Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
- vanhooltje
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Gefeliciteerd Ernst en Silvia, dus witte platen op de bus :P
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Die platen is het probleem niet. Maar als je goed kijkt, zit er op elke plaat een rond stickertje (achter zelfs twee) 

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Gefeliciteerd Ernst! :)
Wij zijn vandaag druk aan de sloperij geweest...

Het oude blok, inspuitpomp, verstuivers en nog wat ander klein grut zetten we over. Tevens maken we gelijk van de gelegenheid gebruik alle motorsteunrubbers te vervangen. Die van de versnellingsbak kun je alleen doen als de motor los is, de moeren zitten in het koppelingshuis...

Echo.....
Dinsdag weer verder, boel weer opbouwen en het andere blok erin lepelen. Ging best voorspoedig: om een uur of 9 's morgens begonnen, en om 14:15 lag het ding op zijn kant op een pallet, dus mooi nog even tijd om O-ringen en nieuwe trillingsrubbers voor de motorsteunen te halen bij de groothandel. Origineel moet de motor er uit via de onderkant, maar dat is veel meer werk en bovendien kan dat eigenlijk alleen op een brug. Met de heftruck en een lange lepel vis je het ding er eigenlijk zo uit.
Groeten Jeroen
Wij zijn vandaag druk aan de sloperij geweest...

Het oude blok, inspuitpomp, verstuivers en nog wat ander klein grut zetten we over. Tevens maken we gelijk van de gelegenheid gebruik alle motorsteunrubbers te vervangen. Die van de versnellingsbak kun je alleen doen als de motor los is, de moeren zitten in het koppelingshuis...

Echo.....
Dinsdag weer verder, boel weer opbouwen en het andere blok erin lepelen. Ging best voorspoedig: om een uur of 9 's morgens begonnen, en om 14:15 lag het ding op zijn kant op een pallet, dus mooi nog even tijd om O-ringen en nieuwe trillingsrubbers voor de motorsteunen te halen bij de groothandel. Origineel moet de motor er uit via de onderkant, maar dat is veel meer werk en bovendien kan dat eigenlijk alleen op een brug. Met de heftruck en een lange lepel vis je het ding er eigenlijk zo uit.
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Wim
Correct me if i'm wrong :mrgreen:Admin schreef:Die platen is het probleem niet. Maar als je goed kijkt, zit er op elke plaat een rond stickertje (achter zelfs twee)
Een stuk sneller dan bij die Belgen , de vorige keer !!
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Not wrong!
België: 18 maanden
Duitsland: 2 dagen
Maar... Nederland: 17 uur (Oranje Bus 2 om 16:00 h bij de RDW in Zwijndrecht, volgende morgen om 9:00 h kentekenbewijs op de mat!)
België: 18 maanden
Duitsland: 2 dagen
Maar... Nederland: 17 uur (Oranje Bus 2 om 16:00 h bij de RDW in Zwijndrecht, volgende morgen om 9:00 h kentekenbewijs op de mat!)
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Zo kennen we onze Jeroen! Lekker bezig!
BTW Die ketting, is die bij gebrek aan hijsogen op de kop?
BTW Die ketting, is die bij gebrek aan hijsogen op de kop?
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Er zitten (gelukkig) ogen aan, de ketting is hier aan één kant al los. Was wel een gepuzzel met de lengte ervan, want als je de ketting te lang houdt komt of de heftrucklepel tegen het dak aan, of het blok niet over de rand heen! 300kg til je er ook niet zo even uit met een motortakel op die lengte...
Groeten Jeroen
Groeten Jeroen
- Ed's508
Even gezocht naar een krakend geluid in de voortrein. Dacht aan de schokdemper. Maar het geluid is aan beide kanten even hevig te horen.
Zou wel erg toevallig zijn als beide schokdempers op hetzelfde moment gaan kraken.
Met "voelen" ook niet gevonden. Al het staal zit aan elkaar vast... Eerst alle smeernippels maar even aanvallen.
Zou wel erg toevallig zijn als beide schokdempers op hetzelfde moment gaan kraken.
Met "voelen" ook niet gevonden. Al het staal zit aan elkaar vast... Eerst alle smeernippels maar even aanvallen.
Groet, Ed.
Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
- GerardM
- Contacteer:
Het achterlicht van één van mijn oldtimerfietsen gerepareerd, want die mag binnenkort mee een paar dagen weg.
Verder bezig geweest met de pas aangeschafte chinese led displays. Eén op een sigarettenaanstekerplug gesoldeerd, zodat ik makkelijk de spanning van de startaccu's kan checken als ik dat wil en de andere naast het bed op de hh accu's aangesloten; geeft naast in 1 oogopslag de spanning ook een mooie rode nachtgloed 8) .
Groet,
Gerard
Verder bezig geweest met de pas aangeschafte chinese led displays. Eén op een sigarettenaanstekerplug gesoldeerd, zodat ik makkelijk de spanning van de startaccu's kan checken als ik dat wil en de andere naast het bed op de hh accu's aangesloten; geeft naast in 1 oogopslag de spanning ook een mooie rode nachtgloed 8) .
Groet,
Gerard

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Voor mij is 30 april dit jaar een feestdag! Ik heb vanmorgen de dokumenten en nummerplaten van Skoolie in het Kreishaus in Wildeshausen in ontvangst mogen nemen. We kunnen weer op vakantie (hoewel het hier wonen dag-in, dag-uit al heel vakantie-achtig is).
Ik moet nog één ding doen: bij de regering van Rheinland-Pfalz in Koblenz een afschrift opvragen van een ontheffing die ze daar in 2004 verleend hebben. Dat afschrift moet ik te allen tijde bij me hebben, voor als ik zou worden aangehouden.
Ontheffing... waarvoor dan wel?
Voor het feit dat het verklikkerlampje van de alarmknipperlichten groen is i.p.v. de voorgeschreven kleur.
Wie hoor ik daar lachen?
Ik moet nog één ding doen: bij de regering van Rheinland-Pfalz in Koblenz een afschrift opvragen van een ontheffing die ze daar in 2004 verleend hebben. Dat afschrift moet ik te allen tijde bij me hebben, voor als ik zou worden aangehouden.
Ontheffing... waarvoor dan wel?
Voor het feit dat het verklikkerlampje van de alarmknipperlichten groen is i.p.v. de voorgeschreven kleur.
Wie hoor ik daar lachen?
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
hahahaha! ;-)
Vandaag alle z.g.a.n. of gereviseerde delen van het oude blok op de nieuwe gezet: koppeling, drukgroep, verstuivers, inspuitpomp, waterpomp, thermostaat en de leidingen van de inspuitpomp naar de verstuivers. Ook de inspuitpomp op tijd gezet, motorsteunrubbers vervangen en een 70A dynamo pas gemaakt die de zingende 35A vervangt.
Enkel nog een wat kortere V-snaar kopen.
Morgen nog de verstuivers op moment aanhalen, de boel definitief vast zetten, blok erin takelen, en dan weer aansluiten. Kleppen stellen, olie en filter erin respectievelijk erop, startmotor en dynamo erop, en hopelijk karren maar...
Groeten Jeroen
Vandaag alle z.g.a.n. of gereviseerde delen van het oude blok op de nieuwe gezet: koppeling, drukgroep, verstuivers, inspuitpomp, waterpomp, thermostaat en de leidingen van de inspuitpomp naar de verstuivers. Ook de inspuitpomp op tijd gezet, motorsteunrubbers vervangen en een 70A dynamo pas gemaakt die de zingende 35A vervangt.
Enkel nog een wat kortere V-snaar kopen.
Morgen nog de verstuivers op moment aanhalen, de boel definitief vast zetten, blok erin takelen, en dan weer aansluiten. Kleppen stellen, olie en filter erin respectievelijk erop, startmotor en dynamo erop, en hopelijk karren maar...
Groeten Jeroen
- Leo
- Site Admin
Optimist... :mrgreen:en hopelijk karren maar...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
dat wordt kompleet naar de rehab kliniek als er niet meer gesleuteld hoeft te worden !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
:mrgreen: :mrgreen: ;-)
Enigzins optimistisch dat de inspuitpomp nu goed op tijd staat... ik had uitgemeten waar het pijltje van het koppelingshuis komt op het blok en daar met een beitel een merkteken in geslagen zodat we de pomp al konden afstellen voordat het blok erin ging omdat je er dan zo verrekte slecht bij kunt! Na montage bleek dat 1:1 overeen te komen met het pijltje. Ook geen rare fratsen meer uit hoeven te halen met rare verstellingen naar het extreme bereik toe om de boel uitgelijnd te krijgen... maar of het allemaal werkt???? :mrgreen:
Het ding zag er vanmorgen zo uit:

Waar de witte prop zit komt nog het opvoerpompje, dat had ik bij het andere blok nog vervangen en ook die gaat mee op deze motor. De dynamo etc komen er ook pas later op i.v.m. de beperkte ruimte met het in de ruimte laten zakken van het blok -blij dat het geen zescilinder is, die past ook niet zo gemakkelijk door de deur heen als deze!
Na een uur medderen om het ding op zijn plek te krijgen, ligt hij er nu, voorzien van nieuwe motorsteunrubbers van de groothandel in:

Inmiddels zitten ook de dynamo, opvoerpomp, en 90% van alle leidingen en electrische aansluitingen er weer aan. Ook de startmotor, die bij koude motor vaak bleef plakken, nagezien en het bleek dat hier nog versnellingsbakolie op/aan zat van de lekkage die we een paar jaar geleden gehad hebben, en die ook de koppeling geruineerd had. Ook dat gelijk schoongemaakt en hopelijk is het nu goed, die van deze ruilmotor af kwam zag er ook als nieuw uit, dus dat zou ook nog een optie zijn.
Grappig, sommige lullige kleine dingen die je opvallen bij zo een andere motor... de oliepeilstok draait veel stroever los en blijft ook op zijn plek zitten, net als de olievuldop. Bij die andere motor was het allemaal ruim en versleten. Ook het kleppen stellen gaat bij dit blok een stuk nauwkeuriger...
Helaas is onze kleine ziek geworden en kan hij morgen niet naar het kinderdagverblijf, en ik dus niet verder. Misschien dat vaders nog zin heeft de laatste dingetjes te doen en te kijken of het ding het ook daadwerkelijk doet. Ik hoor hier iemand op het forum altijd zeggen dat die ouwe diesels doodsimpel zijn, dus wat kan er mis zijn! :mrgreen:
Groeten Jeroen
Enigzins optimistisch dat de inspuitpomp nu goed op tijd staat... ik had uitgemeten waar het pijltje van het koppelingshuis komt op het blok en daar met een beitel een merkteken in geslagen zodat we de pomp al konden afstellen voordat het blok erin ging omdat je er dan zo verrekte slecht bij kunt! Na montage bleek dat 1:1 overeen te komen met het pijltje. Ook geen rare fratsen meer uit hoeven te halen met rare verstellingen naar het extreme bereik toe om de boel uitgelijnd te krijgen... maar of het allemaal werkt???? :mrgreen:
Het ding zag er vanmorgen zo uit:

Waar de witte prop zit komt nog het opvoerpompje, dat had ik bij het andere blok nog vervangen en ook die gaat mee op deze motor. De dynamo etc komen er ook pas later op i.v.m. de beperkte ruimte met het in de ruimte laten zakken van het blok -blij dat het geen zescilinder is, die past ook niet zo gemakkelijk door de deur heen als deze!
Na een uur medderen om het ding op zijn plek te krijgen, ligt hij er nu, voorzien van nieuwe motorsteunrubbers van de groothandel in:

Inmiddels zitten ook de dynamo, opvoerpomp, en 90% van alle leidingen en electrische aansluitingen er weer aan. Ook de startmotor, die bij koude motor vaak bleef plakken, nagezien en het bleek dat hier nog versnellingsbakolie op/aan zat van de lekkage die we een paar jaar geleden gehad hebben, en die ook de koppeling geruineerd had. Ook dat gelijk schoongemaakt en hopelijk is het nu goed, die van deze ruilmotor af kwam zag er ook als nieuw uit, dus dat zou ook nog een optie zijn.
Grappig, sommige lullige kleine dingen die je opvallen bij zo een andere motor... de oliepeilstok draait veel stroever los en blijft ook op zijn plek zitten, net als de olievuldop. Bij die andere motor was het allemaal ruim en versleten. Ook het kleppen stellen gaat bij dit blok een stuk nauwkeuriger...
Helaas is onze kleine ziek geworden en kan hij morgen niet naar het kinderdagverblijf, en ik dus niet verder. Misschien dat vaders nog zin heeft de laatste dingetjes te doen en te kijken of het ding het ook daadwerkelijk doet. Ik hoor hier iemand op het forum altijd zeggen dat die ouwe diesels doodsimpel zijn, dus wat kan er mis zijn! :mrgreen:
Groeten Jeroen
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Krijgt ie toch nog (een beetje) gelijk! :mrgreen:Leo schreef:Optimist... :mrgreen:en hopelijk karren maar...
M'n vader was vandaag nog even bezig met de laatste loodjes... alles aangesloten, gloeien... niks..., zelfs geen klikje........ schakeldraad van de startmotor vergeten!

Aangesloten, wederom nog even gloeien, starten, lopen, zonder roken, pruttelen of ander ongerief. Ik was thuis met onze nog wat ziekige zoon en heb hem dus niet zelf horen lopen of starten, maar het lijkt erop dat ik dan misschien toch mijn plekje in de rehab mag reserveren? :mrgreen:
Met Bart Jan gaat het inmiddels al weer prima, verbazend hoe snel kinderen genezen en hun temperatuur fluctueert -vanmorgen weer netjes rond de 37gr C, gisteravond nog 39,4!
Morgen maar effe een rondje slippen met dat straatklinkertrekkende vermogen...
Groeten Jeroen
- Leo
- Site Admin
Ik heb altijd gelijk, weet je toch? :mrgreen:
Die ouwe moet gewoon een kickstarter hebben, komt 't allemaal wel goed...
Ik wens je zeer veel plezier en sleutelloze kilometers toe met dat gebakkie.
Wat niet automatisch betekent dat die wens ook uitkomt. 8)
Die ouwe moet gewoon een kickstarter hebben, komt 't allemaal wel goed...
Ik wens je zeer veel plezier en sleutelloze kilometers toe met dat gebakkie.
Wat niet automatisch betekent dat die wens ook uitkomt. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Lol, als ie nu weer te barsten gaat koop ik wel een nieuwe Fiat! :mrgreen:
- De Rooie Reus
Al die motorische problemen heb ik niet. Vandaag wel de tweede Chinese watermeter ingebouwd zodat Marianne ook een paar meters heeft om bij te houden. Inmiddels heb ik wel begrepen dat een goede taakverdeling belangrijk is zodat ik op tijd het water bij kan vullen of af kan tappen.
Groeten van,
Martin
Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Wim
Zo hé , de loterij gewonnen ? :mrgreen:Jeroen_Hanomaf schreef:Lol, als ie nu weer te barsten gaat koop ik wel een nieuwe Fiat! :mrgreen:
Groeten Wim
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Typisch Nederlands PeeElletje? :mrgreen:
Gelukkig niet nodig, vandaag zelf even gereden en het waaide langs het IJsselmeer toch behoorlijk hard... gewoon 85 met tegenwind vol gas, met wind mee even ruim 90 op de klok. Blijft netjes op temperatuur. De motorrubbers en het dichte uitlaatspruitstuk hebben ook nog wat geholpen met de geluidsreductie.
Bankje er nog in, en dan eerst maar eens met Pinksteren naar de vliegshow bij La Ferté Alais. Het is al weer veel te lang terug dat ik er echt knap mee heb kunnen rijden... :)
Groeten Jeroen
Gelukkig niet nodig, vandaag zelf even gereden en het waaide langs het IJsselmeer toch behoorlijk hard... gewoon 85 met tegenwind vol gas, met wind mee even ruim 90 op de klok. Blijft netjes op temperatuur. De motorrubbers en het dichte uitlaatspruitstuk hebben ook nog wat geholpen met de geluidsreductie.
Bankje er nog in, en dan eerst maar eens met Pinksteren naar de vliegshow bij La Ferté Alais. Het is al weer veel te lang terug dat ik er echt knap mee heb kunnen rijden... :)
Groeten Jeroen
-
klachten na brussel worden niet één twee drie beantwoordt !!, goede reis in elk geval !
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Bedankt, moet goed komen! :mrgreen:
Gisteren de Transit-bank met gordels gemonteerd, de motorkap moet nog wel vermaakt worden (de door de vorige eigenaar gemaakte uitbouw die als tafel diende althans). Hoogte is precies goed om door de raampjes naar buiten te kunnen kijken; het is een drie-zitter, de linker en rechter zetel zijn prima te gebruiken, de middelste ook voor kabouters of mensen die languit op de motorkap hun benen willen strekken. Voor een klein stukkie kan het wel. De bank zit met 5 M10 draadeinden met dikke ringen door de vloer heen, op het chassis kon hij niet, maar de onderkant van de camperopbouwvloer is een staalplaat, en we hebben er nog wat extra ijzer tussen gezet om de krachten te verdelen. Wat duw en rammelwerk wijst uit dat waarschijnlijk eerder de hele opbouw van het chassis los komt, als dat de bank loskomt van de opbouw!
De gordels met maxi-cosi functioneren ook prima. Als onze kleine straks vooruit mag rijden in zijn volgende stoeltje kan hij mooi op de middelste stoel tussen ons door door de voorruit kijken. Hij zit nu altijd al rond te kijken, dus gaat ie vast leuk vinden. (en anders heeft ie pech! :mrgreen: )
Nu nog een hefbed o.i.d. .maken. Ik dacht dat de bank als geheel opgeklapt kon worden, maar dat blijkt enkel met de rechter stoelleuning gedaan te kunnen worden.
Heeft iemand een hefbed of er ervaring mee?
Morgen maar weer even zagen en schroeven om het hout van de motorkap weer op maat te maken, en ook nog maar wat extra hout kopen, onder de oude verwijderde banken bleek de intimmering in slechte staat te zijn met veel vochtschade en schimmel van oude (inmiddels opgeloste) lekkages. Bestaan er eigenlijk lekvrije campers?
Groeten Jeroen
Gisteren de Transit-bank met gordels gemonteerd, de motorkap moet nog wel vermaakt worden (de door de vorige eigenaar gemaakte uitbouw die als tafel diende althans). Hoogte is precies goed om door de raampjes naar buiten te kunnen kijken; het is een drie-zitter, de linker en rechter zetel zijn prima te gebruiken, de middelste ook voor kabouters of mensen die languit op de motorkap hun benen willen strekken. Voor een klein stukkie kan het wel. De bank zit met 5 M10 draadeinden met dikke ringen door de vloer heen, op het chassis kon hij niet, maar de onderkant van de camperopbouwvloer is een staalplaat, en we hebben er nog wat extra ijzer tussen gezet om de krachten te verdelen. Wat duw en rammelwerk wijst uit dat waarschijnlijk eerder de hele opbouw van het chassis los komt, als dat de bank loskomt van de opbouw!
De gordels met maxi-cosi functioneren ook prima. Als onze kleine straks vooruit mag rijden in zijn volgende stoeltje kan hij mooi op de middelste stoel tussen ons door door de voorruit kijken. Hij zit nu altijd al rond te kijken, dus gaat ie vast leuk vinden. (en anders heeft ie pech! :mrgreen: )
Nu nog een hefbed o.i.d. .maken. Ik dacht dat de bank als geheel opgeklapt kon worden, maar dat blijkt enkel met de rechter stoelleuning gedaan te kunnen worden.
Heeft iemand een hefbed of er ervaring mee?
Morgen maar weer even zagen en schroeven om het hout van de motorkap weer op maat te maken, en ook nog maar wat extra hout kopen, onder de oude verwijderde banken bleek de intimmering in slechte staat te zijn met veel vochtschade en schimmel van oude (inmiddels opgeloste) lekkages. Bestaan er eigenlijk lekvrije campers?

Groeten Jeroen
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Had ik 2 nieuwe banden gekocht, blijkt dat één van de oude voorbanden een scheur van +/- 15cm in de lengte te hebben ter hoogte van de hiel! Het moest zo zijn denk ik. Gelukkig vorig weekend niet geklapt!
Volgens de bandenboer een typisch "stuurbanden" kwaaltje, door de zijdelingse krachten, zeker als ze ouder worden.
Met de nieuwe erom stuurt het ook een stuk lichter lijkt het wel. (Fulda Conveo Tour)
Volgens de bandenboer een typisch "stuurbanden" kwaaltje, door de zijdelingse krachten, zeker als ze ouder worden.
Met de nieuwe erom stuurt het ook een stuk lichter lijkt het wel. (Fulda Conveo Tour)
-
banden maakt een wereld verschil soms , ik heb meestal stuurbekrachtiging ,tis de leeftijd denk ik . en banden die uit elkaar vallen zijn gewoon een goede reden om bandenboeren te wantrouwen.
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik er gisteravond achter kwam via de dot-code, dat de voorbanden (Michelin XCA) uit 1989 kwamen... :oops: Ik had zomaar het idee dat ze minder oud waren, maar er was een reden dat ik die nieuwe gekocht had. Nou ja, die 50km die we er de afgelopen 10 jaar mee gereden hebben... :mrgreen: Die nieuwe lagen al klaar, moest zo zijn denk ik. Al waren de Michelins bedoeld door te schuiven naar de achteras omdat ze er nog prima uit zagen, daar waar de nieuwere Firestones achter behoorlijk last van droogteuitslag hadden. Uiteindelijk 2 redelijk recente banden van een sloop-Hano met gelijk profiel die ik nog had af gehaald en achter gemonteerd, 2 beste/nieuwste Firestones van achter laten zitten (die waren een stuk nieuwer als de andere 2!) en de 2 nieuwe Fulda' s op de vooras.
1 van de oude Firestones is nu reserveband geworden, daar zat nog een gecoverde Uniroyal op die nog wel eens eerste montage geweest zou kunnen zijn...
Groeten Jeroen
1 van de oude Firestones is nu reserveband geworden, daar zat nog een gecoverde Uniroyal op die nog wel eens eerste montage geweest zou kunnen zijn...
Groeten Jeroen