Type remvloeistof.

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Type remvloeistof.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na een zoekactie op het forum op DOT3 en DOT4 kwam als resultaat enkel 'een dot gas geven', en ook 'remvloeistof gaf niet echt soelaas...

Ik heb het volgende: zo'n beetje alles wat met remmen te maken heeft is al vernieuwd aan dat lijk, uhhh, schattige busje (mag 'm geen oud kreng, hoestbui of lijk meer noemen van m'n vriendin! ;)), slangen, leidingen, cylinders, voering en de hoofdremcylinder.

Nu heb ik vorig jaar nieuwe remcylinders voor gemonteerd, en kom er net achter de ze nu al beginnen te lekken... nog niet erg, maar toch!
Nu heb ik die tent waar ik de spullen toen gekocht heb even gebeld, en volgens hun kan het vuil in de leidingen zijn (zijn nieuw en toen helemaal doorgeblazen en gespoeld voor het monteren van slangen en cylinders), of de cupjes te vernieuwen en voortaan DOT3 in plaats van gangbaarder DOT4 remvloeistof te gebruiken.

Mij is altijd verteld dat DOT3 voor ouwe zooi is, en als ik nieuwe cylinders, en revisiesetjes in de hoofd- en achterremcylinders monteer, is dat toch redelijk nieuw in mijn ogen!
Jammer genoeg was het nogal druk op mijn werk waardoor ik het niet helemaal kon doorvragen, maar er zal hier vast wel iemand zijn die daar wat meer van weet?

Ik heb in elk geval maar wat nieuwe cupjes gekocht en een busje DOT3 meegenomen, maar blijft een vreemd verhaal.
Misschien is het stokoude voorraad geweest ofzo?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Frank.fjph »

Dat zou ook kunnen ,oude cilinders, maar verhaal van DOT3 lijkt me sterk , ik dacht dat de DOT 4 een hoger kookpunty heeft, maar geen ander rubber vereist, het rubber heeft toch ook geenaanduiding DOT 3 of 4..

Frank
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Janneman »

Frank.fjph schreef:Dat zou ook kunnen ,oude cilinders, maar verhaal van DOT3 lijkt me sterk , ik dacht dat de DOT 4 een hoger kookpunty heeft, maar geen ander rubber vereist, het rubber heeft toch ook geenaanduiding DOT 3 of 4..

Frank
Precies zoals ik er ook over denk. DOT3 en 4 door elkaar gebruiken zou ik zelf niet doen. Maar je kunt probleemloos van 3 naar 4 overstappen.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Jeroen,

Hier ter plaase is al 30 jaar een rem/kopp. specialist, die mij op dat gebied alles heeft geleverd wat ik nodig had.

Als je vraagt om "remolie" dan zegt hij "remvloeistof" heb ik wel voor U en zet een busje DOT 4 voor je neer.

Over DOT 3 is niet te praten en is daar ook niet te koop.

Ik ken ook garages die alleen DOT 3 gebruiken.

Maar waarom zul je DOT 3 gebruiken ?

IK heb met even in mijn werkplaats gekeken op een 1 liter busje van vorig jaar stond een prijs van € 8,00

Als je de remvloeistof ververst en alles goed doorpomt heb je max. 1.5 l. nodig, dus € 12,00 kwijt, ik ververs om de twee jaar en dat is dan € 6,00 / jaar.

Groeten Bert Steenhuis
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bedankt voor de reacties :) Heb zelf ook nog ff verder gekeken.

Ik heb net nog even op een oud rempotje van een sloop-Hanomag gekeken (dat wil bij mij dus zeggen, niet het ding waar ik me normaal mee placht te vervoeren, maar één waarvan alles bewaard is behalve het chassis en kenteken! ;)) en daar staat een aanduiding DOT3 op. (op het potje van mijn witte Hanomag staat niks, maar da's volgens mij geen originele)
Ook nog even op het potje van de BMW Motorfiets van ongeveer hetzelfde bouwjaar gekeken, en ook daar staat DOT3 op.
Dat zal er toch niet voor niks op staan...?

Wat ik me dan nog weer afvraag, als er geen verschil is, waarom heeft bijna elke zichzelf respecterende oliefabrikant het in het assortiment, en staat er zelfs op een Honda uit 1985 (die van mijn broer) nog DOT3, terwijl er toen ook allang DOT4 was?

Dus maar even bij Shell (niet te vinden) en Kroon olie gekeken, de fa. Até (waar ik de DOT3 van gekocht heb) had alleen DOT4 op de site staan om te downloaden, dus vergelijk is daar niet mogelijk.
dot3.jpg
dot4.jpg
Zie de bijlagen, die komen van de site van Kroon olie. Nou ben ik niet zo scheikundig onderlegd (ik wist alleen hoe je spinnen moest opfikken met een bunsenbrander), maar er zit toch een verschil in samenstelling van aggresieve goedjes, die vermeld worden in het veiligheidsblad dat ik gedownload heb.
Bron: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... familyid=8

Nou ja, ik heb die DOT3 nu toch al gekocht, dus ik ga die ouwe remvloeistof eruit gooien (doe ik toch al jaarlijks), lekkende cupjes vernieuwen en de DOT3 erin mikken. Als ie over een half jaar weer lekt, laat ik het jullie weten, goed? :mrgreen:

Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Hanomaad »

Hoe is dit ooit afgelopen? Heeft ie nog gelekt later?

Ik vraag het, omdat ik op het punt sta voor t eerst nieuwe remolie in mijn F40 te gooien. De vorige eigenaar had dat nog nooit gedaan toen ik het 'm vroeg, dus deze olie zit er al minimaal zo'n 8 jaar in.

Nou heb ik nog een zooitje DOT3 staan dus ik denk dat ik dat er maar in ga doen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Type remvloeistof.

Bericht door DVIII »

dot 3 is niet een soort computerupdate , dus dat mensen 4 beter vinden dan 3 is totale onzin , ik zou gewoon 3 gebruiken , het is voor deze voertuigen prima deluxe !
wat verder de HANDEL zegt over producten is vaak nog gekker dan wiki , die lullen ook alleen maar voor hun eigen toko !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Maxer »

Alle vloeistoffen worden alleen maar beter en dat geld zeker ook voor remvloeistof. Ik zou overstappen op dot 5 als je alle remdelen vervangt want dat is perfect en hoef je in principe niet meer te vervangen. Maar let op want dot 5 is op basis van siliconen en mag absoluut niet worden gecombineerd met dot 3 of 4 welke op basis van Glycol zijn. Maar dan kun je overstappen naar 5.1, die is ook al stukken beter dan de oudere 3 en 4. Bij 5.1 ligt het kookpunt aanzienlijk hoger dan bij 3 en 4 en daar zul je heel blij mee zijn als je eens een flinke afdaling doet. Verhalen dat oudere systemen moeten werken met oudere remvloeistof zijn echte flauwekul.

Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Type remvloeistof.

Bericht door DVIII »

heel fijn om te weten dat je ook duurder spul kan gebruiken , en als je er in verdiept zie je dat het geen verbetering geeft als je duurder koopt , maar dan moet je je er wel echt in verdiepen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hanomaad schreef:Hoe is dit ooit afgelopen? Heeft ie nog gelekt later?

Ik vraag het, omdat ik op het punt sta voor t eerst nieuwe remolie in mijn F40 te gooien. De vorige eigenaar had dat nog nooit gedaan toen ik het 'm vroeg, dus deze olie zit er al minimaal zo'n 8 jaar in.

Nou heb ik nog een zooitje DOT3 staan dus ik denk dat ik dat er maar in ga doen.
Ja, daarna heeft ie nog gelekt en ellende gegeven, maar dat kwam niet door de DOT3. Er bleek een stukje leiding tussen 2 stukken slang (verstopt in een chassisbalk) te zitten wat compleet verrot was, waardoor er telkens roestdeeltjes in het systeem kwam waardoor de boel weer lek raakte. Na dit + de slangen vervangen te hebben, de hele boel doorgespoeld met remvloeistof, alle cilindertjes weer uit elkaar gepulkt en geïnspecteerd te hebben, was het een kwestie van ontluchten, stellen, handrem afstellen en ik heb nog 1x tussendoor de vloeistof vervangen en voorzichtig achter de stofhoesjes van de cilinders gekeken (niks te zien), en er vervolgens 4 jaar probleemloos plezier van gehad. :)
Alles is weer gevuld met DOT3 en heeft best zijn best moeten doen, maar last van oververhitte remmen of kokende vloeistof heb ik nog nooit gehad.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Rene »

Ik ben ook bezig met de remmen bij zit er al jaren dot 4 in maar nu zie ik weer super dot 4 of dot4+ staan. Daarin geven ze aan dat het kookpunt hoger is.
"DOT 4 vloeistoffen een droog kookpunt van 230°C en een nat kookpunt van 155°C. Heeft Super DOT 4 Remolie een droog kookpunt van 286ºC en een nat kookpunt van 184ºC. "

Kun je dat er dan ook gewoon in kieperen?

gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Type remvloeistof.

Bericht door DVIII »

nou ja , als je harder dan 280 gaat rijden is die plus versie je enige redding , dat spul zit denk ik in de veyron ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Rene »

Daar gaat het niet om ben blij als ik gewoon met het verkeer mee kan komen. Onze campers ( de mijne tenminste ) zijn als we weg gaan meestal zwaar beladen. Daardoor hebben de remmen het zwaar, niets nieuws aan dus. Als er dan olie inzit wat een hoger kookpunt heeft is dat toch alleen maar meegenomen. Nog een hoger kookpunt kom je op dot5 maar dan moet je alles veranderen. Is de samen stelling van de 4 en 4+ zodanig dat je het gewoon kan gebruiken als dot4.

Ik vraag dit omdat ik vorig jaar alles aan de kook had. Soms kom je op wegen waar je eigenlijk niet wil zijn. meer dan 15% naar beneden geen uitval strook en dendert dwars door de eerste versnelling heen. Dan moet je soms vaker remmen dan dat je lief is. En dan kan die 30 graden meer veel uitmaken toch?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Johannes

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Johannes »

Hallo Rene

Een reden dat remvloeistof aan de kook kan raken is het percentage water wat die remvloeistof opgenomen heeft.
Het is niet voor niks dat men adviseert om elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen. Als er 2% water in de remvloeistof zit wordt de vloeistof afgekeurd.
In een presentatie die ik voor Dubbellucht heb gemaakt laat ik zien wat er gebeurt als je 2% water aan 100 cc remvloeistof toevoegt en het vervolgens gaat verwarmen.
De meeste aanwezigen schrikken zich een hoedje als ze de damp bellen zien verschijnen ver voor het kookpunt welke de fabrikant aangeeft.
( je ziet er aan de vloeistof niets van, zelfs 20 cc is bijna niet te zien het wordt iets lichter van kleur)

Laat de remvloeistof periodiek testen. Als je bij moet vullen ( wat in principe op lekkage wijst) neem dan nieuwe remvloeistof en gebruik niet iets uit een oude voorraad die je nog ergens op de plank hebt liggen. Bij een test had ik in een week al 5% water in een beker remvloeistof. Dus ook al bewaar je dat spul, het water komt er toch wel in. Het is immers een kenmerkende eigenschap van remvloeistof om water aan te trekken. Zorg dat de dop van het voorraadvaatje in de auto goed afsluit. En , bij de 508, controleer het slangetje naar de koppelingscilinder eens op haarscheurtjes. Ook daar kan water door heen trekken.

En inderdaad onze bussen zijn vaak overbeladen en dat komt ook op de remmen aan. Een paar jaar terug heb ik in Noorwegen het eens bijgehouden met een laser temperatuur meter. Bij een beetje afdaling waren de voortrommels zeer snel 180 graden. In het tabelletje van Maxer kun je zien dat je met DOT3 dan al gauw in de gevaren zone kunt komen.

Dot 5 zou ik afraden ten eerste is bekend dat dot5 zuurstof opneemt en daardoor sponzig wordt. Die zuurstof trekt door de remslangen. Ten tweede neemt dot 5 geen water op. Dat schijnt een voordeel te zijn maar niet in open systemen zoals op onze bussen. Komt er namelijk toch water in het systeem dan verzamelt zich dat ergens op een laag punt. Daar gaat het lekker het materiaal aanvreten en in de winter bevriezen. In hoeverre dat een reëel gevaar is? maar het wordt als zodanig wel gemeld.

Neem gewoon de standaard DOT4 dat is een prima remvloeistof voor onze systemen en is overal verkrijgbaar.
Je kunt DOT4+ er gewoon in kieperen. Maar realiseer je wel dat als je twee vloeistoffen met verschillende kookpunten bij elkaar gooit het kookpunt een gemiddelde wordt. Dus dan beter helemaal vernieuwen en zorgen dat je het "droog" houd.

Groet Pieter
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Type remvloeistof.

Bericht door Paulus407 »

Ik lees het hier wel terug, maar misschien goed om nog eens te zeggen: gooi er geen dot 5 in, dat is dat blauwige spul. Je rubbers kunnen daar waarschijnlijk niet tegen en zetten uit, dan kun je de hele bende vervangen. Neem there, done that.... 5.1 gaat dan weer wel, ik kiep dat overal in. Heb t staan voor mijn competitie-motoren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten