Elektra in de LT

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het wordt wel een beetje een zootje zo, ik moet eigenlijk straks helemaal even vanaf 0 beginnen om het weer wat overzichtelijker te krijgen -dan kan ik ook de kabeldiktes erbij zetten, is dat ook maar bedacht en gedocumenteerd. Ben er nu toch mee bezig.
Had inderdaad al gezien dat je de Cyrix bedoelde, was weer eens te snel... ;-)

Nogmaals dank voor de input! :)

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik moet de zonnepanelen nog intekenen... na een paar avonden zoeken, lezen en vele verschillende meningen lezen, zit ik een beetje met de vraag hoe ik die dingen moet aansluiten.
Op de site van Victron vond ik bij hun regelaar (nog geen idee welke we gaan kopen trouwens, maar meer voor het idee) het onderstaande schema:
zonnepanen-aansluiten.png
Komt uit: http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -%20NL.pdf
Nu zit er in dit plaatje geen Cyrix tussen. Dus als ik nu even eenvoudig denk, kan ik de lader van de panelen gewoon op de HH-accu aansluiten (die zit het dichtst in de buurt), en regelt de slimme Cyrix electronica dat dan ook de startaccu geladen wordt.

Nu verwacht ik geen mega-opbrengsten van het paneel, maar het lijkt me op deze manier geen probleem dat de accu's dan tijdens het rijden door zowel dynamo als paneel geladen worden, en bij stilstand en gebruik van een stroompaal door zowel de Multiplus als het paneel?

Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Hi Jeroen,

Volgens mij heb je het inmiddels helemaal door.

Alleen... deze solar regelaar laadt zowel start- als huishoudaccu in een zelf programmeerbare verhouding. Hoe zich dat verhoudt tot toepassing van een Cyrix, is mij onduidelijk.
Het lijkt me eenvoudiger een rechttoe-rechtaan regelaar te gebruiken, inderdaad rechtstreeks op de huishoudaccu. Overigens alles als gemeld.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Ernst,

Ik heb maar wat willekeurig rond geklikt en de PDFs geopend om te kijken of er aansluitinformatie in combinatie met een Multiplus in stond. ;-)
We willen inderdaad een relatief eenvoudig exemplaar, maar ik lees ook hier op het forum nog allerlei meningen over wel of geen MPPT...

Nog maar eens een paar avondjes leesvoer -nu ik met veel meer aspecten bezig ben als alleen het voertuig, realiseer ik me nog eens extra wat een mooie bron voor informatie het archief van dit forum is! :-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Wel of geen MPPT is net zoiets als religie, je gelooft erin en je bent fanatiek genoeg om er een oorlog over te ontketenen...

IMHO (ik heb er wel enige desk research aan gewijd) rechtvaardigt MPPT de meerprijs met name als je met je accu regelmatig op de ondergrens van de ladingstoestand zit. Door een juiste dimensionering van de accucapaciteit zou je dat moeten kunnen voorkomen.

Mogelijk ontketen ik nu een stroom van protest. Dat zij dan zo....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Maxer »

Wat betreft wel of geen mppt wil ik wel iets opmerken. Wij zitten wel regelmatig met stroom tekort. Aan de ene kant gebruikers: koelkast, verlichting, TV + ontvanger, vermaler toilet, waterpomp (alles 230 volt) en de multiplus zelf natuurlijk. Aan de andere kant: 460 AH accu's (24 volt, dus 4x 230 AH 12 volt), 555 A zonnepanelen, 30A mppt regelaar, zelfbouw aggregaat met 100 A dynamo en zo'n zelfde dynamo extra op de busmotor gebouwd. Beide dynamo's 24 volt met 29 volt regelaar.
Gaan wij overwinteren in Portugal moet regelmatig het aggregaat draaien omdat de zon te laag staat en dus de capaciteit van de panelen drastisch minder is dan in de zomer.
Ga ik uit van alle berichten waarin staat dat een mppt regelaar het rendement maximaal 30% verhoogd in omstandigheden zoals ik net omschrijf in Portugal heb ik er dus zeker profijt van. Als je er van uit zou gaan dat deze regelaar het rendement gemiddeld 15% verhoogd zou ik dus met een normale regelaar 15% grotere zonnepanelen moeten hebben (83,25 A, wat niet bestaat dus dat wordt dan 90 of 100A). Nog afgezien of daar plaats voor is (en dat is er bij mij niet) denk ik dat je dan qua prijs net zo goed een mppt regelaar kunt aanschaffen.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij ons is de situatie wel iets anders, omdat ik zomaar denk dat wij met Bart Jan toch wat meer op campings gaan staan en dan dus gewoon aan de stroom hangen. De accu's en zonnepanelen zijn in ons geval meer bedoeld om tijdens de reis naar een bepaalde streek toch een paar nachtjes ergens te kunnen staan, en voor als we eens met z'n tweeën weg gaan en dan wel weer eens de CP's afstruinen. Wat ik begrepen heb van de MPPT is dat deze vooral bij minder zonnig weer het rendement wat verhoogd (zoals bewolking of in de winter) en als de accu's zoals Ernst schrijft nogal ontladen zijn. Ik heb nog even bij Victron gekeken, en zo gek veel duurder is zo'n MPPT ladertje nou ook weer niet. Overigens lijkt de Victron verdacht veel op sommige Chinezen die je voor minder geld op E-bay vind... :mrgreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door paulv »

Het kan ook zijn dat die Chinezen verdacht veel op een Victron lijken.
Overigens heb ik een 15/70 MPPT van Victron omdat ze niet veel duurder zijn dan een Chinees (bij de Stroomwinkel in Bodegraven zelf)

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik weet ook niet of die Chinese dingen kwalitatief wat is -ik lees er erg wisselende verhalen over. Zelf heb ik ook wisselende ervaringen met Chinese E-bayaankopen. Sommige dingen zijn top, maar bij andere bekruipt je toch een Mwoh... gevoe. Ik moet toch nog o.a. de Cyrix bij de Stroomwinkel bestellen, dus ik denk dat ik dan gelijk die Victron maar meebestel. Heb je in elk geval een goed aanspreekpunt en garantieafhandeling mocht er wat zijn, en dat is ook wel wat waard is mijn ervaring. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Je kunt ook nog even Victron en Mastervolt naast elkaar zetten. Hebben vrijwel hetzelfde assortiment. Ik heb de prijzen nooit vergeleken.

Het kan bepaalde voordelen hebben alles van één fabrikaat te installeren. Iha zijn de beheertools hetzelfde voor b.v. omvormer/lader en PV-regelaar.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

We gaan er nog even naar kijken, en dan maar eens een verzamelbestelling proberen bij elkaar te sprokkelen! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Die zonnepanelen heb ik nog niet ingetekend, wel heb me bezig gehouden met de draaddiktes:
schema_lt46(6).png
Als niet-electrotechnicus snap ik niet hoe mensen zo snel hun camper af kunnen hebben. Als ik al zie hoeveel uren er in de voorbereiding zitten... en dan is er nog geen hand uitgestoken naar de LT! (behalve het uitbouwen van de accu voor de winter...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Admin »

Dat ziet eruit alsof het wel eens zou kunnen gaan werken :-)

Misschien een tip: hier in Duitsland zijn langzamerhand alle flatscreen TV's voorzien van een geïntegreerde DVB-S2 tuner (DVB-T was al heel algemeen). Als er ook een CI+ interface in zit (is meestal het geval) kan daarin een CD kaart en heb je weer een apparaat uitgespaard.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Elektra in de LT

Bericht door Patrick1647 »

Hallo Jeroen,

Ziet er goed uit. Het enige waar ik over twijfel is of het verstandig is om de shunt met accumonitor in de massaleiding van de hh accu te zetten.

Volgens mij is het logischer om de accumonitor ergens in de plusleiding te zetten.

Mijn elektrotechnisch instinct ziet liever twee on-onderbroken massaleidingen naar het chassis toe...

Groet,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Admin »

Mijn elektrotechnisch instinct ziet liever twee on-onderbroken massaleidingen naar het chassis toe...

Dat kan wel zijn, maar de commercieel beschikbare batterijconditiemeters werken allemaal met de shunt tussen min van de batterij en massa.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Ernst: dank, ik hoop het ook! :mrgreen: Dan kan van het voorjaar straks het echte werk beginnen, al is dit ook erg leuk herfst/winterwerk om te doen moet ik zeggen.

@Patrick: wat Ernst schrijft klopt inderdaad, ik heb het schema bij Victron geleend, maar andere merken werken ook zo.
Afbeelding
(plaatje geleend bij Stroomwinkel)

Nu nog even uitzoeken wat voor draad er voor de 230 installatie nodig is, maar dat kan nooit spannend zijn, zolang het maar niet het VD installatiedraad is wat ik compleet verbrokkelend indertijd in de Hanomag aantrof...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Elektra in de LT

Bericht door Patrick1647 »

@Jeroen, Ernst,

Klopt, ik zie t nu ook, ik vond t nogal onlogisch maar t hoort blijkbaar zo!

Voor 230V gebruik ik zelf vaak neopreen snoer, das mooi soepel en ook goed bestand tegen veroudering.

Qua diameter is 230v snoer veel minder kritisch. Zelf vind ik 1,5 mm een mooie dikte. Meer heb je in een camper nooit nodig denk ik, daar kunnen duizenden watts doorheen 8)

Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Elektra in de LT

Bericht door Anton »

Hoi,

1500 Watt dus

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Admin »

1.5 qmm is inderdaad vrijwel altijd voldoende. Hier in Duitsland is ons fornuis zelfs aangesloten met 5 x 1.5 qmm!

Een reden om toch 3 x 2.5 qmm te gebruiken is dat die i.h.a. een wat zwaardere isolatie heeft.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hebben we dat ook weer geslecht :)

Nu we het toch over 230 hebben, ik heb laatst hier in huis met mijn schoonvader samen alle WCDs vervangen voor nieuwe, veel waren er stuk of de klemming was zo lam geworden dat de stofzuiger er bij de minste of geringste beweging al uit viel.
Nu viel het me daarbij op dat dat allemaal van die klemdingen zijn voor VD-draad. (Busch-Jaeger) Daar krijg je zo'n niet-massief kern draadje natuurlijk nooit knap in. Nu zag ik bij De Wit laatst wel van die dingen speciaal voor campers en caravans, maar die vond ik er nogal cheapo uitzien, terwijl ze dat ook niet echt waren. Is het niet mogelijk om van die hulsjes op de snoeren te knijpen en dan de boel in een normale wcd te stoppen?
Ik heb die dingen ooit wel gezien, maar geen idee meer hoe ze heten! Het lijkt me in elk geval een betere optie als al die uiteinden vertinnen...? (winterklusje :mrgreen: )

Groeten Jeroen (die ook de topictitel even aangepast heeft, want over de zekeringwaarde tussen Cyrix en accu ging het al lang niet meer!)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Elektra in de LT

Bericht door Patrick1647 »

@Jeroen

Het is wellicht een wat eigenwijze keuze van mij, maar juist omdat je in de camper géén massieve draad gebruikt leent t spul zich er zo mooi voor om het allemaal netjes te.... solderen :mrgreen:

Ik hou er zelf niet zo van om je draad kapot te draaien met zo´n lullig schroefje, of om kroonsteentjes te gebruiken of knijpverbindingen.

Ik soldeer het netjes, en als t mogelijk is komt er een mooi krimpkousje overheen, presto!
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Admin »

Als je kabeleindhulsjes aanknijpt, kun je de klembevestiging gebruiken. Ik zou echter toch even doorzoeken naar schroefbevestiging (ook met kabeleindhulsjes). Behalve De Wit heeft de bouwmarkt ze ook wel, maar je moet even goed kijken.

Solderen zou ik zeker niet doen, omdat litze die volloopt met tin, net zo breekbaar wordt als VD-draad, met name op de overgang van hard naar zacht.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Elektra in de LT

Bericht door paulv »

Je hebt van WAGO heel leuke verbindingsklemmen voor 2,3,4,5 draden, ook geschikt voor meeraderig (slap) draad. Iets duurder dan die dingen voor stijf draad, maar reuze betaalbaar per doosje.
Ik gebruik ze zelf ook :mrgreen: (say no more).

Natuurlijk bij http://www.conrad.nl/ce/nl/product/522374/ , elders vast goedkoper :P .
download.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Elektra in de LT

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Admin schreef:Solderen zou ik zeker niet doen, omdat litze die volloopt met tin, net zo breekbaar wordt als VD-draad, met name op de overgang van hard naar zacht.
Die gedachte had ik eigenlijk ook, je maakt dan eigenlijk weer een massieve kern?
Ik ga nog wel even struinen bij de bouwmarkt; ze hebben daar regelmatig van die leuke aanbiedingen en als die weer eens voorbij komen weet ik in elk geval waar ik moet zijn. :) Die dingen van Paul zien er ook wel handig uit! :)

We komen er wel zo! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Elektra in de LT

Bericht door paulv »

Dat Wago spul is echt reuze handig, je maakt een stukje draad blank, stopt het in dat ding en klik-vast.
Is niet kritisch van wat je erin stopt voor draad, dik, dun, fijn of enkel-dradig, 0.08 – 4mm2, maakt niks uit.

Vertinnen zou ik niet doen, het kan breken bij de overgang en maakt ook nog eens een slechter contact in kroonsteentjes :| . De enige alternatieven zijn kroonsteentjes of hulsjes, beide lastiger in gebruik bij meervoudige draadverbindingen.

Vroeguh, in dienst zat ik bij de verbindingen als (telefoon) lijnwerker, maakten we lusjes van de twee draden die we aan elkaar haakten en rond de eigen draad weer wikkelden. Die wikkelingen werden dan aan beide einden gesoldeerd, de verbinding zelf (de lus) werd niet gesoldeerd. Daarna moest je isoleren met tape of een krimpkous. Zo kreeg je toch weer een soepele sterke verbinding die niet brak bij het soldeer.

Maar deze methode is meer geschikt voor dienstplichtigen die niks anders te doen hadden dan op de Russen te wachten.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten