Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van forumleden met de Truma TT2 boiler. (elektrische boiler 5 liter met 300W element)

Er zit nog geen warmwater voorziening in mijn 508 camper, wel een badkamertje al met een douchekop.

De camper gaat voornamelijk door één persoon gebruikt worden (ikke); de boiler dient geschikt te zijn om s'ochtends een keer kort te douchen en overdag af en toe wat warm water te pakken.

Mijn plan is om de Truma TT2 te installeren in combinatie met een 600W sinus 12-230 omvormer zodat ik helemaal geen gaten nodig heb voor gas afvoer etc.

Is dit op zich een goed plan? Of is dit een achterlijk plan? :-)

Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Admin »

Ook voor de oplaadinrichting-huishoudaccu-omvormer-boiler-combinatie geldt dat alles staat of valt met een grondige berekening. Er zijn nogal wat variabelen:
- hoe vaak en hoe lang rijd je? Hoe lang sta je stil? Aan de paal of los?
- wat is je generatorvermogen?
- andere energiewinning: PV? Brandstofcel? Windmolen? Aggregaat? Zo ja: vermogen?
- tijd van het jaar? Plaats op aarde? (voor PV)
- huishoudaccucapaciteit?
- afkoeling boiler (h/℃ of ℃/h)? Bij welke omgevingstemperatuur?
- andere verbruikers?

Als je dit allemaal hebt ingevuld, kun je berekenen of een boiler een uitvoerbaar of een achterlijk plan is.
Alternatieven: gas (in diverse vormen), warmtewisselaar op motorkoelvloeistof, kolenfornuis.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

Hallo admin,

Er zijn inderdaad veel variabelen...

Ik ga de camper gebruiken voor Europa. Geen Afrika en voorlopig ook geen zware wintertochten. Gematigde klimaten dus.

Voornemen is om telkens een dag of twee/drie zelfstandig te staan, en dan een plek op te zoeken waar ik water kan bijvullen etc. Als daar stroom is kan ik de boel ook een paar uur aan de acculader leggen. (20A)

HH accu systeem is nu 2x100Ah parallel 12v. Bijladen gaat gebeuren door dynamo (508/om314 standaard dynamo) bij rijden, en door zonnepaneel 90W.

Andere gebruikers zijn enkel verlichting en wat muziek en drukpomp voor het water.

De boiler hoeft wat mij betreft niet altijd paraat te zijn, ik schakel m in even voordat ik m nodig heb.
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Admin »

Misschien een overweging: als je 's middags of 's avonds komt aangereden met een boiler van 80℃, heb je in elk geval twee - en bij een goed geïsoleerde boiler drie - dagen een warme douche. Kost je geen cent aan energie. Geen idee hoe jij met je gewichten zit en of dus een grotere boiler een optie is.

"Even aanzetten als je 'm nodig hebt"... Hoe lang denk je dat je 300 W spiraaltje nodig heeft om een acceptabele temperatuur te bereiken? Mijn 700 W boiler heeft toch echt wel twee uur nodig (is wel 50 l). Dat is dus ongeveer 120 Ah uit de accu. Dat is ongeveer de helft van mijn beschikbare elektrische. Hoewel ik 460 Ah heb (die ik voor 50 % kan gebruiken), probeer ik dus elektrisch verwarmen van water tot een minimum te beperken.

Die 90 W paneel is natuurlijk een leuke aanvulling, maar geen partij voor een 300 W verbruiker. Dat verbruik loopt door als er een wolk voor de zon schuift! Let op: het is 90 Wp (piek!), dus bij loodrechte inval van de zonnestralen in een stof- en waterdampvrije atmosfeer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

De truma tt2 heeft 5 liter inhoud (klein boilertje) en heeft maar een klein uur nodig om die met 300w op te warmen.

Dat is dus een uur lang een ampere of 25, lijkt me dat dat op zich goed moet kunnen.

5 liter is natuurlijk weinig, maar ik hoef me alleen goed kunnen afspoelen met redelijk warm water, meer niet.

Of is 5 liter zo weinig dat er eigenlijk weinig mee te beginnen is? Ik kan dat niet goed inschatten.
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Admin »

Hangt van de temperatuur af. In onze 608 hadden we een 14 l Elgena die 1℃ per uur zakte. Zeg 10 h tussen aankomst en douche, dan was het water 80 - 10 = 70℃. Bij die temperatuur was 14 l genoeg voor twee snelle douches (nat maken, inzepen, afspoelen). Maar met de ontbijtafwas mee was het dan wel op ook.

* Uiteraard hangt het warmteverlies ook samen met de omgevingstemperatuur, maar ook wij zijn geen wintersportgangers.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

Ok, dat is nuttige info. Het is dus aan de krappe kant die 5 liter.

Truma heeft ook een electrische boiler van 14 liter, maar daar zit een element in van 850 watt... en dat stelt toch net weer andere eisen aan je stroomvoorziening.

We zullen zien. Het lijkt me in ieder geval wel fijn om dat elektrisch te doen. Scheelt flink met inbouw in ieder geval, en lijkt me ook betrouwbaarder.
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door paulv »

Zelf neem ik een 100l boiler die ik via de radiator opwarm.
Je kunt ook een iets kleinere boiler nemen, 80l voor iets meer dan € 300 (€ 150 minder dan bij Truma voor 14l), maar dan heb je ook altijd zat warm water. Kost geen brandstof of elektra.
Er zit ook een element in zodat je bij kennisen of op de camping kunt met elektra opwarmen.
Met 5l doe je niets. En voordat je 80l hebt afgekoeld tot 40C ben je wel een paar dagen verder :P .

http://www.eko-fil.com/28-preparateur-eau-chaude.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

Hallo Paul,

Dat is interessante techniek, weer iets om uit te pluizen :-)

Als ik er vlug overheen kijk zie ik wel flinke bezwaren voor mijn situatie.

Ten eerste al het punt dat ik dan geïsoleerde koelwaterleidingen moet gaan leggen naar die boiler, dat lijkt me geen kleine klus.

Bovendien is het elektrische element minimaal 2000W, en daarmee sluit je accustroom eigenlijk uit.


Ik ga me wel verdiepen in deze techniek, wellicht zijn er ook 15 liter varianten van een andere fabrikant o.i.d!
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Admin »

Die 14 l Elgena waar ik het over had, was een indirect verwarmde. Wel met ook een 230 V spiraal, maar die heb ik nooit gebruikt.

Je kunt op Marktplaats meestal wel indirect verwarmde boilers vinden. Die gaan langer mee dan een CV-ketel. De isolatie is wel heel belangrijk!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

Ok, dank, ik ga t internet ns afspeuren!

Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

Nou admin,

Die Elgena spullen zien er goed uit!

Ze maken een mooie mobiele camperboiler die enkel electrisch werkt, van 10 liter :-)

met een 660W element opwarmen naar 55 graden in 22 minuten! Dat klinkt helemaal zoals t moet zijn.

En is ook nog goedkoper dan de 14liter truma :-)

Dank voor de info dus!
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door paulv »

Ik zou me niet druk maken over geïsoleerde leidingen, de radiator is warm zat. Het grote voordeel van 80l is dat dat niet zo snel afkoelt als een 10l boiler vanwege de veel grotere warmtecapaciteit van die 80l gecombineerd met het relatief kleinere oppervlak van de isolatie (inhoud met de derde macht, oppervlak met de tweede macht).
Als je die dingen tweede hands kunt vinden is dat ook prima.

Dat element van 2000W heb je mijns inziens eigenlijk nooit nodig, of je moet ergens twee weken blijven staan.
Trouwens dat element kun je zonder problemen door een willekeurig ander element vervangen of zelf wat knutselen met het bestaande element door wat draden te veranderen. Het is geen "high tech", gewoon een draad die warm wordt doordat er een stroom doorheen loopt. Het hoeft ook geen 230V te zijn, 12V is ook prima, de draden moeten dan wel flink dikker zijn.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

Hoi Paul,

Ik bedoel geïsoleerd met name in de zin van het beschermen van de omgeving van die leidingen ;-)
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door paulv »

Mij lijkt een 16mm PER leiding met zijn beschermmantel gek genoeg.

http://www.castorama.fr/store/Tube-PER- ... ction=jump

In Nederland moet je dat ook kunnen vinden :P .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Benieuwd naar ervaringen Truma TT2 boiler

Bericht door Patrick1647 »

@Paul

Dat moet te vinden zijn ja :-)

Dank voor de tips!
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten