Ik denk dat dit beter zou zijn, maar dat is mijn idee (even uitleg)
Een camper heb je om in te wonen en als tweede om je eigen te verplaatsen. Om kosten besparende ingrepen te doen aan het voertuig, word de HH accu aan de wagen gehangen. Terwijl het eigenlijk anders om zou moeten zijn, want de HH accu gebruik je meer als je start accu. Het schijdings relais is een cyrix. Mening graag?
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 20 jan 2013, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
Mee eens en toch ook weer niet... Of je veel rijdt of veel stilstaat is je eigen keuze (al wordt die ook wel door de heersende brandstofprijzen beïnvloed).
Als voor jou de huishoudaccu prioriteit heeft, neem ik aan dat je die ook apart wilt kunnen laden (zonnepanelen, acculader "van de paal"). In dat geval zou ik niet voor het scheidingsrelais kiezen, maar voor b.v. een Cyrix. Dan wordt je startaccu meegeladen, ook b.v. gedurende lange stilstand 's winters.
BTW Als jij dat tekeningetje zelf hebt gemaakt (mooi!), dan zou je de verbinding startrelais-startmotor ook dik moeten maken. Verder mis ik het laadstroomcontrolelampje en de blusdiode...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
Peter, het enige verschil tussen de standaard-tekening en de jouwe: Je wettelijke voertuigverlichting sterft een langzame dood wanneer het scheidingsrelais niet werkt.
Kortom, ik zie er geen enkel voordeel in. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Admin schreef:Mee eens en toch ook weer niet... Of je veel rijdt of veel stilstaat is je eigen keuze (al wordt die ook wel door de heersende brandstofprijzen beïnvloed).
Als voor jou de huishoudaccu prioriteit heeft, neem ik aan dat je die ook apart wilt kunnen laden (zonnepanelen, acculader "van de paal"). In dat geval zou ik niet voor het scheidingsrelais kiezen, maar voor b.v. een Cyrix. Dan wordt je startaccu meegeladen, ook b.v. gedurende lange stilstand 's winters.
BTW Als jij dat tekeningetje zelf hebt gemaakt (mooi!), dan zou je de verbinding startrelais-startmotor ook dik moeten maken. Verder mis ik het laadstroomcontrolelampje en de blusdiode...
Inderdaad een cyrix relais (heb ik er even bij gezet) was ik even vergeten :mrgreen:
Tja, wat betreft het laad lampje en zo, dan blijf ik tekenen (is even een een voudige opstelling)
Even off topic, weet jij of een cyrix in te stellen is op een hogere spanning?
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 20 jan 2013, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
Leo schreef:Peter, het enige verschil tussen de standaard-tekening en de jouwe: Je wettelijke voertuigverlichting sterft een langzame dood wanneer het scheidingsrelais niet werkt.
Kortom, ik zie er geen enkel voordeel in. 8)
Tja als de lucht naar omlaag komt hebben we allemaal een blauwe hoed
Waar het mij om gaat is dat in normale uit voering eerst de start geladen word en is die op een bepaalde spanning is schakelt het cyrix relais de HH pas in. Dus verloren kilometers die je beter kan benutten door de HH nr 1 te maken.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
Op je tekening staat geen cyrix, maar een gewoon scheidingsrelais die inklikt zodra de dynamo stroom geeft.
Dan maakt het dus geen moer uit waar je de plus van de dynamo neerplant. Tenzij je scheidingsrelais kapot is.
Je vraagt m'n mening en die krijg je: Voordeel=0, eventueel nadeel=1. Heeft niks met een blauw hoedje te maken.
Je hebt met cyrix in jouw nieuwe situatie -bij startaccu's in goede staat- mischien wel een minuut winst.
Zijn je startaccu's daarentegen niet zo best en je HH-accu's vrij leeg, dan rij je al snel met een paar gloeiende spijkers in de rondte. Als in jouw geval je motor al niet stopt (elektrisch stoprelais op je IP?).
Meer nadelen dan voordelen dus.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Het inschakelen van die Cyrix duurt geen kilometer, hoor. (Zo hard rijd jij niet.)
Het inschakelen van je relais op D+ duurt natuurlijk nòg korter. Daarom is er eigenlijk helemaal geen sprake van "eerst" en "dan pas". Het maakt dus geen moer uit of je die dikke draad laat zitten zoals de fabrikant 'm heeft aangebracht of dat je 'm omlegt naar de huishoudaccu.
Leo's bezwaar is IMHO nogal hypothetisch. Met een Cyrix kun je je verlichting bij een bijna lege startaccu redden door de twee batterijen handmatig parallel te schakelen. Maar, nogmaals... het is allemaal een beetje hypothetisch.
Natuurlijk aannemende dat de bedrading met het nodige vakmanschap wordt aangelegd.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
Hypothetisch of niet, ik ging uit van de tekening. Daar staat een normaal scheidingsrelais wat direct inklikt als de dynamo gaat leveren. En dan heeft dat hele gedoe van Peter 0,0 nut.
Zie voor de rest mijn vorige comment.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ok ik zit dus te simplistisch te denken dus :mrgreen: :oops:
Ik heb er een cyric tussen zitten, dus mijn idee is dus een gedachte kronkel
Dus voor de overige lezers. NIET BELANGRIJK
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
Relais??, ik denk dan direct aan overgangsweerstanden, mede door te dunne kabels.
Mijn reactie, gebruik een zwaar relais met dikke, korte kabels.
---------------------
In mijn camper zit er net als de tekening een relais maar ook een overbrugging schakelaar die het relais overbrugd, heel zwaar uitgevoerd, de hh accu laad hierdoor merkbaar beter op.
Heb je een beetje startproblemen dan kan je met mijn uitvoering de hh accu gebruiken om de start accu mee helpen.
Groet Hugo
Bedenk ook even dat je HH accu met een hogere spanning geladen dient te worden dan je startaccu. Hoe ga je daar dan in voorzien? Niet met een cyrix in ieder geval.
Dat hangt af van de respectieve types accu. Semi-tractie accu's hebben genoeg aan 14.4/28.8 V en vallen iha niet om bij (een deel van) de laadstroom van een voertuigalternator. Over dit onderwerp is vrij recent het nodige geschreven op dit forum en een herhaling van zetten lijkt me niet zinvol.
Gel- en tractieaccu's zijn chemisch gezien ook lood/zuur-accu's, maar stellen vanwege de constructie bepaalde eisen aan de stroomsterkte (en dus aan de spanning). Li-ion, Li-Po en dergelijke nieuwere ontwikkelingen vragen een dedicated lader.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
peter58 schreef:Ok ik zit dus te simplistisch te denken dus :mrgreen: :oops:
Ik heb er een cyric tussen zitten, dus mijn idee is dus een gedachte kronkel
Dus voor de overige lezers. NIET BELANGRIJK