Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 14 nov 2012, 19:38
Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Beste forumleden,
Nog enige tijd rondstruinen ben ik al veel wijzer geworden op het forum. Mijn volgende stelling wil ik graag bevestigd hebben door jullie zodat ik geen miskoop ga doen (Ctek acculader)
De huishoud accu wil ik gaan laden via dynamo van de motor. Tussen de dynamo en de huishoudaccu komt een massaschakelaar welke alleen word "ingeschakeld" als de motor draait (draad dikte 35mm2) (Cyrix relais is mooi alternatief, echter kies ik voor massaschakelaar). Als ik langere tijd stil sta, wil ik de huishoudaccu met een aggregaat gaan laden, (alternatieven zoals zonnepaneel kan ook, maar ik heb de aggregaat toch in de garage staan). Is de volgende opsomming een technisch verantwoorde oplossing?
Accu (100 Ah) laden met een Ctek 7A acculader in combinatie met een kipor 2000 aggregaat.
P (nominaal vermogen aggregaat) = U ( uitgangspanning aggregaat / ingangs spanning ctek) * I (maximale stroomsterkte aggregaat)
1600 watt = 220 volt * I
I max = 7.27 A
Specificaties;
Accu
100 Ah AGM
Aggregaat
Kipor
Capaciteit AC maximaal 2000 watt
Capaciteit AC Continu 1600 watt
Capaciteit DC 12V 5 Ampere
Acculader
Merk CTEK
Kleur Nee
Uitvoerspanning 12 volt
Laadstroom 7 A
Min / Max Oplading 14 - 150 Ah
Min / Max Onderhoud 14 - 225 Ah
Nog enige tijd rondstruinen ben ik al veel wijzer geworden op het forum. Mijn volgende stelling wil ik graag bevestigd hebben door jullie zodat ik geen miskoop ga doen (Ctek acculader)
De huishoud accu wil ik gaan laden via dynamo van de motor. Tussen de dynamo en de huishoudaccu komt een massaschakelaar welke alleen word "ingeschakeld" als de motor draait (draad dikte 35mm2) (Cyrix relais is mooi alternatief, echter kies ik voor massaschakelaar). Als ik langere tijd stil sta, wil ik de huishoudaccu met een aggregaat gaan laden, (alternatieven zoals zonnepaneel kan ook, maar ik heb de aggregaat toch in de garage staan). Is de volgende opsomming een technisch verantwoorde oplossing?
Accu (100 Ah) laden met een Ctek 7A acculader in combinatie met een kipor 2000 aggregaat.
P (nominaal vermogen aggregaat) = U ( uitgangspanning aggregaat / ingangs spanning ctek) * I (maximale stroomsterkte aggregaat)
1600 watt = 220 volt * I
I max = 7.27 A
Specificaties;
Accu
100 Ah AGM
Aggregaat
Kipor
Capaciteit AC maximaal 2000 watt
Capaciteit AC Continu 1600 watt
Capaciteit DC 12V 5 Ampere
Acculader
Merk CTEK
Kleur Nee
Uitvoerspanning 12 volt
Laadstroom 7 A
Min / Max Oplading 14 - 150 Ah
Min / Max Onderhoud 14 - 225 Ah
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
- Locatie: Amsterdam
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Aggregaat?, ik hoop dat je dan niet naast mij staat.
Met 7 ampere laadstroom kan je hem zo de halve dag aanzetten voordat hij vol is.
Groet Hugo
Met 7 ampere laadstroom kan je hem zo de halve dag aanzetten voordat hij vol is.
Groet Hugo
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Eens met Hugo, je doet er je buren geen plezier mee. Die ctec zou ik heel wat zwaarder nemen.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 14 nov 2012, 19:38
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Maar zwaardere CTEK kan de aggregaat niet aan?
(ik zal niet naast je komen staan, ik houd rekening met anderen)
(ik zal niet naast je komen staan, ik houd rekening met anderen)
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Dat kan die dus wel, kijk even hier zo maar een voorbeeld http://www.destilleboot.nl/resources/pd ... eiding.pdfarnie26736 schreef:Maar zwaardere CTEK kan de aggregaat niet aan?
(ik zal niet naast je komen staan, ik houd rekening met anderen)
Bij 25 amp laadspanning verbruikt deze ctek 2,9 amp van het 230 volt net.
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op

- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
De CTEKs zijn mooie verfijnde laders, echter mijn ervaring met CTEKs is dat ze graag een 'schone' 230V spanning aangevoerd krijgen om goed te werken (zoals die uit het stopcontact thuis komt) en alhoewel de Kipor een mooie sinus levert bij weinig belasting zou ik adviseren voor een minder verfijnde lader te gaan in deze opstelling, bijvoorbeeld deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8523 ... -Alpine-20
geeft ook max 18A laadstroom dus dat schiet lekker op.
Ik neem ook even aan dat je de Kipor voor meer dan alleen het laden dan de accu gebruikt ?
Groet,
Gerard
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8523 ... -Alpine-20
geeft ook max 18A laadstroom dus dat schiet lekker op.
Ik neem ook even aan dat je de Kipor voor meer dan alleen het laden dan de accu gebruikt ?
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
18A zal dan bij 12v zijn.
9A bij 24v dus?
Mijn CTEK is 14A op 24V. De zwaarste gekocht. Zelfs dan duurt het nog lang om ingezakte batterijen vol te krijgen. (wel 2x2=4 stuks via Cyrix-i)
9A bij 24v dus?
Mijn CTEK is 14A op 24V. De zwaarste gekocht. Zelfs dan duurt het nog lang om ingezakte batterijen vol te krijgen. (wel 2x2=4 stuks via Cyrix-i)
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Alpine 20 Boost
Ampèrage max: 18 (12V) 12 (24V)
Laadspanning: 12 / 24 Volt
Vermogen: 300 Watt
Laadstroom EN 60335-2-29: 12 - 8 Ampère
Afmetingen: 220x285x205 mm
Gewicht: 6,1 kg
Ampèrage max: 18 (12V) 12 (24V)
Laadspanning: 12 / 24 Volt
Vermogen: 300 Watt
Laadstroom EN 60335-2-29: 12 - 8 Ampère
Afmetingen: 220x285x205 mm
Gewicht: 6,1 kg



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Als je accu helemaal leeg is heb je 50Ah bij te laden.
Met 7A heb je dan minimaal 7h nodig, helaas laad je niet altijd met 7A dus reken maar op het dubbele.
Dat aggregaat moet dus 14h draaien waarbij hij in het begin 7A x 14V = 92W nodig heeften later misschien nog maar 20W.
Maar dat ding kan 2000W leveren, een beetje overkill (>20x) :ooo .
Zeker gezien de benzineprijs en de geluidsoverlast lijkt het me geen best plan :mrgreen: .
Ondanks dat je dat ding al hebt komt een kleine investering in een zonnepaneel er heel snel uit
.
Groeten, Paul
PS. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, 7A bij 230V (aggregaat) is iets heel anders dan 7A bij 12V (=14V) bij de Ctek.
Met 7A heb je dan minimaal 7h nodig, helaas laad je niet altijd met 7A dus reken maar op het dubbele.
Dat aggregaat moet dus 14h draaien waarbij hij in het begin 7A x 14V = 92W nodig heeften later misschien nog maar 20W.
Maar dat ding kan 2000W leveren, een beetje overkill (>20x) :ooo .
Zeker gezien de benzineprijs en de geluidsoverlast lijkt het me geen best plan :mrgreen: .
Ondanks dat je dat ding al hebt komt een kleine investering in een zonnepaneel er heel snel uit

Groeten, Paul
PS. Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt, 7A bij 230V (aggregaat) is iets heel anders dan 7A bij 12V (=14V) bij de Ctek.
Bezoek altijd welkom!
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Wat is de logica achter jou keus om een massa schakelaar te nemen in plaats van een wel of niet automatisch relais ?
Een massa schakelaar ga je een keer vergeten, een relais doet hetzelfde maar dan automatisch.
Groet Pieter
Een massa schakelaar ga je een keer vergeten, een relais doet hetzelfde maar dan automatisch.
Groet Pieter
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Om die accu bij te laden kun je beter de auto-motor laten draaien. Dat gebruikt ca 0,6 liter diesel per uur en brengt veel meer Amps op.
Hoef je ook geen lader te kopen.
Hoef je ook geen lader te kopen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Arnie,
- Je rekensommetje klopte niet omdat je de stroomsterkte bij verschillende spanningen hanteert (12 en 230...) Hierboven heb je inmiddels al kunnen lezen dat de juiste manier is alles in Watts uit te drukken.
- We spreken elkaar nog als je eens vergeet die handschakelaar om te zetten,
of bij een bijna lege huishoudaccu als je opeens met spoed naar huis moet en je vergeet de huishoudaccu op te laden;
of als je TV zit te kijken (of zoiets) en de volgende dag kom je niet weg omdat je startaccu te weinig puf heeft.
Het is niet voor niets dat er verschillende geautomatiseerde systemen zijn bedacht om de accu's te koppelen en ontkoppelen. De Cyrix is IMHO daarvan een van de meest elegante.
- Je rekensommetje klopte niet omdat je de stroomsterkte bij verschillende spanningen hanteert (12 en 230...) Hierboven heb je inmiddels al kunnen lezen dat de juiste manier is alles in Watts uit te drukken.
- We spreken elkaar nog als je eens vergeet die handschakelaar om te zetten,
of bij een bijna lege huishoudaccu als je opeens met spoed naar huis moet en je vergeet de huishoudaccu op te laden;
of als je TV zit te kijken (of zoiets) en de volgende dag kom je niet weg omdat je startaccu te weinig puf heeft.
Het is niet voor niets dat er verschillende geautomatiseerde systemen zijn bedacht om de accu's te koppelen en ontkoppelen. De Cyrix is IMHO daarvan een van de meest elegante.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Daarom heb ik dus een aggregaat dat max. 100amp. kan laden met 12Volt, accu,s wel in korte
tijd weer tot leven gewekt!!
Toerental is regelbaar, dus er kan ook minder geladen worden, net als bij een auto.
gr.Jan.
tijd weer tot leven gewekt!!
Toerental is regelbaar, dus er kan ook minder geladen worden, net als bij een auto.
gr.Jan.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Deutz,
Een lader (in welke vorm dan ook) van 1200 W heb je nodig als je een wagen met een volkomen rotte accu wilt starten.
Of als je een goede accu droog wilt koken omdat je die mensen bij het containerpark zo aardig vindt...
Een lader (in welke vorm dan ook) van 1200 W heb je nodig als je een wagen met een volkomen rotte accu wilt starten.
Of als je een goede accu droog wilt koken omdat je die mensen bij het containerpark zo aardig vindt...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Accu's mag je nou eenmaal niet laden met meer dan 20% van hun capaciteit op straffe van een kortere levensduur, zelfs Nico doet dat niet.
Maar ja, reeds overleden accu's tot "leven" wekken, daar kan je weinig schade meer aan toebrengen :mrgreen: .
Komen we op de vraag: Is er leven na de dood?? Zo ja wat voor leven??
Groeten, Paul
Maar ja, reeds overleden accu's tot "leven" wekken, daar kan je weinig schade meer aan toebrengen :mrgreen: .
Komen we op de vraag: Is er leven na de dood?? Zo ja wat voor leven??

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Lader is bedoeld om lege huishoud accu,s in korte tijd weer bij te tanken!
Paul, 20%? heb jij dan zo,n slimme (auto) dynamo? want als je je auto aan moet duwen of trekken vanwege
te weinig puf in de accu om te starten, dan laadt je dynamo wel even maximaal!
Of je nu een 30amp of een 100amp. dynamo hebt!
gr.Jan.
Paul, 20%? heb jij dan zo,n slimme (auto) dynamo? want als je je auto aan moet duwen of trekken vanwege
te weinig puf in de accu om te starten, dan laadt je dynamo wel even maximaal!
Of je nu een 30amp of een 100amp. dynamo hebt!
gr.Jan.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
De dynamo laadt een startaccu, dat is toch wat anders dan een semi-tractie accu.
Een startaccu heeft veel dunne platen waardoor die hoge stromen kan leveren maar ook tijdelijk ook hoge stromen kan opnemen.
De capaciteit van je dynamo is in verhouding met je startaccu gekozen door de fabrikant en deze accu is normaal gesproken nooit helemaal leeg. Laadstromen van 100A komen mijns inziens in een gewone personenauto dan ook nooit voor.
Hoe dan ook, accu's die geladen worden worden warm, te snel laden, waardoor de accu te warm wordt is dodelijk voor je accu.
Als je een grotere dynamo gaat gebruiken dan de fabrikant voorschrijft moet je op je accu dan ook een temperatuurvoeler monteren.
Lees het o.a. hier maar allemaal nog eens na: http://www.accuwarenhuis.nl/content/6-de-loodaccu
Groeten, Paul
Een startaccu heeft veel dunne platen waardoor die hoge stromen kan leveren maar ook tijdelijk ook hoge stromen kan opnemen.
De capaciteit van je dynamo is in verhouding met je startaccu gekozen door de fabrikant en deze accu is normaal gesproken nooit helemaal leeg. Laadstromen van 100A komen mijns inziens in een gewone personenauto dan ook nooit voor.
Hoe dan ook, accu's die geladen worden worden warm, te snel laden, waardoor de accu te warm wordt is dodelijk voor je accu.
Als je een grotere dynamo gaat gebruiken dan de fabrikant voorschrijft moet je op je accu dan ook een temperatuurvoeler monteren.
Lees het o.a. hier maar allemaal nog eens na: http://www.accuwarenhuis.nl/content/6-de-loodaccu
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Paul, ik heb een tijd bij een touringcar bedrijf gewerkt, die touringcars werken met semietractie
accu,s.
Daarvan staan er 2 van 230amp in, oa voor koeling en verwarming.
Geef ik jou te raden wat er voor dynamo,s opzitten!?
Dat zijn er 3 en dan van 100amp per stuk of 2 van 150 amp per stuk.
Maar ik maak er verder geen discussie van, de praktijk spreekt voor zich.
Gr.Jan.
accu,s.
Daarvan staan er 2 van 230amp in, oa voor koeling en verwarming.
Geef ik jou te raden wat er voor dynamo,s opzitten!?
Dat zijn er 3 en dan van 100amp per stuk of 2 van 150 amp per stuk.
Maar ik maak er verder geen discussie van, de praktijk spreekt voor zich.
Gr.Jan.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Inderdaad, 2x 230Ah is 460Ah. Die kun je inderdaad laden met 100A (~20%).
Bij touringcars zullen die accu's nooit helemaal leeg zijn (denkt de fabrikant) en dus krijg je er ook nooit 300A in. Je kunt er wel een 500A dynomo voor gebruiken, wat er niet in wilt gaat er dus ook niet in. De laadspanning is helaas begrensd :mrgreen: .
De mogelijke maximum stroom van een dynamo is niet gelijk aan wat hij werkelijk levert.
Een 100A dynamo levert geen continu 100A, alles hangt af van waar die op aangesloten is en op welke spanning hij begrenst is.
Die touringcar-dynamo's zijn bedoelt voor de airco enz. niet om de accu snel te laden.
Dat is toch wat anders dan een lege accu van 100Ah laden met 100A.
Maar hier wil ik ook vanaf zijn, één artikel van één accu fabrikant dat je met onbegrenste stroom hun accu mag laden , en ik ben overuigd.
Voor de twijfelaars, zelfs Optima (onbegrenst stroom bij het laden volgens de website) geeft toe dat dat niet helemaal waar is, bij gebruik van een acculader al helemaal niet :mrgreen: .
Groeten, Paul.
Bij touringcars zullen die accu's nooit helemaal leeg zijn (denkt de fabrikant) en dus krijg je er ook nooit 300A in. Je kunt er wel een 500A dynomo voor gebruiken, wat er niet in wilt gaat er dus ook niet in. De laadspanning is helaas begrensd :mrgreen: .
De mogelijke maximum stroom van een dynamo is niet gelijk aan wat hij werkelijk levert.
Een 100A dynamo levert geen continu 100A, alles hangt af van waar die op aangesloten is en op welke spanning hij begrenst is.
Die touringcar-dynamo's zijn bedoelt voor de airco enz. niet om de accu snel te laden.
Dat is toch wat anders dan een lege accu van 100Ah laden met 100A.
Maar hier wil ik ook vanaf zijn, één artikel van één accu fabrikant dat je met onbegrenste stroom hun accu mag laden , en ik ben overuigd.
Voor de twijfelaars, zelfs Optima (onbegrenst stroom bij het laden volgens de website) geeft toe dat dat niet helemaal waar is, bij gebruik van een acculader al helemaal niet :mrgreen: .
Groeten, Paul.
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Kipor 2000 - Ctek 7A - 100 ah accu
Oke.
gr.Jan.
gr.Jan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten