remprobleem

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
sjoerdfreek
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2012, 21:20

remprobleem

Bericht door sjoerdfreek »

een maand geleden schreef ik hier dat mijn remmen niet goed werken.
het volgende zodra ik flink rem dan blokkeert mijn rechter wiel ,en het lijkt of dat links niet mee doet met remmen.
Dus heb ik wielen eraf gehaald gekeken naar de remcilinders en die bleken verrot.
Dus nieuwe remcilinders gemonteerd en linker trommel + remschoenen ontvet met remmenreinger en opgeschuurd ( waren behoorlijk vet geworden) alles weer erop gezet en het probleem word nu met de dag erger echt onwijs naar rechts trekken gewoon gevaarlijk!!
Wat kan ik nog doen om dit op te lossen???
Een kennis had het er over om de remschoenen schoon te branden zodat echt al het vet eruit is ?
Weer een ander zei dat ik waarschijnlijk een remslang moet vervangen omdat hij verstopt zou kunnen zijn.
en zelf heb ik een flauw vermoeden dat er gewoon weer vet op de remschoen gekomen is wat dus het slechte remmen verklaard.
Ik ben een beginnend sleutelaar ,maar wat mij opviel was dat zeg maar een soort keering in de trommel
er naar mijn idee een beetje scheef in zit hoort dit of maakt dit uit ???
graag een reactie van iemand die ervaring heeft met de voorremmen van een mercedes 406
en oh ja de radertjes heb ik ook strakker gezet zoals beschreven ,ook dit hielp niet
ik weet het is misschien makkelijk om naar een garage te gaan maar ik los graag altijd dingen zelf op

groeten ricardo
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: remprobleem

Bericht door de Haan »

Als remvoeringen vet zijn geworden dan moete ze vervangen worden aan beide kanten.
Heeft er een ietsje remolie opgezeten dan kan je misschien met remmenreiniger werken.
Ga je voor zeker vervang die voeringen.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: remprobleem

Bericht door Maxer »

Ik heb in het verleden vaak natte voeringen met remmenreiniger weer goed gekregen. Het zal er van afhangen hoelang de voeringen vet zijn geweest. Inderdaad is het in dit geval het beste de voeringen te vervangen. Heb je ook de trommel goed vetvrij gemaakt en geschuurd? Wat meestal hielp voor de apk als er te veel remverschil was, was het omwisselen van de trommels maar dat zal in dit geval niet helpen ben ik bang.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: remprobleem

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

D'r zijn veel dingen te noemen dit kunnen veroorzaken weet ik uit ervaring :mrgreen:

Stap één: zorg dat alles in goed werkende staat verkeert! Een goed werkend remsysteem staat of valt met alle componenten, daarna komt goed onderhoud en afstellen.
Als je vloeistof donkere drab is met bijvoorbeeld roestdeeltjes erin, lekken die nieuwe cilinders weer binnen zeer korte tijd. Dit onderwerp is al veel vaker ter sprake gekomen alhier, met wat zoeken moet er genoeg info tevoorschijn komen denk ik. (o.a. de ellende die ik zelf gehad heb met die remmenzooi!)

Als je zeker bent dat de rest in goede staat verkeert (dus niet weer lekkende cilinders, roest in de leidingen, verstopte slangen, vloeistof uit het jaar kruik o.i.d!): kruis dan de remschoenen eens, maak die beide vette goed schoon, en haal één vette van links naar rechts en vice versa. Er zit wel verschil in remoppervlak, de ene is groter als de andere, maar met wat afstellen zal het wellicht niet 100% goed komen, maar het verschil zou dan wel merkbaar moeten zijn zodat je de oorzaak in elk geval weet van het probleem wat je hebt.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: remprobleem

Bericht door de Haan »

Links waren ze vet, je kan schoonmaken wat je wil.
Maar schoon krijg je ze alleen als er een hele lichte vervuiling is.
Blijkbaar is hier een zware vervuiling.
Dan kan je alleen maar oplossen door beide kanten de voeringen te vervangen
Links is vet, dus hij trekt naar rechts.
Dan gelijk de remolie vervangen is kleine moeite.

Van Dubbellucht, organiseren ze sleuteldagen, daar kan je erg veel leren.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: remprobleem

Bericht door Admin »

En bij Reeckmans in Hasselt leggen ze remsegmenten met vette voeringen een paar uur in de oven bij 200℃. Dan afvegen met papier en opnieuw in de oven. Na zes keer zijn ze droog genoeg voor de rollenbank, ook de legertrucks en de bussen van het OV.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
sjoerdfreek
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2012, 21:20

Re: remprobleem

Bericht door sjoerdfreek »

oke zaterdag ben ik er aan begonnen ik heb een brander gekocht,
en ik heb de remschoenen langzaamaan flink heet gemaakt en dus elke keer afnemen met een doek.
ging flink roken want al de remvloestof die de voeringen hadden opgenomen verbrande .
toen weer af laten koelen en een tweede keer goed heet gestookt.
zo ook met de trommels ,het leek wel of het remvloeistof gewoon in het ijzer getrokken was want met de brander erop
en goed heet gemaakt kwam er direct een vettig laagje naar boven dus ook weer afgenomen af laten koelen en nog een keer herhaald
daarna alles weer in elkaar gezet en het resultaat was zeker 50% beter te noemen nog wel iets naar rechts trekken
maar niet meer zo erg dat het stuur uit je handen gerukt word.
ik ga wel op zoek naar nieuwe remschoenen maar kan in de tussentijd in ieder geval "normaal"remmen
weet iemand waar ik nieuwe remvoeringen op de schoenen kan laten klinken
remvoeringen zag ik op ebay te koop staan maar ik vermoed dat je wel speciaal gereedschap moet hebben om het er goed op te klinken/lijmen
bedankt nog voor alle reacties
heel fijn zon forum waar mensen elkaar helpen
groetjes
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: remprobleem

Bericht door rienold »

Ook monteurs zijn best wel inventief met het oplossen van bijv. remproblemen. Zonder namen te noemen, de monteur die bij mijn 508 een apk uitvoerde spoot een heel klein beetje olie in de remtrommel om het scheef remmen op te lossen. Op deze manier lukte het hem om de auto goed door de remtest te krijgen. Hij gaf me wel het advies mee om er iets aan te doen. Maar dat kan wachten tot het buiten weer wat warmer is. :P
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: remprobleem

Bericht door Detlev »

Bij mij waren het toch echt ook de remslangen, nadat de (verrotte) cilinders vervangen waren zijn die ook vervangen.
Die krengen zien er uitstekend uit terwijl ze van binnen helemaal verrot zijn en dicht slibben.
Busje remt kaarsrecht nu.... 8) (eerder zat Louise iedere keer tegen de voorruit geplakt als ik vergat bij de eerste keer remmen eerst achteruit te remmen, dan voorzichtig vooruit en dan pas op pad :mrgreen: )
Overigens is roest bij nat weer ook een oorzaak, maar dat rem je zo weg.
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: remprobleem

Bericht door Frank.fjph »

Als je voeringen koopt, is zelf erop klinken (indien oude ook geklonken zijn ) goed te doen, zou ook de trommels laten uitdraaien en dan wel de juiste (OVER)maat schoenen kopen...

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: remprobleem

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarom de trommels uitdraaien als ze goed zijn?
Dat doe je alleen als er groeven in zitten en er voldoende materiaal overblijft na het het uitdraaien.
Anders zijn ze na een keer flink remmen ook niet meer rond.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
pluk1973
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
Locatie: Vlissingen

Re: remprobleem

Bericht door pluk1973 »

Hoi,
Ik heb vorig jaar de voeringen gewoon bij de Mercedes-Benz dealer gekocht. Ze hebben de voeringen tussendoor even op de schoenen geklonken.

Groeten,
Arno
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: remprobleem

Bericht door Frank.fjph »

Hallo

Even een eigen remprobleempje er tussendoor:

Heb zojuist een halve avond aan het trachten te ontluchten van het remsysteem van de Mercedes beteed... :evil: :twisted:
Hoewel geen camper, hoop ik toch dat er een 190D ervaringsdeskundige meekijkt......de W201 typeaanduiding dacht ik

Punt is het volgende:

Hele remsysteem is nagelopen en vervangen wat nodig, gereviseerd wat nodig leek, dus alles is uit elkaar geweest.
Dit incl revisie hoofdremcilinder.

Nadat het gehele systeem dus droog gestaan heeft, hebben we vanavond het rempotje geheel gevuld en pompen maar.......het resultaat was dat er achter in eerste instantie wel een beetje (50cc) remvloeistof uit kwam, maar verder nergens enige vloeistof te bekennen.
Ook het lichte druk op de dop van het potje zetten leverde weinig op.
Ook het ontluchten aan de leidingen op de hoofdremcilinder leverde geen verbetering op.

Heeft iemand een idee of er een (speciale) volgorde /procedure is voor deze situatie?????
Of dat er een herkenbare fout in onze klus zit.

Tot slot nog : bij het intrappen van pedaal gaat ie altijd tot de bodem, maar heeft in het midden een zwaar punt alsof ie evn tjes maar druk opbouwd.

alvast dank

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: remprobleem

Bericht door DVIII »

lijkt er op dat je Hrcil. niet pompt , dus dat je geen verplaatsing krijgt omdat er geen nieuwe vloeistof wordt bij gepompt. ik zou de wielcilinders en leidingen van de andere kant volpompen met een handpomp (oliespuit met rem Rvlst.) en eventueel de Hrcil. nog eens goed invetten met ate vet. zit er misschien ABS op ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: remprobleem

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Dave,
Bedankt voor de omgekeerde werkwijze...

Er was een geringe twijfel of we geen fout bij montage HRC hadden gemaakt, en of het mogelijk (overmatig??) gebruik van Ate vet een oorzaak kon zijn, dus het ding er maar afgehaald, maar niks verkeerds gevonden.
Wel had kennis me nog wat "pomptips"gegeven....echter zelfs na het voor de hermontage vullen van de Hrc haald niet veel uit.
Tot ik op idee kwam dat mogelijk de cilinder net niet ver genoeg terugkwam, waardoor mogelijk geen toestroom van olie
Om dat te proberen heb ik de beide bouten van de Hrc en paar slagen gelost, waardoor er meer ruimte kwam..............en (toeval of niet??) het ding begon ineens te pompen

Uiteindelijk hebben we weer een remmende W201 :lol: :P
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: remprobleem

Bericht door DVIII »

ik hield die optie nog even achter de hand , omdat het uitleggen van de materie lastig is , dus, het "Haalklepje" wat ook de "open" klep is , ook tegelijk de zuiger plunjer is ! Dus als je binnenwerk niet helemaal terug komt kan je niet "Pompen" , ook moet de boel echt vol staan met vloeistof omdat dan je haalklepje open zuigt en dus al opent voor je helemaal terug bent. echt moeilijke gevallen pomp ik zg , submerged in een bak vloeistof eerst goed door. :| was altijd je handen goed met warm water en gebruik creme voor je handen , die vloeistof is echt slecht spul !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: remprobleem

Bericht door Frank.fjph »

Dave,

KLopt we hebben de cilinder dan wel niet gedompelt, maar wel in de werkbank alvast proberen af te " vullen"
Blijft nu de vraag of het een kwestie van volhouden met ontluchten was,of dat er toch iets loos was met het in ruststand komen van de zuiger.....
Dat laatste kan vanuit de bekrachtiger dan wel van het pedaal afkomen, wordt nog zoeken dus.

Thanks

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: remprobleem

Bericht door DVIII »

om even uit de keuken te klappen , er zijn soms foute cilinders toegepast , die niet lekker in rust/open stand komen. ik pomp ook door in de auto met de leidingen van de pomp af soms. echt er zijn draken van auto's , er is een auto die je bijvoorbeeld half op de brug moet zetten om goed te ontluchten. en dan een meter omhoog ! , maar dat weet je dan, als je resultaat beloofd hebt moet je gewoon doorgaan.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten