Zoekende naar geschikte motortransplantatie MB 206D

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Zoekende naar geschikte motortransplantatie MB 206D

Bericht door MB206VAN »

Voor mijn 206D busje zoek ik een geschikt alternatief motorblok om mijn olielekkende, en -verstokende OM615 motor mee te vervangen. De meest voor de hand liggende optie lijkt mij een OM616 van 72 pk of de MB100 variant die 75 pk is, en ik vroeg me af of iemand me een duidelijk overzicht zou kunnen geven van wat ik zo over kan zetten en wat ik moet veranderen en aanpassen.
Tevens zou ik ook de mogelijkheid willen onderzoeken voor ander type motoren, als een OM602 of een Vito 108D motor. Van de OM602 hoor ik goede dingen over het geluid wat er af komt en de trekkracht onderin, en dat ze wel in grotere bussen te bouwen zijn, maar is er in de 206 genoeg ruimte voor een extra cilinder? Ik wil ook de 4-bak gewoon houden, dus past zo'n blok er zo voor? Voor het Vito-blok zou een schetsplaat gemaakt moeten worden, en ik ben bang dat de inlaat te hoog zit (gaat over het kleppendeksel heen, want zit aan bestuurderskant). Ik ben minder serieus over deze optie en vraag er alleen naar omdat ik er één voor weinig weet te staan.
Ik zou graag een zo schoon mogelijke diesel willen rijden, ook met het oog op vervuiling. Ik schaam me dood als ik zo'n rookwalm achter me laat als ik optrek namelijk.
Dus, als iemand een geschikte motor heeft staat, of iemand weet die er van af wil, laat het me gerust weten.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Zoekende naar geschikte motortransplantatie MB 206D

Bericht door paul snip »

Misschien heb je geluk met de nieuwe oldtimerregeling en kun je een motor van een 240d (w123) bemachtigen. Of een complete auto met slechte carrosserie. Deze motor is ook een goede optie.

MB100's worden redelijk zeldzaam zag ik. Misschien staat er hier en daar nog een op de sloop. De MB100 is in feite een doorontwikkeling van jouw bus. Dus misschien past de vijfbak ook wel. Alhoewel ik wel eens gehoord heb dat de bakken slechter zijn dan de motoren.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Zoekende naar geschikte motortransplantatie MB 206D

Bericht door dereiziger »

Een 5 cilinder inbouwen kan wel .. heb ik ooit gedaan bij een hano f-25 er zijn wel een aantal dingen die je dan moet veranderen, zoals de motorsteunen versnellingsbak moet ook mee worden overgezet je aandrijfassen moeten iets korter .. en je neus zal er anders uit komen te zien .. hij past er net niet in dus moet het neusje van de auto wat worden vergroot .
Afbeelding
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Zoekende naar geschikte motortransplantatie MB 206D

Bericht door SergeL »

Van een 206 weet ik niks, echter bezit ik een 406 en een 407, beide motoren in mooie staat, en ik kan je zeggen dat die 616 een hoop verschil maakt tov de 615 qua normaal weggebruik in NL. De motoren lijken fysiek aan de buitenkant gelijk, dus dat is een makkelijke ombouw.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Zoekende naar geschikte motortransplantatie MB 206D

Bericht door Rens »

De mb100 heeft het nieuwste type om616 motor de 963 deze heb ik ook in mijn 207D gezet ik moest alleen de carterpan oliefilter en de versnellingsbak pasplaat van mijn oude blok over zetten omdat het anders niet ging passen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten