Draadbreuk onder de bus repararen.

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vergeef me al het een wat domme vraag is, maar je kunt er erg slecht bij, en ik ben eigenlijk van plan deze reparatie in één keer goed te doen... ;-)

Zoals ik elders al schreef gaat er geen controlelampje branden als ik de achteras-sper inschakel. Omdat de bediening van dat ding nog on-ergonomisch precies naast de electrische ramen zit (en dan ook nog in een blokje van 3, eerst sper, dan ramen links en rechts!) en het sowieso wel handig is te weten of de sper er wel weer af gaat bij uitschakelen, wil ik het lampje fixen.
Omdat het nu mooi weer was en de bus nu voor de deur bij huis staat, heb ik er even naar gekeken. De sper wordt door een hydraulische cylinder bediend, die heeft aan het einde een schakelaar die het lampje inschakelt. Op de voedende draad meet ik een spanning van tussen de 2 en 5 volt, en dat gaat dus niet werken.... aangezien ik bij de schakelaar weerstand meet, ga ik er van uit dat die wel goed is... na enig zoeken en frotten blijkt er precies achter een klemmetje een open plek op de draad te zitten en wat pielen viel die dus in twee stukken... was al helemaal groen en hard, dus waarschijnlijk niet van gisteren dat dit niet meer werkt.

Om een erg lang verhaal kort te maken, hoe zouden jullie dit repareren? De originele draad zit mooi in een stok gekrompen. Wellicht een wat domme vraag, hoe dit het best te repareren? De boel zit zoals gezegd bij de achteras, dus altijd vol in de prut en water. Stekkertje of zo'n doorverbindertje eraan knijpen en dan een krimpkous erover, of is enkel een stekkertje voldoende? Solderen ben ik niet zo'n fan van (trillingen, zwakke plekken?) maar is wel beter af te werken met een krimpkousje om de boel netjes dicht te krijgen...
Ideeën?

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door Admin »

Kan je 'm niet voor en achter vrijprepareren en langs de kabelboom een geheel nieuwe draad leggen? Om de 30 cm een tie-wrapje en hij gaat weer jaaaren mee...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door paulv »

Ik zou een mooi nieuw stuk draad nemen, met een doorverbinder er aan knijpen, krimpkous erover en hierover nog een bescherming, een stuk tuinslang of zoiets en die eventueel ergens mee vastzetten met een tywrap of kit enz.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door Arno Z »

Eerst eens een stukje strippen om te zien of het koper zwart is, dan weet je hoeveel je moet overbruggen.
Daarna kijken of je ergens genoeg slack hebt voor inkorten, of er een stukje tussen moet.
Mijn keuze zou zijn een blunderbus in een krimpkous, optioneel bij bijvoorbeeld Rick Donkers een waterdichte verbinding bestellen.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door Paulus407 »

Als de kabel lang genoeg is kun je bij praktisch iedere technische groothandel van die amp achtige kabelverbinders halen met wax erin. Kabels vast knijpen en warm maken met n aansteker, de wax smelt en de verbinding is waterdicht. Werkt perfect.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door De Rooie Reus »

Ik gebruik krimpkous met een lijmlaag. Perfect waterdicht.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bedankt voor de tips allemaal :) Van het weekend zijn we naar een buscampertreffen geweest en was het weer maar wat zo-zo en dus meer in en om de bus geweest als eronder gelegen. Apart gevoel! :lol:

Van de week heb ik weer wat avondjes vrij en dan ga ik er verder mee. Wel heb ik tijdens een korte inspectie van het weekend geconstateerd dat de draad in het stekkerhuis (wat op de zender zit) in het stekkerhuis gegoten zit, dus al zou ik de draad in zijn geheel vervangen, moet ik hem nog ergens doorverbinden aan de stekker. De hele boel zit allemaal exact strak op lengte, dus ik denk dat ik (voorlopig) voor de oplossing van Arno ga. Er moet echter straks ook nog meer aan spul onder de bus komen en aangesloten worden, dus ik ben erg dankbaar voor de waardevolle tips! :up:
Om wederom dooschuren te voorkomen doe ik er wel een stukje tuinslang om. Dan zal het mijn tijd wel duren denk ik...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door Mark V »

In de truck wereld zitten de kabels van het chassis in een soort van flexibele geribbelde zwarte kunststof beschermingsbuizen.
Deze staat bloot aan water, steenslag en andere zooi onder de auto.

Ze zijn er in verschillende diameters. Ik kon ze in mijn woonplaats bij de truckdealer zo kopen aan de meter.

Groetjes, Mark
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Draadbreuk onder de bus repararen.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bedankt voor de tip, Mark! Handig voor de kabelarij die nog onder de bus getrokken moet worden straks!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast