Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hier viewtopic.php?f=85&t=5681&start=50 is te lezen hoe wij aan onze bus gekomen zijn en ook een gedeelte van het waarom. Om de boel nog even overzichtelijk te houden heb ik er voor gekozen een nieuwe onderwerp als zijnde een soort bouw-blog te maken. Alle ideeën en werkzaamheden aan de LT zal ik dan hier posten, uiteraard komen de vragen voor de duidelijkheid wel gewoon in de respectievelijke subforums zodat die ook voor anderen nog goed na te zoeken zijn. :)

Ons eisenpakket was, nadat we (ik) in eerste instantie een vrachtwagentje als camper wilde bouwen, maar dit qua financiën gewoon niet in verhouding was met het relatief weinig gebruik, bijgesteld naar het onderstaande:

-gangbaar model waar onderdelen, zowel technisch als voor camperombouw voor te krijgen zijn
-niet te breed
-dubbellucht en zware stabilisatoren
-niet langer als 6m in verband met parkeren bij huis -onze huidige Hanomag van 6,70 is niet kwijt te raken bij huis
-zo licht mogelijk eigen gewicht
-niet al te oud, maar i.v.m. BPM en de begrijpelijkheid van de techniek t.b.v. het doe-het-zelf onderhoud door ondergetekende ook niet al te nieuw!
-geen motor meer tussen de voorstoelen zodat de cabine bij de camper betrokken kan worden
-moet een verhoogd- of hefdak voor te koop zijn.

Door de keuze voor een gangbaar model bestelbus van relatief korte lengte en dubbellucht blijft er niet zoveel meer over: Iveco Daily, Renault Mascott, MB Sprinter/VW LT. De nieuwe Sprinter (NCV3) en Crafter vonden we te complex en duur. De Daily vonden we leeg te zwaar door het (overigens wel robuuste) ladderchassis) en voor de Mascott is niet veel qua camperonderdelen te krijgen door de mengeling van Iveco, Renault en ingekochte standaardcomponenten. Ook is dit niet echt een heel gangbaar model, en het blijft een Renault natuurlijk! :mrgreen: We gingen aldus voor een Sprinter, maar doordat we niks knaps konden vinden kwamen we bij de LT uit, en zodoende onze huidige LT46 gekocht.

Onze inrichtingseisen zijn als volgt:
-accu- en watercapaciteit voor 2-3 dagen vrij staan
-geen douche nodig
-vaste bedden voor minimaal 2, maar liefst 4 personen
-zitplaatsen tijdens rijden voor 4 personen

Om de bedden te realiseren in een middelange LT moet er haast wel een hef- of verhoogd dak op komen. Een passend hefdak blijkt er niet te zijn, dus is onze keuze gevallen op een SCA414 dak waar een hefbed in moet komen voor ons beiden. Bart Jan en een eventueel broertje of zusje (je bouwt zo'n camper niet voor 2 jaar tenslotte!) kunnen dan op stapelbedden achterin.

Ons idee was om dit zo uit te voeren:
Afbeelding
(Het blauwe vlak is ons hefbed voor 2 personen) De verbinding tussen kast, stapelbed en bergruimte wil ik voorzien van een deurtje zodat ook de kasten van Ikea er eventueel nog in kunnen als dat eens voor zou komen. :) De stapelbedden zouden ook nog opklapbaar kunnen worden. Het grootste probleem van deze variant is dat de koelkastdeur niet meer open kan. Wellicht zou een koelbox een oplossing zijn?
[edit]Idee!! Als je de opening van het stapelbed iets groter maakt als de koelkast deur, en de koelkast op dezelfde hoogte monteert als deze opening in het bed, kan de deur van de koelkast open in de opening van het bed...[/edit]
Het achterste deel wordt voorzien van een ongeveer 50cm hoge dubbele bodem waar schoonwatertank, standkachel en de accu's etc geplaatst worden, liefst zo dicht mogelijk bij de achteras en ook rekening houdend met de gewichtsverdeling links/rechts. Onder de bus zou ik dan een vuilwatertank kunnen plaatsen, er zijn hiervoor zowel standaard vierkante modellen, als ook speciaal gevormde van Reimo voor de LT/Sprinter met een wat grotere inhoud.
Boven de koelkast komt nog een kast, en boven de zithoek en de keuken komen nog hangkasten. Ook is er nog ruimte voor kasten boven/tussen de stapelbedden, maar die kunnen dan niet meer opklapbaar zijn. Wandelschoenen, kinderwagens, tafels en stoelen kunnen dan in de relatief grote (gezien de totale oppervlakte!) bergruimte.

Een alternatief is om 2 verbredingen om een stapelbed in de breedte te maken (1 groter en 1 kleiner bed bovenin) waardoor je elders weer ruimte overhoudt. Die variant moet ik nog tekenen. Het nadeel hiervan is, dat het SCA dak zo'n 1,60m breed is, waardoor dat wel een erg klein bedje wordt. Of je moet ook daar gaan verbreden. Bij de getekende versie zijn beide bedden iets langer als 1,85 en daardoor ook nog geschikt voor niet al te grote volwassenen.

Genoeg stof tet nadenken :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

We zijn vandaag teruggekomen van vakantie, voor het eerst langer als een paar dagen met de kleine man (bijna 13 maanden is hij nu!) op stap met de camper. Wat ons opgevallen is, is dat je eigenlijk ontzettend veel kastruimte nodig hebt, en bij de huidige camper je veel spullen moeilijk kwijt kunt. Er was dan ook een reden dat we aan wat nieuws zouden beginnen, maar ja, dan moet dat natuurlijk wel wat verbetering geven! :mrgreen:

Bij het eerste ontwerp met langsbedden had je wel 4 mooie groter bedden, maar bij het tekenen van het zijaanzicht viel al op dat het bovenste bed interfereert met het hefbed voorin de cabine en dus een gekke knik krijgt, of in zijn geheel korter wordt. Ook ben ik bang dat het hefbed sowieso niet zo ver helemaal voorin past door het schuinlopen van het dak en de boel daardoor nog korter wordt. Ook heb ik deze versie helemaal uit schaal uitgetekend op vakantie en kwam niet weg met de koelkastdeur -het idee om het in het bed te laten uitzwaaien kan overdag prima, maar als de kleine op bed ligt, hoe kom je dan aan je koude biertje? Ook is het "afsluiten" van deze delen lastig. In onze huidige camper kan dat wel d.m.v. 2 schuifdeurtjes, en als er iets aan de huidige camper goed bevalt is het dat wel. :)

Verder hebben we in ons eigen vakantie-verleden gegraven en de groelijnen van het consultatiebureau er eens bij gepakt... Op basis daarvan zijn we tijdens de vakantie tot deze variant gekomen, met veel meer "interne" kastruimte, maar ten koste van de bedlengtes en ook de bergruimte voor grote zooi. Dan kan hij (misschien straks ze?) wellicht niet mee tot hij 20 is, maar toen ging ik ook allang mijn eigen weg. Met een bed van 1,80 en het andere van ongeveer 1,60 kunnen we de komende tijd wel vooruit, gaat hij (gaan ze) dan nog mee, dan kunnen ze of in een tentje, of we verbouwen de boel tegen die tijd. Of we vonden dit project zo leuk om te doen dat we overnieuw beginnen in een dan 10 jaar oude Crafter :mrgreen: Van grote spullen hadden we eigenlijk erg weinig mee, en we hadden meer last van slecht geplaatste en te kleine kastjes voor alle zooi die je voor zo'n klein kereltje meeneemt.
Afbeelding

Het onderste bed zo nog breder kunnen door de "orenoplossing" toe te passen, maar daar zijn we nog niet helemaal uit. Ook de eerder door Frank genoemde enigzins diagonale bedden zouden nog kunnen, dan houd je wel wat gekke hoeken over, maar daar kun je dan schoenenkastjes van maken :mrgreen: Die variant ga ik ook nog uittekenen. Overigens komt het bovenste bedje op de dakgoot-hoogte in het verhoogde dak, het andere bed zo'n 80cm eronder. De verhoogde dubbele bodem in acht nemende zit er dan nog zo'n 50cm ruimte onder het onderste bed voor tafels en stoelen en een buggy ofzo.

Nu nog plussen en minnen, en dan maar kijken welke variant het gaat worden. Overigens ook nog afgelopen vakantie even via De Wit in Schijndel gereden voor inspiratie, en gelijk van die isolatiedekens voor de ruiten meegenomen die daar in de aanbieding waren...

Groetjes Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ook nog een idee, een variant op het bed-idee van Frank zijn 207. Zou als we ons bed achterin maken betekenen dat we het dak niet hoeven te verhogen, scheelt weer geld, luchtweerstand, en het aangezicht. En mijn zwaailamp kan blijven zitten :mrgreen:

http://www.cabbunk.co.uk/

Niet te koop voor Sprinter/LT, maar zo te zien is zelfs de tweepersoonsuitvoering ook prima zelf te maken... Weer stof tot nadenken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door DVIII »

Jeroen , weet je zeker dat je geen cabaret schijver bent , interfererende bedden , kastruimte , slapen in uitbouwen van wel zes centimeter , groeigrafieken erbij. Denk eraan dat je zijden gordijnen maakt , dat scheelt ruim 50 % opbergruimte ( voor de gordijnen dan) , je hebt echt maar een bestelbus formaat één bankstel of twee wasmachines gekocht !! die kan je inrichten om weekend uitjes mee te maken , dus banken en een keukenhoekje ,en dat verhoogde dak zit maar in de weg !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

DVIII schreef:je hebt echt maar een bestelbus formaat één bankstel of twee wasmachines gekocht !!
:lol: :lol: :mrgreen:

Weten we, maar daarom willen we hem zo slim mogelijk inrichten. De ruim 4 meter wielbasis geeft wat dat betreft een stuk meer ruimte, maar die kun je gewoon moeilijk kwijt overal. (En Sprinter/LT maxi's met dubbellucht zijn ook een stuk gemakkelijker te vinden als deze middelste wielbasis -> meer keuze!) Aangezien ik nog wel eens last heb van het z.g. overlopende hoofd komen er nogal wat ideeën en suggesties voorbij. Daar besteed ik liever nu alvast tijd aan, als dat de boel straks half klaar is en je dan in een half ingerichte bus dingen moet aanpassen die je gemakkelijk van te voren had kunnen voorkomen. Echter, met de kanttekening, onvoorziene dingen hou je toch, ik ben de Hanomag gewend! :mrgreen:

Dat verhoogde dak is eigenlijk een noodzakelijk kwaad wat we het liefst niet doen, het wordt er zo'n hoog hok van, kost veel geld (zelf geen ruimte/ervaring om het te plaatsen) en bij veel campers met verhoogd dak rotten de dakgoten weg waar je bij staat. Bovendien is het ding meteen vanaf 20 kilometer als camper herkenbaar, en de kleur is al zo onopvallend... Een andere, tot gisteren onverwachte, reden, om van dat dak af te komen is dat de vrienden waar nu onze Hanomag buiten gestald en besleuteld wordt in de zomer (herfst/winter staat hij in een boerenschuur 40km verderop) nu een mooie grote carport op een mooie lokatie maken, waar onze LT het hele jaar vlak bij onze woonplaats kan staan. Deze wordt echter maximaal 3,10m hoog, en de LT met het SCA dak zou uitgerekend 3,02m worden -tel daar nog een zonnepaneel en dakluik bij en dat gaat volgens mij wel heel erg krap worden! Om hem nou elke keer vol tegels te gooien of de banden leeg te laten lopen is ook zo wat...

Andrea wil de uitdaging aangaan om samen met mij die Cabbunks zelf te maken voor in de cabine. Ze heeft al een goede naaimachine waar je ook dat dikke spul mee kunt verwerken, en maakt regelmatig al zelf kleding, gordijnen en kussens.
Variant 3 wordt dus zonder hoog dak, soort Cabbunks voorin, vast bed met berging eronder achterin, zithoekje/tafel, koelkast-kast zoals bij de tweede versie en her en der nog wat kastjes. Het lastige van onze kleine man is dat hij zijn taak als bijrijder erg serieus neemt en dus niet slaapt tijdens de rit. Hij is dus erg snel verreisd, dus we zullen voorlopig wat meer en langer op campings doorbrengen. (als hij ouder is denk ik dat er voor hem ook niet veel te halen is op een camperplaats met TV-kijkende witte sportsokken in dito witte dozen...) Dan zetten we er zo'n losstaande bustent tegenaan voor de extra leefruimte, terwijl voor langere reizen we dan ook hopelijk een paar nachtjes prima op camperplaatsen of in het wild kunnen overnachten.

Voor de "weekendjes weg", of "papa onvlucht alleen het huis", of later "sorry mama, mannenuitje!" voldoet de LT dan prima voor 1 of 2 personen. Grote kans dat we het zo gaan doen. Als ik dan eens met vrienden, vader of broer weg wil kan de LT ook prima als 2 persoons rondtrek-camper dienst doen, en gaan we met zijn drieën als gezin gooien we dat voorstoelbed en bustent erin en klaar. Het lijkt misschien niet zo uit mijn epistels, maar uiteindelijk willen we het toch zo eenvoudig mogelijk houden, en, zo groot is de bus inderdaad niet. Als BJ echt groter wordt hangen we er voor de zomervakantie wel een bagagewagen achter en kan hij in een eigen tentje of in de bustent slapen. :mrgreen:

Weer een veel te lang epistel geworden,
groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Leuk ding, zo'n cabbunk. Ik zou echter mijn rug (of die van mijn kind) er niet aan wagen. Me dunkt dat je wat meer ondersteuning moet hebben dan een veredelde hangmat.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door DVIII »

zo'n cab bunk voldoet prima , het gaat ook maar een paar seizoenen mee en je reist ook geen maanden , en als alternatief voor de kar ( dat wil je niet (80km/h)) is een hok achterop de bus ook nog een optie ! . maar fijn dat je ook wel snapt dat het geen autobus is en je dus niet alles kan combineren !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Overigens voor de gein even een mailtje naar de bedenker van de Cabbunk gestuurd of er voor de Sprinter/LT ook iets in de maak is of te maken is. Hij had al vaker vragen hierover gehad en was al wat aan het bedenken. Hij had al een prototype gebouwd wat verdacht veel op een al bestaand model leek, en ik kreeg net een mailtje dat in een LT type 2 en Sprinter T1N het model voor de nieuwe Ducato (X250) ook past.

Wij gaan nog even snuffen wat interessant is, één kant en klaar kopen, of toch zelf bouwen.

@Arno: De tijd zal het leren :) Zelf ging ik altijd met mijn ouders met de tent op stap, hetzij op een wiebelig luchtbed, hetzij op een deken met je motorpak opgevouwen als kussen als we ergens een tussenstop maakten... Zelf slaap ik beter op een oude legerstretcher of onze net iets te korte 3-zitsbank thuis, als de omgebouwde rondzit in de campers waar ik tot nu toe in geslapen heb... (inclusief de huidige, waar die rondzit tot een vast bed verworden is, waardoor het nu acceptabel slaapt)
De Bunk trek je op spanning met de stoelen in hun rails, het lijkt me toch een redelijk strakstaand geheel.
Het is ook een beetje zoals DVIII al schrijft, het is niet voor reizen van maanden. (dan had ik wel een touringcar gekocht :mrgreen: Qua ruimte en idee vinden we het een mooie oplossing, of we zelf iets maken of deze bestellen (de dubbele kost 250 pond!) weten we nog niet.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Na ooit in een huis 'gelogeerd' te hebben met een waterbed waren mijn vrouw en ik verkocht. Na een paar dagen waterbed was ik iig van mijn (tot toen bijna permanente) rugpijn af.

Overigens ook de reden waarom wij voor de -nog steeds geplande- ombouw van de 608 voor een vast bed gekozen hebben. Overigens ben ik wel heel benieuwd hoe het in de praktijk bevalt; zeker zo'n duo. Wel rekening mee houden trouwens, dat je alle bedzooi (slaapzak kussen enzo) nog steeds wel een plek moet geven :-(
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Arno, inderdaad heel erg persoonlijk: op een waterbed doe ik echt geen oog dicht ;) Onze Hanomag heeft nog wel zo'n rondzit, maar daar ligt een dik matras van Andrea's oude bed op (paste precies) en hoewel het niet zo slaapt als thuis, gaat het prima zo. Het opruimen van die zooi is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, gelukkig weet je nu voordat je iets bouwt wat je gaat doen en kun je er alvast rekening mee houden, in plaats van dat je in een bestaande situatie moet roeien met de riemen die je op dat moment hebt.

Achterin komt voor ons wel een vast bed, het voordeel daarvan is dat je een mooie grote van buitenaf benaderbare bergruimte hebt. In de banken van de rondzit van de Hanomag kun je wel veel kwijt, maar zelfs zonder matras is het een gepruts om daar spullen in en uit te krijgen, dat willen we niet meer. De achterdeuren blijven er daarom ook zitten -moeten we alleen nog iets op die fietsendrager verzinnen!

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door DVIII »

fietsendrager hangt in principe op de linker scharnieren en koppel je aan de rechter als je gaat rijden, zo simpel !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Laatst gezien bij De Wit, best mooi, en specifiek voor de Sprinter/LT te krijgen :) Zo lang je er geen elektrische fietsen op zet prima te gebruiken. :)

Overigens hebben we na lang beraad uiteindelijk voor de Cabbunk voor de kleine gekozen, we wilden eerst zoiets zelf maken, maar na eens geïnformeerd te hebben naar materialen etc is het uiteindelijk bijna net zo duur om het ding gewoon kant en klaar te kopen.
Omdat hiervoor draaibare voorstoelen nodig zijn, die we toch al wilden hebben, heb ik ook de draaiplateaus gekocht bij Dreh Konzept in Duitsland. Ook deze zijn passend voor de Sprinter/LT en hoewel niet spotgoedkoop, zelfs met verzenden uit diep in Duitsland, nog fors goedkoper als die van Reimo. ( http://www.dreh-konzept.de/ )
Als de bus gekeurd is, er eerst maar eens mee naar iemand op Marktplaats die met enkele voorstoelen (i.p.v. de bijrijdersbank die er nu in zit) adverteert, en nog eens richting het noordoosten voor een goedkoop zonnepaneel. :) Zo scharrelen we alvast wat bij elkaar, al zal het meeste pas na de keuring ingebouwd worden i.v.m. kentekengewicht!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Enfin, na iedereen hier het hele najaar en winter het hemd van het lijf gevraagd te hebben, is na de verkoop van de Hanomag nu dan eindelijk tijd om aan de LT te beginnen. Omdat we er nog belasting voor moeten betalen willen we hem zo licht mogelijk ter keuring aanbieden, het voordeel is dan meteen dat we als we de inrichting ook meteen enigzins functioneel maken, we er ook mee op vakantie kunnen, omdat ons plan om de Hanomag er naast te houden nu wreed verstoord werd!

Afgelopen vrijdag eerst inkopen gedaan bij De Wit, en omdat onze kleine op vrijdag altijd lekker op het dagverblijf zit, meteen een mooie proefrit voor de bus en een lekker dagje uit van gemaakt. Afgelopen woensdag heeft de bus een beurt gehad (deel zelf, deel garage), en APK gekeurd. De dag erna ontschorst en weg geweest.

We hebben, naast alle zooi die we afgelopen winter al verzameld hadden, het volgende gekocht:

-een Dometic/Waeco/Smev kook-/spoelcombinatie van 1,20m lang en slechts 35cm breed, zodat er nog iets van een looppad overblijft in het gangpad. De keuken wordt voorbij de bank wel iets breder om toch iets van een werkblad te hebben. De kook-/spoelcombi is verzonken en heeft een in 2 delen neerklapbare glasplaat.
-2 jerrycans het een opening voor een dompelpompje en afvoerslang, afvoerslang, aanvoerslang, een dompelpompje en een kraantje. Omdat dit maar tijdelijk is, zo goedkoop mogelijk uitgezocht :mrgreen:
-2 Seitz S4 schuiframen van 80x45cm. Er zijn grotere mogelijk, maar we willen 2 raampjes, geen doorzonwoning met schuifpui. We hebben schuiframen gekozen omdat we deze mooier vinden, en omdat ze eventueel tijdens het rijden open kunnen. Nadeeltje van die dingen is wel altijd dat als het regent, het naar binnen regent. Daar heb je met een klapraam geen last van. Beide ramen komen achter de cabine, bij de 2e zitrij. Verder komen er geen ramen in de bus, wel een dakluik, maar die hebben we nog niet gekocht. We vonden het vlakke Gebo dakluik wel erg mooi...

Eigenlijk hadden we bedacht om het werkbankje uit de bus als keuken te gaan gebruiken, maar dat was zo'n vieze zooi, en ook nog eens loodzwaar, dat ik het grootste gedeelte er nu uit heb liggen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet niet wie die inrichting gebouwd heeft, maar inmiddels 2 ijsbakken vol schroeven verder, en nog is alles er niet uit!
En dan gaat het nog niet eens zachtzinnig ook...
Wat je niet vaak bij deze bussen ziet is dat het tussenschot ook van hout is, maar bij deze bus is dat het geval en zit als geheel geintegreerd met de inrichting. Inmiddels even gewogen, en die berg multiplex is al tegen de 100kg!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door vandijkf »

Jeroen

Ook een mooi projectje voor jullie.
Maar troost je ik heb al bijna 2 ton naar de stort gebracht en dan ligt het ijzer er nog.
Dat levert weer wat op he.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sja, helaas weinig ijzer in mijn geval -dit is alleen maar met olie doordrenkt hout wat je nog niet eens in je kachel durft te stoken! :) Gelukkig is de hoeveelheid in zo'n klein busje nog wel te overzien, en is het voordeel dat door alle vettigheid de holle-ruimteconservering ook uitstekend is. Binnenin is nergens roest te zien. :-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leeg!
Afbeelding
Was een hels werk om het tussenschot eruit te krijgen, hier zaten allemaal kokers en profielen in op onmogelijk meer te bereiken plaatsen, maar uiteindelijk gelukt. Heb vanmorgen met krijt en rolmaat alles uitgetekend op vloer, dak en wanden, en het lijkt in 3D net zo mooi uit te komen en beloopbaar te zijn, als we in 2D getekend hadden! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels ook al enige tijd met de keurings-inbouw bezig. Afgelopen weekend weinig kunnen doen, maar met een paar avondjes lekker weer kom je toch zo ongemerkt steeds stapjes verder.
Ik ben begonnen met het tijdelijke keukenblok, hiervoor heb ik de schuifdeuren + frames van één van de kasten opnieuw gebruikt na de maten wat aangepast te hebben.
Afbeelding
Verder ben ik hier best wel een beetje trots op, hoe de plaat de kromming volgt:
Afbeelding
Tips gekregen van een timmerman hiervoor -neem een blokje, lijn de te passen plaat uit t.o.v. de voorkant zodat als je een potlood naast het blokje houdt deze onderaan naast de plaat begint, en houd blokje+potlood klem en laat deze de kromming volgen -het potlood tekent dan automatisch de kromming op de plaat. Zagen, beetje schaven en schuren, en past best aardig zo. Hier blijkt dan meteen weer dat er echt helemaal niks recht in zo'n bus is, want de plaat van de ene kant, past niet aan de andere kant van het keukentje!
Wel een leuk klusje om te doen, en het is ook wel leerzaam om dit met "tijdelijk" hout te doen, zo kun je nog eens wat verprutsen en evengoed ervaring op doen. Inmiddels ook beide bankframes zo goed als af, deze moeten nog bekleed worden.

Op een vrijmarkt scoorde Andrea nog zo'n kniktafel uit een oude caravan voor weinig, daar komt nog een nieuw blad op, en dan hebben we een rondzit die tevens slaapplek wordt en een keukentje voor de keuring. De bedoeling is nog wel dat de wanden geverfd worden en ook de rest nog een kleurtje krijgt. Ik heb een afspraak op 2 juni bij de RDW voor de keuring. Moet gaan lukken...

Tot slot de werkplek:
Afbeelding
(de krijtstrepen in de bus zijn van de "echte" inrichting om te kijken of alles past en uitkomt zoals we de hele winter hebben bedenken)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door GerardM »

Goed bezig, dat oranje zwaailicht blijft toch zeker wel ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Is wel de bedoeling -al hangt het er van af waar het dakluik en zonnepaneel komt. Als dat niet anders uit komt, zal hij er toch aan moeten geloven. Het kind in me wil hem wel laten zitten :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het is niet mijn bedoeling om elke zucht hier te posten, maar het inbouwen van het keukenblad was iets wat (wederom!) nog nooit gedaan had.
Eerst heb ik met de tekening die bij de SMEV kook-/spoelcombi zat alle maten uitgemeten op het stuk 18mm multiplex, wat uit het voormalige tussenschot komt. Na alles nog 3x nagemeten te hebben was ik tevreden, en een gat rd 10mm geboord en creatief met de decoupeerzaag geweest.
Hierna moest nog met de bovenfrees een stuk 7mm verdiept worden (de "oren" in het midden), ik heb nog nooit eerder een bovenfrees gebruikt, en ik moet zeggen dat het wel erg netjes en nauwkeurig te doen is, mits je maar genoeg tijd steekt in de voorbereiding en geleiding. Uiteindelijk had ik nu dus dit:
Afbeelding

Toen ik de kookplaat ging passen, zag ik inderdaad bij de schroefgaten keurig het afgefreesde stuk hout zitten, maar op de 4 hoeken was niks te zien. Dat was, achteraf gezien, nogal logisch, omdat ik de hoeken schuin had moeten afzagen en de radiussen (radii?) met de bovenfrees eveneens verdiept had moeten maken!
Gelukkig had ik het uitgekomen stuk nog bewaard, en daar alsnog de betreffende stukjes afgezaagd...
Afbeelding
En aangezien die dingen toch verdiept moeten komen, waarom dan niet meteen die 7mm lager lijmen met lijmkit van de Action?
Afbeelding
Enfin, toen hadden we dus dit:
Afbeelding

En na dit enigzins te hebben laten drogen, ben ik verder gegaan met de bedrading van de accu voor het kraantje, het aansluiten e.d. ervan, en alvast voorbereidingen getroffen voor het vastzetten van de waterjerrycans en gasfles. Daarna nog wat geschaaft (letterlijk) aan de kant waar het werkblad op moet komen, en dit ook met polymeer lijmkit vastgezet.
Tot slot nog een nieuw deurtje gemaakt, door een meetfout heb ik er één verprutst en heb ik nu twee verschillende deurtjes. Ze zien er nog wat groezelig uit, maar na schoonmaken en wat verf denk ik dat het wel toonbaar genoeg is.
Afbeelding
Nu moeten de zijkanten nog, en dan ga ik weer verder met de bankframes. Ik was zoveel door elkaar aan het doen dat ik besloten heb me eerst helemaal op de keuken te richten, omdat die het meeste werk is.

De bus stinkt, ondanks de doordrenkte vloer, niet meer naar werkplaats, maar ruikt nu lekker naar vers gezaagd hout :-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En zoals eerder geschreven verder met de bankframes.
Ik had in eerste instantie gedacht om aan beide kanten zo'n bank te maken met de tafel in het midden. Omdat we dit jaar deze inrichting nog willen gebruiken op vakantie moet het ook een beetje functioneel zijn. Met het oorspronkelijke idee zouden we een bed van 200x170 hebben, terwijl ons matras maar 200x140 is. Bovendien was het dan erg lastig een bergvak achter de wielkuipen te maken voor de stoelen en tafels etc, dus na wat passen en meten leek het me handiger om in plaats van de links-en-rechtsbanken een L-zit te maken met de tafel in het midden. Dan hebben we een bed van 200x135 en daarnaast en bij de schuifdeur nog ruimte voor een koelbox en kratten met kampeerspullen. Als ik dan een hangbedje boven ons bed maak, kunnen we op doorreis ook nog met zijn drieën slapen. Op de camping slaapt alleen de kleine in de bus, en wij in de bustent, is de bedoeling....
Maar goed, een L-bank dus:
Afbeelding
Afbeelding
De plaat met de uitsparing voor de wielkuip (arbeidsintensief klusje, maar hij past best goed al zeg ik het zelf!)
Afbeelding
Afgeschuinde kant om hem beter te laten passen:
Afbeelding
En tot slot met de MDF dekselplaten erop, die bestaan door de gewijzigde plannen (helaas) nu uit 3 delen omdat ik anders te kort materiaal had. Ik ga ze nog aan elkaar zetten, ze liggen hier nog los. Eronder zit dan een berging van 135 breed, 70 diep en 40 hoog, mooi plekje voor de stoelen en tafels enzo. De bustent+troep kan in de linker bank naast de keuken en dan hebben we aan de andere kant ook nog ruimte voor wat.
Afbeelding

Nu nog dit definitief monteren, origineel 3e remlicht er netjes opmaken (draad al getrokken door de dakspant heen vanaf de achterlichten) en de kook-/spoelcombi monteren en aansluiten, en dan schiet het al aardig op voor de keuring -mag ook wel, want volgende week maandag is het al zover!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Mark V »

Leuk om te lezen allemaal. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
En naar het resultaat van de keuring.
Nooit overwogen een roofrack te plaatsen als extra bergruimte voor de lichte spullen?

Groetjes, Mark
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Mark,

Dank :-)
We hebben inderdaad (nog steeds) een roofrack ter overweging, maar omdat de bus niet zo lang is en er ook nog dakluiken en een zonnepaneel op moeten komen, hebben we niet zoveel ruimte meer. Als we zo'n ding er op zetten wordt het een ingekorte imperiaal, daar staan er voor dit type bus zat van op Marktplaats.

De afgelopen dagen druk aan het klussen geweest om de boel af te krijgen voor de keuring, en dat is voor zover ik weet allemaal gelukt! :-)
Als eerste, nu de achterplaten op maat waren, het voorschot van de achterste bank definitief geplaatst en een randje aan de achterkant gelijmd om te voorkomen dat met de fabelachtige acceleratie door de 158 trappelende pony's de planken er af stuiteren (lees: bij de eerste de beste te snel genomen drempel... :crazy: ). Vervolgens her en der nog wat vingergaten in gemaakt om die dingen er nog eens uit te krijgen, en dan heb je op een gegeven moment iets wat er zo uit ziet:
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl dat allemaal aan het drogen was, de boel eerst maar eens goed schoongemaakt en een poging gedaan de wanden te ontvetten, omdat dat toch wel een erg vieze boel was. Aangezien we dit interieur in elk geval 1 seizoen daadwerkelijk gaan gebruiken, mag het ook niet wel iets voorstellen...
Omdat ik nog bijna een heel blik grijze verf van de Hanomag over had, en dat op oliebasis is (en dus minder gevoelig voor vettigheid) daarmee de wand van een kleurtje voorzien. De wand zit vol met gaten en beschadigingen, maar omdat het toch maar tijdelijk is, kunnen we daar wel mee leven voor een jaartje.
Afbeelding
Afbeelding
Ziet er meteen heel anders uit!

Tussendoor had ik de tafel ook al voorzien van een nieuw passend blad met scharnieren, gemaakt uit het oude tussenschot, wat de sloperij redelijk ongeschonden had doorstaan. Het klapdeel is omdat je anders niet meer op de bank kunt komen en de tafel ook niet meer langs de keuken kan klappen. Ik had de scharnieren eerst zoals het "hoorde", netjes ertussen, maar dat was toch wel wat gammel om op te slapen. Ondanks vrij lange schroeven werden deze na een paar keer met de ellebogen erop steeds uit het multiplex getrokken, dus dan maar zo. De tafel is groot zat, en zal wel voornamelijk neergeklapt blijven, maar ja, voor de keuring moet het allemaal enigzins functioneren.
Had deze inrichting definitiever geweest, had ik het bankje beter aan de andere kant kunnen zetten, dan hoef je niet zo langs het keukenblokje te wringen.
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb je uiteindelijk zoiets!
Afbeelding
Afbeelding
De oplettende lezer zal het opgevallen zijn dat die treeplank van de trekhaak verdwenen is, en de bus nu opeens een 3e remlicht heeft. Het eerste heeft te maken met een tussentijdse weging, waarbij weliswaar nog niet alle materialen gemonteerd waren, maar wel in de bus aanwezig. Dat viel me eigenlijk nog wel tegen: 2460kg! Dat is dan met gereedschap, en zonder reservewiel, want die ligt nog bij mijn broer. Het gereedschap weegt 7kg, en de treeplank bleek na veel ge-etter om het vastgerotte kreng er af te krijgen (denk je, koop wat recents, ben je van die vastgerotte zooi af... :mrgreen: :lol: ) bleek 11kg te wegen. Daarbij is ook de tank zo goed als helemaal vol, en gaan ze bij de weging uit van een halve tank. Dus die 10kg minder om een belastingklasse lager uit te komen gaat wel lukken. Ik twijfel nog of de treeplank er op terugkomt: er is nu geen doorloop meer door de achterdeuren, en het bagageruim onder bus is prima te bereiken zonder dat ding. Hij steekt ook nogal ver uit achter de trekhaak. Zien we nog wel even.
Het 3e remlicht is verplicht omdat het straks een personenwagen wordt en het bouwjaar 2003 is. Ik heb bij VW een originele besteld die mooi in de dakrand valt zoals je ziet -montage was helaas door een stomme eigen fout want minder mooi, want er bleek een "uitdrukrondje" in het dak te zitten wat precies de goede diameter had. Na dat samen met mijn vader eruit gezaagd en gefreesd te hebben, bleek het licht veel te hoog te zitten... en er dus helemaal geen voorbereiding aanwezig te zijn -je moet zelf met karton een malletje maken, aftekenen op de bus, een vierkant uitzagen en 2 gaatjes van 5,5mm boren. Dat is allemaal wel te doen, maar ja, toen zat ik nog steeds met dat gat van 3cm vlak boven de lamp :-( Uiteindelijk bleek een ongebruikte waterleidingdoorvoer met zo'n rubberen kraag perfect te passen, en was ook nog eens vlak genoeg, omdat het remlicht er half overheen valt. Uiteraard zijn alle randen ingesmeerd met Tantox en daarna met een lakstift geverfd, nadat dat goed droog was alles gemonteerd. (de stop met Polymeerlijm voor de zekerheid, het remlicht heeft netjes een eigen afdichting) Gelijk ook wat plekjes op de dakgoten meegenomen na deze geschuurd te hebben.
Overigens moesten de markeringsborden (die diagonale strepen op de achterdeuren) er ook af, en die zaten met een soort lijmkit geplakt -die hield beter op de bus als op de borden, met als gevolg dat alle kit nog op de deur zit. Er zat helemaal geen beweging in, maar met een dun plamuurmes, een verfstripper en veel geduld zijn ze er in elk geval af.

Een laatste projectje waren deze jongens:
Afbeelding
Dit zijn de haken/bouten van de reservewielhouder onder de bus. Het wiel ligt in een soort kooi die aan de haken hangt, en je draait bij open achterdeuren aan lange bouten zodat de uiteinden die je hier ziet omhoog gaan, en je de kooi uit de haken kunt tillen. Dat is de theorie, maar na 11 jaar bagger en roest was de praktijk weerbastiger -omdat het wiel naar mijn broer moest om de band te wisselen, het ding ver genoeg los gekregen, maar vast wou het spul niet meer. Uiteindelijk met een grote Bahco om de haak en veel geweld, kruipolie en een paar nachtjes wachten de boel los gekregen. De moer die je ziet zit in de kokerbalk, en omdat de haak er inmiddels compleet omheen gewokkeld zat, kreeg je er ook geen pijp of sleutel op. Enfin, na de boel los te hebben de boel met hamer, Bahco en bakschroef weer in model kregen (enigzins) en maar even in de Tantox en Hammerite wat ik nog had staan. De bouten gaan er straks weer met kopervet in, en dan kan de boel hopelijk nog eens los als je midden in de nacht in een plensbui een lekke band rijdt...

Zoals gezegd, maandag keuring, ik ben benieuwd! :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vandaag was het zover, naar de RDW in Heerenveen geweest. Om 8:00 had ik de afspraak, en na een ritje over de weegbrug (na wat diesel verstookt te hebben en eerder genoemde spullen verwijderd te hebben) kwam ik uit op 2418kg leeg. Kreeg nog wat compensatie omdat de tank nog 2/3 vol zat (heb ik eens een bus die niet zuipt is het weer niet goed...) en er met een 1/2 gerekend wordt. Kreeg ik nog wat compensatie voor.

Verder werd gekeken of alles er in zat wat zou moeten, of de verlichting het deed en goed afgesteld stond (ivm gewicht inbouw), het 3e remlicht er op zat, en inderdaad, of de diagonaal gestreepte markeringsborden "vrachtwagen" er niet meer op zaten. De klaptafel werd nog even getest en en het keukenkastje opengetrokken om te kijken wat daar in zat en of het ook werkte. Deze no-nonsense keuring van het interieur duurde zeker 30 seconden! :-)
Het meetlint kwam er verder niet aan te pas, behalve om de spoorbreedte te meten. Scheelt weer een verklaring van de importeur als ik hem nog wil terugkeuren naar 3500kg toegestaan gewicht (technisch blijft 4600 -kun je altijd weer terug). Naar 3500kg kon trouwens ook gelijk zonder extra kosten gedaan worden. Later kost dit een paar tientjes en is het ook zo geregeld, dus maar laten staan omdat ik het uiteindelijke vakantieklare-gewicht nog niet weet.

De langsbank langs 1 kant van 140cm telde voor 3 zitplaatsen (er wordt 40cm per stuk gerekend) en in combinatie met de 3 plaatsen voorin heb ik straks 6 zitplaatsen op kenteken. Er komen er uiteindelijk maar 4 in, maar ach, je kunt ze maar hebben.

Hierna kreeg ik een formulier mee, en had één of ander handigerd tussentijds de roldeur tot precies boven de wat je in je spiegels kunt zien laten zakken waardoor ik die nog even een zetje gaf -geen schade aan zowel deur als bus, gelukkig.
Na voor de keuring betaald te hebben (55 euro) kreeg ik een gestempeld formulier dat met de BPM aangifte in de BPM brievenbus gedaan moest worden. De BPM aangifte heb ik voor 2 tientjes via Autotelex gedaan, dat scheelde uren uitzoekwerk hoeveel die electrische spiegels en die geveerde chauffeursstoel nu extra kostten...

Na weer naar huis gereden te zijn heb ik het ding nog even opgekrikt om de sper te testen. Liever even op een krik als zomaar ergens inschakelen en er vervolgens achterkomen dat het ding niet meer lossen wil... ;-) Die bleek nog te werken, enkel heb ik nergens een controlelampje. En omdat de bediening zeer ergonomisch pal naast die van de electrische ramen zit, lijkt me een werkend lampje wel zo veilig...

Nu maar wachten op het betaalverzoek van de Belasting en het kenteken... En dan meteen kwarttarief aanvragen!

Groeten, Jeroen (in bezit van een bus die even niet meer bestaat...)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Mark V »

Gelukkig, dat is goedgegaan, weer een stapje verder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten