Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
ik lees 80 , maar ach , dan lees ik zeker verkeerd , ik kende het verhaal al langer , en ik weet ook dat je een boete krijgt een autobus is ook een personenauto en mag ook maar 80 rara ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Een autobus mag dus 100km/uur, mits er een T100 op zit, en dat is een Tempo 100 vergunning.
De bus moet dan voorzien zijn van ABS remmen.
gr.Jan.
De bus moet dan voorzien zijn van ABS remmen.
gr.Jan.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
In Duitsland, ja....
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Nee, je leest het goed en dat is wat Gerard bedoelt: een zware camper uit de categorie personenwagen.DVIII schreef:ik lees 80 , maar ach , dan lees ik zeker verkeerd , ik kende het verhaal al langer , en ik weet ook dat je een boete krijgt een autobus is ook een personenauto en mag ook maar 80 rara ?
a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto's en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
En gordels voor de passagiers als ik het me goed herinner. T100 geldt inderdaad ook gewoon voor Nederland :)deutz schreef:Een autobus mag dus 100km/uur, mits er een T100 op zit, en dat is een Tempo 100 vergunning.
De bus moet dan voorzien zijn van ABS remmen.
gr.Jan.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
O, dat wist ik nog niet. Europese éénwording...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Oh ja, klopt er moeten ook gordels in zitten voor de passagiers!
gr.Jan.
gr.Jan.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Gelukkig toch nog iets onthouden van die Code-95 theorie... :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Hoi,
Laatste nieuws van de Fehac:
Losse eindjes nieuwe vrijstelling
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.
De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto’s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.
Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.
De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.
Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.
Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.
En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.
Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.
Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ‘definitieve’ was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ‘echte’ liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij – noodzakelijkerwijs buiten beeld – wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.
Naast het brede samenwerkingsverband van ‘de alliantie’ is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
Groet Anton
Laatste nieuws van de Fehac:
Losse eindjes nieuwe vrijstelling
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.
De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto’s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.
Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.
De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.
Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.
Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.
En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.
Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.
Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ‘definitieve’ was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ‘echte’ liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij – noodzakelijkerwijs buiten beeld – wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.
Naast het brede samenwerkingsverband van ‘de alliantie’ is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
Groet Anton
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Hoi,
Van: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer (contact@vrijstellingoldtimer.nl)
Vrijstelling oldtimer
Beste A * **,
Van velen krijgen wij de vraag of het nog niet te laat is. Het antwoord is: NEE!
40-jaar compromis
De Alliantie (RAI vereniging, BOVAG, FOCWA, ANWB , KNAC en FEHAC) heeft inderdaad een akkoord gesloten met het Ministerie van Financiën. Maar het is goed om te weten dat de wetswijziging nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer goedgekeurd moet worden.
De procedure
Het bereikte akkoord wordt door het Ministerie van Financiën momenteel uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Op Prinsjesdag (17 september 2013) wordt het belastingplan door Minister Dijsselbloem gepresenteerd. Vervolgens zal de Tweede Kamer het Belastingplan behandelen en kunnen Tweede Kamerleden hier veranderingen in aanbrengen door amendementen in te dienen. Ieder jaar worden op deze manier tientallen amendementen ingediend. Zoals u weet, voerden wij al eerder actie inzake Youngtimers in 2009. Die kwestie werd ook middels een amendement opgelost.
De kwestie van de vrijstelling voor oldtimers is dus nog zeker niet besloten!
Eerste Kamer
Prof Essers en Wouter van EmbdenOns sterkste argument tegen de voorgestelde wijziging om de MRB vrijstelling opnieuw ingrijpend te wijzigen is de manier waarop deze kwestie is behandeld door het Ministerie van Financiën en de Tweede Kamer. Wij hebben gelukkig een Eerste Kamer die wetgeving en wetswijzigingen controleert en wie kan dat beter vertellen dan Premier Rutte zelf. Daarom waren wij de afgelopen week op bezoek bij professor dr. Essers. De heer Essers is lid van de Eerste Kamer (CDA) en voorzitter van de Financiële Commissie in de Eerste Kamer. Wij hebben onze bezwaren toegelicht en vonden een luisterend oor. Dit is uitermate goed nieuws en bewijst dat de zaak nog zeker niet beslecht is. Onze actie wordt serieus genomen! Komende week hebben wij wederom een aantal interessante afspraken, waarover wij u natuurlijk zullen informeren.
Autoweek
Dat wij serieus genomen worden, blijkt ook uit het feit dat wij wederom in het Autoweek Journaal te gast waren. U kunt deze video bekijken via http://www.youtube.com/watch?v=Hy6woAB4V5A. Komende woensdag staan wij ook in de papieren versie van de Autoweek.
Wat nu?
Wij gaan keihard verder om de strijd voor u te voeren. Wij vragen uw hulp om zoveel mogelijk deelnemers aan onze actie bijeen te brengen door ze te wijzen op onze website. Want hoe meer mensen onze actie steunen en hun mailadres achter laten op onze site, hoe sterker wij staan tegenover de politiek. Samen moet het lukken!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden, VrijstellingOldtimer.
Steun de actie
Groet Anton
Van: Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer (contact@vrijstellingoldtimer.nl)
Vrijstelling oldtimer
Beste A * **,
Van velen krijgen wij de vraag of het nog niet te laat is. Het antwoord is: NEE!
40-jaar compromis
De Alliantie (RAI vereniging, BOVAG, FOCWA, ANWB , KNAC en FEHAC) heeft inderdaad een akkoord gesloten met het Ministerie van Financiën. Maar het is goed om te weten dat de wetswijziging nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer goedgekeurd moet worden.
De procedure
Het bereikte akkoord wordt door het Ministerie van Financiën momenteel uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Op Prinsjesdag (17 september 2013) wordt het belastingplan door Minister Dijsselbloem gepresenteerd. Vervolgens zal de Tweede Kamer het Belastingplan behandelen en kunnen Tweede Kamerleden hier veranderingen in aanbrengen door amendementen in te dienen. Ieder jaar worden op deze manier tientallen amendementen ingediend. Zoals u weet, voerden wij al eerder actie inzake Youngtimers in 2009. Die kwestie werd ook middels een amendement opgelost.
De kwestie van de vrijstelling voor oldtimers is dus nog zeker niet besloten!
Eerste Kamer
Prof Essers en Wouter van EmbdenOns sterkste argument tegen de voorgestelde wijziging om de MRB vrijstelling opnieuw ingrijpend te wijzigen is de manier waarop deze kwestie is behandeld door het Ministerie van Financiën en de Tweede Kamer. Wij hebben gelukkig een Eerste Kamer die wetgeving en wetswijzigingen controleert en wie kan dat beter vertellen dan Premier Rutte zelf. Daarom waren wij de afgelopen week op bezoek bij professor dr. Essers. De heer Essers is lid van de Eerste Kamer (CDA) en voorzitter van de Financiële Commissie in de Eerste Kamer. Wij hebben onze bezwaren toegelicht en vonden een luisterend oor. Dit is uitermate goed nieuws en bewijst dat de zaak nog zeker niet beslecht is. Onze actie wordt serieus genomen! Komende week hebben wij wederom een aantal interessante afspraken, waarover wij u natuurlijk zullen informeren.
Autoweek
Dat wij serieus genomen worden, blijkt ook uit het feit dat wij wederom in het Autoweek Journaal te gast waren. U kunt deze video bekijken via http://www.youtube.com/watch?v=Hy6woAB4V5A. Komende woensdag staan wij ook in de papieren versie van de Autoweek.
Wat nu?
Wij gaan keihard verder om de strijd voor u te voeren. Wij vragen uw hulp om zoveel mogelijk deelnemers aan onze actie bijeen te brengen door ze te wijzen op onze website. Want hoe meer mensen onze actie steunen en hun mailadres achter laten op onze site, hoe sterker wij staan tegenover de politiek. Samen moet het lukken!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden, VrijstellingOldtimer.
Steun de actie
Groet Anton
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
- Locatie: land van Maas en Waal
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
De oldtimer belastingvrij laten: een recente auto in bezit hebben voor dagelijks gebruik!!
Dus de oldtimer als tweede auto!!
gr.Jan.
Dus de oldtimer als tweede auto!!
gr.Jan.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
A-ha! Dan moet ik dus een heel goedkoop klein licht autootje erbij gaan nemen zodat ik dat grote dure zware ding voor niets erbij kan blijven rijden. Elke dag, eventueel.
Laten we dan even voor het gemak vergeten dat de productie van een nieuwe auto ook veel energie kost en schade aan het milieu oplevert. Want daar ging het toch om? Om het milieu?
En dat ik dan 2 parkeerplaatsen nodig heb voor de deur waar ik woon in Amsterdam mag dan alleen helaas betekenen dat ik naar buiten de stad moet verhuizen. Want ik mag maar 1 auto hebben van de gemeente.
En misschien moeten we dan ook maar niet denken aan alle extra tijd en lasten die ik dan zou hebben: twee auto's onderhouden, waarvan de oudste zowieso al veel geld slokt aan van alles en nog wat. Want wat de meeste oldtimers uitsparen aan MRB, dat komt weer op allerlei andere manieren de economie ten goede. Er zit (of zat, binnenkort) een hele industrie achter. Dus dan zeg je eigenlijk: oldtimer prima als je maar genoeg centen hebt om twee auto's te hebben. Maar het is in de praktijk juist vaak het omgekeerde: veel oldtimer rijders hebben het helemaal niet zo breed.
Nee, dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Laten we dan even voor het gemak vergeten dat de productie van een nieuwe auto ook veel energie kost en schade aan het milieu oplevert. Want daar ging het toch om? Om het milieu?
En dat ik dan 2 parkeerplaatsen nodig heb voor de deur waar ik woon in Amsterdam mag dan alleen helaas betekenen dat ik naar buiten de stad moet verhuizen. Want ik mag maar 1 auto hebben van de gemeente.
En misschien moeten we dan ook maar niet denken aan alle extra tijd en lasten die ik dan zou hebben: twee auto's onderhouden, waarvan de oudste zowieso al veel geld slokt aan van alles en nog wat. Want wat de meeste oldtimers uitsparen aan MRB, dat komt weer op allerlei andere manieren de economie ten goede. Er zit (of zat, binnenkort) een hele industrie achter. Dus dan zeg je eigenlijk: oldtimer prima als je maar genoeg centen hebt om twee auto's te hebben. Maar het is in de praktijk juist vaak het omgekeerde: veel oldtimer rijders hebben het helemaal niet zo breed.
Nee, dat lijkt me niet zo'n goed idee.
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Hoe kom je nou aan dat idee :shock:Hanomaad schreef:Laten we dan even voor het gemak vergeten dat de productie van een nieuwe auto ook veel energie kost en schade aan het milieu oplevert. Want daar ging het toch om? Om het milieu?
Wel nee joh , het gaat om de centen

Dat bedrag wat genoemd werd (was dat niet €156.000.000?) gaan ze mooi niet halen .
Een ieder gaat schorsen , of misschien zelfs wel verkopen en uitvoeren .
En het geen ze wel binnen halen gaat verloren aan allerlei uitkeringen aan mensen die door deze onzin in de ww terecht gaan komen .
Ik schat zo in dat de zuivere opbrengst 0 wordt .
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
In mijn ogen is het heel simpel: Op het kenteken staat "datum eerste afgifte Nederland", houdt dat aan voor de 25 jaar leeftijd nodig voor vrijstelling, díe wagens hebben namelijk hun steentje al bijgedragen aan de Nederlandse economie.Anton schreef:Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
De pas ingevoerde diesels uit Duitsland die veel gebruikt worden voor dagelijks vervoer hebben die datum op een veel later tijdstip liggen.
Laatst gewijzigd door Grumble op 02 jul 2013, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Hoi,
Anton heeft alleen maar gekopieerd en geplakt!
Het artikel is van de FEHAC
Groet Anton
Anton heeft alleen maar gekopieerd en geplakt!
Het artikel is van de FEHAC
Groet Anton
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
In mijn ogen is het heel simpel: Op het kenteken staat "datum eerste afgifte Nederland", houdt dat aan voor de 25 jaar leeftijd nodig voor vrijstelling, díe wagens hebben namelijk hun steentje al bijgedragen aan de Nederlandse economie.Grumble schreef:
De pas ingevoerde diesels uit Duitsland die veel gebruikt worden voor dagelijks vervoer hebben die datum op een veel later tijdstip liggen.
-—---------.------------.-------------.---------..--------
Dat is inderdaad wel heel simpel. In 2007 kocht ik een citroen cx diesel uit 1977 waarmee ik grofweg 3.000 km per jaar rijd. Net geïmporteerd uit La Douce France. Zullen we het nog simpeler maken en alleen Duitse diesels gaan belasten of zouden ze dan via een omweg uit België komen?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
He he eindelijk maar dan ook APK voor : 40 km karretjes, fietsen, de step, de vliegende Hollander, rollator, scootmobiel, rolschaatsen, skelters, step en de kinderwagen dat is tenslotte ook een “ wagen ”
Is het nu zo alles wat de gewone man/vrouw leuk vind moeten we gaan belasten.
Gr René
Is het nu zo alles wat de gewone man/vrouw leuk vind moeten we gaan belasten.

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
ach een psygologische test voor vuurwapens haalt het niet , een stepkeuring wel . het is werkverschaffing !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Ook goed voor de bijscholing,
Ali autoband naar school voor keurmeester caravan :)
Nee sorry eigenlijk is het om te huilen!
Ali autoband naar school voor keurmeester caravan :)
Nee sorry eigenlijk is het om te huilen!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Wist niet dat die dingen ook een geestestoestand hadden........ :shock: :shock:ach een psygologische test voor vuurwapens haalt het niet
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
het bezit van, het mogen bezitten van , je snapt het wel denk ik
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- melvin
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
Toch kan ik het me ergens wel voorstellen, een APK voor een sleurhut. Dingen worden toch vaak door heel Europa getrokken. Beter dat hij deugd toch? Maar goed, beetje off-topic.. :mrgreen:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Oldtimerregeling in 2014 afgeschaft?
:P goede inschatting....je snapt het wel denk ik

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten