Het Dak

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Het Dak

Bericht door Pace Arrow »

Ik heb nog steeds een kleine lekkage op het dak van de camper.
Nu had ik het idee om over de gehele aluminium dakplaat een polyester plaat te plakken.
Onlangs ben ik in contact gekomen met een camper schadebedrijf die een heel nieuw polyester dak op de camper kunnen maken.
Het verschil in prijs is toch wel een € 600,00.
Het lijkt mij dat een compleet nieuw polyester dak altijd weer beter is als een polyesterplaat over het oude aluminium dak te lijmen.
Maar € 600,00 is natuurlijk wel een best groot verschil.
Dus zit ik met een dilemma, wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Het Dak

Bericht door jervig »

Waarom zou je in hemelsnaam een complete nieuwe plaat plakken vanwege een lekkage tenzij die lekkage al zo oud is dat je houten frame is aangetast maar dan moet je toch de oude plaat verwijderen. Platen over elkaar heen plakken wordt uiteindelijk nooit strak en gaat werken, er zullen ook altijd luchtbellen blijven zitten.

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Het Dak

Bericht door Wim »

Grotendeels is dit meer een vraag over jouw knip :eh:
Wat constructief het beste is , is jou ook wel duidelijk .
Zeker als ik jouw vraagstelling lees .
Als mijn knip het zou toelaten en ik nog jaren voort zou willen met deze camper , dan zou ik kiezen voor een nieuw kunststof dak . :up:
Dat is mijnsinziens een blijvende oplossing met vele voordelen .
Nooit meer aluminium rot , nooit meer hagelschade :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Uit esthetisch oogpunt heeft Wim vast wel gelijk.

Maar je spreekt over "een kleine lekkage". Als je die gelokaliseerd hebt en afdoende waterdicht kunt maken, ben je ook voor járen klaar.
IMHO is het nadeel van een nieuw dak, dat je een veel grotere lekkage- en roestkans introduceert, namelijk helemaal rondom, waar de nieuwe kap in de goot geplakt wordt.

Bedenk ook eens dat verschillende bedrijven 25 jaar garantie geven op reparatie van rotte zinken goten met polyurethaan Gietgoot™ van Frencken...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Het Dak

Bericht door Pace Arrow »

Wim schreef:Grotendeels is dit meer een vraag over jouw knip :eh:
Wat constructief het beste is , is jou ook wel duidelijk .
Zeker als ik jouw vraagstelling lees .
Als mijn knip het zou toelaten en ik nog jaren voort zou willen met deze camper , dan zou ik kiezen voor een nieuw kunststof dak . :up:
Dat is mijnsinziens een blijvende oplossing met vele voordelen .
Nooit meer aluminium rot , nooit meer hagelschade :up:
Het geld groeit me niet op de rug, maar heb nu enkele goedkopere manieren geprobeerd maar dit is niet afdoende.
dan liever maar extra investeren dat het voor de komende jaren goed is, daarbij is er op vele plaatsen geboord en gedaan met het dak, later weer dicht gesmeerd, volgens mij is het ge woon weer wachten op de volgende lekkage.
We willen toch nog wel een tijdje met de camper blijven rijden.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Het Dak

Bericht door jervig »

Dan niet besparen en gewoon de oude plaat er af. Als dat 600 meer kost kan je dat misschien zelf gaan doen daar, het afhalen dan. Het grote voordeel is in ieder geval dat alles zichtbaar wordt en je zo eventuele gevolgschade ook kunt repareren.

Het afhalen doe je in repen: voorsnijden met een stanly mes en dan reep voor reep er af halen.

Ik zou nog eens goed nadenken over de keus polyester of alu. Polyester is ideaal als het stijf geperst of gevacumeerd met de isolatie laag is verlijmd. Polyester is hard en verouderd veel sneller dan aluminium, aluminium is taai en daardoor na bijvoorbeeld een echte flinke hagelbui we lelijk maar wel waterdicht. Als Polyester niet over de hele oppervlakte sterk verlijmd is dan breekt het.

Verder neem ik aan dat de rest van je camper van aluminium is inclusief de omlooplijsten, de uitzettingscoëfficiënt van polyester en aluminium zijn totaal verschillend, dat geeft een eeuwigdurende werking tussen de twee.

Succes met je project.

JP
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Het Dak

Bericht door Pace Arrow »

Afbeelding

alleen de dakplaat is aluminium, omlooplijsten zijn van polyester.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Het Dak

Bericht door paulv »

Lekt het aluminium of de aansluiting oa. met de daklijsten?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Het Dak

Bericht door Hugo »

Mijn strijd met lekkages zal gezien hij buiten staat eeuwig durend zijn.
Een totaal nieuwe bedekking lijkt mij ook niet nodig.
Het gaat (in ieder geval bij mij) altijd om aansluitingen.
Als je nu gewoon een voor een de koepeltjes, airco en alle andere zaken losneemt, schoonmaakt en opnieuw met de juuiste spullen waterdicht maken.
Dit scheelt heeeeel veel tijd en moeite.
Daarbij, bij een nieuw dak heb je geen garantie dat het waterdicht is.
Groet Hugo
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Het Dak

Bericht door Yoni »

Ik zou eerst alle kit plekken nalopen op scheurtjes, als de verkeerde kit is gebruikt om gaten af te dichten gaat deze scheuren en krimpen onder het genot van UV licht, iets wat in de buitenlucht in grote mate aanwezig is.

Ik denk dat het best meevalt om alle kit verbindingen schoon te steken en opnieuw van een goede afdichtkit te voorzien.
Waarschijnlijk is je probleem dan ook gewoon opgelost.

suc6!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Pace arrow , aangezien je toch nog geen zonnepanelen hebt, zou ik er een paar oplijmen zodat tevens de lekkage weg is .2 vliegen in een klap v minder geld?
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Het Dak

Bericht door vanhooltje »

karmann schreef:Pace arrow , aangezien je toch nog geen zonnepanelen hebt, zou ik er een paar oplijmen zodat tevens de lekkage weg is .2 vliegen in een klap v minder geld?
En dat kan dus niet, want de panelen moeten vanonder belucht worden.
En panelen zijn aan de aluminium randen ook niet waterdicht.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Peter ik heb ze er al 20 jaar gelijmd op liggen dus dat gaat niet Altijd op, het was toendertijd voorschrift, en die zijn er nog steeds, wel meer voor boten, maar gaat ook prima op , n Camper
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Karmann, dat gaat misschien op voor flexibele panelen, maar, zoals Peter al meldt. kun je onder starre panelen beter een luchtstroom houden, want het rendement neemt af met de temperatuur.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Tot nog toe niets van gemerkt 3cm hoog Met alluminium rand , geheel rondom afgekit zoals de montage voorschrift aangaf merk Shell Solar
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Hoe zou je wat dan ook kunnen merken als je geen vergelijkingsmateriaal hebt?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Admin dat mijn panelen niet belucht worden, en al 20 jaar dienst doen spreekt voor zich, dus op het dak van Arrow moet dat ook kunnen,met de juiste panelen, en is volgens mij een mooie oplossing v zijn probleem
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Karmann, je logica ontgaat me.

Peter en ik stellen dat het rendement van panelen terugloopt met stijgende temperatuur en dat het dus beter is ze van onder te beluchten.
Dat jouw panelen al 20 jaar dienst doen, verandert daar niets aan.
Je vergelijkt appels met peren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Het ligt niet aan mij als U me niet begrijpt / gelooft? of heeft U dezelfde panelen als ik, waardoor ik nooit aan de paal hoef, dus ze voldoen prima toch! Nee Admin U heeft het over de gewone panelen die de meesten met voetjes op hun Camper hebben ..,dus Arrow koop een paar zonnepanelen die je op het Dak Kan lijmen en het dak is Dicht, en U heeft voldoende Stroom, ze zijn er echt wel, heeft niets met appels of peren te maken, en de logica is zo simpel als wat
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Het Dak

Bericht door jervig »

Hallo gaat het effe hier..

Lezen blijkt een kunst iedere keer weer!!

Dat je panelen werken gelooft iedereen, dat ze 20 jaar werken gelooft ook iedereen, dat je ze op je dak geplakt hebt zonder ventilatie gelooft ook iedereen, dat jij niet gelooft dat het rendement afneemt bij stijgende temperatuur..............tsja, dat is een simpele natuurkundige wetmatigheid en daarom is het beter ze ventilerend te monteren, dat jij dat niet gelooft............

Groetjes,

Jeroen
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Jervig , waar beweer ik dat bovenstaande niet zo is? We hadden het over een lekkend dak en de oplossingen, daar heb ik het nog steeds over Ja lezen is inderdaad een kunst, en ik kan er ook niets aan doen dat er panelen zijn die je gewoon rechtstreeks op een dak kan lijmen, en toch goed werken
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Het Dak

Bericht door vanhooltje »

Karmann,
Jij hebt bij montage je panelen direct op het dak vast gelijmd, prima hoor jou keuze.
Maar zo heb je ook nooit kunnen vast stellen dat het rendement terug loopt als de temperatuur stijgt.
Iedere fabrikant stelt dat beluchten een beter rendement geeft, en dat ze jou aan geraden hebben ze direct op het dak te lijmen is denk ik een verkeerd advies geweest.
Verder vraag ik me af hoe het dan zit bij jou wat betreft de waterdichtheid van je panelen zelf, daar deze gewoon in een profiel gestoken zijn en dus niet waterdicht zijn. Staan die dingen niet vol met water dan?
En dat je accu,s vol blijven is natuurlijk prima, maar dat heeft niets te maken met het rendement maar met het aantal wp wat je op je dak hebt liggen.
Verder kan ik niets op het net vinden waaruit blijkt dat Shell Solar panelen direct verlijmd kunnen worden, alle worden afgebeeld met ruimte er onder :WTF:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Peter ik begrijp je ,Ik heb geen waterkoeling haha, maar dit paneel zit niet koud in het allum.gestoken , maar water dicht, en of beluchte nu een hoger rendement geven? Tussen beluchte onderling is ook wel verschil, ze doen wat ik er van verlang,en dat telt, ook na 20 jaar al zal het rendement door de tijd wel afgenomen zijn, neem ik aan
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Het Dak

Bericht door vanhooltje »

Ja beluchtte panelen geven een beter rendement, daar is een ieder van overtuigd.
Verder vind ik je advies om je dak waterdicht te maken op deze manier een slecht advies.
Dit is mijn inziens lapwerk, en zal op ten duur weer de zelfde ellende veroorzaken als dat hij nu heeft.
Gewoon dakplaat vernieuwen, of een afdoende coating er op smeren ook onder daklijsten en luiken en dergelijken.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Ieder z, n mening Peter, dus een ruit inlijmen is ook lapwerk?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten