Zaag

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb gisteren het 3-zits bankje uit de personenbus-Transit geplaatst in de camper achter de voorstoelen, hier begint het camperdeel dus al. Het bleek dat, na het verwijderen van die oude bank en kisten van de vloer en wanden, dat er behoorlijk wat vochtschade achter die banken zat. Het ding is voor zover ik weet nu dicht, en de schade zag er oud uit, maar ik wil het toch vervangen, het ziet er er rot en muf uit, dus weg met die bende. Ik moet de motorkap toch al vermaken en ben dan toch al aan het timmeren.

Om de overgang caravan-cabine af te dekken zitten er triplex platen geschroefd (met behang erop..hmmm) van een meter of 2 hoog. Die wil ik dus gaan vervangen. Nu heb ik zelf alleen een handzaag en een decoupeerzaag en wil eigenlijk wel iets gaan kopen om dit soort langere stukken netjes recht te kunnen zagen, ook wellicht voor de toekomst als de Hanomag eens in elkaar gaat storten. ;)

Nu zit ik te twijfelen tussen een zaagtafeltje of zo'n losse cirkelzaag als deze:
Afbeelding
(plaatje enkel ter illustratie)
Nu ben ik eigenlijk geen liefhebber van met hout werken, maar wat is in deze de beste aanschaf? Ik heb de camper niet naast huis staan, dus ik neig naar de cirkelzaag waar ik het plaatje van postte, maar kun je daar ook zit soort lengtjes netjes mee zagen, en stel dat ik ooit nog eens mezelf voor gek verklaar en een andere camper ga inbouwen, ook b.v. tussenwanden en kasten etc?

Groeten, houtn00b
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Admin »

Alles staat of valt natuurlijk met een timmermansoog en een vaste hand.

Ik heb een losse Skil cirkelzaag en ook een tafeltje van Powerfix (of was het nou Aldi-huismerk ?). Voor een haaks plaatje multiplex of triplex is zo'n zaagtafel met z'n geleiders ideaal. Maar zodra een plaat onhandig groot wordt, houdt dat op :evil:
Heb ook nog een sabelzaag, ideaal voor dikke boomtakken...

Maar, om je de waarheid te zeggen, gebruik ik de (Bosch) decoupeerzaag voor vrijwel alle zaagklussen. Wel met het juiste blaadje erin. Want, zoals eerder gesteld: alles staat of valt natuurlijk met een timmermansoog en een vaste hand.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zaag

Bericht door paulv »

Je hebt ook de "best of both worlds", een cirkelzaag die je omgekeerd in een tafeltje klemt waarna het een zaagtafel wordt. Koop er wel een met een wat groter blad, niet zo'n ielig dingetje van 20cm. De Aldi/Lidl hebben regelmatig nieuwe bladen hiervan in de aanbieding (25cm?).

Maar het is wat Ernst al zei, alles staat of valt met je timmerman oog :shock: .
Met een decoupeerzaag lukt het me niet recht te zagen, met een cirkelzaag gaat het al een heel stuk beter.
De truc die ik nu toepas is altijd een geleider te gebruiken (kan ook met een decoupeerzaag). Het mooiste op dit gebied is de "Festo geleiderail", eventueel te kopiëren, te koop bij de duurdere leverancier :mrgreen: .

Bij nauwkeurige klussen (in het zicht) koop ik m'n hout (gratis :lol: ) op maat gezaagd bij bv. de Gamma?.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zaag

Bericht door Yoni »

wat is je budget?

Ik ben zelf ook meer van werken met staal maar voor houtwerk heb ik een festool met zaag linealen.
Daar kan zelfs de grootste prutser een plaat van 240 in de lengte nog recht doorhalen :)
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Zaag

Bericht door dereiziger »

In jou geval .. als ik het zo lees zou ik voor de handcirkelzaag gaan .. met geleider is mooi maar een goeie rechte lat als geleider doet ook wonderen .. voor mooi zaagwerk een blad nemen met fijne vertanding .. des te meer tanden des te mooier de zaagsnede, de Hitachi die je op de foto hebt staan is een prima apparaat .. goedkopere cirkelzagen willen nogal eens wat los in de lagers liggen met alle vervelende onnauwkeurigheden tot gevolg
Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Zaag

Bericht door Detlev »

Die handzagen met geleide rail doen wonderen! Iedere "houtzaagsukkel" kan hier mooie rechte sneden mee maken!
Bij het verbouwen van ons huis hadden we er eentje, en dat is erg goed bevallen. Zijn wel duurder trouwens.
Je kunt ze gewoon als set kopen. Ga naar een echte vak bouwmarkt!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zaag

Bericht door Leo »

Jeroen,

ik heb een zaagtafel én een handcirkelzaag.
Als je vraagt "wat gebruik je het meest?" dan is dat de handzaag met een zelfgemaakte geleideplank.
Want die commerciële geleide-rails zijn heel mooi, maar belachelijk duur voor een stukkie alu-profiel.
De rechte kant van een plaat met een latje er op gelijmd werkt ook goed, is veel goedkoper én je kunt 'm zo lang/kort maken als je wilt.
Kaarsrecht zagen zonder timmermansoog is het resultaat. Hoef je alleen nog goed te meten...
DSCF0300 (600 x 450).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Zaag

Bericht door vanhooltje »

Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bedankt voor alle reacties! Ik ga eens kijken voor zo'n cirkelzaag.
Met de decoupeerzaag kom ik op zich ook wel een eind, mits met goede geleiding, maar het wordt toch altijd wat golvig, als het maar lang genoeg is...
Het timmermansoog is er (denk ik!) ook wel, en ideeën ook. Ik ga morgen de motorkap verbouwen. Bleek warempel dat mijn vader laatst zo'n ding gekocht heeft, dus die kan ik morgen mooi proberen! :-)

Ik heb de camper niet bij huis staan, dus iets wat makkelijk mee te nemen is is ook wel handig als er gezaagd moet worden. Die oplossing van Leo is ook een handige!

Mijn vader heeft een zaagtafel, en dat werkt wel goed voor kleine stukjes, maar ik heb er laatst een afwerkplint voor de keuken mee gezaagd, en dat was niet echt een succes, vandaar mede ook deze vraag. Er is voor dit soort dingen wel een budgetje, maar zo'n Festool tafel gaat dat wel ruim te boven. Wel mooi spul, zo te zien!

Zal als het klaar is het resultaat even laten zien (en dan bedoel ik niet de afgezaagde vingers :mrgreen)

Wederom dank,

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Natuurlijk geen foto's gemaakt... Maar het zagen ging prima, ik hoefde niet zulke grote lappen te zagen, maar met de geleende zaag ging het toch prima, alles netjes recht en haaks, en het paste zowaar ook nog eens in elkaar allemaal. Doordat de carrosserie scheef afgeslepen/-zaagt is passen mijn mooie haakse hoekjes niet helemaal goed, dus daar heb ik wat vulstrookjes moeten zagen en kit moeten gebruiken.

Die Bosch-zaag die Peter postte is momenteel in de aanbieding hier bij de bouwmarkt, dus die ga ik van de week halen. Heb er zowaar lol in gehad, zeker als je meetwerk resulteert in een passend geheel wat je zo in elkaar schroeft... :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Zaag

Bericht door dereiziger »

Die zaag gebruik ik ook naar alle tevredenheid, daarnaast heb ik een scheppach met geleiderail ipv van de festool .. dat is wel het neusje van de zalm maar het prijskaartje is dat ook :cry: ..
Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zaag

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Jeroen,

Bij de LIDL in de aanbieding deze week: handcirkelzaag, vlgs mij spec uitvoering (klein handzaam)

Frank
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Zaag

Bericht door melvin »

dereiziger schreef:Die zaag gebruik ik ook naar alle tevredenheid, daarnaast heb ik een scheppach met geleiderail ipv van de festool .. dat is wel het neusje van de zalm maar het prijskaartje is dat ook :cry: ..
Die heb ik ook en wil niets anders meer, toppertje!
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Zaag

Bericht door Ed's508 »

Ik vind de oplossing van Leo erg sympathiek. Let er dan wel op dat je een invalzaag gebruikt waarbij de basis al op het te zagen materiaal staat.
De zaag druk je naar beneden als te begint met zagen. Als je een standaard cirkelzaag neemt moet je het geheel op de voorkant van de basisplaat
laten leunen de beschermkap wegschuiven en de zaag met beleid in het te zagen materiaal laten zakken. Het kan natuurlijk beiden, maar de
invalzaag werkt beter. Je kan kan je beter op het werk concentreren ipv van erop letten dat je je vingers niet ergens stopt waar ze niet horen bij
het wegklappen van de beschermkap...

Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Zaag

Bericht door DVIII »

een invalzaag , van protool of festo dan , zijn we een heel rondje om gepraat ,( wie levert er nog meer invalzagen? )
leo's oplossing is simpel je begint met een veel langere lineaal , maar die is dan ook niet zo duur , van hout
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx mannen, ik moet er nog om uit, voor de verandering dit weekend eens in de Hanomag gezeten!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Zaag

Bericht door Hugo »

Weet je wat er gebeurd als je een balk in het midden overdwars doorzaagt met een handcirkelzaag?
Hij slaat op het laatste stuk vast, daarna wordt je met zaag en al voor een paar meter achter uitgeworpen.
(Mijn ervaring met een grote Makita handzaag.)
Als je dan de machine niet heel goed vast hebt zijn de gevolgen onvoorstelbaar.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Zaag

Bericht door dereiziger »

Hugo . dat komt omdat er dan een stuk hout wegzakt en dan de zaag knelt .. als je ervoor zorgt dat de balk goed ligt en het stuk niet wegzakt zodat je die knel voorkomt is er niets aan de hand ..
Afbeelding
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Zaag

Bericht door Hugo »

Klopt!, ik dacht toen:
Deze zaag draai zo snel. is zo scherp en nieuw dat deze laatste frixie niet zou ontstaan.
Nou mooi mis dus.
Het kan geen kwaad om dit aan te halen als iemand een dergelijke zaag koopt.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Zaag

Bericht door dereiziger »

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Toen ik de zaag van mijn vader gebruikt klemde ik beide delen zo veel mogelijk vast, dan gaat het in elk geval niet knijpen, maar ja, dat lukt natuurlijk lang niet altijd! Balkjes moest ik ook zagen, maar daar vond ik de cirkelzaag te onhandig voor en die heb ik gewoon met de ouderwetse handzaag gedaan. Had ik al gezegd dat ik niet zo'n houtwerker ben?! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het is al even geleden, maar we hebben toen de Bosch zaag die Peter postte gekocht in de aanbieding bij de bouwmarkt. Nu had ik er nog amper wat mee gedaan, en kon er dus weinig zinnigs over roepen, maar nu we bezig zijn met de LT heb ik er al aardig wat uren mee gezaagd. Als geleiding gebruik ik of Leo's oplossing, of een stevig aluminium-profiel wat ik met 2 lijmtangen vastzet op de plaat. Gaat kaarsrecht, of het nou vuren latten zijn die in de lengte gehalveerd moeten worden, of 18mm multiplex. Enige nadeel? Ik klus "op lokatie" en heb geen tafel of blad wat groot genoeg is om zo'n hele plaat hout goed te kunnen ondersteunen/neerleggen om te zagen.

Verder ben ik er dik tevreden mee! :-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Arno Z »

Je kan altijd een paar houten schraagjes (even kijken naar Beuken, geen vuren) kopen en op locatie neerzetten. Is erg fijn om plaatwerk op te leggen tijdens het zagen.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inderdaad een goeie tip! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zaag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels is het half 2019 en vele zaaguren verder, ging het de laatste tijd al niet zo lekker meer met de Bosch, zelfs met een vers zaagblad kwam hij bijna niet meer door 12mm berken heen, terwijl hij daar voorheen geen moeite mee had. Ook had ik veel last van verbrande kanten, wat me noodzaakte iets groter te zagen als noodzakelijk en dan te gaan schaven, vijlen en schuren. :-/
Het lijkt erop dat de lagers niet best meer zijn (er zit 2-3mm speling op) waardoor de zaag niet meer haaks door het hout gaat, maar onder een hoek(je), waardoor het niet alleen niet zo fijn meer zaagt, maar de nauwkeurigheid ook niet best meer is (voorzover deze zaag dat al had, maar als je dat weet kun je ermee rekenen bij aftekenen)

Omdat ik de laatste tijd veel tijd kwijt was aan "invalwerk" op een alternatieve manier te doen, toch maar een diepteinvestering gedaan en een invalzaag gekocht... De Bosch GKT55. Ik moet nog meer "invalwerk" doen. Hij kost (online) 458 euro, met 2 linalen en een koppelstuk erbij, al werkt Leo's houten lineaal na jaren ook nog steeds prima!
Over een jaar of 5 kan ik meedelen of het wat was en of ie het nog doet, maar dat mag ik toch hopen voor dat geld! :MrGreen:
(volgens de internetgeruchten wordt deze door Scheppach voor Bosch gemaakt, maar dat terzijde)

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten