat info voor de 'shroud', deze dient iets van de koelribben af te staan, zeg 2/3 centimeter, om de natuurlijk luchtverplaatsing niet compleet te dwarsbomen.
Ik kan niet helemaal zien of deze bij jou ook enige afstand heeft tot de radiateur.
Ik kan niet helemaal zien of deze bij jou ook enige afstand heeft tot de radiateur.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Ik denk dat de afdekking ongeveer 2cm van de koelribben af ligt maar ik wilde, zoals ik al schreef, een extra opening maken voor de rijwindkoeling.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Elektrische koelvin
Een visco fan draait redelijk loos mee als de radiator nog beneden een bepaalde temparatuur zit. In mijn bus zit een hele grote voorin die ik alleen maar hoor als hij moet koelen. Dus de herrie valt wel mee. In de 2008 Transit die ik had zat er ook een die plotseling vastliep. Toen hoorde ik hem pas, daarvoor nooit! Draait ie loos mee zal het vermogen wat hij vraagt minimaal en niet te meten zijn. Kom je er dus met een elektrische fan niet uit (elektrisch is wel beter) is een visco een goed alternatief en stukken beter dan een vaste die immers ook meedraait als het nergens voor nodig is.
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
agree, ik had een vaste en wilde een visco-koppeling kopen. Maar voor het geld kan je (als je de ruimte er voor hebt) beter een elektrische halen.
Die vaste, die hoor je dus CONSTANT. En zelfs bij die herrieschopper van mij voorin versterkt hij een boel herrie. 8)
Die vaste, die hoor je dus CONSTANT. En zelfs bij die herrieschopper van mij voorin versterkt hij een boel herrie. 8)
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Het krijgt een definitieve vorm nadat ik op zolder nog een oude Aldi trui gevonden heb,
Zoals eerder beschreven heb ik rechts een extra rechthoek uit de shroud gezaagd. Een stuk stalrubber gepakt en dat tot ongeveer de helft ingesneden zodat de flap kan "scharnieren". De flap daarna nog in vieren gedeeld zodat het scharnieren makkelijker gaat want stalrubber is nogal stug en eigenlijk bedoeld voor de kudde.
Idealiter zal het rubber gaan scharnieren als er gereden wordt en terugveren bij stilstand. Ik ben benieuwd.
Ik denk dat ik op de goede weg ben.
Met dank aan Pieter voor de inspiratie!
Zoals eerder beschreven heb ik rechts een extra rechthoek uit de shroud gezaagd. Een stuk stalrubber gepakt en dat tot ongeveer de helft ingesneden zodat de flap kan "scharnieren". De flap daarna nog in vieren gedeeld zodat het scharnieren makkelijker gaat want stalrubber is nogal stug en eigenlijk bedoeld voor de kudde.
Idealiter zal het rubber gaan scharnieren als er gereden wordt en terugveren bij stilstand. Ik ben benieuwd.
Ik denk dat ik op de goede weg ben.
Met dank aan Pieter voor de inspiratie!
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Elektrische koelvin
ben wel heel benieuwd waar de wijsheid vandaan komt dat als je electrisch koelt dat dat minder energie kost dan direct, je moet dus stroom maken met en zeker rendement die je gebruikt om electrisch , met een zeker rendement gaat laten draaien . en direct is dan meer energie ?, ik heb een viscofan op mijn 508 !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Elektrische koelvin
Het is (voor mij) een combinatie van stilte t.o.v. de vaste fan en de gedachte dat de fan alleen in file en/of warme temperaturen en rustig rijden aan zal slaan. Het vermogen wat hij vraagt, zal wellicht meer zijn dan een visco-fan op dat moment.
Op het moment dat hij aan zal slaan (file, stadsrijden in de zomer e.d.), daar heb ik niet al het vermogen van de motor nodig. Op de snelweg kan ik elke pk (en elke dB :D ) gebruiken en dan draait de electrische fan niet, de natuurlijke luchtstroom en de koeling van de rijwind leveren hoogstwaarschijnlijk genoeg koeling op (met 12ltr kvs)
Op het moment dat hij aan zal slaan (file, stadsrijden in de zomer e.d.), daar heb ik niet al het vermogen van de motor nodig. Op de snelweg kan ik elke pk (en elke dB :D ) gebruiken en dan draait de electrische fan niet, de natuurlijke luchtstroom en de koeling van de rijwind leveren hoogstwaarschijnlijk genoeg koeling op (met 12ltr kvs)
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Elektrische koelvin
Ik ben ook heel benieuwd: 265 watt op vol vermogen. Moet ik een extra accu in gaan bouwen voor de fan of moet ik tijdens het rijden een generator (diesel of benzine) inschakelen of volstaat een zonnepaneel? Maar een beetje lekker aanklooien op een kouwe winterdag is ook wel leuk zolang de Elfstedenkoorts niet door het land waart.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Elektrische koelvin
Klopt maar dat geldt evenzeer voor de visco fan. Het enige bezwaar daartegen is dat waar de elektrische fan volop gaat draaien en dus koelen, de visco nooit sneller dan de waterpomp waar hij op zit kan draaien en dat kan stationair in de file misschien aan de lage kant zijn. Vergis je trouwens niet in de herrie die een elektrische fan maakt!pwaes schreef:Het is (voor mij) een combinatie van stilte t.o.v. de vaste fan en de gedachte dat de fan alleen in file en/of warme temperaturen en rustig rijden aan zal slaan. Het vermogen wat hij vraagt, zal wellicht meer zijn dan een visco-fan op dat moment.
Op het moment dat hij aan zal slaan (file, stadsrijden in de zomer e.d.), daar heb ik niet al het vermogen van de motor nodig. Op de snelweg kan ik elke pk (en elke dB :D ) gebruiken en dan draait de electrische fan niet, de natuurlijke luchtstroom en de koeling van de rijwind leveren hoogstwaarschijnlijk genoeg koeling op (met 12ltr kvs)
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Elektrische koelvin
Of misschien laten aansturen door je toerenteller .De Rooie Reus schreef:Ik ben ook heel benieuwd: 265 watt op vol vermogen.
Groet,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Elektrische koelvin
bij de ontwikkeling van de eerste auto's liepen er heel veel knappe koppen rond , een van eerste temperatuur regelingen werkten met een verstelbare louvre voor de radiateur , of een rolgordijntje , ik heb nog veel auto's gerepareerd met zo'n kettingtje in de cabine die de rol hoger en lager kon laten. je verminderd de luchtstroom en de fan hoeft dan ook minder te werken . eigenlijk een heel goede regeling !! ( en honderd jaar oud )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Elektrische koelvin
Hoi,
Men vergat het rolgordijntje ook wel eens...
Groet Anton
Men vergat het rolgordijntje ook wel eens...
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Elektrische koelvin
De Blue Birds hebben tot de dag van vandaag een jaloezie voor de (twee of drie) radiatoren. Aangedreven door een persluchtcilindertje, dat wel
De canvas flappen die bij elke bus horen, knoop je enkel voor het front bij extreem lage temperaturen om snel(ler) op bedrijfstemperatuur te komen.
Natuurlijk bij lange na niet zo romantisch als dat witte plastic greepje dat in m'n Morris Minor hing te schommelen.
Overigens komt de ventilator van zo'n bus (met het gefluister van een F16 met naverbrander) alleen in als je boven de 30℃ een lange helling opklimt. En dan nog pas vlak voor je boven bent... Het is dus allemaal een kwestie van dimensionering.
De canvas flappen die bij elke bus horen, knoop je enkel voor het front bij extreem lage temperaturen om snel(ler) op bedrijfstemperatuur te komen.
Natuurlijk bij lange na niet zo romantisch als dat witte plastic greepje dat in m'n Morris Minor hing te schommelen.
Overigens komt de ventilator van zo'n bus (met het gefluister van een F16 met naverbrander) alleen in als je boven de 30℃ een lange helling opklimt. En dan nog pas vlak voor je boven bent... Het is dus allemaal een kwestie van dimensionering.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Elektrische koelvin
Ook op mijn oldtimer luxe wagen zoiets gemaakt van een rolgordijn (gewoon uit huis) en dan de bedienings
koordjes onder het stuur, het rood geverfde koordje is hoes omhoog!
Het interieur is met deze weersomstandigheden wel veel eerder warm met het gordijntje omhoog!
Gr.Jan.
koordjes onder het stuur, het rood geverfde koordje is hoes omhoog!
Het interieur is met deze weersomstandigheden wel veel eerder warm met het gordijntje omhoog!
Gr.Jan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten