Brandstof probleem OM616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Brandstof probleem OM616

Bericht door SergeL »

Goedenavond,

onlangs ben ik zo snugger geweest om naast de 406 camper die we al hadden, een 407 te kopen bij wijze van nostalgische werkbus. Het leek mij wel passend voor een restaurateur van klassieke schepen om in zo'n hok op de klus te komen ipv de huidige rijdende laptop. Daarnaast heb ik er ook veel meer lol in.

De vorige eigenaar was niet heel lief voor de bus; zo moest ik bij aanschaf eerst 3,5 liter motorolie bijvullen voordat ik naar huis kon. Dan kun je al een beetje raden hoe het met de rest van het onderhoud gesteld is... Hieruit voortvloeiend ben ik nu al een week of wat in de avonduurtjes bezig om dat konijn weer een beetje ordentelijk te krijgen in elk opzicht. 1 probleem krijg ik echter niet getackeld; bij koude start loopt de motor vrij aardig, echter na een minuut of 4 a 5 stationair draaien begint ie in toeren te klimmen tot +- 1700rpm, als ik dan het gas even intrap loopt ie daarna nog weer wat hoger stationair. Dit alles gepaard gaande met redelijk wat dieselrookpluimen, zeker als ik het gas los laat. Even irt dit probleem wat ik gedaan heb en constateringen op een rijtje:

-kleppen gesteld (uitlaat 1 en 4 zaten op 0,05 en inlaat 4 was dicht (...), de rest zat er net ff naast)
-olie afgevuld in de regelateur (zat geen druppel meer in...)
-dieselleidingen vervangen + voor tijdelijk een doorzichtige retourleiding geplaatst
-luchtfilter schoongemaakt
-kleppen inlaatspruitstuk gereinigd + aansluiting vacuumslag
-vacuumslag zelf gereinigd
-membraamhuis regelateur slagje los gedraaid; geen olielekkage
-Verstuivers worden nu getest en voorzien van nieuwe nozzles (dat zal het roken zeker voor een goed deel verhelpen, maar ik zie hierin niet de oplossing van het probleem)
-Heb nu 150km gereden en zie geen verandering in motoroliepijl, dus het verbruik is niet absurd hoog.
-Ik heb m'n eigen 406 met -kort voor mijn tijd- gereviseerde motor en een net uit defensie gerolde niks op de teller staande 508 van een vriend van mij als referentie wat deze bussen betreft en ten opzichte daarvan vond ik deze 407 toch best vlot rijden, duidelijk meer vermogen als m'n 406. Sneller als 90 heb ik niet gereden en er kon toen nog wel een pakje saffen onder het pedaal door, dus ook dat is in orde.
-stangetje naar de luchtinlaat losgehaald; maakt geen verschil
-carterdruk is niet noemenswaardig
-dit forum aardig doorgespit en er staat hier echt een goudmijn aan info, maar helaas ben ik mijn probleem of iets wat er op lijkt niet tegen gekomen


Nog in de planning;
stangetjes volgens het boekje afstellen en dieselfilter vervangen. Ik kan mij echter niet voorstellen, dat het hieraan ligt, gezien het typische fenomeen dat de toeren pas na een aantal minuten na koude start omhoog gaan. Simpelweg de stationair afstellen, lijkt me daarmee ook niet aan de orde.

Ik hoop dat hier iemand een idee heeft wat het nog meer zou kunnen zijn.

Vriendelijke groet
Serge
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door Leo »

Stel eerst de stangetjes maar af. Het stangetje naar de regulateur bedient namelijk de (extra) stationairveer.
Zonder dit extra veertje gaat een warmer wordende 616 aan de wandel met zijn toeren.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door SergeL »

Ok duidelijk, ga ik dat eerst even doen.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door SergeL »

Bedankt voor de hint in de goede richting Leo, het is inderdaad de afstelling van dat stangetje van de regulateur. Echter opgelost is het probleem nog niet. Ik heb het stangetje zo afgesteld als jij ergens op dit forum beschreven hebt; met 1mm vrije slag, maar dat maakte geen verschil. Na nog wat te hebben lopen pielen, ben ik eens gaan kijken met draaiende motor wat nu het effect is en wat blijkt; als die pal op 3/5de tot maximale uitslag staat, dan loopt ie stationair perfect.. Nu heb ik die pal eens van het asje gehaald om te zien of ie nog anders gemonteerd kan worden, maar dat blijkt niet het geval.

Nu moet ik er bij zeggen, dat de wagen oorspronkelijk op benzine liep en naar schijnt is mid jaren 80 dit blok er in gekomen. Nu zijn er aanpassingen gedaan met de versnellingspook, dus ik vermoed dat dit blok niet uit een bus komt, maar uit een personenwagen. Ik zou me kunnen voorstellen, dat er bij de regulateur oorspronkelijk een ander as op zat en dat de vervanger nu verkeerd gemonteerd zit. Heeft iemand daar nog ideeen over voordat ik dat veren-spel open ga trekken?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door Leo »

Het hefboompje zit toch wel tussen regulateur en blok he? Dat niet 1 of andere dwaas 'm heeft omgekeerd... :|

Die verenreut valt wel mee. Je hoeft voor de stationairbediening alleen de achterste schroefjes los te halen. Er springt je dan niets om de oren.
Wanneer je wél iets om de oren vliegt, zat het alvast fout. :P
ScreenShot001.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door SergeL »

De hefboom zit wel aan de goeie kant. Ff voor mijn beeld; het principe is dat pal 15 zuiger 18 bedient en daarmee veer 19 op spanning zet, toch? Dan zou je toch ook een beetje weerstand moeten voelen als je aan het asje draait, ik voel namelijk helemaal niks.. Naja, waarschijnlijk typisch zo'n ding waar je uren over kunt lullen maar met 5 sec zelf kijken helemaal duidelijk is.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door Leo »

Jep, misschien een los schroefje, gebroken veertje, noem maar op.
Ff kieken in 't dooske is een stuk sneller dan uren typen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door Leo »

En wat is het uiteindelijk geworden?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door SergeL »

Volgens mij heb je helderziende gaven Leo! Door omstandigheden (allemaal positief hoor) ben ik de bus daags na m'n laatste bericht in gaan zetten waar ik m voor gekocht heb. Ik had m eigenlijk eerst klaar willen maken, maar dat moet dan nu maar geleidelijk. Omdat ik de bus komende week niet nodig heb voor m'n werk, heb ik net de regulateur er eens af getrokken om te kijken wat het probleem is. Conclusie; het onderste schroefdraad van het kapje waar pal 15 in zit is verrot en de schroef zat er in gelijmd, wel zat het kapje dicht met vloeibare pakking; niet chique, maar volgens mij was het wel luchtdicht voor zover dat nodig zou zijn (?) Conclusie2; het lederen membraam is toch lek... Dat zal mogelijk het gerommel met de stationaire toeren verklaren en het (afgelopen week geconstateerd) erg trage reageren op het los laten van het gas, denk ik zo. Dus komende week nieuw draad tappen en een nieuw membraam er in hangen en dan maar eens kijken of de problemen opgelost zijn en of de brandstofpomp normaal reageert op pal 15... Wat denk jij?
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Brandstof probleem OM616

Bericht door SergeL »

Probleem opgelost. Heb vandaag het membraam binnen gekregen en er net in gehangen en alles werkt weer zoals zou moeten. Nu weer verder met het plaatwerk :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten